sporviddepapirer fra Toyota

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
aukanmeister
Sted: Aukra

sporviddepapirer fra Toyota

Legg inn av aukanmeister » ons feb 18, 2015 1:20 pm

Kjære med-entusiaster,
Er det noen av dere som har papirer fra Toyota om tillatt sporviddeøkning? Jeg har innskrevet 35x12.5x15 med 10x15 felg i vognkortet. Jeg har ET -54 eller -56 . ET er dessverre ikke nevnt i vognkortet.
Noen som har tips eller dokumentasjon fra Toyota, blir jeg veldig takknemlig. Bilen har faktisk kjøreforbud inntil dette er på plass.
KTM 975 Adventure 05' (950 med 990 motor)
Yamaha TT 350
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet

Brukeravatar
aukanmeister
Sted: Aukra

Re: sporviddepapirer fra Toyota

Legg inn av aukanmeister » søn feb 22, 2015 12:43 pm

Da er løsning nært forestående.
Jeg fikk opplysninger fra Toyota, og der står det ET 0. Dermed basta.
Jeg har også sjekket ut flere andre biler, og sporvidden er ikke forandret, selv om bilen står med annet innpress i kommentrer under pkt 15 i vognkortet.

Dette vil si at sporvidde blir ikke godkjent fra produsenten, men godkjent i ettertid ved at noen (enten AT eller privatpersoner) tar med biltypen til et uavhengig testlaberatorium (TÜV, DEKRA El.lign) og tester at bilen fungerer som den skal og får da utstedt en egen typegodkjenning på biltypen. AT har sine godkjenninger for enkelte biltyper, som LC150, LC200 V8, HiLux Osv. Min gamle 80 går dessverre ikke under deres godkjenning lenger, og må godkjennes undividuelt.

However. There is a smutthull:)

I kjøretøyforskriften paragraf 7.2.7 står det: (noe forkortet)
"Krav om dukumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet- ramme, karrosseri, bremser,lysustyr,styring, motor,fjærer,støtdempere, dekk osv avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyprodusenten...

-Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret"

Den siste har vært en del brukt i tidligere tider, men brukes omtrent ikke lenger. Min, ble ifølge trafikkstasjonen på Gjøvik (som i sin tid godkjente bilen) godkjent etter dette.
Dessverre uten å skrive fullverdig kommentar i vognkortet...

Min lokale trafikkstasjon har gått med på å bruke tilsvarende skjønn ved besiktigelse av min bil for at jeg skal slippe å kjøre ulovlig, og å få saken ut av verden. Dette fordi bilen har gått sånn i 15 år, og har dermed bevist sin driftsikkerhet og trafikksikkerehet gjennom dette.

Fikk god hjelp av brukere på dette forumet, med venner, til å finne ut av dette. Stor takk utbedes!!
KTM 975 Adventure 05' (950 med 990 motor)
Yamaha TT 350
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Re: sporviddepapirer fra Toyota

Legg inn av jonwib » søn feb 22, 2015 6:25 pm

I like it! Suveränt när den samlade massan kunnskap " sticks it to the man " :).

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 8x»