Feil caster etter heving

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Feil caster etter heving

Legg inn av erwin » tir feb 22, 2011 4:00 pm

Jeg kjøpte en hevet 80 før jul- 2" OME med OME caster correction foringer.
Bilen var ganske lealaus på veien og sporer lett så jeg fikk sjekket castervinkelen.
Den var minus 0,5 grader mot spesifiset pluss 2-4 grader. Altså ganske mye ute av spec.
Caster foringene er korrekt montert.

Er dette noe andre har vært borti?
Hva gjør man?

OME foringene korrigerer 2 grader, mens SLEE har noen som korrigerer 3 grader. Det kan jo være et forsøk, men det blir fortsatt for lite i forhold til de som sitter der på 2 grader.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

PM2
Innlegg: 51
Registrert: tir mar 01, 2005 11:55 am
Sted: ringerike

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av PM2 » tir feb 22, 2011 7:45 pm

erwin skrev:Jeg kjøpte en hevet 80 før jul- 2" OME med OME caster correction foringer.
Bilen var ganske lealaus på veien og sporer lett så jeg fikk sjekket castervinkelen.
Den var minus 0,5 grader mot spesifiset pluss 2-4 grader. Altså ganske mye ute av spec.
Caster foringene er korrekt montert.

Er dette noe andre har vært borti?
Hva gjør man?

OME foringene korrigerer 2 grader, mens SLEE har noen som korrigerer 3 grader. Det kan jo være et forsøk, men det blir fortsatt for lite i forhold til de som sitter der på 2 grader.
2 Muligheter finnes og det er å montere Caster Plater eller kjøpe ett par nye lenkarmer som er laget for mer fjærheving, tror de lages for, 4", 5" og 6" heving.

problemet med Casterplatene er at jeg tror kanskje man kan få problemer med de på evt. EU-kontroll.

Problemet med nye lenkarmer er at de er veldig dyre, fordelen er at på EU-kontroll vil de ikke legge merke til at noe er skiftet, i og med at de ser omtrent like ut som de orginale.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av beaas » tir feb 22, 2011 8:59 pm

Et tredje alternativ som Arctic trucks har gjort på noen biler er å flytte hele akslingen ned tilsvarende heving, altså festepunktene i ramme for lenkarmene og samme for panhardstag. Fordelen med det er at man opprettholder orginale vinkler på armene og det blir en bedre vinkel for mellomakslingen. De som hever mer en standard 2" er ofte plaget av virbrasjoner og ofte er ikke montering av dobbelt kryss i akslingen tilstrekkelig.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av shoe » ons feb 23, 2011 5:13 pm

Så du mener at akselen har -2,5 grader med std. foringer og 2" heving :?:
Jeg får ikke dette til å stemme helt......er du sikker på at OME foringene er riktig montert?
Høres ut som de er montert "opp ned", de vrir ikke framakselhylsa ned i bakkant.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av erwin » ons feb 23, 2011 5:31 pm

Ja det er det som forundrer meg også, og jeg har ingen forklaring.
For å øke caster skal framakslingen vris fremover i underkant- med urviser hvis du står på førersiden.

Jeg tok et bilde av venstre kontroll-arm, og det ser ut til at dette er korrekt.
Den bakre foringen er offset ned, og den foran er tja- noe opp.
Det er jo ikke lett å se hvor mye det er....
Vedlegg
Caster.jpg
Caster.jpg (66.47 kiB) Vist 10928 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av shoe » ons feb 23, 2011 6:04 pm

De er feil montert.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av erwin » ons feb 23, 2011 6:14 pm

Ja hadde de enda vært det.
Slik skal de monteres, og det ligner da veldig på slik de er monetert.
Bakre ned, fremre opp.
Vedlegg
OME cater kit.jpg
OME cater kit.jpg (14.24 kiB) Vist 10921 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av shoe » ons feb 23, 2011 6:23 pm

Vel, når du montere denne armen så løfter du/vrir akselhylsa oppover i bakkant når du fester armen til ramma. Etter et 2" løft har jo akselhylsa vridd seg oppover i bakkant. Caster-kitet skal jo vri hylsa tilbake for å korrigere for 2" løftet....altså nedover. Derfor er kitet på siste bilde montert ca. 180 grader feil.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av erwin » ons feb 23, 2011 6:31 pm

Jeg mener nå det er omvendt.
Hvis armen er fast (og det er den) så vil akslingen gå ned bak og opp i framkant.

Det siste bildet er forøvrig rappet fra Slee's monteringsbeskrivelse for hevesett.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av shoe » ons feb 23, 2011 7:33 pm

Ok, hvis vi tar utgangspunkt i bildet fra slee, hvis du fester de to til akselen og så drar du enden på lenkarmen nedover for festing til ramme. Vil du da få vridd akselen maksimalt nedover i bakkant med foringene slik de er på bildet? Du kan tenke deg et senter ca. midt i mellom foringene og litt over. Det er mulig at hodet mitt er slitt og deler skulle vært byttet ut :lol: , men jeg mener ennå at ved å installere foringene 180 grader i forholdet til de på bildet ville vri akslingen litt mer nedover i bakkant. Husk det er ikke noen løft på akslingen, kun vridning.
Jeg håper jeg tar feil, hvis ikke kjører det kanskje mange slingrende rundt.......
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av Toyole » ons feb 23, 2011 8:01 pm

Her var det en mud-tråd med samme problematikk, og her blir det bekreftet feilmontasje. http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... J86gt3MzwU
Bilde
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av erwin » ons feb 23, 2011 8:44 pm

Bildet fra Mud viser feilmonterte foringer. Og bildet fra min bil viser korrekt monterte foringer.
Legg merke til den bakre foringen. På Mud stikker den ut i underkant, på min i overkant.

Bildet fra Slee:
Armen er fast, akslingen beveger seg.
Normalt går bolten gjennom senter av foringen.
I bakre feste er bolten flyttet ned i forhold til senter, altså må akslingen bevege seg ned i bakkant for å følge bolten.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av shoe » ons feb 23, 2011 9:10 pm

Jeg må vel bare gå å få bytta noen deler i hodet da, dette var erkedumt.....også så sikker jeg var da :oops: Kommer nok til å huske dette for evig og alltid :)
Han på Imud fikk caster inn på +0,8 etter riktig montering, så bilen din er jo et stykke ut av spec selv med riktig montering. Snodig...
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av erwin » ons feb 23, 2011 9:28 pm

Jeg skal innrømme at jeg måtte vri hue litt jeg og.
Det er lett å ta feil her.

Jeg skal ta av en arm så jeg får sett skikkelig på det.
Det kan være at foringene er slitt. Hvis ikke får jeg prøve med 3 graders foringer.
Har ikke lyst til å kjøpe nye armer. De er dyre, og det er en viss risiko for at det blir feil.
Har ogås sett noen på MUD som har forlenget hullet i godset på akslingen og så sveist på en firkantskive for å få nytt hull.
Synes det ser litt hårete ut og kan sikkert bli et diskusjonstema i tilfelle en grundig kontroll.
Det er vel muligens bedre å sveise igjen hullet og så bore nytt?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Måling og utregning av Caster.

Legg inn av erwin » søn mar 20, 2011 7:21 pm

Dette er kanskje ikke noe stort mysterium. Litt regning gir:
5 cm heving gir endring av caster – 3,4 grader.
Som bildet viser er det bakre hullet urundt. Om dette er gjort med vilje eller skyldes slitasje vet jeg ikke. Hvis det skyldes slitasje så vil denne boltforskyvningen på 3 mm forårsake -0,9 grad caster endring. Dvs, total endring minus 3,4 – 4,3 grader.
Orginal caster er +2 - +4 grader. Med CC foringer på 2 grader så blir korrigert caster ett sted mellom Minus 1 og pluss 2 avhengig av utgangspunkt.
Er det noen andre som har målt caster etter heving?

Jeg planlegger å prøve å øke caster ved å bytte til Slee 3 graders foringer. Er det noen som har prøv disse. Jeg vil tro de er stivere enn OME siden da blir mindre neopren mellom senterforing og vegger? I tillegg er nepopren stivere enn gummi. I tillegg så sveiser jeg igjen deler av det urunde hullet og får 0,9 grader der. Blir det fortsatt for lite har jeg lurt på å flytte festehullet på andre siden også. Det gir fort 1 – 2 grader.

Et tips om castermåling.
For å slippe å dra på verksted kjøpte jeg meg en castermåler fra England, en Sealey GA450. Kostet ca 800 inkl frakt og mva. For å teste den målte jeg ene forhjulet. Det ble minus 1 grad mot verkstedets minus 0,4. Det synes jeg er rimelig nøyaktig.
Vedlegg
SNC15012.JPG
OME CC foringer
SNC15012.JPG (241.24 kiB) Vist 10824 ganger
Bakre hull.JPG
Bakre festhull
Bakre hull.JPG (240.49 kiB) Vist 10824 ganger
SNC15009.JPG
Sealey GA450. Pinnen er til å måle vinkel med. (Måler med hjulutslag +- 20 grader)
SNC15009.JPG (241.69 kiB) Vist 10824 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av StianHdj80 » søn mar 20, 2011 8:33 pm

Det urunde hullet er slitasje ja. Jeg venter på disse fra Man-a-fre:
http://www.man-a-fre.com/pa/80seriescas ... ection.htm

Problemet er at de er til aut og da er de for lange. Skal bygge de om å sende måla over til Man-A-Fre igjen så skulle de begynne å lage de te manuell og...

Jeg har forresten aldri hatt problem med retningsstabilitet og kjøre komfort på min(hevet 4-5" og har ome caster corr) inntil jeg hadde forstillingskontroll og spissing ble justert til spec. Nå er den super nervøs å kjøre, så æ trur(trur vel å merke) at den spisser for mye til å være god å kjøre med feil caster, for på AT var det det eineste han justerte...ga an litt mer spissing.
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av erwin » man mar 21, 2011 6:41 pm

Jeg har kikket på de der. Men tror du ikke de kan by på problemer ved en kontroll hvis du ikke har papirer på de? Det er jo en ganske viktig del av forstilling disse armene.
Hvorfor er automat typen lenger?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av StianHdj80 » man mar 21, 2011 7:52 pm

nja, de må jo behandles så de går i ett med ramma, men er jo lette å ta av, tru ikke de legge merke te de på ein eu kontroll. Traversen sitte lengre bak på automat kassa, derfor er de lengre
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av erwin » tir apr 05, 2011 8:37 pm

StianHdj80 skrev:nja, de må jo behandles så de går i ett med ramma, men er jo lette å ta av, tru ikke de legge merke te de på ein eu kontroll. Traversen sitte lengre bak på automat kassa, derfor er de lengre
Har du fått disse enda?
Hvor mye arbeid er det å bygge de om til manuell travers?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Feil caster etter heving

Legg inn av StianHdj80 » tir apr 05, 2011 9:44 pm

nei de har ikke kommet men er vel rett rundt hjørnet. Er ikke mye arbeid å bygge om tru æ, men som sagt når æ har bygd om mine så får man a fre målene og så skulle de begynne å lage til manuell også
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 8x»