Tunap produkter og andre additiver

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

folbjo
Sted: Tønsberg

Re: Tunap produkter og andre additiver

Legg inn av folbjo » lør nov 28, 2015 12:29 am

Alle land i verden sliter ikke med de samme problemene som "vi" har jørgen !.
Sånn sett har Toyota (og alle andre fabrikanter) forskjellige utfordringer rundt om kring på kloden.

Ikke alle land som kjører innblanding av biodiesel i sin diesel. Norge er på landsbasis pålagt å benytte en innblanding på 7% biodiesel.
Som vi vet så kan man ikke kjøre samme innblandings prosenten i hele landet, nettopp p.g.a. kulde.
Her fylles det såkalt Arktisk diesel grad 2, med ett lavere innhold av biodiesel (Generasjon 1 biodiesel av raps).
Denne dieselen skal ikke ha en høyere innblanding av biodiesel en 5% !.

Om det skal tilsettes mindre biodiesel visse steder i Norge, p.g.a. temperatur, hvor gjør de da av den ekstra biodieselen ?
Jo, den omsettes selvfølgelig "alle andre steder" i Norge, for å kunne oppfylle politikernes krav.
Det er målt opp til 17% på visse steder !

Du skal ikke se bort i fra det Jørgen, at Toyota Norge på sikt vil implementere Tunap produkter i sitt servic program ?

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av dracan » lør nov 28, 2015 12:30 am

Da kommer jeg og heller litt bensin(diesel) på bålet.
Jeg har ingen formening om dette virker eller ikke. Det er heller ikke det jeg vil frem til.
Greia er at jeg mener alt er snudd på hodet:
Skal jeg som forbruker i Norge og har kjøpt meg en ny bil ikke kunne bruke den dieselen som er å få kjøpt på bensinstasjoner uten å tilsette noe??

Jeg var innom mitt lokale toydealer og diskuterte dysekakling i 3 litern, da en av de ansatte poengterte at dieselen i Norge er av dårlig kvalitet eller har for mye miljødiesel blandet inn.
DET skulle han ikke sagt til meg! Da liret jeg av meg en lekse han sent vil glemme:
Hvordan kan dere selge biler i Norge som ikke kan fylles her? Dere må da for helv... levere motorer som tåler det som blir levert av drivstoff i Norge! Dere kan da ikke skylde på drivstoff-fabrikantene?
Det er jo dere som leverer dritt som ikke virker. Nei, dette blir for enkelt.
Jeg kjøper Toyota fordi det er "god shit", eller var....

....Dere kan jo regne ut resten av monologen selv...... Stakkars ansatt, han tror jeg aldri kommer til å nevne dette igjen til noen andre kunder. Men jeg mener jeg har rett. Han har sikkert rett, sett ut fra sitt ståsted.

Kan ikke alle de som produserer biler/motorer fortelle drivstoffprodusenten hvordan de vil ha det da, eller så må de ihvertfall lage motorer som tåler det som blir fylt på i de respektive land? Hva med europeiske standarder? Kan ikke for mitt bare sinn skjønne at det ikke er en forbasket standard som noen må forholde seg til? Forstår så klart at Norge er en fjert i bilprodusentenes øyne, men da må de da for pokker påvirke de som lager drivstoff til å lage/selge skikkelig greier.

Nok om det, tror dere skjønner hva jeg mener.
Slutt å fylle på alt mulig superdupertrylleformler på kjærra, klag heller til din lokale pusher! Eller bensinstasjon, alt ettersom hvem du mener har skylden. Det er ihvertfall ikke oss som kunder.
Kommer sikkert masse kommentarer etter dette innlegget, men dette er min personlige mening. Så det er klart!
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

folbjo

Legg inn av folbjo » lør nov 28, 2015 1:22 am

He he, nå tredde du boret rett ned i den vonde høltanna dracan. Jeg forstår meget vell din fusterasjon.

Det er helt korrekt oppfattet når du opplever at "alt er snudd på hode", men vi må samtidig ikke rette baker for smed her !
Når vi vet at mange fabrikanter, og således ikke bare Toyota, opplever problemer så har vi altså en fellesnevner.
Fellesnevneren er biodiesel.

Intensjonene med dette politikerskapte problemet i EU har vært de aller aller beste.
Men så er det jo slik at teori og praksis er to helt forskjellige ting.
Har sakt litt om dette med "biodiesel og problemer" i tråden her:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=23928

Hva skal vi så gjøre ?.
Å forsøke å ta opp kampen med politikerne i forhold til dette problemet tror jeg vi skal overlate til bilfabrikantene ?.
I mellomtiden kan vi jo gjøre det eneste vi faktisk kan gjøre, nemlig å forebygge.
Tror vi kan konkludere med at Toyota er "good shit" og biodiesel er noe dritt :wink:

jørgen
Sted: Kråkstad

Legg inn av jørgen » lør nov 28, 2015 8:59 am

Hei venner.
Å tilpasse toyota på verdensbasis til lille norge var litt drøyt forslag ja. Men om Toyota norge anbefaller tunap på sine biler i et område så bør vi vel gå for det. Jeg har fortsatt såpass tillitt til dem at jeg regner med at de vet bedre en vi i klubben. Uansett en tung kunskapsbesitter. Men om feks toyota skøyen er for , toyota asker/bærum er mot, og toyota storo er for. Da er jeg i tvil. Derfor ønsker jeg en anbefaling fra toyota norge om feks tøyotaer i østlandsområdet bør gå på, eller uten tunap. Antar at biodieselen ikke er så ulik på internt østlansds området. Eller bør det settes opp et norgeskart med tunap områder.
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av dracan » lør nov 28, 2015 9:12 am

Bra forslag Jørgen, men etter min mening er det ikke du, jeg eller nlck som skal gjøre dette. Det er enten bil-fabrikantene eller drivstoffleverandørene sin jobb.
Vi er kunder og må jo forvente at det vi kjøper kan brukes i det det er ment for.
Blir som at du kjøper en bil og skal hente den, da får du beskjed om at neida, den går ikke før du setter i en ekstra del som koster ett eller annet fra butikken borti gata. Det er helt på trynet.
Det er ikke oss som forbrukere som gjør feil, det er ovennevnte.
Jeg skjønner så klart de som har bil langt utenfor garanti, de vil jo bilen sin det aller beste og om ulike tilsettinger hjelper så er jo det fint. Men allikevel helt på tryne!
Vi får prøve å presse Toyota Norge til å finne en løsning på dette.
Det blir jo masse synsing, til og med hos forhandler, det er ikke bra.
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

jørgen

Legg inn av jørgen » lør nov 28, 2015 9:41 am

Nå lever vi ikke i en perfekt verden. Mye som er på trynet, men vi må tilpasse oss. Det er vel mantraet her som andre steder. Mange ting som burde hånteres av andre men vi vil jo det beste for bilene våre. Om de er i eller utenfor garanti spiller muligens mindre rolle. noen skal ha bilene lenge, å vi ønsker vel at de er i best mulig stand ved salg. Etterlyser herved et utspill fra Toyota norge for best mulig behandling av motorene, og hvilke motorer som trenger dette/evt hvilket område.

Brukeravatar
christianmindrebo
Sted: Blærum - Haslum

Legg inn av christianmindrebo » lør nov 28, 2015 2:24 pm

Kan ikke skilte med motorinnsikt på nivå her, men jeg kan fortelle om TIDENES forbedring i gange og reduksjon i kakling. Fylte tunap 989 rett i dieselfilteret i formiddag, og etter 5 min på tomgang var det som å skru ned lyden på motoren. Og har blitt enda mindre kakling etter en tur retur hil Haakon BS på Jessheim.

Kan anbefales fra min side!
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av pilten » lør nov 28, 2015 3:15 pm

Det er også veldig viktig å fylle diesel fra stasjoner som selger mye, altså at det er relativt fersk diesel du får på tanken. I Norge får du sommer diesel fra 1 april til 15 september. fra 15 sept til 1 nov får du en mellomblanding og resten av vinteren får du vinterdiesel. Problemet er hvis du kjører sommer diesel eller en mellomblanding når det blir for kaldt, så blir det voks krystaller i dieselen. Som igjen lager trøbbel for filter og dyser.
Så hvis det skal være noe poeng i å fylle på noe, så må jo det stoffet gjøre så at ikke dieselen fryser. Eller så kan man gjøre som finnene å kjøre vinterdiesel hele året.

folbjo

Legg inn av folbjo » lør nov 28, 2015 5:27 pm

christianmindrebo skrev:Kan ikke skilte med motorinnsikt på nivå her, men jeg kan fortelle om TIDENES forbedring i gange og reduksjon i kakling. Fylte tunap 989 rett i dieselfilteret i formiddag, og etter 5 min på tomgang var det som å skru ned lyden på motoren. Og har blitt enda mindre kakling etter en tur retur hil Haakon BS på Jessheim.

Kan anbefales fra min side!
Dette synes jeg var svært hyggelig å høre christianmindrebo :D .

Det er nettopp dette som har vært min motivasjon !. Kan man med bruk av Tunap unngå dyre reparasjoner, ja så er det jo FANTASTISK.
Husk forresten å hell på en boks med Tunap 984 i tanken etterpå også.
Den har nemlig, i tillegg til sin rensende egenskap, også den egenskapen at den legger igjen ett mikroskopisk belegg på alle metalliske flater som er i berøring med diesel, og beskytter disse.
Dette mikroskopiske belegget forhindrer oppbygging av sodium avleiringer på dysespisser. (etterbehandling hver 30.000km)

Selv benytter jeg Tunap 984 på annet hvert oljeskift, og det er på 15.000km.
Man kan ikke få "overbehandlet" med Tunap 984. Det som ikke fester seg på metalliske flater forbrukes som vanlig diesel.
Dette er ekstremvarianten, og ikke det som Tunap salv anbefaler. På den måten håper jeg å slippe å gå veien om Tunap 989/127 først ?

Tunap fungerer helt klart, men det kan ikke redde injektorer med en fysisk skade !.
Derfor er mitt soleklare råd, forebygg problemer i den grad man kan.
Vi vet jo hva det koster å reparere/bytte injektorer, så greit å skyve på den kostnaden der.

Husk at klubbens medlemmer har en rabattavtale på Tunap hos Vestfold Elektro Diesel. (se første innlegget)

peter80
Sted: Plankebyen i Øst

Legg inn av peter80 » søn nov 29, 2015 12:08 am

Har du aksjer i dette opplegget her FOLBJO :?: :?:

Når du skriv "Tunap produkter er de eneste med TUV og ISO sertifisering." så er dette FEIL :!: :roll:
Det finnes fleire & mange andre.
Sjølv legg eg min lit til andre produkt & produsentar, men det vedkjem ikkje saka eller produkt frå TUNAP

Eg ser også fram til den dagen store pumpeprodusentar som Bosch, L`Orange mfl frigjer anbefalingar itråd med respektive drivstiffkvalitetar & ikkje minst ein får div Klasse-selskap som DNV, Lloyds mfl med inn på banen.

Eg har i 10-15 år lest om dei "helbredande" eigenskapane fks 2-takt olje i diesel gjev på ein rekke forum & nettstader
Eg venter til dags dato enno på proffe uavhengige laboratorietestar som stadfester dette & desse testane suksessivt vert tatt med i bil, motor&pumpeprodusentar sine driftsanbefalingar. Når eg spør & snakkar med slike laboratorier berre flirer dei

Temaet "brenselkvalitet", "Smøreoljekvalitet" & førebyggande tiltak har eg jobba med i ein rekke år.
Og då er det med undring eg ikkje klarer å finne noko offisiell Toyota Norge service bulletin el tilsvarande om høvet....

Kvalitet på brennolje er uhyggelig varierande alt etter kor ein fyller & kva kvaitet ein fyller. Utvalget i Norge er jo "nada" sett i stor samanheng... & vi har langt betre dieselkvalitet enn mange andre land. Skrik dei på samme vis? Har dei samme elende?
Eg berre undrar :roll:
Her skulle det ha stått noko lurt...

jørgen

Legg inn av jørgen » søn nov 29, 2015 10:58 am

Peter80
Om du har jobbet med brenselkvalitet en rekke år, er du muligens den med mest kompetanse på dette. (på forumet) Kan du si noe generelt om tilsetninger, hva du har tro på, hva som er gode retningslinjer, longlife oljer mm. Vi er vel mange synsere som bare prøver å finne lure måter å stelle pent med bilene våre. Skriv gjerne hva du konkret har jobbet med også.
Jørgen

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Legg inn av saw » søn nov 29, 2015 4:49 pm

Hei! :D
Har fulgt denne tråden, og funnet den verdt å følge med på. Selv innehar jeg ingen kompetanse på området og har derfor ikke bidratt med noe. Men ser det legges frem som om ingen motor produsenter anbefaler additiver jeg tror det er feil da en bekjent som har ny John Deere traktor fyller på additiver etter John Deere`s anbefalinger pga. dårlig/varierende diesel kvalitet. Så det er iallefall en!
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen » tor des 03, 2015 6:08 pm

Da her jeg bestillt time nå i desember hos Vestfold elektrodiesel.

Skal få flushet automatkassa og renset dysene,bytter også filter på kassa mens man først er i gang.
Kjører dette som ett forsøk på å forebygge evt fremtidige problemer og havari.

Dysene blir renset i henhold til fremgangsmåten som er beskrevet tidligere i tråden med adapter koblet rett på pumpa.Nytt fra Tunap nå(ifølge Heljar på nevnte verksted)er at ifm dyserensen med adapter,så skal man bruke Tunap989 i stedet for Tunap127 som de har brukt tidligere,dette fordi Tunap har forsket seg frem til at denne skal enda bedre virkningsgrad.

Har endel vibrasjoner i bilen med girvelger i D eller R,spesielt når bilen er kald.Når bilen er skikkelig driftsvarm så er nesten ikke vibrasjoner i bilen.Blir spennende å se om dette hjelper på det,men kan vel også muligens være motrofester.Vi får se!
120 GX 08 mod.

Brukeravatar
toddi
Sted: Rogaland Sandnes
Kontakt:

Legg inn av toddi » tor des 03, 2015 7:28 pm

Mye rart her. Svært mange verksteder bruker ofte rens for motor og brennstoff systemer og kjølesystemet. Dette er blitt gjort av verksteder så lenge jeg har levd, siden 70 tallet. Tilsetninger er ganske trygt, spesielt visst du bruker de mest kjente. Og evt kombinere oljer som leverandører anbefaler. Det som er viktig er man ikke bare putter opp i noe uten å hvite hva man gjør. Jeg har brukt tilsetninger i 15 år. Finnes å dokumentasjon på slikt visst man ønsker det. Bønder bruker ofte mye, . Men kunnskap er jo et møst da ;-)
Fortsatt mye å lære, men føler jeg får til mer og mer!
Ta en kikk på min Garasje. http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=12349

Brukeravatar
LC_Valdres
Sted: Atna, Hedmark, Østerdalen

Legg inn av LC_Valdres » tor des 03, 2015 7:49 pm

Har selv fått flushet girkassen min på mandag, må si jeg ble overrasket hvor svart olja var...nå er all olje rød som den skal være. Det ble ikke byttet filter hos meg, de brukte 18 liter olje for å få flushet godt...Det som slo meg var at eg faktisk merket forskjell når eg kjørte derfra...var veldig myke overgang når kassen skiftet gir...kosta meg 5600,- men de pengene er vel anvendt...gjenstår bare for meg å få renset dyser, dette skal eg også få gjort der hos de på Vestfold Diesel...skal bestille time...
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 313000 km
- Motorolje Castrol Magnatec
- TTE boks
- Catchtank IKKE montert, kanskje
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

Min garasje; http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 12#p187512

jørgen

Legg inn av jørgen » tor des 03, 2015 8:14 pm

toddi skrev:Mye rart her. Svært mange verksteder bruker ofte rens for motor og brennstoff systemer og kjølesystemet. Dette er blitt gjort av verksteder så lenge jeg har levd, siden 70 tallet. Tilsetninger er ganske trygt, spesielt visst du bruker de mest kjente. Og evt kombinere oljer som leverandører anbefaler. Det som er viktig er man ikke bare putter opp i noe uten å hvite hva man gjør. Jeg har brukt tilsetninger i 15 år. Finnes å dokumentasjon på slikt visst man ønsker det. Bønder bruker ofte mye, . Men kunnskap er jo et møst da ;-)
Hei
Jeg fikk litt piggene ute her. Det har sikkert kommet frem mellom linjene at jeg er skeptisk til å tilføre noe som helst annet en ferdig resept.(olje/diesel/kjølevæske) Har faktisk tro på at oljeselskapene og andre produsenter har bedre peil en vi forbrukere. Dessuten har jeg tro på at for mye eller for lite av tilsetninger kan gjøre en olje eller andre produkter dårligere. Om dette er så enkelt at dette er bare positivt med feks tunap, så er det veldig rart at ikke det er føringer fra Toyota sentralt på dette. Det at mange verksteder bruker dette, er etter mitt syn et for dårlig argument. Mye rare verksteder. Og mye rare erfaringer. Om tilsetninger bare er ganske trygt, så ville jeg holt meg langt unna. Om man bruker anbefalt oje og heller noe tilsetninger oppi, da har man vel endret egenskapene eller? (er det da den samme anbefalte oljen? Jeg undrer på om tilsetninger kan forbedre noen egenskaper på bekostning av andre. Du skriver at: kunnskap er et must, og at en ikke kan: bare putter oppi noe. Det er akkurat det jeg følte da jeg putta oppi noe omegastoff tidligere. Og det blir litt på lykke å fromme liksom. Jeg er forøvrig bonde. Jeg bare undrer. Dette er ikke noe personanklage. Ikke ta dette ille opp osv. Takk
Ved gjennomlesing ser jeg jo at Toyota muligens ikke kan anbefalle et spesifikt merke. Verkstedenes anbefalling er muligens så langt vi kommer.
Jørgen

henrik4559
Sted: Buskerud

Re: Tunap produkter

Legg inn av henrik4559 » ons des 09, 2015 10:20 pm

Dag Einar skrev: Den svenske dieselen er renere, men ikke så produktiv/økonomisk over tid. Iflg økonomisjefen brukte lastebilen hans ca 0,4 l mer pr mil.
Et fulllastet vogntog drar ca. 3 liter per mil, dvs. ca. 50% mer enn en land cruiser ;-) At svensk diesel har så dårlig brennverdi at forbruket øker mer enn 10% har jeg absolutt ingen tro på.

Drivstofftilsatser og oljetilsatser er mer religion enn vitenskap i mine øyne og det er utallige myter. Hvem husker ikke oljetilsetningen "Slick 2000" som hadde akkurat samme effekten som honning.

Både drivstoff og smøreolje har allerede forskjellige tilsetninger fra fabrikanten. Å tilsette noe mer er svært sjeldent nødvendig men jeg vet at en god del merkeverksteder slenger "dieselrens" på tanken ved service. Iht. de jeg har spurt om dette er det hovedsaklig for å rense dyser og leamikk nedimot DPF.
En annen ting å merke seg er at motorolje med høy SAE grad kan være skjebnesvangert på en eldre motor da det er mye mindre tilsatser av for eks. svovel og fosfor i moderne oljer ift. "gamle motoroljer.

Det er en god del utfordringer med moderne dieselmotorer og to av de er drivstoff og smøreolje. Biodiesel har affinitet til komponenter i motoroljen. Under regenerering av DPF pøses det på med diesel og endel av dette havner i motoroljen. Så ved hjelp av algoritmer regner motorstyringen ut hvor lenge den må vente til neste regenerering for at ikke andelen drivstoff i smøreoljen skal bli for høyt. Utfordringen er at biodiesel ikke forlater motoroljen og at mange biler regenererer periodisk istedenfor ved behov. I USA tenker noen av bilfabrikantene anderledes og installerer trykkovervåkning på DPF. Dvs. når trykkfallet over partikkelfilteret blir for stort setter den igang regenerering.

Dieselmotoren har gått fra å være en enkel, pålitelig og stinkende maskin til bli kompleks "ren" og upålitelig. Forskjellen i forbruk mellom diesel og bensin er stort sett utradert, bensinmotorene bruker stadig mindre mens dieselmotorene bruker stadig mer for å tilfredstille strengere utslippskrav. Aldri mer dieselbil på meg...
08 200 diesel AT 35"
Gamle BMWer

ex 4x4:
01 100 50th 4,2 AT 35"
01 Patrol 3,0 di 2" OME 285/75-16
Subaru Outback diesel

jørgen

Legg inn av jørgen » tor des 10, 2015 1:11 am

Om en fullastet lc bruker 1,5l. mila å vogntoget bruker 3l. mila så bruker den dobbelt så mye, og 100prosent mer. Eller?

jørgen

Legg inn av jørgen » tor des 10, 2015 9:59 am

Om jeg har rett og den bruker 100 prosent mer. (dobbet av 50 prosent som du hevder). Da har du 100prosent feil og jeg 200prosent rett. (Prosent er fort missvisende.)
Nå er jeg ikke mattelærer og kan ikke stå 100prosent inne for dette, men det var en liten avsporing....
Jørgen

henrik4559
Sted: Buskerud

Legg inn av henrik4559 » fre des 11, 2015 2:59 pm

jørgen skrev:Om jeg har rett og den bruker 100 prosent mer. (dobbet av 50 prosent som du hevder). Da har du 100prosent feil og jeg 200prosent rett. (Prosent er fort missvisende.)
Nå er jeg ikke mattelærer og kan ikke stå 100prosent inne for dette, men det var en liten avsporing....
Jørgen
2 liter på mila er småkjøring, halvannen liter er langkjøring så du har rett i at det er 100% forskjell. Men sett vekk ifra mine upresise vittigheter var poenget at drivstoffet alene ikke kan gjøre over 10% forskjell i forbruk. Jeg forutsetter at drivstoffet tilfredstiller EN590 og ikke er stjålet, blandet ut med spillolje sjøvann osv.....
08 200 diesel AT 35"
Gamle BMWer

ex 4x4:
01 100 50th 4,2 AT 35"
01 Patrol 3,0 di 2" OME 285/75-16
Subaru Outback diesel

Svar

Gå tilbake til «Motor»