Tunap produkter og andre additiver

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

folbjo
Sted: Tønsberg

Tunap produkter og andre additiver

Legg inn av folbjo » tir nov 03, 2015 6:24 pm

Etter en lengre samtale med Tunap sin distriktsleder for Vestfold/Buskerud /Telemark, (Håvard Andersen),
har jeg lyst til å dele litt info fra samtalen med dere.
For meg var det en solid opptur (som diesel bil eier) å få brakt klarhet i en del ting, og problemstillinger.
Skal forsøke å gi en oppsummering

For å benytte Tunap sine egne ord "varierende drivstoffkvaliteter, kjøremønster og klimatiske variasjoner".
Dette er utfordrende, og Tunap jobber globalt for å løse disse problemene.
Vi har våre utfordringer her oppe i kalde nord, andre land har sine. Etanol i bensin for eksempel gir andre utfordringer osv.
Greia er at ting er komplekse og globale.

Jeg har alltid selv vært tilhenger av å forebygge, frem for å ta fremtidige kostnader med å reparere.
Derfor er jeg også nysgjerrig på ting som kan ha en forebyggende effekt.

Tunap produkter er de eneste med TUV og ISO sertifisering. Altså dokumentasjon på at produktet også virker !
De leverer produkter/tilsetningsstoffer til bl.a. Würt, samt store deler av bilindustrien i verden.

For mer inngående info om de enkelte produkter, se Tunap sin nettside: http://tunap.no/

AKTUELLE PROBLEMSTILLINGER

Rens av motor innvendig:
Her benyttes produktet Tunap 157
Det optimale er å ta ett oljeskift + oljefilter skift først.
Ny olje vil ha større evne til å ta opp i seg stoffer under denne rense prosessen, samt ett nytt oljefilter har større kapasitet til å samle opp avleiringer,
(en f.eks. ett som kanskje allerede er halvfullt !). Derfor er det best å gjøre det på denne måten.

Hell Tunap 157 i den nye oljen og la den gå på tomgang i 10-20 min
Gjennomfør straks ett olje og filter bytte.
Nå benytter du f.eks. Castrol eller annen kvalitetsolje

Tunap 157 inneholder smøremiddel, i tillegg til additiver som kjemisk fjerner avleiringer.
Derfor vill man samtidig ha optimal smøring av lager osv. under denne perioden på 10-20 min.
Jeg spurte om det ville være fare for at man for eksempel kunne risikere tilstoppede oljekanaler med dette.
Nei, var svaret på det. Dette har med hvordan avleiringer blir oppløst.

Dyserens på biler før Euro 4 og 5
En boks med Tunap 989 i tanken på full tank.
Kjør ut hele tanken og hell så på en flaske med Tunap 984

Dyserens på Common rail motorer (Euro 4-5)
Tunap 127 montert direkte på pumpe, via adapter.
1 flaske som kjøres nesten helt tom. Bilen stoppes, og får stå med virkestoffet til dagen etter.
Ny flaske med Tunap 127 kjøres igjennom.
Dieselrør monteres igjen, og nytt dieselfilter monteres.
1 flaske med Tunap 984 helles i tanken. Full tank.

Tunap 127 er ett meget kraftig rensemiddel.
Tunap 984 er ett additiv som forhindrer oppbygging av sodiumavleiringer på dysespisser.
Det vil også smøre alle deler som er i berøring med diesel, samt legge igjen ett mikroskopisk beskyttende lag.
Dette stoffet/smøremidlet binder seg til metall, men kan ikke bygge på ett lag på seg selv.
Motoren kan i praksis gå på dette stoffet alene.
Helles i tanken på full tank. Benyttes hver 30.000 km

Det optimale er selvfølgelig att mann benytter dette preparatet Tunap 984 fra bilen er ny, og da hver 30.000 km
Da vil hele systemet være beskyttet mot avleiringer. Optimalt fungerende injektorer utsetter problematikk med partikkelfilter vesentlig.
Rene injektorer og optimal forbrenning vil også redusere problemer med EGR systemet.

Så til spørsmålet om man kan kjøre en slik rens på en motor med dysebank og relativt mange mil ?.
Svaret på dette er ja, men en evt. mekanisk skade på injektorer kan jo ikke tilbakestilles med noen produkter.

Rens av EGR
Tunap X-Foam
Virketid 15-20 min. Skylles rent med vann.
https://www.youtube.com/watch?v=BcttXYxs9AA

Rens av Partikkelfilter (DPF)
Tunap 131 / 132
Renser DPF tilbake til ny stand

A/C Cleaning
Tunap Contra Sept / Contra sept 181
Rens av fordamperen og kanalen ved pollenfilter

Når det gjelder andre tilsetnings stoff/additiver (for eksempel Alron ) forteller Håvard Andersen;
ja de virker, men bare så lenge du har virkestoffet i tanken. Disse vil ikke legge igjen en film som beskytter, slik som Tunap.

En annen ting Håvard Andersen la særlig vekt på var nødvendigheten av å bytte dieselfilter !.
Her bør det tilstrebes en hyppigere intervall en det foreskrevne, var hans råd.

Håper dette var til hjelp folkens ?.
Jeg har fått på plass en rabattavtale på TUNAP og Valvoline olje hos Vestfold Elektro Diesel ved Heljar Sørensen.
Klubbens medlemmer får 20% på disse produktene.
Valvoline (Maxlife ATF) dekker begge Toyota kravene WS og T-IV på automat.

Det gis 20% rabatt på olje ved flushing.
Det må oppgis medlemsnummer i klubben ved bestilling av time for at rabatt skal gjelde.

NB !
Til dere som bestiller produktene direkte på nettsiden til Vestfold Elektro Diesel,
spesifiser og vis til medlemskapet deres i NLCK på bestillingen !

Heljar Sørensen
Delelager/kundemottaker
Vestfold Elektro-Diesel AS
Sundlandveien 10
3160 Stokke
Sentralbord 333 09260
Direkte 333 09270
Fax 333 09261
Email: heljar@vedas.no
Internett: http://www.vestfoldelektrodiesel.no
Webshop: http://www.yanmardeler.no
Sist redigert av folbjo den tor feb 04, 2016 10:51 pm, redigert 5 ganger totalt.

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Tunap produkter

Legg inn av Dag Einar » tir nov 03, 2015 10:38 pm

Takk for en veldig detaljert beskrivelse du har laget.

Vet ikke om det jeg gjorde da jeg skulle på EU med min 90 var riktig, men jeg hadde på Tunap127 og fylte svensk diesel og kjørte bilen relativt hardt og gjentok denne behandlingen to ganger før EU kontroll. Ingen bemerkning vedrørende eksos utslipp.

Hvorfor svensk diesel? Hadde en hybelboer for ca et år siden og han fortalte at han en tid da han bodde i Sverige kjørte vogntog for en kamerat over ca to år. Han fylte norsk diesel hver gang og ble kontaktet av økonomosjefen i det svenske firmaet og fikk beskjed om at han de neste tre månedene skulle tanke svensk diesel. Etter ca en mnd kom økonomisjefen tilbake med retrett beskjed, fortsett å fylle i Norge.
Den svenske dieselen er renere, men ikke så produktiv/økonomisk over tid. Iflg økonomisjefen brukte lastebilen hans ca 0,4 l mer pr mil.

Men min tanke var at den svenske dieselen var med på å gi en renere avgass ved kontroll.
Hva tenker du om dette?
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

folbjo

Legg inn av folbjo » tir nov 03, 2015 11:33 pm

Bare hyggelig Dag Einar.
Ja, hva tenker jeg om det ?. Du har ikke gjort, eller får gjort, noe galt med å benytte Tunap 127 på den måten.
Du har nok oppnådd å bedre på tilstanden i dieselsystemet, samt på den måten bringe verdiene i riktig retning ?
Ved å koble opp produktet med adapter inn på pumpen, som beskrevet over, får man utnyttet potensialet i produktet maksimalt.

Google er din "beste venn". Noen kjappe søk her og så får mann "lettet på lokket".
Problemet med det er bare at; når man først vet, så er det ikke så lett å "bare legge på lokket igjen" !.

Vi kan jo for eksempel se litt på det, og se hva de skriver om biodiesel i Sverige ?
http://www.expressen.se/motor/varning-f ... a-din-bil/

Hva sier de her i Norge ?. Se videoen også
http://www.tv2.no/a/6533755
Sist redigert av folbjo den ons nov 04, 2015 12:05 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Dag Einar
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » tir nov 03, 2015 11:51 pm

Jeg leste ikke alt Bjørn, men har lest noe i samme retningen tidligere.
Jeg forsøkte blandt annet å fyre med svensk diesel i stedet for norsk diesel på kokoverket mitt og dunsten fra dieselen var tydelig mindre, litt farlig fordi man forbruker like mye oksygen i garasjen.... :(
Uansett viktig med utlufting i forbindelse med sånn oppvarming.
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

folbjo

Legg inn av folbjo » ons nov 04, 2015 12:03 am

Når jeg fikk tenkt litt på det så tror jeg faktisk jeg vil lage en egen tråd om nettopp dette med biodiesel.
Dette er faktisk meget problematisk !

Det positive er jo at vi har både "medisinen" og kuren tilgjengelig :D

jørgen
Sted: Kråkstad

Legg inn av jørgen » man nov 09, 2015 11:43 pm

Lurium eller ei?
Mange meninger om tilsetninger generelt. Dersom vi ser på tilsetninger i olje, så tenker jeg at dersom det øker prestasjonene til oljen ville de annerkjendte oljemerkene benytte dette i sine oljer å øke salget/markedsandelene. (har ikke sett at noen reklamerer med at de har tilsatt noe slikt) På den annen side er det mange tunge kunskapsbesittere som er tilhengere av tilsetninger. Jeg er litt usikker for egen del. Mange som er overbevisende på tilsetninger, men jeg synes det virker rart at ikke de store som mobil shell ol. vil putte dette i sine produkter fra dag 1. Man får jo tilsetninger og renser av mange slag. Tunap er nevnt men omega er muligens mer vanlig? Har hørt om mange som er frelst på det også.
Jeg tror ikke vi noen gang får noe svar her. Så vi får vel være litt kritiske til hva vi putter på. Det er vel også en del skrekkhistorier om tilsetninger med teflon motorhavari ol. Om vi snakker generelt om tilsetninger her eller der så ser jeg det litt likt prinsipielt. Mulig at bare et produkt er bra, men om ting virker bra uten tilsetninger kan en jo vurdere å ikke fylle på. Om ting derimot ikke virker er fallhøyden mindre og man kan helle på noe tryllestoff. Dette er min personlige mening og jeg er ikke proff. Jeg har heller ikke noe tyngde mekanisk. Dette er mer som en tankeutblåsning. Jeg har prøvd div dyserenser og tettestoff. Omega tettstoff på oljelekasje har jeg god erfaring med. Dyserenser ellers har ikke hatt effekt. 'Utrolig spennende dette men effekten er muligens bare som å pisse i havet eller?
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

folbjo

Legg inn av folbjo » tir nov 10, 2015 5:39 pm

Hei Jørgen
Hvor har du det fra at bl.a. Mobil og Shell ikke benytter additiver i sine motoroljer ?.

En moderne olje, enten den er mineralsk eller syntetisk, kan ikke ”virke” uten de såkalte additivene.
En god kvalitetsolje kan faktisk bestå av opp til 30% additiver i baseoljen !.

Her er en link til en side som beskriver dette med oljekvaliteter og additiver;
http://www.liqui-moly.no/liquimoly/web_ ... q_oel.html

Kort oppsummert;
Additiver til smøreolje gir oljen dens spesielle egenskaper, mens baseoljen gir utgangspunktet for oljens viskositet, eller tykkelse.

jørgen

Re: Tunap produkter og andre additiver

Legg inn av jørgen » tir nov 10, 2015 7:06 pm

Det jeg mente er at de ikke bruker tunap omega mm. Alle disse tilsetningsfirmaene påstår jo at de forbedrer oljens egenskaper. Om det er riktig ville sikkert oljeselskapene tilsatt dette fra deres egen side. At alle oljene har sin egen resept med eget innhold er jo greit, men om ekstra tilsetninger i form av omega/tunap el. er veien å gå er jeg ikke like overbevist om. Kjøp god olje og bytt ofte er min holdning. Om ting beyner å lekke er det jo fristende å prøve å bøte på skaden for å ungå overhaling el. Selvfølgelig fristende å tro at om en tilsetter noe eget middel i oljen så har en mye bedre beskyttelse en andre, men jeg tror at dette ville blitt fanget opp av de store oljeselskapene om dette var virkeligheten. Om de tilsetter dette og det er gode greier vil de vel som andre skrive: Inneholder tunap for bedre ytelser. el. Oljeselskapene er rimelig resurssterke og klare for å finne den beste oljen som de kan selge.

Dette er ikke ment som noe fasit fra meg, bare mine egene tanker. (Møllers tran med omega 3. Fina First med Tunap.)
Jørgen

stabstag

Legg inn av stabstag » tor nov 19, 2015 11:03 pm

samme produkter som hår såpe og slankemidler,styr unna.

jørgen

Legg inn av jørgen » lør nov 21, 2015 5:24 pm

stabstag skrev:samme produkter som hår såpe og slankemidler,styr unna.
Hei
Det er mulig du har rett, men å ta alle over en kamm er farlig. Nå er det noen som har hatt store problemer og utgifter på bilene sine desverre.
I kjølvannet av dette har det blitt undersøkt hva en kan gjøre for å unngå/utsette slikt. Synes det er ganske grundig argumentasjon og dokumentasjon rundt dette. Da håper jeg alle som argumenterer for eller i mot sier mer en at: det er dritt ol. Dritt kan det sikkert være men da med litt utfyllende svar som jeg har hørt at... elller: jeg overhaler mange motorer og vår erfaring er osv. Jeg er selv blandt de som ikke har masse kunnskap men argumenterer så godt jeg kan ut i fra forutsetningene. (Håper jeg har forstått dette riktig.) Supert med disse meningsutvekslingene. Her kan vi sammen finne beste løsninger med en samlet ganske stor erfaring. Mulig at noen dråper med rett tilsetning faktisk er spart inn pga pris fra oljeselskapene. Om det viser seg skal jeg jammenmeg være snar til å helle på litt jeg også.

Jørgen

folbjo

Legg inn av folbjo » ons nov 25, 2015 3:52 pm

stabstag skrev:samme produkter som hår såpe og slankemidler,styr unna.
stabstag,
vitenskapelige test data bestemmes ikke av følelser !
De er bestemt av fakta som er et resultat av fysikk og kjemi.

En dag du har litt tid til overs så kan du jo f.eks prøve å lese litt :wink:

folbjo

Legg inn av folbjo » ons nov 25, 2015 10:00 pm

Pro-Long er ett annet meget interessant additiv, testet av SINTEF.

•Slitasjen redusert med 55 %
•Friksjonen redusert med 20%
•Temperaturen redusert med 30 %

http://www.prolong.no/

http://prolong.com/

Brukeravatar
Dag Einar
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » ons nov 25, 2015 10:47 pm

Har kjøpt en traktor til og den har det vel nesten ikke vært byttet olje på.
Da jeg tok ut oljefilteret, så rant det bare så vidt.
Jeg antar at motoren sotet inni og at det ligger oljesot rundt omkring.
Har skyllet med diesel i motoren noen ganger, men har ikke dratt den rundt med startmotor da batteriet er gåent, bare brukt sveiva og da får man ikke slynget diesel rundt nok.

Det jeg lurer på da, er om det finnes et tilskudd til å ha i oljen som kan rense motoren innvendig
Dette er en 1000cm3 10.24hk bensinmotor.
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

folbjo

Legg inn av folbjo » ons nov 25, 2015 11:11 pm

Dag Einar skrev:Har kjøpt en traktor til og den har det vel nesten ikke vært byttet olje på.
Da jeg tok ut oljefilteret, så rant det bare så vidt.
Jeg antar at motoren sotet inni og at det ligger oljesot rundt omkring.
Har skyllet med diesel i motoren noen ganger, men har ikke dratt den rundt med startmotor da batteriet er gåent, bare brukt sveiva og da får man ikke slynget diesel rundt nok.

Det jeg lurer på da, er om det finnes et tilskudd til å ha i oljen som kan rense motoren innvendig
Dette er en 1000cm3 10.24hk bensinmotor.
Det å halv blande diesel i oljen har jeg hørt om av andre også.
Ellers så kan du jo prøve dette f.eks;

http://www.prolong.no/content/motor-rens

ofrovold
Sted: Eggedal
Kontakt:

Legg inn av ofrovold » tor nov 26, 2015 7:59 am

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

folbjo

Legg inn av folbjo » tor nov 26, 2015 7:12 pm

ofrovold,
Takk for interessant lesestoff vedrørende PTFE (polytetrafluoretylen).

Personlig så har jeg bestandig vært betenkt i forhold til PTFE i motoroljen.
Om man med bakgrunn i overnevnte referanser kan konkludere er usikkert, men interessant lesning.

Additiver som tilsettes i olje osv. er ikke alltid av "det gode". Ingen tvil om det !.
Oljeselskaper advarer helt klart mot selv å tilsette additiver i motorolje selv.
Nettopp derfor er det så viktig å vite, fremfor å tro.

En etablert myte innen motorolje er at tilførsel av zink er "Gull", og at motoroljer med ett høyt innhold av zink er best !.
Slik er det derimot IKKE. (Zink benyttes i motoroljer for å øke smøreevnen.)
Vitenskapelige tester motbeviser oljeselskapenes påstander om nødvendigheten av zink.
Det er også problematisk med ett høyt innhold av zink i motorolje for nyere biler med partikkelfilter.

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » fre nov 27, 2015 8:09 am

Kjøpte en flaske Tunap 984 etter anbefaling fra Asker Elektro Diesel.
De anbefalte å benytte denne på hver 30.000km. Den ble sagt å være like god om ikke bedre enn Castrol Racing Helsynt 2-taktsolje som jeg inntil nå har brukt på hver 4 tank ca.
De hadde også akkurat hatt en 06-mod 120 inne og kjørt Tunap 127 dyserens på over natta, pga ujevn motorgange etc. Den var visst blitt merkbart bedre etter denne behandlingen.
Nå har jeg ikke kjørt langt nok i ettertid til å si noe konkret og bastant om min opplevelse av Tunap 984 på min bil. Men mener å merke at bilen går roligere og smoothere, samt har mistet så godt som all kakling og hard gange på kald motor. Blir spennende å kjenne på motorgangen fremover etterhvert som bilen får gått noen flere kilometer.
For ordens skyld så er mine dyser ca 20.000km gamle. Og etter å ha sett diverse argumentasjon også på trykk/video, så blir det nok å benytte seg av 984 på hver 30.000km for min del.
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

Brukeravatar
LC_Valdres
Sted: Atna, Hedmark, Østerdalen

Legg inn av LC_Valdres » fre nov 27, 2015 9:54 pm

Var innom lokale Toyota verksted her i Valdres, ble snakk om dyser og holdbarhet...
Jeg nevnte Tunap og de bekreftet at dette hadde de brukt selv som fyll på tanken med tanke på rens av dyser m.m.
De hadde positiv erfaring med bruk av Tunap...
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 313000 km
- Motorolje Castrol Magnatec
- TTE boks
- Catchtank IKKE montert, kanskje
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

Min garasje; http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 12#p187512

folbjo

Legg inn av folbjo » fre nov 27, 2015 10:34 pm

LC_Valdres skrev:Var innom lokale Toyota verksted her i Valdres, ble snakk om dyser og holdbarhet...
Jeg nevnte Tunap og de bekreftet at dette hadde de brukt selv som fyll på tanken med tanke på rens av dyser m.m.
Jeg er kjent med at Toyota forhandlere i Norge benytter seg av Tunap produkter.
Jeg er også kjent med at Toyota forhandlere benytter seg av Tunap produkter som en del av service og vedlikeholds programmet.
De som gjør det har en markant forskjell i forhold til reklamasjoner og problemer, relatert til drivstoff, en andre forhandlere !.
Å det er jo interessant :wink:

jørgen

Legg inn av jørgen » fre nov 27, 2015 10:59 pm

folbjo skrev:
LC_Valdres skrev:Var innom lokale Toyota verksted her i Valdres, ble snakk om dyser og holdbarhet...
Jeg er kjent med at Toyota forhandlere i Norge benytter seg av Tunap produkter.
Jeg er også kjent med at Toyota forhandlere benytter seg av Tunap produkter som en del av service og vedlikeholds programmet.
De som gjør det har en markant forskjell i forhold til reklamasjoner og problemer, relatert til drivstoff, en andre forhandlere !.
Å det er jo interessant :wink:

Ja det er jo svært interessant. Faktisk kjærnen av dette vel. Skulle gjerne hørt litt fra teknisk hos toyota norge. Om en avdeling har så markant gode erfaringer bør det jo brukes i hele toyotanorge og muligens toyota i hele verden. Om det ikke er tilfellet er det sikkert grunner til det også. Venter i spenning.
Jørgen

Svar

Gå tilbake til «Motor»