hvor mye eller lite trykk er vanlig i oljepåfyllingslokk ??

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Andreas30
Sted: Bærum

hvor mye eller lite trykk er vanlig i oljepåfyllingslokk ??

Legg inn av Andreas30 » lør mar 01, 2014 6:36 pm

noen som veit om det ikke er unormalt med litt trykk ut av oljepåfylling når du tar av lokket med motor i gang ?
er en lc 120 05 mod
bruker ikke kjøleveske og ikke oljeforbruk .
demonterte veivhusventilasjon i dag den er åpen og finn så ikke noe der .
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

toyota lc120
Sted: akershus

Re: hvor mye eller lite trykk er vanlig i oljepåfyllingslokk

Legg inn av toyota lc120 » lør mar 01, 2014 9:12 pm

Har du skjekket egr ventilen?Dersom denne er tett blir det trykk i motor.Dette igjen fører til redusert smøring av kamaksel og ventilløftere.
06 LC120 gx
07 Avensis 2,2 d4d

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » lør mar 01, 2014 10:08 pm

Takk for tipset
skal skjekke dette

Hørtes jo logisk ut

Men tror ikke smøringa skal bli rammet av det oljetrykket vil jo være det samme
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » søn mar 02, 2014 4:19 am

toyota lc120 skrev:Har du skjekket egr ventilen?Dersom denne er tett blir det trykk i motor.Dette igjen fører til redusert smøring av kamaksel og ventilløftere.
Denne skjønner jeg ikke helt, kan du utdype?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av pilten » søn mar 02, 2014 2:52 pm

Slik jeg har forstått det, så åpner egr ventilen seg når motoren går på lavt turtall/tomgang. Det gjør den for å minke vakumet det blir når et stempel blir dratt ned. Skal vist også minke forbruket, ved at den resirkulerer avgasser og dermed også struper motoren.
Veit ikke om dette øker trykket i motoren. Jeg tenkte å blende egr ventilen i min bil, men etter masse googling og lesing på div forum, har jeg bestemt meg for å vente til jeg har fått litt mere forståelse over hva den gjør.
Kunne du ikke prøvd med blokkert og åpen egr ? Sett da om det er noen forskjell?

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » søn mar 02, 2014 3:44 pm

siden jeg har blokkert egr med og strupe vakum slangene så sitter
nå egr ventil fast i lukket stilling fant ut dette når jeg demonterte
men dette kan jo bare være positivt på en måte ingen urein varm eksos inn i innsuget .
kan ikke si jeg har merket noe på forbruket .

det er jo ikke snakk om noe voldsomt trykk her for da hadde jo simringer begynt og lekke for lenge siden
bare at det puster ut av oljepåfyllingslokk .
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
beaas

Legg inn av beaas » søn mar 02, 2014 5:51 pm

EGR er der pga krav til utslipp, ergo at med egr så er utslippene bedre når man har egr. Dette er jo bare en link fra eksosmanifold, før turbo, til innsuget og noen ventiler som åpner lukker. Jeg har ikke full kontroll på når det er gunstig å ha det lukket eller stengt. Men vet at flere kan etterhvert ha problemer med dette og at bilen etterhvert går i nødmodus. På min 80 så var det nøling/nøkking ved akselrasjon fra lavt turtall. Blendet EGR først med å strupe slangene, men det ble mer "fjusking" en noengang. Regner med at ventilen ikke var helt stengt? Ihvertfall så ble dette 100% bra når jeg fysisk fjernet linken mellom eksos og innsug og satte på blindplater. Nå er heldigvis 80'n uten veldig mye elektronikk så noe nødmodus var vel aldri aktuellt...

Men vet jo at nyere biler, feks 200 serien d4d, så kan de ikke blokkere EGR 100% men la det være igjen et lite hull i plata så noe eksos kommer igjennom. Da ska det gå greit uten feilkoder iht Lcool forumet.

Ved å slippe inn eksos inn i motoren igjen så vil det bli mindre plass til ren luft. Dårligere luftkvalitet -da må man også ha mindre drivstoff for å ha optimal forbrenning. På nyere motorer (kom vel feks på 100 serien i 2003) så har man avkjølt egr, kaldere luft tar jo mindre plass en varm luft og man kan igjen ha noe mer drivstoff for optimal forbrenning.

Bare litt på siden, jeg har stengt via en tuner EGR'n på min cummins Ram. Både av egen erfaring og andres erfaringer på feks cumminsforum.com så holder motoroljen seg betydelig renere når EGR er stengt 100%. Merker dere noe til dette på LC?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » søn mar 02, 2014 7:02 pm

Bare litt på siden, jeg har stengt via en tuner EGR'n på min cummins Ram. Både av egen erfaring og andres erfaringer på feks cumminsforum.com så holder motoroljen seg betydelig renere når EGR er stengt 100%. Merker dere noe til dette på LC?

jeg har blokkerte egr strupa vakum på 120 000 km
nå har lc gått 280 000 km
ikke hat noe tull
men har merket meg at oljen holder seg lengre rein ja det kommer vel sikker av at det blir mindre forurensning inn i motorn .
og det er jo et pluss .

men om det blir ørlitt mere trykk inni motorn med blokkert egr
kontra ikke blokkert egr har jeg ikke blit klok på enda .
i tilfle det er sann at det blir mere trykk med egr blokkert så kan det umulig gjøre noe skade da jeg har
kjørt 160 000 km med blokkert egr ingen skade har skjedd
tror nok heller dette er sunnere for motor om du skal ha bilen lenge .

men om det lille overtrykket ut av oljepåfylling er normalt eller ikke det veit jeg enda ikke .
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

pilten
Kontakt:

Legg inn av pilten » søn mar 02, 2014 8:29 pm

Men når man blender egr ventilen så må man vell også slippe til mere luft? Det å bare sperre egr ventilen gjør jo bare at du slipper å få dritten in i motoren igjen. Er jo bra i seg sjøl det, men viss det fører til over/undertrykk i motoren så er det kansje ikke så lurt?
Jeg har tenkt å sperre egr på min kzte motor, men hadde vært litt kjekt å forstå når åpner egr ventilen seg, hvordan blir kompresjonen i motoren osv.
Når man leser om dette på nett så er det jo bøttevis med smarte løsninger, men ingen som har noe faktiske bevis på at det gir mer hk eller at det reduserer drivstoff forbruket.
Er det det som skjer når du daukjører en motor, at du soter igjen insuget? Jeg merker jo det på bilen etter jeg har blåst den rein i Danmark, den føles jo sprekere ut.

Brukeravatar
beaas

Legg inn av beaas » søn mar 02, 2014 9:04 pm

Slik jeg skjønner det så må jo blending av egr føre til mer oksygenrik luft og det er jo en god ting. Egr lufta kommer fra eksosen og har ikke overtrykk sånn som den vanlige innsugsluften som går via turboen. Så om det er noe lavere trykk med egr/høyere trykk uten så er det evt turbotrykk. Men er det målbart? Uansett så er det ikke veldig høyt turbotrykk i en LC og er ganske sikker på at en ørliten trykkøkning ikke er noe problem i det hele tatt. Mange tuner, bytter turboer og kjører med vesentlig høyere trykk.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » søn mar 02, 2014 9:18 pm

nå kom jeg på noe når du prata om trykk økning og triming
kan hende dette forandra seg etter jeg fjerna katalysatorn
dette gjør jo at motor puster lettere og kanskje får litt overskud på trykk
iallefall etter jeg fjerna kat og så har jeg tte chip så står turbotrykks måler på 1.4 bar på full gass i motbakke .

mye forskjelige teorier her men kan jo ha en invirkning med fjerning av kat
har nok kanskje mere tro på høyere trykk uten kat en egr
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

pilten
Kontakt:

Legg inn av pilten » søn mar 02, 2014 9:51 pm

beaas skrev:Slik jeg skjønner det så må jo blending av egr føre til mer oksygenrik luft og det er jo en god ting. Egr lufta kommer fra eksosen og har ikke overtrykk sånn som den vanlige innsugsluften som går via turboen. Så om det er noe lavere trykk med egr/høyere trykk uten så er det evt turbotrykk. Men er det målbart? Uansett så er det ikke veldig høyt turbotrykk i en LC og er ganske sikker på at en ørliten trykkøkning ikke er noe problem i det hele tatt. Mange tuner, bytter turboer og kjører med vesentlig høyere trykk.
Jo motoren får renere luft, men hvis lufta blir strupet, å den mengden luft som blir strupet ikke blir erstattet med nox gass, da vil jo det bli et underskudd?
Er det ikke slik da, at når du slipper gassen så minker du tilførselen av diesel og luft, å da brenner ikke motoren reint, så da skapes nox. Å for å få ned noxen så går noe av gassen inn i motoren igjen. Som igjen føren til struping, ved at nox gassen ikke brenner?
Dette ble for mye grubling :wink:

Brukeravatar
beaas

Legg inn av beaas » man mar 03, 2014 3:20 am

pilten skrev: Jo motoren får renere luft, men hvis lufta blir strupet, å den mengden luft som blir strupet ikke blir erstattet med nox gass, da vil jo det bli et underskudd?
Er det ikke slik da, at når du slipper gassen så minker du tilførselen av diesel og luft, å da brenner ikke motoren reint, så da skapes nox. Å for å få ned noxen så går noe av gassen inn i motoren igjen. Som igjen føren til struping, ved at nox gassen ikke brenner?
Dette ble for mye grubling :wink:
Nå vet jeg ikke når egr ventilen er åpnet og lukket, det varierer antagelig på forskjellige motortyper. Men den er vel stengt mye av tida? Lufta blir ikke strupet selv om egr ventilen er lukket. Det er ikke noen ventiler eller lignende på lufta som går fra turbo til innsug, den går jo bare sin vei inn i motoren. Men noe av den lufta må ettersom jeg forstår vike plasse for den forurensede lufta som kommer gjennom egr ventilen når denne er åpen. Så ikke noe underskudd, alltid overskudd av luft.

Når man slipper pedalen så minker man dieselmengden som kommer inn og har man sluppet pedalen helt så vil det ikke være noe drivstoff som kommer inn i det hele tatt (ihvertfall ikke på nyere elektronikkbiler). Det vil jo bli mindre luft også siden turbotrykket synker når det ikke er noe eksos som bygger opp trykk. Har ikke akkurat stålkontroll når det gjelder forbrenning men brenner ikke dieselen greit selv om det er overskudd med luft? Problemene, varme, svartrøyk osv kommer når det er for mye diesel ift luft.

Prinsippet er at så mye ren og kald oksygen som mulig er det gunstigste!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3

pilten
Kontakt:

Legg inn av pilten » man mar 03, 2014 10:01 am

På min motor er det et spjeld som fysisk stenger for lufta når man ikke gasser, og etterhvert som man gir på åpner det å slipper in mere luft. Har lyst til å blokkere egr, men vil vite litt mer før jeg gjør det.
feks. Når er det egr ventilen åpner seg? Er det ved lave turtall eller høye. Hvis det er ved høyt turtall burde vell effekten av å blokkere egr bli merkbar?

Men tilbake til luft ut av oljelokket, så er det normalt med litt luft ut der.

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » man mar 03, 2014 7:47 pm

Ringte og hørte med verksmester på dokken bil i dag
og det var vist helt vanlig med litt pusting i fra oljepåfylling

testa også etter på en caddy 2.0 tdi på jobben var samme der og
da var det spørsmålet løst iallefall .

du har 163 hk eller 125 hk pilten ?
veit på 163 hk går det fint og blokkere med et plate og borre et 10 mm hull i plata
da får du ingen feilkode eller nødprogram
dette gutta på pradopoint.com gjør
følg oppskriften til gutta pra pradopoint.com så er du i trygge hender .

på grunn av egr slipper opp for wastgate fra turbo så må du ha det 10 mm hullet i plata for at det skal funke

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=41 ... 7&start=60
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

SteinarT
Sted: Stavanger

Legg inn av SteinarT » tor sep 25, 2014 11:20 am

Helt vanlig med "pusting" fra oljepåfylling, og denne "pustingen" ledes vekk i veivhusutluftningen,
dette er litt av luften/eksosen som slipper forbi stempelringene i motoren når den sviver, det er jo ikke helt tett der.....
samtidig så er det jo noe som bevegerseg inn i motoren som også er med å sette lufta i bevegelse, veiven som snurrer rundt og stemplene som går opp og ned, holder du et tynt pair over påfyllingshullet så vil du se at de beveger seg både opp og ned,

normalt så går det urenset inn i innsuget igjen men vet at Andreas har satt på catch tank for å skille ut oljedampen som blandes inn for å holde innsuget renest mulig, en meget god MOD, for da slipper jo sotet fra egr ventilen å blande seg med oljedampen og slik hindres koksoppbyggingen fra egr ventil og videre inn i insugsmanifold, ( oljefilm og eksos sot blir en slik seig koksaktig gugge over tid),

OG, diselmotorer kjører jo med høyere forholdstall ang komprimering av lufta en en bensin, derfor er det også tydeligere å oppdage på diselmotorene,
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll

Svar

Gå tilbake til «Motor»