Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor

Legg inn av erwin » man feb 11, 2013 3:27 pm

94 modell 80'en min med 1HD-T motor har plutselig begynt å bruke mye olje.
Den har gått 350 tusen, men brukte så godt som ikke noe olje inntil nylig.
Etter siste oljebytte i November i fjor begynte den derimot plutselig å bruke mye, ca 1 liter pr 1000 km.
Det er ikke en flekk å se under den, og den svetter ikke spesielt mye. Jeg har brukt Felleskjøpets syntetiske olje hele tiden.

Noen ide om hva jeg bør sjekke?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
n t
Innlegg: 478
Registrert: ons jun 25, 2008 10:38 pm
Sted: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge
Kontakt:

Re: Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor

Legg inn av n t » man feb 11, 2013 4:30 pm

Det første som slo meg var at det kan være ventiltetninger, men det kan også være turboen som forer motoren med litt olje, eller at det spyttes ut gjennom eksosanlegget. Du kan også ha fått gjennomslag på turboen, som fører til overtrykk i bunnpanna, som igjen fører til mer oljedamp som går på innsuget.

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor

Legg inn av erwin » tir feb 12, 2013 11:38 am

Turboen høres ut som en god ide å sjekke. Men burde ikke det syntes på eksosen. Har ikke lagt merke til hvit/blå farge på den.

Ventilforinger- er det så sannsynlig når det kom såpass brått?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
n t
Innlegg: 478
Registrert: ons jun 25, 2008 10:38 pm
Sted: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge
Kontakt:

Re: Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor

Legg inn av n t » tir feb 12, 2013 4:44 pm

Jeg skrev ventiltetninger, ikke foringer. :D Hvis en av tetningene har sprukket eller løsnet kan olje gå langsmed ventilstammen og bli med inn i forbrenningskammeret, og forbrennes der.

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor

Legg inn av Frode Hultgren » tir feb 12, 2013 4:57 pm

Hvis motoren er tett utvendig, må oljen forsvinne gjennom forbrenningen.
Bruker den 1L pr. 100 mil, så VISES det på eksosen
Det kan være turbo, slappe ringer, slitte ventiltetninger, slitte ventilstyringer
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor

Legg inn av erwin » tir feb 12, 2013 5:02 pm

Jeg har ikke finstudert eksosen, men kan ikke se noen forskjell.
Tviler på slitasje, da burde det kommet gradvis.
Men turbo eller sprekt ventiltetning er gode tips.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor

Legg inn av erwin » tir feb 12, 2013 8:05 pm

Vel dette er litt pinlig, men får la det stå til:

Sjekket oljen igjen idag og da var den full!

Teori:
Første gangen jeg sjekket var ca 1000 k etter at jeg hadde skiftet olje. Sannsynligvis hadde jeg glemt å toppe opp etter å ha skiftet.

2. dre gangen var for noen dager siden og i går, etter å ha brukt bilen. Da var den 3/4 nedpå pinnen begge ganger.
Men i dag var den altså full. Har ikke fyllt på i mellomtiden.

Dette er selvsagt veldig bra, men reiser spørsmålet: Hvorfor viser den så feil 2 ganger på rad. (Og jeg sjekket mange ganger)

Kan det feks være en ventil i oljefilteret som har hindret oljen å renne tilbake? Eller omvendt, en ødelagt ventil som gjør at oljen renner tilbake mens den egentlig skulle holdt seg i filteret?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Svar

Gå tilbake til «Motor»