Motorvarmer - termostat - temperaturinstilling

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
peskareta
Sted: Oppdal

Motorvarmer - termostat - temperaturinstilling

Legg inn av peskareta » man okt 22, 2012 8:18 pm

Har en DEFA smartstart på min HDJ100, installert av tidligere eier.
Jeg ser at det er en delt termostatinstilling for kupe og motor.

Hvilken temperatur er det lurt å sette motorvarmertermostaten på nå til vinteren?
Hvilken temperatur vil skåne motoren tilstrekkelig ved vinterkulda?
Land Cruiser HDJ100 4.2l 2002 AHC, 7 seter, ca160000km.

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Re: Motorvarmer - termostat - temperaturinstilling

Legg inn av frode » man okt 22, 2012 11:31 pm

Det beste er vel 80 gr på vannet og noen hundre inni sylindertoppen :D M.a.o: Driftstemperatur.
I praksis er det vel bare jo varmere jo bedre, men syntetisk olje trenger jo ikke varmegrader engang for å smøre brukbart. Forbruk og forurensing går ned jo varmere det er.

Problemet med en stor motor med automat er at det er så mye som skal varmes opp, og alt blandes når man starter. Dvs 12 l ATF, 14+ l vann, 12 l motorolje, 3-400 kg motor og girkasse. Og alt blandes når man starter, med atf og kjølevæske gjennom samme radiatoren f.eks, og den er uansett kald.

På min hadde jeg standard defa blokkvarmer, 450 W tror jeg. Man kunne merke at det ble varme i blokka hvis man kjente etter, men etter start av motoren kunne det ikke kjennes noe varme i varmeanlegget. Nå har jeg 1000 w slangevarmer med pumpe som pumper mot varmeapparatet. Etter en stund, med motoren av, vil denne faktisk kunne varme kupelufta hvis man skrur på vifta. Men når man starter motoren så går tempen ned, uansett hvor lenge denne varmeren har stått på. Men det er bedre enn uten varmer.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Svar

Gå tilbake til «Motor»