Litt kom klokking av CT26, mest IC-prat

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
Vegard
Sted: Nittedal

Litt kom klokking av CT26, mest IC-prat

Legg inn av Vegard » fre apr 01, 2011 7:40 pm

Er det noe som vet om kompressordelen på CT26 kan vris noe i forhold til turbindelen (lurer på om det kalles "klokking").

Er CT26 for 1HD-FT det gjelder i mitt tilfelle.

Edit: endret tittel til å passe trådens utvikling
Sist redigert av Vegard den lør apr 02, 2011 8:30 am, redigert 1 gang totalt.

Morgan
Sted: Halden

Re: Kan man vri kompressordel i forhold til turbin på CT26?

Legg inn av Morgan » fre apr 01, 2011 10:10 pm

Så lenge du kan løsne på skruene som holder kompressorlokket , kan du vri så mye du orker! men vær klar over at det på noen aggregat kan være en pakning i flensen mellom lokk og CHRA, denne kan være en tynn tynn pakning som kan sitte delvis fast i hver sin del. Og hvis man er så uheldig at denne ryker kan det bli lekkasje. dette kan jo medføre trykkfall og senere slitasje på hus/lokk.
har ikke åpnet en toyota turbo før så jeg vet ikke om det er pakning på de. kanskje noen andre kan av/bekrefte dette.

var dette forståelig? :D

Morgan
Det går fint det, går fiiint!!

1985 HJ60 med pustehjelp!

Brukeravatar
Vegard

Legg inn av Vegard » fre apr 01, 2011 10:35 pm

Takker. Har vridd på en gammel Saab-turbo tidligere, så vidt jeg husker kunne den brukes i alle posisjoner, altså trinnløs.

Googla "clocking ct26" og fant vel ut at det går, men at det muligens må borres opp noe for å sette den i ønsket posisjon. Her er det altså ikke trinnløs justering, men noen bolter som må treffe hulla sine. Braketten til wastegate må modifiseres slik at den passer ny posisjon.

Jeg ønsker å vri kompressordelen ca 20 grader mot klokka dersom jeg skal ha toppmontert W/A intercooler. Alternativet er å ha et bend der, men det er blir jo unødvendig dersom ja får vridd litt.

Morgan

Legg inn av Morgan » fre apr 01, 2011 11:01 pm

sveiser du på ett bend eller to på utblåset på turboen, så kan du få det som du vil uansett! om jeg forstår deg rett så er det vinkel på evt slanger/rør som er problemet?
hva slags kjøler skal du bruke? Vann til luft kjøler er helt topp!!

Morgan

Brukeravatar
Vegard

Legg inn av Vegard » fre apr 01, 2011 11:31 pm

morgan skrev:sveiser du på ett bend eller to på utblåset på turboen, så kan du få det som du vil uansett! om jeg forstår deg rett så er det vinkel på evt slanger/rør som er problemet?
hva slags kjøler skal du bruke? Vann til luft kjøler er helt topp!!

Morgan
Det er ikke noe problem å sette på et bend nei, men ved å vri kompressordelen kan jeg unngå det.

Planen er vannkjølt IC.

Det er mange meninger om luft/luft versus vann/luft IC. Ser ut som de seriøse firmaene som selger begge deler mener luft/luft vil være best for vanlige biler (altså uten isboks). Men, på en 80 med AC er det vanskelig å trekke røra på en fornuftig måte fram til frontmontert IC. Ser ut som alle velger å ha minst ett av røra gående omtrent like lavt som ramma, og på utsiden av denne som f.eks her:
Bilde
På akkurat denne (ASE) sitter i tillegg ICn merkelig lavt. Safari og All-American sine har også minst ett rør som går nede mellom ramme og hjul, det vil jeg ikke ha.

Derfor står valget mellom å finne plass til rør høyere opp, eller å sette på vannkjølt IC med en stor radiator i front. Jeg heller mot det siste, og har allerede kjøpt radiatoren og to 7" vifter til denne. Registeret i radiatoren er 2.5 x 30 x 60 cm, kunne nok hatt enda større.

Har laget en finér IC som får plass over toppdekslet, og den kan maksimalt være 3" x 9" x 12" inkludert vanntanker, men uten lufttanker. I følge Bell Intercoolers som jeg har vært i kontakt med, skal den være mer enn stor nok for min motor.

Planlagt vannpumpe er en Johnson sirkulasjonspumpe som pumper 26 liter i minuttet. (ved ca 2.7 psi trykk)

Problemet nå er at Bell er trege til å gi tilbakemeldinger. Noen eposter svarer de kjapt på, andre tar tid -eller jeg hører aldri noe. Dette til tross for at jeg også har prata i tlf med dem, og gjort det klart at jeg er klar til å handle så fort detaljene er avklart. Frustrerende! Har derfor bedt om tilbud hos konkurrent også, Spearcco.

Får se hvor dette ender, gleder meg til å komme i gang med bygging!

Morgan

Legg inn av Morgan » lør apr 02, 2011 12:00 am

har en kamerat som driver ESS preformance (verdensledende på kompressorkit til BMW). de har gått helt bort fra luft til luftkjøler, pga plass og ikke minst effekt.
de bruker en svensk patent på kjøler elementet, det er laserskjærte alustaver og ikke vanlige kjøleregister. disse integrerer de inn i sine egenproduserte inssug/plenum, men har også laget standalone enheter som fungerer utrolig bra. kjølekretsen består av en enkel radiator i grillen og 1/2" slanger med inline påfylling/tank samt en sirk.pumpe. utrolig lett og tilpasse selv etter eget ønske, hvis du sveiser alu selv eller kjenner noen kan du få det akkurat som du vil. kjølestavene kan kjøpes separat og innkapsling kan designes selv.
jeg kommer til å bygge meg en slik på min 60 etterhvert da jeg slipper unna med nettopp trange gjennomføringer og "dumme" plasseringer av en luft til luft foran i grillen. nei nå må jeg roe meg ned her..... blir fort veldig ivrig! bare ment som ett tips! :roll:
sjekk denne linken. hvis ikke dette allerede er kjent da!

http://www.opcon.se/web/Intercooler.aspx

Morgan

Brukeravatar
Vegard

Legg inn av Vegard » lør apr 02, 2011 8:29 am

Interessant dette Morgan. Har lest en del om Laminova, og skjønt at det er gode saker. Her er Laminova kjerner brukt på 80 http://www.outerlimits4x4.com/viewtopic ... 9&start=30

Får hjelp av dyktig alu-sveiser på jobb, så alt kan lages.

Men, så vidt jeg forstår vil en god vannkjølt IC aldri bli bedre enn en god luftkjølit IC. Uten bruk av IC eller annen kjøling, så kan ingen IC kjøle temperaturen lavere enn til utetemp. Et luft/luft-system behøver bare kjøle ned en gang, mens et vann/luft system må kjøle to ganger. Sistnevnte er altså avhengig av 100% virkningsgrad i begge varmevekslere for å oppnå 100% kjøling. (100% er teoretisk)

Gitt at radiatoren som benyttes i front er maksimalt stor, så er min forståelse at den ikke kan kjøle mer enn en tilsvarende stor luft/luft-IC som det også ville være plass til. Altså, sett bort fra uheldig rørtrekking, så bør luft/luft kunne bli bedre.

At det vil bli mye penere og bedre luftstrømming med vann/luft-IC er en annen sak. Jeg ønsker som sagt å prøve dette.

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Re: Litt kom klokking av CT26, mest IC-prat

Legg inn av Eivind37 » lør apr 02, 2011 9:22 am

Fordelen med en vannkjølt IC er at den ikke behøver å stå i front, og kan stå egentlig hvor som helst. Så vidt jeg husker er vannkjølt IC mest brukt på hårete gatebiler med høy effekt for å sikre jevn og konstant ladeluftkjøling...samt å elliminere noe av lagget som oppstår ved å bruke en stor lufkjølt IC..som en høyeffekts motor trenger.
Jeg tror ikke dette vil ha noen merkbar effekt på en original 1 HD-T motor med CT-26 turbo...som forsåvidt er en turbo bygd på gammel lest..Fordelen her er plasseringen an IC. DEt krever jo også en sirkulasjonspumpe av høy kvalitet...Regner med det er Einar som sveiser for deg...og han er jo gatebil-fyr. Han har sikkert en del greie på dette tror jeg...

En annen litt off topic greie....Se hvor mye bedre 80`n ser ut med Safari fronten med 4 rektangulære lykter!!...eller er det bare jeg som synes det??
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
ildhane
Sted: Gressvik

Legg inn av ildhane » lør apr 02, 2011 9:56 am

on topic; på kina ct26en jeg hadde satt hele kompressorhuset fast med en enorm c-ring på baksiden ingen skruer whatsoever så det var bare å vri den hemmningsløst alle veier.

offtopic: Jeg har lest at en annen bivirkning med vannavkjølt ic på dieselmotorer han være at du varmer opp vannet i systemet fortere enn en radiator klarer å avkjøle den fordi en diesel kjører et mye mer konstant ladetrykk enn det en bensinmotor gjør, en bensinmotor lader nesten kun ved pådrag og det gir vannet tid nok til å kjøle seg ned mellom slagene.

Men på den andre siden har jeg lest om dette på forum skrevet av folk som lever i varmere strøk enn oss (les california, australia) og om ved en vill freak accident vannet faktisk vil nå samme temp som ladeluften er det jo bare å slippe gassen litt.

så mitt spm angående vannavkjølt ic har du tenkt på vanntempmåler? er litt interessert i å se hvordan temperaturen arter seg i en landcruiserdiesel med vannavkjølt ic.
ex RN36, RX60 og HJ60

Brukeravatar
Vegard

Legg inn av Vegard » lør apr 02, 2011 1:50 pm

En kan lese side opp og side ned om vannkjølt versus luftkjølt IC, mye fornuftig og definitivt mye svada.

Dieseler kjører stort sett med trykk hele tiden, f.eks ligger min mellom 0.5 og 0.8 bar i 100 km/t på nogenlunde flat vei. Derfor må IC-systemet være tilpasset dette, uansett om det er luft- eller vannkjølt.

Jeg tror, at en radiator i front som er like stor som en fronmontert IC vil kunne kvitte seg med den samme varmen som en FMIC. Men, det må i tillegg foregå en varmeveksling i den tilhørende LICen, og det skal vel mye til at den er 100% -derfor vil alltid en LIC være noe dårligere enn FMIC.

Varmekapasiteten i vann vil innføre en "treghet", slik at for en kortere periode kan en ta unna mer varme enn radiatoren i systemet kan kvitte seg med.

Hele poenget for min del, er at det er lettere å plassere en diger radiator i front, og så trekke slanger til en toppmontert LIC, enn det er å trekke rør t/r en FMIC.

Svar

Gå tilbake til «Motor»