3B Turbo og Dump ventil!?

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

3B Turbo og Dump ventil!?

Legg inn av håvard » fre jan 07, 2011 1:54 pm

Såvidt jeg vet (har lest mye om det) er det helt meningsløst å ha dumpventil på turbodiesel da det ikke er no gasspjeld på de aller aller fleste dieselmotorer. De genererer derfor ikke noe vacuum å snakke om og vil derfor ikke bremse turboen.

MEEEN! 3B motoren er en liten luring. Den har gasspjeld og dieselpumpa styres faktisk av vacuum og mengde overtrykk. (såvidt jeg vet er ikke 2h motoren slik!?).

Da lurer jeg på, har dump ventil noe for seg på 3B kanskje da!?

Noen som vet noe om temaet?

Brukeravatar
kavaleristen
Sted: Sogndal

Re: 3B Turbo og Dump ventil!?

Legg inn av kavaleristen » fre jan 07, 2011 3:05 pm

Bare tenker høyt her: Hvor mye vac som motoren gir er vel ikke direkte relatert til poenget med dump, slik jeg forstår det. Men det sier jo noe om hvor "tett" spjeldet lukker. Så om du har bra turbotrykk og slipper gassen brått vil spjeldet lukke med overtrykk fra turboen på den ene siden og med motor som fortsatt suger litt så får du et godt målbart vac på den andre siden. Min logikk vil da tilsi at det vil bremse turboen, og dermed at en dumpventil vil ha en positiv effekt på oppsettet. Dieselpumpa vil fortsatt føle det samme vakuumet og den bør heller ikke påvirkes negativt av en dumper her.
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » fre jan 07, 2011 3:34 pm

kavaleristen skrev:Bare tenker høyt her: Hvor mye vac som motoren gir er vel ikke direkte relatert til poenget med dump, slik jeg forstår det. Men det sier jo noe om hvor "tett" spjeldet lukker. Så om du har bra turbotrykk og slipper gassen brått vil spjeldet lukke med overtrykk fra turboen på den ene siden og med motor som fortsatt suger litt så får du et godt målbart vac på den andre siden. Min logikk vil da tilsi at det vil bremse turboen, og dermed at en dumpventil vil ha en positiv effekt på oppsettet. Dieselpumpa vil fortsatt føle det samme vakuumet og den bør heller ikke påvirkes negativt av en dumper her.
Ja. Uttrykte meg litt feil vac brukes jo bare for å åpne sumpen ( som regel, det finnes dumper som styres anderledes)

Brukeravatar
knut eivind
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » fre jan 07, 2011 4:14 pm

Det er uansett ikke så du får gjort noe galt med og prøve, og hvis det funker sparer den turboen endel iallefall
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » lør jan 08, 2011 8:33 am

Riktig tenkt Håvard! Det er helt meningsløst å ha en dumpventil på en dieselmotor uten gass spjeld. Både 3B, 13B og 2H har gass spjeld som du beskriver.
Fordelen med en dumpventil er at når du feks skifter gir, og går av gassen, så lukker spjeldet mens turboen ennå snurrer. I røret fra turboen til innsuget bygger det seg opp et trykk, da spjeldet er stengt. Turboen vil da bråbremse pga mottrykket, og når du da gir gass igjen må tuboen spole opp igen. Fordelen ligger først og fremst i at du hindrer bråstoppen i turboen og den belastningen det har, samt at turboen fremdeles snurrer og den slipper å spole opp igjen, som igjen medfører raskere trykk og raskere respons.
Av såkalte dumpventiler finnes det i hovedsak 2 typer...en som slipper opp mottrykket i friluft, noe som medfører en høy "psjh" lyd når du girer over.....og en som kalles resirkulerende dumpventil...som slipper overtrykket til luftfilterboks. Du vil da slippe "psjh" lyden når du girer over hvis du synes det blir litt gatebil Harry....Yeah!
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
knut eivind

Legg inn av knut eivind » lør jan 08, 2011 9:31 am

de resirkulerende ventilene er egentlig beregnet på biler med luftmengdemåler pga den forstår ikke helt hva motoren driver med når luft tilsvarende fullt turtall passerer uten at turtallet er der, men det er uansett ingen fare og bruke den på en motor uten mengdemåler.

Brukeravatar
FJ45
Sted: Bergen

Legg inn av FJ45 » lør jan 08, 2011 10:26 am

Det skader ikke å prøve. Jeg har selv tenkt tanken. Jeg spurte Jan Greve her på forumet en stund tilbake. Kan ikke huske helt hva han sa i den saken....men det er bare å spørre han på nytt, han har litt peiling på dette. Nå kjører ikke jeg på høyere trykk en 0.5 og jeg vet ikke hvor langt ned en slik ventil kan justeres ned. Noen som vet det?
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=3122

Toyota Land Cruiser BJ40 1977. Solgt
Toyota Land Cruiser FJ45 1972. Solgt
Toyota Land Cruiser BJ75 1989. Solgt
Toyota Land Cruiser HZJ78 2001

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » lør jan 08, 2011 10:50 am

Riktig det Knut! For de som ikke bruker av den hensikt, så er det for å slippe den lyden igrunn.

Du har forskjellige dumpventiler også når det gjelder dette .De enkleste er i plast med membran. VAG bruker slike (Bosch). De er "preset", og kan ikke justeres. Ettermarkeds dumpventiler har som regel stempel og fjær..hvor man enten bytter ut fjær, eller har en justeringsskrue på toppen av dumpventilen...og kan justeres til ønsket nivå.
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
knut eivind

Legg inn av knut eivind » lør jan 08, 2011 5:27 pm

FJ45 skrev:Det skader ikke å prøve. Jeg har selv tenkt tanken. Jeg spurte Jan Greve her på forumet en stund tilbake. Kan ikke huske helt hva han sa i den saken....men det er bare å spørre han på nytt, han har litt peiling på dette. Nå kjører ikke jeg på høyere trykk en 0.5 og jeg vet ikke hvor langt ned en slik ventil kan justeres ned. Noen som vet det?
på en bensinbil er det iallefall ingen problem og åpne med 0,5i trykk, men jeg tror kansje en bensinmotor har mer vakuum enn en diesel uansett spjeld eller ikke. men det burde jo gå uansett da det igrunn er mer opplegget med trykkforsjellen er viktigere enn selve vakuumet på øversiden. f.eks biltema sin ventil kan justeres, men for lavt trykk er det mulig fjøra i ventilen må klippes litt

Brukeravatar
FJ45
Sted: Bergen

Legg inn av FJ45 » søn jan 09, 2011 11:36 am

Verdt å prøve i allefall.

:)
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=3122

Toyota Land Cruiser BJ40 1977. Solgt
Toyota Land Cruiser FJ45 1972. Solgt
Toyota Land Cruiser BJ75 1989. Solgt