La oss snakke diesel(forskjellig kvalitet hos forhandlerne?)

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
ildhane
Sted: Gressvik

La oss snakke diesel(forskjellig kvalitet hos forhandlerne?)

Legg inn av ildhane » fre jul 09, 2010 11:04 pm

De fleste av oss her inne har dieselmotorer i sine biler, mange har også gamle dieselmotorer, inklusive megselv. Jeg har kjørt min 2H diesel i litt over et år nå og har lagt merke til at motoren oppfører seg forskjellig fra hvilke selskap jeg handler mitt drivstoff fra.
Har funnet at mitt dieseldyr trives desidert best på suppe fra Esso, om saften er hentet hos Shell så kommer det ca 80x så mye røyk som om det er statoil som sørger for varene.

Jeg vet ingenting om drivstoffdistrubusjon og for alt jeg vet kommer all diesel i norge fra samme kran, Er dette bare noe som foregår i mitt hode eller er det virkelig merkbar forskjell på diesel levert hos de forskjellige aktørene?
Vedlegg
DSC_2240.jpg
En tråd med bilde er en bedre tråd
DSC_2240.jpg (305.58 kiB) Vist 9539 ganger
ex RN36, RX60 og HJ60

Brukeravatar
knut eivind
Sted: Gjøvik

Re: La oss snakke diesel

Legg inn av knut eivind » lør jul 10, 2010 10:12 am

det er nok noen forsjeller ute og går, selv har jeg ikke tenkt om den helt store forsjellen på diesel her til lands, men hvis man fyller i Sverige er det sørgelige greier med sterkt redusert effekt og et forbruk som gjør dieselbiler lite lønnsomt, dette kjenner man også på lufta, altså at det nærmest ikke er noen luft av diesel. En jeg kjenner som før jobbet for Norcargo pratet også på det samme, men da på lastebiler og da gikk det også fram at da lastebilene var innom russland fylte de alt de greide for med russisk diesel på tanken gikk de enda et gear høyere i motbakkene enn på god norsk diesel.
Legger man sammen alt dette vil jeg tippe på det har noe med miljø og gjøre. Dvs veldig renset drivstoff funker dårlig mens russisk radioaktiv diesel funker veldig bra.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

henrikc
Sted: Hønefoss

Legg inn av henrikc » lør jul 10, 2010 10:38 am

Har hørt noe av det samme, en lastebil sjåfør og en bobil eier som snakket om at de alltid fylte fulltank rett før de krysset svenske grensen siden bilen hadde merkbart dårligere effekt med svensk/europeisk diesel.

Lurer på hvordan russisk "rakett" diesel hadde vert på en vanlig diesel bil kontra norsk diesel, hadde vert artig å prøve.
2005 120 VX til samboer og barn.
2010 Hiace som arbeidsbil

kjetilh

Legg inn av kjetilh » lør jul 10, 2010 10:56 am

Det har med mengde innblanda parafin OG biodiesel. Statoil fyller konsekvent 5% biodiesel i tankene sine. Har og merket forskjell på effekt.

Det er desverre enda mer effektforskjell på bensin på respektive fylleplasser.
Alt for mye drit på alt for liten plass...

Brukeravatar
willys overland
Sted: Jessheim

Legg inn av willys overland » lør jul 10, 2010 11:09 am

Har hørt rykter om 7% biodiesel hos statoil. Toyota var ikke happy for det....
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no

kjetilh

Legg inn av kjetilh » lør jul 10, 2010 3:52 pm

biodiesel er i og for seg ikke noe ulempe, renere forbrenning gir mer effekt. men det hjelper lite når det blandes i for mye parafin i tillegg.
Alt for mye drit på alt for liten plass...

Brukeravatar
willys overland
Sted: Jessheim

Legg inn av willys overland » lør jul 10, 2010 4:02 pm

Problemet med biodiesel er at den kan løse opp eller få o-ringer, slanger, membraner osv til å svelle opp.
Nyere biler er stort sett bestykket med mer resistante slanger og pakninger, eldre biler er mer uvisst...
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » søn jul 11, 2010 3:19 pm

Jeg har aldri merka no forskjell.. kanskje små variasjoner men ikke nok til at jeg har reagert..

Når jeg kjøpte bilen var tanken full av flybensin (rein parafin) gikk like dårlig/godt med det...
Har også brukt gammal røddiesel jeg fant i låven her uten at det utgjorde no merkbart..

Skulle nesten tro at lufttempratur og fuktighet har minst like mye å si på ytelsene...det går jo mest luft !?

Har alle oljeselskapene her egne raffinerier da ?
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Andreas30
Sted: Bærum

Re: La oss snakke diesel(forskjellig kvalitet hos forhandler

Legg inn av Andreas30 » tir aug 03, 2010 3:25 pm

dette er nok temlig viktig og prate om for lurer på hva dette gjør med motora våre tilslutt .

jeg har en 05 lc 120 med org chip det vil si 204 hk .

jeg holder meg konsekvent til shell disel på grund av effekt .

har merket stort efekt tap på statoil disel og esso disel det værste var statoil da gikk bilen min som jeg skulle ha koblet ut chipen og det vil si 38 hk og disel forbruket gikk og pluss at det kaklet mye mere i motor .

fyller jeg shell så går motoren roligere og jeg kjører lengre på tanken pluss at jeg har et morsomt drag når jeg gir på .

men har merket at det er forskjell på hvor jeg fyller shell i landet og uten tvil går disel fra billingsta og sandvika best etter det jeg og en kamrat med hilucs har erfart .

var i gøteborg i sverige i fjord sommer og fylte shell disel der og da gikk bilen endel bedre en det jeg har fylt fra shell her i norge var moro og kjøre da .

men disel på svenske grensa igjen den er råten sikkert norsk .
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
iknut
Sted: Eidsvoll

Legg inn av iknut » tir aug 03, 2010 11:40 pm

Jeg har kjørt dieselbiler i mange år og har kjent ganske stor forskjel på effekt på diesel fra de forskjellige leverandører.
Forskjellen er jo lettere å merke på "undermotoriserte" biler og kjøring med tunge lass og bratte bakker.
Statoildiesel har alltid gitt meg følelse av tap av krefter, Shell gir motsatt følelse mens Esso nesten uten untak er billigst og har aldri merket meg noe negativt med diesel derfra.
JET-A1 er jo renset parafin til jettmotorer og jeg har brent noen kubbik av det.... Det gir vesentlig effektreduksjon, selv om man halvblander med diesel.
Disse erfaringene stammer fra sugediesler, på turbodiesler har jeg ikke merket nevneverdig tap av ytelse, men det har nok sammenheng med effektoverskuddet.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"

Brukeravatar
sunde
Sted: Kvinesdal

Legg inn av sunde » tor sep 02, 2010 10:53 pm

tru det er mange faktorer som spiller innher.kansje noen inbil seg ting og?når den prøver og finne ut av dette.

min første 00 mod hilux likte best esso.min andre likte shel best,spesielt etter tte blei montert.mens lcen faktisk sviver finere og går best på statoil.tru dette har men hva bilen får mest av eg.min lc har stort sett gåt på statoil,siden det er det mi har her i bygda... tru det er mange faktora som spel her.men artig og lese om andre sine erfaringer.spesielt i utlande :)
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

Brukeravatar
lj73jon
Sted: Os / Bergen

Legg inn av lj73jon » fre aug 05, 2011 9:47 pm

Her står det litt om diesel med innblandet biodiesel --> mye større fare for dieseldyr: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10097197
Biodiesel er biologisk nedbrytbart og dermed enda bedre næring for mikrobene. Vi vet derfor at dieseldyr trives enda bedre i biodiesel enn i diesel.

Og en NB, som jeg ikke var klar over (selv om jeg ikke har brukt det) kondensfjerner er ikke noe for en dieselbil pga. dårligere smøring.

Og her er et fint bilde av dyrene:

Bilde

Svar

Gå tilbake til «Motor»