Regreim etter skifte av topp.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
capt

Regreim etter skifte av topp.

Legg inn av capt » tor apr 25, 2019 3:52 pm

Holder på med min 120/2003 med 380k som dessverre led motorhavari for to år siden..Har skiftet topp ,pent bukt 140k og nye dyser. Kamaksler ble satt inn i følge side EM -58 med veivaksel på - 90 grader som det står i boken. I følge boken så skal cylinder no.1 settes til TDC når man setter på ny regreim,men det står ikke noe om hvordan kamsksler skal stå,og det blir styggdyrt om jeg gjør en feil her.Er det noen vise menn som kan bistå med info om dette. Jeg får lov å låne fruens LC 150/12 men helst når tanken er tom eller den trenger vask. Mvh. capt.

superhansen
Sted: Drøbak

Re: Regreim etter skifte av topp.

Legg inn av superhansen » fre apr 26, 2019 11:40 am

Nå er ikke jeg noen ekspert,men litt ukvalifisert synsing kan jeg komme med.
Om du tar ut dyse 1 og setter nedi en pinne og roterer på veiva så ser du pinnen går opp og ned,og kan da finne tdc.Sjekk så hvordan timing merket på veiva står i forhold til motmerket.

Om du da setter kammen på sine merker og tar på reima og forsiktig turner motoren med skralle på veiva.Om merkene aligner oppe og nede,bør det ikke da bli riktig?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.

capt

Re: Regreim etter skifte av topp.

Legg inn av capt » lør apr 27, 2019 5:56 pm

Takker for hurtig svar. Kammen står på merket som den ble satt inn.To merker horisontalt mot hverandre og de to andre merkene i CA 30 grader oppover mot hverandre. Som jeg forstår dette så skal veivakslen settes til TDC og dette ble merket da jeg hadde toppen av. Så nå er det bare å sette veivakslen tilbake til TDC og sette på reima med de to merkene på pumpeakslen oversett med merkene på motoren. Har kjøpt ny strammer og nye hjul. Vannpumpe ble også fornyet når jeg allikevel hadde alt av. Skrur litt når jeg er i humør og det ikke er for kalt i garagen. Mvh capt.g.johansen@ gmail.com

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»