TTE chip 166 hk og nødmodus

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
dreamcatcher
Innlegg: 33
Registrert: ons jun 15, 2016 12:55 am

TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av dreamcatcher » ons mar 20, 2019 7:08 pm

Har akkurat satt inn TTE chip og der var ikke noen problemer før jeg var på en litt lengre tur å testa gassen i bånn i en noe tyngre lang bakke. Dette førte til at bilen gikk i nødmodus for første gang i mitt eie.

TLC 120, 2005 modell.
Bytta turbo for snautt år siden.
På nyåret hadde jeg service og verksted sjekka dyseverdier. Den ene, spesielt, var litt utafor så det ble kjørt et anbefalt opplegg med Tunap i to runder. Dette retta, iflg. verksted, på verdiene.

Det neste blir å dra på verkstedet igjen og få lest av feilkoder, men blir så snart jeg får tid og slipper til der. Tenkte i mellomtiden å høre om noen andre har opplevd det samme ifm. TTE?

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4395
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av Dag Einar » ons mar 20, 2019 10:53 pm

Har kjørt med TTE i 14 år på 90 med 163Hk originalt.
Det har aldri hendt før nå, og jeg har forstått det sånn at dette med stor sannsynlighet har med SCV ventilene å gjøre.
Pga starter problemer også, så kan jeg ikke få testet dette ennå, men så snart jeg har fått inn starter så vil jeg kunne kjøre igjen og da skal jeg prøve og se hvordan den virker.
Det føles som om man mister maten et sted og den har også gått i nødmodus et par ganger faktisk.
Akkurat som om den ikke får nok diesel.
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Andreas30
Innlegg: 1062
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av Andreas30 » man apr 01, 2019 7:41 pm

Hei
Har det vært bytta scv ventil på bilen din ?
vist ikke start med og bytte den først se om feilen går bort da .
også en ting og se på er staget som går i fra den lille elektromotor og til turbon denne skal ikke gå alt for treigt da kan du også få nødprogram
10 mm pipe og miniskralle og litt wd 40 lea på motoren med skralla og smør på stag og motor begge ender gjenta og gjenta til den går lettere .
skjekk også det lille filtere som sitter før turbotrykk sensor på vakumlinja sjafør side av intercoller denne er utsatt for og fryse sundt på vinter etter flere år bruk grunnet kondens er denne sprekt så må den byttes .
siste punkt er egr insug vist dette er alt for ingjengrod så vil ikke motor få nok luft i forhold til disel etter du satt i TTE chip
da må det demonteres og gjøres reint .


Også en kjekk ting for at motor skal funke optimalt nytt dieselfilter luft filter
rens av Luftmengde måler som sitter på toppen av luftfilter boksen med crc elektro clean eller mass airflow cleaner
samme med sensor som sitter på sjafør side av intercoller gjøres reint
og turbotrykk sensor bør gjøres reint . sitter langt bak på sjafør side intercoller .

Med alt dette i orden og frisk scv ventil og bra injektorer så Får du skremt fram de Hk som skal være der :D
Har 05 mod selv så godt kjent med denne .
skal også sies at det ikke er så dumt og banke ut inmaten av den org Katalysatoren denne gror igjen over tid og fører til en Flaskehals og effekt tap så det holder få det bort
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

dreamcatcher
Innlegg: 33
Registrert: ons jun 15, 2016 12:55 am

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av dreamcatcher » tor apr 04, 2019 8:34 pm

SCV ventiler har nok ikke vært bytta nei. Det er frykten for motorhavari som gjør at jeg har bedt verksted om å følge ekstra nøye med på dyseverdier osv. Det var derfor en skikkelig tunap rens ble gjennomført også.

Etter tunap rens hadde jeg følgende dyseverdier:
-0.2 / +0.3 / +1.9 / -2.0 (før tunap: +1.5 / +1.5 / +0.1 / -3.6)

Etter dette fikk jeg satt inn TTE chip. Har ikke fått fremprovosert nødmodus mer enn den ene gangen, men fikk i går lest av feilkode på verkstedet og den var litt overraskende:

"Brændstof system lækage registreret - stor lækage
P0093
Alvorlig lækage registreret"

Denne feilen ligger også inne som aktiv, men det er litt usikkert på om den kom samtidig med nødmodusen. Iallfall ingen andre feil enn dette registrert.

Første man burde gjøre med denne feiler er å sjekke ledningene på toppen av ventilene, men må da av med intercooler. Så har derfor blitt enig om at verkstedet får ta en kikk på dette i neste uke for å finne ut av denne feilmeldingen. Om det kan ha noe med TTE er jo også veldig usikkert.

Skal nevne tipsene du kommer med her til verkstedet så takker for alle tips:-)

Km. stand er forresten ca. 225k.

Andreas30
Innlegg: 1062
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av Andreas30 » fre apr 05, 2019 8:05 am

Vist scv aldri har vært bytta så ville jeg bytta den med en gang
uansett hva verksted sier er scv slitt og gammel så er det større risk for motorhavari på grunn av for dårlig forbrenning spesielt ved kald motor
injektor verdier blir ofte bedre ved bytte av scv for injektorene er avh av riktig mengde diesel og det blir det ikke om scv er slitt .
og tunap 989 direkte rens er den beste lønsningen for og rengjøre injektorer
flere diesel verkesteder har utstyr så dem kan ta direkte rens koble seg rett på høyrtykkspumpa i motor rom
jeg gjør dette selv på hobby basis med enkelt utstyr men da må du holde til i akershus område så kunne jeg hjulpet til .
stor forskjell på bedring injektorer med direkte rens kontra putte rensen i diesel tank det gjør ofte at scv ventil gror helt igjen av møkka som blir løst opp i tanken og i verste fall får du partikler som setter seg i injektorene og da kan de lekke over natta og du får stor røyksky bak bil ved oppstart
og da må alt byttes både injektorer og rør .

Vist bilen går i nødmodus i forh til slitt scv ventil så er det ikke alltid det dukker opp noe feilkode
og når du satt inn tte chip så må scv jobbe mere og igjen når den er gammel og slitt så kan dette forekomme .
Bytt den så tenker jeg du har løst nød modus iallefall
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

dreamcatcher
Innlegg: 33
Registrert: ons jun 15, 2016 12:55 am

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av dreamcatcher » søn apr 07, 2019 8:57 pm

Hvordan merker man om man har dårlig SCV ventil? Jeg kan ikke si å merke noe av de problemene jeg leser nevnt slik som kakling og svart røyk.

Jeg har bedt om at dyseverdier følges ekstra godt med på og dette er også grunnen til at verksted kjørte en runde med tunap 989 direkte samt 938. Før de gjorde dette hadde jeg også tunap på en tank og kjørte en tank etterpå før verksted fikk bilen for tunap 989 rens. 938 var nok noe de hadde på tanken etter 989 rensen.

Men er det ikke godt nok å holde øye med dyseverdier, holde systemet renset og dersom dette ikke lenger hjelper så er det dags for skifte av SCV ventiler? Jeg har ikke lyst til å bli hysterisk angående dette heller...

Men om ikke kostnaden blir altfor stor så er det nok sikkert greit å bytte denne ventilen. Dette er uansett ikke noe jeg gjør selv - er ingen hobbymekaniker. Så hvor mye jobb er dette for verkstedet?

Er det en slik ventil jeg skal ha tak i til min 2005 modell til 55 pund (så linken i annen tråd her om temaet):
https://www.ebay.com/itm/TOYOTA-2-0-2-2 ... e-&vxp=mtr

Visst dette er prisen for del og arbeid ikke er så veldig omfattende så er det nok like greit å være føre var...

Andreas30
Innlegg: 1062
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av Andreas30 » man apr 08, 2019 7:00 pm

Bra da har du gjort gode tiltak på injektorene med den rensen

Hvordan det merkes du får jo nødprogram som du prater om nøling ved fult pådrag
og noen biler stopper på tomgang med gammel slit scv

Her er oppdatert link til Samme selger som jeg bestiller scv ventil ifra på de bilene jeg har bytta på

https://www.ebay.com/itm/294200-0300-GE ... :rk:2:pf:0

Den er bytta på max 45 minutter for et verksted bare husk at dem må av med begge minuspolene for at bilen skal godta den nye scv ventilen og starte .
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

dreamcatcher
Innlegg: 33
Registrert: ons jun 15, 2016 12:55 am

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av dreamcatcher » tor apr 11, 2019 8:37 am

Kan man se igjen delenummer om man undersøker på bilen for å være sikker på match her? Jeg har en 120 GX 2005 mod tysk importert bil.

https://www.ebay.com/itm/294200-0300-GE ... :rk:2:pf:0

Andreas30
Innlegg: 1062
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av Andreas30 » tor apr 11, 2019 8:13 pm

Hallo
du har lik motor og årsmod som jeg har og jeg bruker den scv fra linken i min pluss borti 16 andre lc 120 som jeg har bytta på :D
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

dreamcatcher
Innlegg: 33
Registrert: ons jun 15, 2016 12:55 am

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av dreamcatcher » søn jun 30, 2019 2:42 pm

Liten oppdatering.

Har ikke fått den nye ventilen enda så den har jeg ikke fått bytta før vi igår dro på ferietur med stor campingvogn. Det endte ikke så bra. Fungerte godt helt til det ble full belastning opp over fjellet mellom Vingrom og Dokka (Vingromsåsen).

Her fikk vi motorfeil, som jeg der iallfall tolka som den "vanlige" nødmodusen. For å resette denne stoppa jeg bilen for så å starte igjen. Det ble problemer med start så måtte kinne 2-3 ganger før den starta. Men da begynte det å ryke ifra panseret og jeg la merke til lampa for olje temp. Stoppa bilen umiddelbart og fant ut at noe hadde spruta utover inne i motorrommet. Var ikke sikker på hva, men tenkte olje.

Fikk ordna bilberging og vedkommende mente det var kjølevæske som var blåst ut. Når åpna lokk så oppstod det aktivitet i væska til tross for bilen hadde stått iallfall en halv time. Prøvde å starte motor og på tomgang så fossa det fort endel i væska, men temp indikator i dash viste normalt.

Bilberger (tidligere mekaniker) mente det her kunne være tegn på gåen toppakning. Uten mer vann å fylle på og usikker på toppakning osv. så ble det frakt av bil og vogn til Dokka hvor vi nå må få verkstedet til å ta en sjekk i morgen (mandag).

Er det noen her som kan tenke seg årsak og problem?

Jeg vet at det nok var uheldig å stoppe bilen uten litt tomgangskjøring først slik jeg pleier. Vi stod midt på veien og ville bare kunne kjøre videre fortest mulig uten å hindre annen trafikk så jeg tenkte ikke på dette med tomgangskjøringen. Håpet kan nå være at dette i seg selv kan forklare "utblåsning" uten noen ytterligere skader, men jeg aner ikke om dette kan være en plausibel forklaring...

dreamcatcher
Innlegg: 33
Registrert: ons jun 15, 2016 12:55 am

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av dreamcatcher » man jul 01, 2019 4:07 pm

Gåen toppakning eller sprekt topp er konklusjon fra verksted som sjekka bilen i dag :cry:

Så nå står vi feriefast med stor campingvogn og havarert Landcruiser :evil:

Andreas30
Innlegg: 1062
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av Andreas30 » man jul 01, 2019 9:08 pm

Hei den bakken der er bratt og laaang har hytte oppi torpåsen så der kjører jeg ofte
synd og høre om den uheldige ferie turen .
toppakning har jeg aldri hørt om på de motorene der
men sprekt top på grunn av varmgang kan oppstå uansett bil merke mest vanlig på lc 90 har ikke hørt om noen på lc 120 enda men sikkert vært noen der og.
så du noe på tempmåler før det ble stopp ?
evt om du har merka noe vannlekk ifra vannpumpe før ?

Toyota dokken bil er lite stykke unna der du er nå men dem er og anbefalle og finner ofte gode løsninger som ikke blir fult så
dyrt som toyota lillehammer .
Hvem verksted havna du på ?
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

dreamcatcher
Innlegg: 33
Registrert: ons jun 15, 2016 12:55 am

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av dreamcatcher » tor jul 18, 2019 1:50 am

Bilen blei parkert hos svigers og "ny" bil skaffet for å redde ferieturen (ingen verksted kunne ta jobben på strak arm). Så da ble det tur og jeg har lagt til side dette problemet og fokusert på ferien:-).

Nå er turen akkurat over og vi er hjemme igjen med Landcruiser nr. 2 og campingvogn. Heldigvis ingen problemer med denne.

Nå må jeg ta tak igjen og i første omgang blir det nok å leie seg en biltralle og hente den havarerte bilen hjem og sette den på lokalt verksted. Får låne meg en pickup som kan dra 3.5 tonn.

Har du forresten noen tanker om TTE chip (siden dette jo er temaet for tråden) og muligheten for at denne kan skade motoren når den først har kjørt seg inn i mange år og km. uten chip? Jeg hører nemlig noen som er veldig skeptisk til chipping når bilen har kjørt så langt da motoren har kjørt seg inn med gitt ytelse. Så kommer man og forteller den at den skal yte endel hestekrefter til, noen den ikke har gjort før og at dette så kan gjøre at maskineriet må arbeide i områder den ikke har slitt noe på tidligere og dette dermed kan skape problemer...

dreamcatcher
Innlegg: 33
Registrert: ons jun 15, 2016 12:55 am

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av dreamcatcher » ons sep 04, 2019 5:55 pm

Nå er toppakning byttet, ny SCV ventil er også montert, men bilen går fortsatt i nød ved hard belastning.

Verkstedet sier nå at de ønsker at jeg tar bort chip: "Foreslår at du setter den tilbake til original stand da jeg ikke har noe referanser å gå ut ifra mtp. Turbotrykk, railtrykk, innsprøytningstider på dyser osv. Dette er kun de som lager chip som vet."

De oppdaget svetting på ene dyserøret så de skal bytte dette i morgen. Kanskje dette kan være grunnen?

Er jo ikke store jobben å fjerne chip da, men har man noe info ift. chip og hva en skal ha av verdier?

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»