Motorolje

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
morrun
Innlegg: 40
Ble med: man mar 25, 2013 1:06 am
Lokasjon: Fredrikstad

Motorolje

Innlegg av morrun »

Hei.
Jeg vet ikke allverden om hva forskjellen er på de motoroljene som er tilrådelig å benytte. Ulike bilrekvisita nettbutikker anbefaler ulike produkter når jeg skriver inn bilens reg.nr. og bruksanvisninger har jeg for vane å ligge unna... Jeg vet ikke om man skal bytte ulik oljetype gjennom motorens livsløp, men ingen av nettbutikkene spør om km.stand. Bilen er en 2006 166hk som har gått 100.000km(motorbytte i 2011). I tråder her på forumet anbefales litt forskjellige oljer, uten at jeg vet hva f.eks forskjellen på 5w30 eller 5w40 har å si for bilen. Jeg kjenner ikke forskjell på c2/c3/a5 heller. Jeg vet ikke hva slags olje som er på bilen nå. Sist service ble tatt av ikke-merkeverksted kort tid før jeg kjøpte den. Det er ikke mange 100 milene siden, men ettersom kulda er kommet og flere skriver at bilene er v'ar på oljekvalitet, ønsker jeg å sikre meg at det er god kvalitet på olja. Den kakler litt når den er kald, noe jeg ikke synes å ha hørt før det ble kaldt i været, men maler som en katt når motortemp har steget.
Så til det egentlige spørsmålet: Torshov selger Castrol magnatec 5w40 c3 4ltr for 399,-. Er dette en god olje til bilen? For øvrig selger de en dyrere olje de kaller Castrol Edge 5w30 LL, men den ser jeg ikke anbefalt noe sted. Castrol oljevelger, som ligger tilgjengelig som lenke i nettbutikken, anbefaler en Magnatec stop-start 5w30 A5, men den er ikke tilgjengelig i butikk. Kan jeg bruke en av de to andre? Hvorfor/hvorfor ikke?

PS! Ser "spange" i en nylig tråd om det samme, godkjenner magnatec 5w40 c3. Jeg rekker ikke kjøpe olje i dag, lar derfor tråden være, i tilfelle noen vil bemerke. Beklager maset.
Mvh Morten

Biler:
Land Cruiser 120 GX 2006
Tesla model 3 2019
Kabe 750 GDL/KS 2009 og spikertelt på Trysil.
Trulshay
Innlegg: 36
Ble med: ons jun 29, 2016 10:11 am

Re: Motorolje

Innlegg av Trulshay »

Oppdateringer på oljer er som regel at de blir tilpasset mer moderne motorer med diverse filtre i alle retninger og fjerning av tilsetninger som potensielt forurenser mer, men som er bra for motoren. Bruker selv Castrol Magnatec 5W-40, bare gode erfaringer. Ikke noe i veien for å bruke en billigere olje, på bilrekvisitasjappene anbefaler dem siste skrik og de dyreste ofte.. Ikke noe poeng på en 10 år gammel bil..
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Motorolje

Innlegg av superhansen »

Har kjørt Magnatec på min i 4 år nå,ikke noe å utsette på den.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Motorolje

Innlegg av JanP »

Å velge olje er ganske enkelt det, står jo i instruksjonsboka. Har ikke 120 lengre, men når du velger olje som følger specen i boka så er du trygg. Er ikke værre enn det.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Svar

Tilbake til «Motor 12x»