Motor stopper på tomgang!

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

shooter
Innlegg: 5
Ble med: tor aug 21, 2014 1:31 pm

Motor stopper på tomgang!

Innlegg av shooter »

Opplevde for tredje gang på 3 måneder at min LC 120 2005 modell stoppet på tomgang og ikke ville starte igjen. Dvs den var borti og slo rundt er par ganger men ville bare ikke starte. Føste gang det skjedde, for 3 måneder siden, skiftet verkstedet EGR ventil og dieselfilteret. (8000 i reparasjon) Ca. en måned etter dette stoppet den igjen og verkstedet anbefalte meg å hive på noe 2-takts olje. Joda, det så ut til å ha sin virkning, men nå i helga skjedde det igjen for 3-dje gang og bilen ville ikke starte igjen, så nå står den på et Toyota verksted i Valdres hvor de forhåpentligvis finner ut hva det kan være.

Ser forøvrig at mange har skrevet om det samme her på forumet og det virker å være et kjent problem for mange LC120 eiere. Løsningen virker å være forskjellig i de ulike tilfellene og jeg lurer bare på om noen vet hva dette kan være - helt eksakt?

Takknemlig for innspill...
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av jonwib »

Sök på SCV ventil ( Suction Control Valve ). Jag tippar det är problemet.
shooter
Innlegg: 5
Ble med: tor aug 21, 2014 1:31 pm

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av shooter »

Ja, får satse på at et bytte eller rens/smøring av den ventilen gjør susen.
Ny original ventil koster over kr 5.000,- fra Toyota :shock:

Er det andre som kan levere denne rimeligere? (Toyota delenr 0422630010 / Denso 294009-0660 )
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av Andreas30 »

Toyota delenr 0422630010 Denne funka dårlig på bilen min
mulig det var en feil med delen at jeg har fått en mandags del kan godt hende .
Det som også er litt rart er at denne delen her er dobbelt så stor som den som sitter i pumpa ifra før .

Nå venter jeg på at denne her skal dukke opp i posten

http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-HIACE-HI ... b2&vxp=mtr

Denne er helt lik den som sitter i pumpa ifra bilen er ny og 1400 kr
har trua på denne kommer tilbake med info når jeg har fått delen og montert den :D
shooter
Innlegg: 5
Ble med: tor aug 21, 2014 1:31 pm

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av shooter »

En liten oppdatering av denne tråden...

Jeg byttet ikke SCV ventil på bilen, men kjøpte istedet nye batterier til bilen.
Dette gjorde susen gitt og bilen har ikke stoppet på tomgang etter dette.
Teorien må være at de gamle batteriene var så dårlige at denne ventilen (eller andre) komponenter begynte å fuske når spenningen ble for lav... Egentlig en merkelig opplevelse.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av KjellOlsen »

Fantastisk at de ikke fant ut det hos Toyota...
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
revi
Innlegg: 61
Ble med: ons apr 11, 2012 10:32 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av revi »

Hadde samme problemet med min. Som regel så var det bare å starte opp igjen, men siste gangen så startet den og stoppet igjen med en gang. Da tok jeg av polene på batteriet og så gikk den igjen. Det betyr nok at når strømmen ble borte, så slettet den feilkodene. Jeg tok en sjans på SCV-ventilen, og den viste det seg å være. Kjøpte den hos Sørensen og Balchen i Oslo og fikk den bytta på lokalt verksted. Ca 2.000 for ventilen plus 0,5 timer jobb på verksted. Ikke så komplisert å bytte selv, men man må være pinlig renslig.
Du sier du har bytta batterier og at feilen nå er borte. Det kan bero på at bilen har vært uten strøm når batteriene ble byttet og at feilkoden er borte. Holder tomlene for at du er kvitt problemet, men hvis den stopper igjen så holder jeg en knapp på SCV ventilen.
05 120 VX
harenj12gx
Innlegg: 66
Ble med: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av harenj12gx »

Andreas30 skrev:Toyota delenr 0422630010 Denne funka dårlig på bilen min
mulig det var en feil med delen at jeg har fått en mandags del kan godt hende .
Det som også er litt rart er at denne delen her er dobbelt så stor som den som sitter i pumpa ifra før .

Nå venter jeg på at denne her skal dukke opp i posten

http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-HIACE-HI ... b2&vxp=mtr

Denne er helt lik den som sitter i pumpa ifra bilen er ny og 1400 kr
har trua på denne kommer tilbake med info når jeg har fått delen og montert den :D

:roll: Nå ble jeg plutselig veldig nysgjerrig. Enda en ny ventil som skal inn, Andreas! Hvor mange scv ventiler har du skiftet nå? Jeg har skiftet kun en gang. Det var rundt 230.000 kjørte km. Nå har jeg passert 300.000. og i sommer fikk jeg nye dyser, men kjører fortsatt med samme scv. Og motor går som den skal.

Ups!! Der fikk jeg den. Sorry. var vel et gammel innlegg dette. Beklager, Andreas :oops:
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av Andreas30 »

harenj12gx skrev:
Andreas30 skrev:Toyota delenr 0422630010 Denne funka dårlig på bilen min
mulig det var en feil med delen at jeg har fått en mandags del kan godt hende .
Det som også er litt rart er at denne delen her er dobbelt så stor som den som sitter i pumpa ifra før .

Nå venter jeg på at denne her skal dukke opp i posten

http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-HIACE-HI ... b2&vxp=mtr

Denne er helt lik den som sitter i pumpa ifra bilen er ny og 1400 kr
har trua på denne kommer tilbake med info når jeg har fått delen og montert den :D

:roll: Nå ble jeg plutselig veldig nysgjerrig. Enda en ny ventil som skal inn, Andreas! Hvor mange scv ventiler har du skiftet nå? Jeg har skiftet kun en gang. Det var rundt 230.000 kjørte km. Nå har jeg passert 300.000. og i sommer fikk jeg nye dyser, men kjører fortsatt med samme scv. Og motor går som den skal.

Ups!! Der fikk jeg den. Sorry. var vel et gammel innlegg dette. Beklager, Andreas :oops:
Hehe det går bra Fant den org korte fra e bay på min bil og ikke et feilslag etter det over et år siden jeg bytta SCV
Men har farta rundt på østlandet og i oppland og bytta SCV ventil på totalt 5 LC 120 nå så har da blitt noen :D
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av Andreas30 »

For og si det sann har bilen symtomer med mye kakling litt slapp motor ved forbikjøring eller at den stopper plutselig
Bytt scv ventil Meget billig forsikring for og slippe hull i et stempel :D

Dårlig scv ventil fører til at 2 injektorer får feil dysetrykk og etterhvert så vil en av de fungere som en skjerebrenner og tilslutt hull i stempel
Trulshay
Innlegg: 36
Ble med: ons jun 29, 2016 10:11 am

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av Trulshay »

Min 05 mod driver å stopper på tomgang i tide og utide, vil ikke starte igjen etterpå uten at batterier har vært frakoblet et par minutter. Har lest innleggene her i tråden og får inntrykk av at det kan være scv som krangler, men har byttet scv i høst (den som det var linket til her på forumet i en annen tråd). Har noen av dere vært borti at svc ryker etter så kort tid?
Trulshay
Innlegg: 36
Ble med: ons jun 29, 2016 10:11 am

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av Trulshay »

Feilsøkte på dette i går. Koblet vekk tte-boks uten resultat bl.a. Hadde tilslutt ute scv og fikla litt med den, putta inn igjen og stopper ikke lenger på tomgang.

En ting jeg lurer på, om noen vet. Er det undertrykk eller overtrykk ved scv når motor er i gang?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av Andreas30 »

Hei Høres nesten ut som scv har blitt forurensa
Bytta du til nytt org toyota diselfilter når du bytta den første gangen ?
SCV ventil er veldig følsom for reinhet og urg diselfilter vil kunne gjøre vondt .

Hørt om en til her inne som fikk en defekt scv ventil men av så mange som har vært bytta har det vært lite tull .

Vil gi deg en anbefalling og bestille en ny jeg og bytt til nytt org diselfilter og koble av og på battri når du får denne
Så vil det nok gå i orden Pass på at det står made in japan på pakka og ikke made in thailand før du trykker på kjøp på e bay :D
Trulshay
Innlegg: 36
Ble med: ons jun 29, 2016 10:11 am

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av Trulshay »

Kan være scv som har blitt forurenset. Skiftet filteret samtidig, brukte originalt toyota. På pakka med scv sto det made in ikkeno :?
120 2005
Innlegg: 7
Ble med: fre jul 11, 2014 7:22 pm

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av 120 2005 »

Hei. Har ein '05 120 som har stoppa på tomgang eit par gangar. Ein gang på kald motor medan eg pakka i bilen (kanskje etter 5 min) og ein gang med varm motor medan eg fylte luft i hjula. Begge gangane som om ein slo av tenninga og utan feilmelding. Begge gangane starta den ikkje igjen utan at ein heldt inne gasspedalen - og når ein sleppte gassen stoppa den igjen. Om ein heldt inne gassen og fekk motoren rundt 1500 - 2000 rpm gjekk den, og etter ei stund (kanskje 1 min) kunne ein sleppe pedalen og den gjekk normalt på tomgang igjen. Var på verksted for å sjå om det låg inne feilkodar, men det gjorde det visst ikkje. Derimot hadde dei sett på dyseverdiane og dei låg på ca +0,1 på dyse 1-3 og -2,5 på dyse 4. Dysena var skifta til nye i okt. '16 på ca. 186' km og bilen har knapt gått etterpå. Commonrailtrykket vart også målt og låg og varierte mellom 270-350 bar på tomgang. Under køyring i motbakke varierte det også, mellom 1300 - 1500 bar. Reknar med at lavt railtrykk kan føre til at motoren stoppar på tomgang, men kva er det som gjer at det er lavt railtrykk? Kan dette også skuldast SCV ventilen? Verkstedet vil skifte dieselfilteret som første tiltak fordi bulletinane seier at dette alltid skal vere første tiltak. Det kan ein sjølvsagt gjere, men det var også skifta i juni '16 og bilen har berre gått ca. 2000 km sidan så eg har lite tru på at det gjer nokon forskjell. Det kan vel også vere høgtrykkspumpa, men det er vel rart om den gir varierande trykk og ikkje stabilt lavt. Kan ein defekt på ei av dei nye dysene føre til for mykje retur og dermed ustabilt railtrykk?
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av Andreas30 »

120 2005 skrev:Hei. Har ein '05 120 som har stoppa på tomgang eit par gangar. Ein gang på kald motor medan eg pakka i bilen (kanskje etter 5 min) og ein gang med varm motor medan eg fylte luft i hjula. Begge gangane som om ein slo av tenninga og utan feilmelding. Begge gangane starta den ikkje igjen utan at ein heldt inne gasspedalen - og når ein sleppte gassen stoppa den igjen. Om ein heldt inne gassen og fekk motoren rundt 1500 - 2000 rpm gjekk den, og etter ei stund (kanskje 1 min) kunne ein sleppe pedalen og den gjekk normalt på tomgang igjen. Var på verksted for å sjå om det låg inne feilkodar, men det gjorde det visst ikkje. Derimot hadde dei sett på dyseverdiane og dei låg på ca +0,1 på dyse 1-3 og -2,5 på dyse 4. Dysena var skifta til nye i okt. '16 på ca. 186' km og bilen har knapt gått etterpå. Commonrailtrykket vart også målt og låg og varierte mellom 270-350 bar på tomgang. Under køyring i motbakke varierte det også, mellom 1300 - 1500 bar. Reknar med at lavt railtrykk kan føre til at motoren stoppar på tomgang, men kva er det som gjer at det er lavt railtrykk? Kan dette også skuldast SCV ventilen? Verkstedet vil skifte dieselfilteret som første tiltak fordi bulletinane seier at dette alltid skal vere første tiltak. Det kan ein sjølvsagt gjere, men det var også skifta i juni '16 og bilen har berre gått ca. 2000 km sidan så eg har lite tru på at det gjer nokon forskjell. Det kan vel også vere høgtrykkspumpa, men det er vel rart om den gir varierande trykk og ikkje stabilt lavt. Kan ein defekt på ei av dei nye dysene føre til for mykje retur og dermed ustabilt railtrykk?
Hei Gjenganger dette
Bytt SCV Ventil og monter org dieselfilter ved bytte av SCV så blir dette i orden
Flere her inne som har opplevd det samme og bilen har stoppa på tomgang
Det skyldes dessverre Bio inblanding vi får i disel i dag SCV er svært var på slik avleiring den må være gullende rein for og
skulle funke 100 prosent .
Husk og koble av battripolene ved scv bytte så du får sletta feilen

Aldri høytrykks pumpa det er noe feil med dem går og går
Er SCV som styrer trykket til pumpa så når scv er i ulage så får du lavere trykk og du får også avlest feil verdier på injektorer på grunn av SCV
Når du får inn ny SCV så er injektorene fine på verdiene igjen :D
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av JanP »

Andreas30 skrev: Aldri høytrykks pumpa det er noe feil med dem går og går
Er SCV som styrer trykket til pumpa så når scv er i ulage så får du lavere trykk og du får også avlest feil verdier på injektorer på grunn av SCV
Når du får inn ny SCV så er injektorene fine på verdiene igjen :D
Jo, det skjer. Men svært sjelden. 1 er byttet hos lokal forhandler. Feilraten blir ganske lav allikevel.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
120 2005
Innlegg: 7
Ble med: fre jul 11, 2014 7:22 pm

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av 120 2005 »

Bestilte ein SCV ventil frå ebay etter link lenger oppe i tråden og fekk den i posten i dag.

http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-HIACE-HI ... b2&vxp=mtr

Vart litt skeptisk då denne ikkje er merka med Denso eller anna merkenamn... Den har også anna nummer inngravert (0300 10S05) enn det som er på bilete i ebay annonsa (0300 08S05). Er dette ein billig kopi som det ikkje er lurt å sette inn - og er det i det heile rett ventil?
Eske.jpg
Eske.jpg (492.81 KiB) Vist 10707 ganger
Innhold.jpg
Innhold.jpg (786.83 KiB) Vist 10707 ganger
Ventilnummer.jpg
Ventilnummer.jpg (241.28 KiB) Vist 10707 ganger
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av Andreas30 »

Dessvere mye kopi ute og går
Det en må se etter på e bay når en leiter etter scv er made in japan denso
overhal kit sto på siste jeg handla og bytta for en 120 eier .
Den du har fått der kan være litt sjansespill og sette inn mange av de kopi SCV som går 10 000 km så er det enda mere kakling en før .
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Motor stopper på tomgang!

Innlegg av Andreas30 »

Denne her har jeg hat god erfaring med siste som ble brukt ved bytte på en LC 120

http://www.ebay.com/itm/DENSO-SUCTION-C ... ol&vxp=mtr
Svar

Tilbake til «Motor 12x»