Høyt forbruk

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
jonmagnet
Innlegg: 2
Registrert: tor jun 26, 2014 12:56 pm
Sted: Alta

Høyt forbruk

Legg inn av jonmagnet » lør nov 22, 2014 10:40 pm

Hei

Har en lc 120 gx 2006 modell
Den bruker ved småkjøring 1,4 - 1,5 liter på mila, har ca 6 km til jobb som er bruken som oftest.
Det er byttet dyser og tatt alle servicer på den.
bilen er gått 125000 nå og det har vært tte chip siden ny, er dette vanlig forbruk på vinterføre??
Bilen går som normalt og ryker ikke. Er det noe man kan gjøre med forbruket? Kan det være feil på chip?
LC 120 GX tems, eberspacher

SteinarT
Innlegg: 238
Registrert: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Sted: Stavanger

Re: Høyt forbruk

Legg inn av SteinarT » søn nov 23, 2014 9:10 am

Virker som normalt for vinteren,
Min ligger på 1.2 når det blir kaldt, forbruket begynner ikke å synke Før hele drivlinjen får opp tempen, tar lenger tid på vinteren enn sommeren, men å sjekke dekktrykk, luftfilter, er en god plass å starte, 6 km er ikke langt og vil betegne det som Småkjøring,

varme I seter, bakrute mm er også med på å økt forbruket, PowerHeat øker forbruket betraktelig,

Om du nullstiller måleren og tar en god lang kjøretur, se hva den sier da, gjerne med cruisekontrollen mye innkoblet,

Motorvarmer , elektrisk eller det aller beste, Webasto dieselbrenner hjelper mye på å få ned forbruket, samtidig er det med og reduserer på motorslitasjen og reduserer utslippene til miljøet som kommer fra en kald motor, samtidig så er det jo svært behagelig å sette seg inn I en bil som er varm......
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll

JanP
Innlegg: 1668
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: Høyt forbruk

Legg inn av JanP » søn nov 23, 2014 3:15 pm

SteinarT skrev:Virker som normalt for vinteren,
Min ligger på 1.2 når det blir kaldt, forbruket begynner ikke å synke Før hele drivlinjen får opp tempen, tar lenger tid på vinteren enn sommeren, men å sjekke dekktrykk, luftfilter, er en god plass å starte, 6 km er ikke langt og vil betegne det som Småkjøring,

varme I seter, bakrute mm er også med på å økt forbruket, PowerHeat øker forbruket betraktelig,

Om du nullstiller måleren og tar en god lang kjøretur, se hva den sier da, gjerne med cruisekontrollen mye innkoblet,
Nei! Skal du kjøre effektivt og rimelig hold deg milevis unna Cruiskontrollen. Den har en misjon, og det er å holde farten på nøyaktig den hastighet den er innstillt til. Koste hva det koste vil. Ved dønn flat vei er utgjør det ikke mye forskjell, men med en gang det blir litt varierende vei med opp og ned så fyker forbruket opp.

Testet Cruisekontrollen på den flateste strekningen av E4 fra Jönkøping sørover mot Värnamo i sommer. Målt strekning ca 50 km. Med Cruisekontroll inne sørover så ble forbruket 0,03 høyere enn uten cruise hjemover. Det er liten forskjell. Men så er det nesten like flatt som Danmark på den strekningen.

Har også sjekket forbruket flere ganger i Sverige med og uten Cruise, blant annen en bakkete veistrekning mellom Sundsvall og Hudiksvall. Og det er ingen tvil når det er bakkete, da giret kassa ned i 3. noen ganger i kortere strekninger, og da gikk snittforbruket litt opp og forskjellen utgjorde mer enn en dl pr mil. Er du flink til å kjøre så sparer du minst et par dl pr mil om du kjører riktig inn mot kryss og over bakker, og holder avstand til de foran samt at du er forsiktig ved igangkjøring. Og slik blir det ihvertfall ikke med Cruise innkoblet. Gammel myte som lever i beste velgående, dessverre.

Se denne artikkelen (ikke med bruk av Cruise):
http://bil.aftenposten.no/bil/Slipp-gas ... HHqpj7MW4E
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

SteinarT
Innlegg: 238
Registrert: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Sted: Stavanger

Re: Høyt forbruk

Legg inn av SteinarT » søn nov 23, 2014 6:36 pm

Ikke for å ødelegge emnet til tråd starter, men bruk av CC vil gi en referanse, så kan en se på kjørestilen etterpå om det er vesentlig forskjell, sa aldri at med CC var den mest energisparende
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll

Brukeravatar
RonMaster
Innlegg: 335
Registrert: fre mai 14, 2004 7:43 pm
Sted: Høvåg
Kontakt:

Re: Høyt forbruk

Legg inn av RonMaster » søn nov 23, 2014 8:31 pm

Min 07 med TTE bruker i snitt bykjøring 1,19. Synes dette er bra når jeg har tak stativ og 42" dekk.
Man hever ikke en 4x4 man bredder dem.

Hilsen Ronny
LA3ZPA
http://www.h4k.no
http://www.forum.arctictrucks.no
Godkjent LC120 AT46
42"/46"

jonmagnet
Innlegg: 2
Registrert: tor jun 26, 2014 12:56 pm
Sted: Alta

Re: Høyt forbruk

Legg inn av jonmagnet » man nov 24, 2014 3:57 pm

Det er stor forskjell fra 1,2 på mila til 1,45, det er 20% høyere forbruk.
Det jeg undres på om noen har vært borti at chip bør oppgraderes eller byttes ut.
Kan man sjekke chipen på noen måte?
Temperatur her ligger fra +5 til -10 grader på siste forbruk målt til 1,44 på mila, 69 liter på 480km.
Forbruk har vært høyt siden jeg kjøpte bilen i 2008, da var den gåttt 40000.
Kjører på langkjøring ned i 0,8 på mila.
1,36 på langkjøring med 2 tonn tung campingvogn etter på sommerferie.
LC 120 GX tems, eberspacher

Andreas30
Innlegg: 1063
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Høyt forbruk

Legg inn av Andreas30 » man nov 24, 2014 6:44 pm

Hvem stasjon fyller du på ?

Statoil er lik Høyere forbruk og mye kakling og bilen går ikke veldig sprekt .

Shell er lik lavere forbruk Penere gange Bedre moment på motor .
05 mod lc 120 vx
407 000 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

SteinarT
Innlegg: 238
Registrert: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Sted: Stavanger

Re: Høyt forbruk

Legg inn av SteinarT » man nov 24, 2014 6:52 pm

Bare en liten tanke, har du sjekket om bremsene foran/bak henger,
har en touran som fikk høyere drivstoff forbruk, kontrollerte det meste men fant aldri noe feil, etter vel 120000 var det på tide å skifte klosser bak, men endte opp med å skifte calippere pga justeringsmekanismen var gått I stykker, stemplene gikk ut, men trakk seg ikke skikkelig tilbake når en bremset, Mao de hang svakt, nye calippere på og drivstofforbruket var normalt igjen,
Hvis alt annet er ok så er det jo verd å sjekke, det er jo kjent at disse bilene har hatt utfordringer med bremsene,
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll

b4racuda
Innlegg: 83
Registrert: tir jun 21, 2011 11:30 pm
Sted: Trondheim

Re: Høyt forbruk

Legg inn av b4racuda » ons nov 26, 2014 8:27 pm

Ang powerheat - har den innvirkning når man kjører?
Min går på 1.7 nå nesten (småkjøring) etter siste fylling. Har aldri opplevd så jævlig til forbruk, men har vel litt med kjøringa mi de siste dagene vil jeg tro. Måler den inkl tomgang eller kun mens den kjører?
09 Land Cruiser V8
11 Land Cruiser 150 37" Arctic Truck X
09 Land Cruiser 120GX Arctic Truck 35" X
08 Land Cruiser 120vx X

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4513
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Høyt forbruk

Legg inn av Dag Einar » ons nov 26, 2014 9:01 pm

Dette har jeg aldri tenkt på....
Men kan det ha noen innvirkning da tro?
Det er jo bare en slureclutch på en måte som lager friksjon og utvikler varme.
Jeg pleier å slå den av når bilen har oppnådd vanlig arbeidstempratur.
Sist redigert av Dag Einar den ons nov 26, 2014 9:56 pm, redigert 1 gang totalt.
Dag Einar 900 63 808
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX(solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Andreas30
Innlegg: 1063
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Høyt forbruk

Legg inn av Andreas30 » ons nov 26, 2014 9:33 pm

Vist du står på tomgang så blir målinga helt feil for da går den bare oppover og oppover
etter som hvor lenge du står på tomgang
har sett detta når jeg er på hytta og starter bilen og lar den stå en stund .
05 mod lc 120 vx
407 000 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

SteinarT
Innlegg: 238
Registrert: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Sted: Stavanger

Re: Høyt forbruk

Legg inn av SteinarT » tor nov 27, 2014 6:47 pm

Klart det øker forbruket, skaper friksjon Mao varme, må jo hente energien fra en plass,har innvirkning helt til den kutter når motoren har blitt varm nok,
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll

dk
Innlegg: 24
Registrert: søn jan 16, 2011 4:25 pm
Sted: Drammen

Re: Høyt forbruk

Legg inn av dk » tor nov 27, 2014 7:49 pm

Men samtidig oppnår motoren riktig arbeidstemperatur på under halve tiden i kulda. Jeg tror det utligner et evt. merforbruk pga. varmeutvikling. Det sparer ihvertfall motoren pga. mindre kaldkjøring. Dessuten gir det høyere komfort, siden kupeen blir fortere varm.

Min power heat står på fra det begynner å bli kaldt på høsten, og frem til det nærmer seg sommer. Den kutter jo når motoren oppnår rett temp, så ser ingen grunn til å skru den av. Har gjort dette i fem år nå, og syns det funker utmerket.

Forøvrig er min beste måling 0,67 l på mila, det var en sommer med Norge på langs. Vanlig langkjøring (20 mil eller mer) bruker jeg ca 0,75-0,8.
På sommeren kjører jeg i snitt på 1,1 på blanda kjøring, hvorav ca. halvparten er med tilhenger.
På vinteren er det en annen historie. Har "klart" både 1,6 og 1,7 i kalde perioder med mye småkjøring med tilhenger. Normalt vinterforbruk ligger på ca. 1,2-1,4 ett sted, avhengig av hvor mye småkjøring det blir, og hvor tunge lass jeg har med.

b4racuda
Innlegg: 83
Registrert: tir jun 21, 2011 11:30 pm
Sted: Trondheim

Re: Høyt forbruk

Legg inn av b4racuda » lør nov 29, 2014 1:25 pm

Vel da ble jeg endel klokere ihvertfall.. Trodde pwr heat var kun at den ga mer turtall på tomgang.
09 Land Cruiser V8
11 Land Cruiser 150 37" Arctic Truck X
09 Land Cruiser 120GX Arctic Truck 35" X
08 Land Cruiser 120vx X

Brukeravatar
christoffer
Innlegg: 379
Registrert: søn jan 02, 2011 9:15 am
Sted: Lillehammer

Re: Høyt forbruk

Legg inn av christoffer » man des 01, 2014 6:31 pm

Blir vel feil og sammenligne bykjøring direkte ? Stor forskjell på hva slags bykjøring som blir lagt til grunn tror jeg. Skal det sammenlignes bør man ihvertfall unngå og starte opp bilen i 10 min og ha noenlunde lik kjøretid, bakker, køkjøring osv.
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal

Re: Høyt forbruk

Legg inn av sunde » man des 01, 2014 6:53 pm

mener og huske min 37" bil med grind,lå i snitt på 1,1 på vekslende kjøring.synes det som står over,på en stander bil er unormalt høyt. husker eg målte opp mot min far sin Pajero 3,2 ,som han kjørte først.da brukte min lc på 37" 0,2 mindre på mila en stander pajero. eg hadde vel en slik dtk boks i min.

Har hørt folk,som har fått problemer med tte,og har fjernet den.eneste måten er vel og fjerne den og se hva som da skjer... er ikke så mye jobb det.Ligger jo rett ved hanskerommet.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

magnvar
Innlegg: 46
Registrert: ons mai 08, 2013 6:59 pm
Sted: Bryne, Rogaland

Re: Høyt forbruk

Legg inn av magnvar » søn des 07, 2014 8:41 pm

sunde skrev:mener og huske min 37" bil med grind,lå i snitt på 1,1 på vekslende kjøring.synes det som står over,på en stander bil er unormalt høyt. husker eg målte opp mot min far sin Pajero 3,2 ,som han kjørte først.da brukte min lc på 37" 0,2 mindre på mila en stander pajero. eg hadde vel en slik dtk boks i min.

Har hørt folk,som har fått problemer med tte,og har fjernet den.eneste måten er vel og fjerne den og se hva som da skjer... er ikke så mye jobb det.Ligger jo rett ved hanskerommet.

Målt på kjørekomputer eller på km og liter? Hørtes lite ut bare, min bruker sjelden under literen på kortere turer, og aldri under i trafikkerte områder. Min måler eks 1,05 på computer og 1,1 på liter/mil

Magnus

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal

Re: Høyt forbruk

Legg inn av sunde » man des 08, 2014 6:47 pm

Målt på gamle målten med teller. kjørekomputer viste høyere forbruk en faktisk på den lcen eg hadde,slik er hiluxen jeg har nå og.det skiller mindre på hiluxen i differanse,men det kan vere pga TTE i hiluxen og en an effektboks i lcen jeg hadde?begge bilene er giret om,hos AT.så det gjør jo forbruket bedre,i forhold til dekk igjen.

hadde den dtk boksen i,og et kn filter det var alt. kn filter er virkelig og anbefale synes eg
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

silkesvarten
Innlegg: 37
Registrert: søn apr 21, 2013 8:19 pm
Sted: Saltdal

Re: Høyt forbruk

Legg inn av silkesvarten » man des 08, 2014 10:06 pm

1,5 liter på mila hørtes mye ut. på vinteren står min jevnt på 9,6/100km. da er det stort sett småkjøring, litt langkjøring med henger (ca 500 kg) og en del tomgang med "power heat" når det er svinkaldt. tror ikke jeg har sett den over literen, restarter målingen av og til. på sommeren ligger den ca på 8,6/100km på samme kjøringen. På ren lankjøring (85 km/t) i underkant av 8/100km.
LC 150GX 2014

Brukeravatar
christoffer
Innlegg: 379
Registrert: søn jan 02, 2011 9:15 am
Sted: Lillehammer

Re: Høyt forbruk

Legg inn av christoffer » tir des 09, 2014 9:34 am

Som sagt er det stor forskjell på småkjøring. Jeg ligger på fra 1,3-1,5 l på min bykjøring med bare bakker og noen få km på Lillehammer om vinteren.
Som andre har sagt er det en stor drivlinje med 3 differ, to gearkasser og over 2 tonn bil.
Når det i tillegg bilen er kaldt vil hele drivlinjen gå tungt.
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»