egr koble ut ??

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

JanP
Sted: Trondheimregionen

Re: egr koble ut ??

Legg inn av JanP » ons mai 15, 2013 10:39 pm

HighwayPatrol skrev: Er dette noke du veit, meinar eller trur, Jan :?: (spørsmåls formuleringa kjenne du deg vel igjen i ;) )

Har du snakket med toyota sjølv og fått d svaret? Eg fekk annet av svar vedr dette, i so fall...
MEN om toyota har lov til å seie dette, d er noke annet ;)

Man kan blende egr på alle 1kd-ftv motorer,d er ikkje noke meir unikt med 09 modellen, men d kan sikkert variere korleis man skal gå fram med bypass operasjonen ;). Du kan blende vakuum slanger, lage ein plate som blokkerar returen for innsugsmanifoil, då er du hvertfall 100 prosent sikker på at d går bypass, eller d beste; montere catch tank.
Highway: Ja jeg har fått det svaret fra lokal Toyota. Og de er vel programforpliktet til å si det i jobbsammenheng. Spurte helt spesifikt om det ved verkstedbesøk i vinter.

Jeg tror ikke noe, da jeg ikke har mye kunnskap om dette da jeg ikke har gjort det.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » ons mai 15, 2013 10:47 pm

Her er en link med bildrer, litt mere informativt enn ren tekst:

http://www.blackcts-v.com/kb/article.aspx?id=10011

Linker til noen bilder:

Bilde

Bilde

Bilde
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

Brukeravatar
HighwayPatrol
Sted: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Legg inn av HighwayPatrol » tor mai 16, 2013 9:28 am

Da har eg også blokkert egr. Putta i spikar som brukast til å henge opp bilde på veggen. Satte de inn i de 2 røra som går inn på egr klokka, så satte eg slangane innpå etter. På denne måten blokkerast vakuum slangane heilt, men om eg ein gong måtte ta av slange og aktivere egr, så har eg muligheit til å nappe ut spikaren frå slangen, enn om eg skulle stappa noke inn i slangen, som kansje ville resultert i at eg måtte bytta ut slangane og erstatta dei med ny. Dette har eg gjort som ein midlertidig løysning, for eg skal seinare ha catch tank ;)

Bilde

Bilde

NB: D er lurt å skru av dekselet oppå intercooleren for å komme lettare til den slangen mot torpedovegg
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde

magnvar
Sted: Bryne, Rogaland

Legg inn av magnvar » tor mai 30, 2013 7:16 am

Var ein tur på gamlejobben å preika litt med verksmester og kom innom temaet "miljømotorer" (Er fortsatt snakk om større kjøretøy)...
På de nyere (over 08) mod, som har posisjonstyrt egr, som vil si de justerer seg selv etter last/pådrag etc. Har de med jevnt tung last, dvs mye resirkulering måttet bytte sylinderforinger og stempelringer, grunnet disse setter seg, grunnet soting, grunnet egr... Er snakk om når de runnet 350000km

Om våre biler gir mer/mindre eksos en disse, er eg usikker på. Min teori er mer, da våre peiser på, og da de ikke har vinkelmåler på spjeld?
Da kriteriene til egr er: Bil ikke på tomgang, varmkjørt, gasspådrag. Og kan kun reguleres med av/på intervaller... Dvs, er det gasspådrag, kan godt egr være på nå og da:)

Noen som vet om LC120 har hatt problemer med egr kjøler? Går ut fra at eksosen går gjennom en kjøler før innsug...? Har ikke sett etter:D

Kunne tenkt meg å tatt opp en slik motor etter et par tusen km, dersom noen i rogaland skal dette, vil jeg gjerne være med :)

Bare til orientering. Hva som blir gjort med egr er opp til dere selv :) Min er som sagt blendet.

Mvh
Magnus

Soll
Sted: Stockholm

Legg inn av Soll » tir okt 15, 2013 11:18 am

Efter att ha tittat ner i insuget på min D4D 2001 skulle gärna vilja blockera egr-ventilen men efter att ha läst den här tråden http://www.pradopoint.com/archive/index ... 20797.html känns det som att det skulle kunna bli problem. I den tråden menar man att egr-systemet används som wastegate då vnt-turbon i 1kd-ftv inte har någon egen wastegate.

Har ni som blockerat egr upplevt några problem? Högre bränsleförbrukning, ljud från turbon?
KDJ95, D-4D

SteinarT
Sted: Stavanger

Legg inn av SteinarT » ons jan 22, 2014 2:18 pm

Noen som har gjort dette med 06 mod eller nyere og kan bekrefte at det funker?

Er litt skeptisk til å prøve etter å ha lest linken til Pradopiont hvor de sier at EGR ventilen også fungerer som Wastegate til Turbo,

de diskuterer jo ganske heftig for og imot.......
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll

magnvar
Sted: Bryne, Rogaland

Legg inn av magnvar » ons jan 29, 2014 9:25 pm

SteinarT skrev:Noen som har gjort dette med 06 mod eller nyere og kan bekrefte at det funker?

Er litt skeptisk til å prøve etter å ha lest linken til Pradopiont hvor de sier at EGR ventilen også fungerer som Wastegate til Turbo,

de diskuterer jo ganske heftig for og imot.......
Dersom denne fungerer som wastegate, vil vi jo kvele motoren med eksos...... da det er ganske store mengder eksos som må "dreneres" forbi turbinhjul. Hørtes rart ut for meg! Vil også tro at vi får feilkode ved for høyt turbotrykk, det har jeg iallefall fått på andre maskiner/lastebiler/biler...

Har som sagt blendet min (blendet hoved tilførsel spjeldet), og merker ikke noe til forhøyet turbotrykk, dog det er heller ikke målt. Merket igrunnen lite forskjell fra før og etter, men lever i tro om et renere liv for innmaten til motoren. (Som jeg har sett på andre biler)

Magnus

SteinarT
Sted: Stavanger

Legg inn av SteinarT » man feb 03, 2014 8:02 am

JA da er EGR ventilen blitt blenda på min motor også, egentlig en helt kurant jobb, største jobben var vel å løsne de 4-6 skruene som holder dekselet oppå IC, tok vel ca 15-20 min, satte i stifter slik som HighwayPatrol og skal du se det så må du av med vakumslangene,neste må vel å gå over ventilen og innsug å rense for å få ut dritten som event ligger der, men det får vente til det er blitt varmere i været,
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll

mortenin
Sted: Trondheim

Legg inn av mortenin » ons feb 05, 2014 8:42 am

Da var også min EGR ventil koblet utpå min LC90 (KDJ 95) . Brukte 2 stifter med passe stort hode og blokkerte begge innganger i vakumklokken med disse. Dette gjorde jeg uten å ta bort IC. Det var enkelt å komme til vakumklokken. Har tatt testtur og det var ingen feilmeldinger. Ved neste EU-kontroll er det bare å fjerne stiftene i forkant. Da er det bare å vurdere om innsuget skal renses.

2004Landcruiser120

Legg inn av 2004Landcruiser120 » lør feb 15, 2014 5:18 pm

Har en 2004 md 163hk som jeg har blendet EGR,blendet den med en tynn stålplate der Egr-manifoilen går inn på egr-ventilen..
Bilen har gått 230000,men det så fælt ut nedi der ,i egr-ventilen og inn i innsugsmanifoilen var det et seigt kokslag som var opp i en halv cm tykt.. demonterte for rengjøring.. Har i ettertid hatt noen tillfeller av nødmodus pga høyt turbotrykk.Men er usikker på om blendingen er årsak,da jeg gjorde dette like etter jeg kjøpte bilen.. men skal montere en overtrykksventil på innsuget i stede.. har blendet egr på flere biler med bare positive erfaringer,så langt..

Andreas30
Sted: Bærum

Legg inn av Andreas30 » lør feb 15, 2014 9:20 pm

du som har 163 hk motorn får feilkode om du blender med stålplate på grund av turbotrykket
du kan lese om dette på pradopoint.com
virka ut som gutta der bora et hull i den stålplata og da fikk dem ikke nødmodus
er ikke dumt og lese litt på pradopoint.com står mye der .

håper du får det til og funke
min funker som bare det med blenda egr har 05 mod og det holder med og blende bare vakum hos meg
ikke hat noen feilkoder eller nødmodus blenda min på 120 000
nå har den passert 280 000 .
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

2004Landcruiser120

Legg inn av 2004Landcruiser120 » lør feb 15, 2014 9:56 pm

Akkorat,ja da hjelper det vel ikke å plugge vakumslangene på egr heller.. Ja ser ut som det holder med et 10mm hull i den plata,
kommer ihvertfall mindre sot inn i systemet enn med den 30mm åpningen som er orginalt..

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » lør feb 15, 2014 10:03 pm

da blir det nok bedre ja
kjekt med de kara på pradopoint har testa ut litt av hvert de :D
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

2004Landcruiser120

Legg inn av 2004Landcruiser120 » lør feb 15, 2014 10:45 pm

Ja mye å lese om der :) skal finne frem bormaskin. Og fjerne katalysatorn,det skal det vell ikke bli feilkoder av?

2004Landcruiser120

Legg inn av 2004Landcruiser120 » søn feb 23, 2014 3:47 pm

Ja nå jeg kjørt noen dager med et 9mm hull i blendingsplata på egr,har ikke greid å provosere fram nødmodus i ettertid..

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » søn feb 23, 2014 10:44 pm

skal funke greit nå som du bora det hullet
katalysator er bare og fjerne
flere her inne som hat fjerna den bilen går bedre etterpå :-)
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Andreas.
Sted: Tromsø

Legg inn av Andreas. » tir jan 26, 2016 11:12 am

Er det slik at 2004 modellen må ha plate for å blende EGR, eller holder det også her med å blende vakuum?

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»