Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
neivelda
Sted: Nordland

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av neivelda » tor sep 13, 2012 11:58 pm

Norsemann, min er en import. 2008 modell som er registrert i desember 2007. Min var helt fin til problemet kom plutselig på 85.000. Dysepakninger ble byttet på 60.000.

norseman
Sted: Sørlandet

Legg inn av norseman » fre sep 21, 2012 11:47 am

Sjekket med Toyota de sier min skal være utenfor faresonen men hvem vet egentlig noe her?

mvh Norseman

Brukeravatar
sunde
Sted: Kvinesdal

Legg inn av sunde » fre sep 21, 2012 7:23 pm

norseman skrev:Hei min er en 2008 modell reg. Rett før jul 2008. men har alle 2008 modifikasjonene.
Sort tre , knapper på ratt osv.
GJelder dyse problematikken på disse modellene også? Min er gått snart 60.000km.
Dysepakninger er byttet på service før bilen var gått 30.000km på 45000 ble silen sjekket og var helt ren og fin.

Så var det vannpumpe er/kan den også være dårlig på denne ? Ikke merket noe problem her.

Siste spørsmål; hva betaler man for 60.000 km service normalt og er det noe man spesielt bør be dem sjekke på denne servicen?

Norseman
mener du den er registret rett før jull 2007 kansje?men har 2008 speks? Dem har nokk målt dysene/injektorne når pakningene ble byttet?be dem måle trykket på innjektoran når du har service.ver jerne med,og sjå dette med egne øyner..så sjekker dem vel oljesilen og.er jo umulig og sei direkte om din bil har problemet(noen har problem andre ikkej)det går ikkje på reg år,men hver enkelt bil kan det virke som.noen biler går smertefrit andre får store problemer...

60 000 km servicen betalt eg 7000 kr for.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

norseman
Sted: Sørlandet

Legg inn av norseman » ons okt 03, 2012 1:45 am

Det var ikke gale 10500 skulle de ha i Kr.sand for 60.000km service.
Under service fant de litt lekkasje på vannpumpe :( som de mente burde byttes, holder de ikke mere enn 59.000km????? :shock:

basenji
Sted: Sørland

Legg inn av basenji » man okt 08, 2012 12:21 am

Heia Toyota!

Så skjer det meg..også. Bil; 2006 mod GX (paralellimport kjøpt ny i Trondhjem) km 113000.
Bilen var inne hos Toyota i Stavanger for ett årsiden for å skifte dysepakninger gratis (etter jeg selv fant ut om problemet på nett) Burde fått innkalling.
De to siste ukene synest jeg den gikk «litt hart» ved kald motor, men bare ca 1km, så var den normal. På vei hjem til Lyngdal fra jobb i Stavanger (på torsdag), går den plutselig bare på 3 sylindre, og ryker ved litt pådrag. Stopper på første utkjøring (ca 500m). Så blir det bergningsbil og leigebil sent på kvelden for å komme seg hjem. Bilen blir parkert hos Toyota i Egersung (Bøgh Havsø). Ringer på fredag og får vite at injector på sylinder 2 er gåen, de skal bestille og antakelig få bilen ferdig på mandag. Sjekker på forum og finner ut at alle fire skal byttes på utvidet garant - BRA. Ringer så og ber om at de må skifte alle, og forteller de om den utvidete garantien på dette – noe de ikke visste noe om, men skulle sjekk hos Toyota Norge. De ringer meg noe senere og bekrefter at alle blir byttet på garantien – veldig bra så langt. De blir ikke ferdig før tirsdag. Jeg ringer og får følgende dårlige nyhet – ingen kompressjon på sylinder 2 etter dysebytte. De skal sjekke om dette er en garantisak som Toyota dekker. Dette er jo en følgeskade pga dysefeilen. Får så den fantastiske tilbakemeldingen at jeg ikke får dekket noe arbeid hverken på dysebyttet eller arbeid med å reparere motoren (mest sannsynlig er det brent hull i stempelet), dette pga at jeg har bytte olje og filter selv de to siste gangene. De krever at bilen har vært på godkjent versted for å dekke dette. Jeg er selv mekaniker (jobber nå som ingeniør) og har skrudd bil i 40 år på hobbybasis (i vinter har jeg overhalt og reparet to store Volvo båtmotorer). I service heftet har jeg ført inn km,dato,oljetype og hva som er gjort – dette kan jeg! Det har ingen forbindelse med olje og dysefeilen, som skyldes en konstruksjons feil. Om det hadde vært et godkjent verksted som hadde utført oljeskift og service, ville heller ikke de visst noe om dette dyseproblemet. Det er helt utrolig hva jeg så får beskjed om fra Toyota verkestedet: For det første; etter å ha lovet gratis dyseskift – går det plutselig tilbake på dette og dekker bare delene – og dekker bare delene ved rep av motor, som antakelig må tas ut, deles og skifte stempel (som tar mange timer – som de forlanger jeg skal betale). Det er klart at her snakker vi om mange timer og kroner. Jeg hevder så at dette godtar jeg ikke… Da kommer det utrolige fra verkstedet – jeg kan få bilen tilbake slik den kom inn, med de gamle dysene montert – gratis… Snakket med Hell Bil i Trondhjem (hjelpsomme og greie), som sier at det ikke er noen problem om jeg hadde skiftet olje og filter selv.

Hva bør jeg gjøre? Forslag mottas med takk…

Klipp fra Toyota sider: «Kvalitet hele veien – er et slagord mange nikker gjenkjennende til. Toyota har for generasjoner stått for kvalitet, driftsikkerhet og pålitelighet. Det er mer enn bare ett rykte. God kvalitet gir et godt omdømme, som igjen gir høy annenhåndsverdi, høy bruktverdi gir lavere totale kostnader i tiden du eier en Toyota». Skulle så inderlig håpt at det er slik!!! Evig eies kun et dårlig rykte..

Mvh en sint og meget skuffet Toyota eier!
PS er ellers meget fornøyd med bilen

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » man okt 08, 2012 7:52 pm

Det første du uansett må gjøre er å få bilen reparert.

Kan du få en avtale med verkstedet at de avventer faktuta inntil endelig avklaring med Toyota Norge er gjort så er du ihvertfall ikke billaus. Og så må du få bekreftet, skriftlig er vel det som gjelder, på at å skifte olje slik du har gjort ikke skal være til hinder for å få dette på en garanti.

Men om Toyota, eller andre verksteder, har klare forutsetninger for å yte garanti/goodwill så er det jo deres fulle rett til å kreve dette. Hva vi som kjøpere mener er dessverre mange ganger uten betydning. Og noen ganger må vi bite i det sure eplet og godta vilkårene for f.eks en garantireparasjon, uansett hvor surt det er. Uten at jeg skal taes for å mene at du har deg selv åtakke, for det er det motsatte av det jeg mener.

Jeg fikk problem med vannpumpa før bilen var 3 år, men visste ikke hva denne surklinga i registeret var før jeg leste om det. Men da var bilen allerede blitt 3 1/2 år gammel, og den var importert fra Tyskland så jeg måtte dekke dette selv. Og slik var det med bremsecaliperne foran også. De måtte jeg bytte etter 5 år, men for egne penger. Men jeg visste at jeg hadde 3 år/100' km garanti så jeg hisset meg ikke opp over det.

Og om Toyota sier at du vil få et problemfritt bilhold så ligger det under at du også må yte noe, og hadde du utført service slik de forventer/forlanger så hadde du ganske sikkert ikke havnet i dette uføret.

Håper for all del at det ordner seg for deg, og det jeg skriver ikke misforståes.

Lykke til!! :D
----------------------------------------------

Brukeravatar
Walkabout
Sted: Oslo

Legg inn av Walkabout » man okt 08, 2012 8:25 pm

Når jeg stadig hører om ansvarsfraskrivelser fra Toyota og dyseproblemer på dyseproblemer, så er jeg utrolig lettet over at jeg fikk kvittet meg med vrakhaugen av en problembil til slutt. Har nå hatt et annet bilmerke med null problemer siden. Toyota er ikke hva det engang var, verken på kvalitet eller kundebehandling.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » man okt 08, 2012 8:52 pm

Tror at god service varierer mye fra forhandler til forhandler, og slikt skulle ikke Toyota være bekjent av. Til samme reklamasjon skal man få samme hjelp under ellers like vilkår, noe annet er forkastelig.

Om Sverre leser dette: kanskje dette er et område som Kårbø kan kommentere når han kommer oppover til Trøndelag om vel 3 uker?

"Hva kan vi gjøre selv på en bil under garantitiden, som f.eks eventuelle oljeskift på motor, automat, differ osv, uten å miste garantiene fra Toyota".
----------------------------------------------

Brukeravatar
Walkabout
Sted: Oslo

Legg inn av Walkabout » man okt 08, 2012 11:02 pm

Har selv snakket med blant annet Toyota i Stavanger, Kristiansand og Trondheim (Hell), hvor de ikke var i tvil om at de ville tatt alle kostnadene i forbindelse med mitt dysehavari. Toyota Arendal, hvor jeg hadde hatt mitt kundeforhold siden jeg kjøpte bilen, gjorde ikke dette, samt Brages i Ålesund, der bilen ble kjøpt ny, samarbeidet heller ikke. Trist at det skal være slik - her burde Toyota Norge samkjøre organisasjonen sin for å skape et helhetlig bra inntrykk, ikke bare avhengig av fritt skjønn de enkelte plasser, som resulterer i mye dårlig publisitet, også for de som faktisk er meget hjelpsomme.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!

neivelda
Sted: Nordland

Legg inn av neivelda » tir okt 09, 2012 1:01 am

Jeg bruker Toyota Nordvik i Bodø. Opplevde dysehavari på min 2008 import etter 85.000 og jeg har også tatt service på bilen selv de siste to gangene. I tillegg prøvde jeg meg på et dyserensestoff. Dog brente jeg ikke hull i stemplene. Men de tok alt på garanti/goodwill og jeg er meget godt fornøyd.

Brukeravatar
SverreS
Sted: Trondheim

Legg inn av SverreS » tir okt 09, 2012 9:39 am

basenji skrev:Heia Toyota!

Så skjer det meg..også. Bil; 2006 mod GX (paralellimport kjøpt ny i Trondhjem) km 113000.
Bilen var inne hos Toyota i Stavanger for ett årsiden for å skifte dysepakninger gratis (etter jeg selv fant ut om problemet på nett) Burde fått innkalling.
De to siste ukene synest jeg den gikk «litt hart» ved kald motor, men bare ca 1km, så var den normal. På vei hjem til Lyngdal fra jobb i Stavanger (på torsdag), går den plutselig bare på 3 sylindre, og ryker ved litt pådrag. Stopper på første utkjøring (ca 500m). Så blir det bergningsbil og leigebil sent på kvelden for å komme seg hjem. Bilen blir parkert hos Toyota i Egersung (Bøgh Havsø). Ringer på fredag og får vite at injector på sylinder 2 er gåen, de skal bestille og antakelig få bilen ferdig på mandag. Sjekker på forum og finner ut at alle fire skal byttes på utvidet garant - BRA. Ringer så og ber om at de må skifte alle, og forteller de om den utvidete garantien på dette – noe de ikke visste noe om, men skulle sjekk hos Toyota Norge. De ringer meg noe senere og bekrefter at alle blir byttet på garantien – veldig bra så langt. De blir ikke ferdig før tirsdag. Jeg ringer og får følgende dårlige nyhet – ingen kompressjon på sylinder 2 etter dysebytte. De skal sjekke om dette er en garantisak som Toyota dekker. Dette er jo en følgeskade pga dysefeilen. Får så den fantastiske tilbakemeldingen at jeg ikke får dekket noe arbeid hverken på dysebyttet eller arbeid med å reparere motoren (mest sannsynlig er det brent hull i stempelet), dette pga at jeg har bytte olje og filter selv de to siste gangene. De krever at bilen har vært på godkjent versted for å dekke dette. Jeg er selv mekaniker (jobber nå som ingeniør) og har skrudd bil i 40 år på hobbybasis (i vinter har jeg overhalt og reparet to store Volvo båtmotorer). I service heftet har jeg ført inn km,dato,oljetype og hva som er gjort – dette kan jeg! Det har ingen forbindelse med olje og dysefeilen, som skyldes en konstruksjons feil. Om det hadde vært et godkjent verksted som hadde utført oljeskift og service, ville heller ikke de visst noe om dette dyseproblemet. Det er helt utrolig hva jeg så får beskjed om fra Toyota verkestedet: For det første; etter å ha lovet gratis dyseskift – går det plutselig tilbake på dette og dekker bare delene – og dekker bare delene ved rep av motor, som antakelig må tas ut, deles og skifte stempel (som tar mange timer – som de forlanger jeg skal betale). Det er klart at her snakker vi om mange timer og kroner. Jeg hevder så at dette godtar jeg ikke… Da kommer det utrolige fra verkstedet – jeg kan få bilen tilbake slik den kom inn, med de gamle dysene montert – gratis… Snakket med Hell Bil i Trondhjem (hjelpsomme og greie), som sier at det ikke er noen problem om jeg hadde skiftet olje og filter selv.

Hva bør jeg gjøre? Forslag mottas med takk…

Klipp fra Toyota sider: «Kvalitet hele veien – er et slagord mange nikker gjenkjennende til. Toyota har for generasjoner stått for kvalitet, driftsikkerhet og pålitelighet. Det er mer enn bare ett rykte. God kvalitet gir et godt omdømme, som igjen gir høy annenhåndsverdi, høy bruktverdi gir lavere totale kostnader i tiden du eier en Toyota». Skulle så inderlig håpt at det er slik!!! Evig eies kun et dårlig rykte..

Mvh en sint og meget skuffet Toyota eier!
PS er ellers meget fornøyd med bilen
Hei du.
Enn om du viser til forumet og hva som er skrevet om problemet her.
Hvis dette ikke hjelper så går det kanskje ann å ringe Teknisk til Toyota Norge....
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no

basenji
Sted: Sørland

Legg inn av basenji » tir okt 09, 2012 7:51 pm

Hei
Takker for «moralsk» støtte og flere gode innlegg.
Til de som synest jeg klager:
Som nevnt har jeg meget god greie på motorer og bil (hvert fall de som går an å forstå…)
Når det gjelder de som synest jeg skulle tatt alle servicer på godkjent verksted har jeg føldgene å si:
Alle servicer er tatt hos Toyota i garanti og reklamasjonsperioden (5år)
Når jeg selv har tatt service og reperasjoner etter dette (skiftet et stempel i bremsekalipter, skiftet alle o ringer og pakninger på alle stempler foran – skiftet alle bremseskiver og klosser – bremseveske – oljer - filter og slevfølgelig motor olje og filter osv – som har ingenting med dysene å gjøre…) er det fordi at dette kan jeg….og ikke minst – hvem tenker på at det plutselig oppstår en så alvorlig feil med en Toyota slik at vi får motorhavari – og at dette er så alvorlig at Toyota innser at de må ta konsekvensen av dette. De informrere jo ikke sine egne verksteder engang.. Så innser de at her må noe gjøres…,men hva skjer? Vi som har stellt godt med våre biler og selv har utført det servicehefte og ellers bilen trenger skal sitte igjen med størsteparten av rekningen pga Toyota fabrikasjongfeil. Sendte mail til Toyota og klagde – fikk følgende utrolige svar:
» Viser til din henvendelse vedrørende din Toyota Land Cruiser.

Denne saken er håndtert fra verkstedet hos Bøgh Hafsø AS og inn mot Toyota Norges avdeling for garanti og reklamasjon.

Som en ren goodwill dekker Toyota Norge AS delekostnaden, men arbeidspengene må du dekke selv.
Bilen er utenfor Toyotas garantier . Forbrukerkjøpslovens regler om dine rettigheter til reklamasjon til salgsleddet/der du har kontrakt i inntil fem år er også ute.

For å gjøre kostnaden så liten som mulig for deg, innenfor våre rammer om goodwill, vil vi derfor bidra med delene.

At Toyota Hell Bil AS sier de vil dekke en slik kostnad uten å få noe igjen inn mot Toyota, må de selv forklare.»

Har du kjøpt en bil (ikke minst en Toyota til over en halv mill…forventer du ikke motorhavari etter 113000km)
Her er det klart at å fikse denne motoren blir DYRT. Å kalle dette godwill å spandere på meg et stempel (som det antakelig er.. – har i dag sagt at de får starte og reparere – jeg er avhengig av bilen, som alle andre) mens jeg må koste utmontering – delig av motor mm. Det er arbeidspengene som koster..
Er sikker på at jeg ikke blir den siste som får dette problemet, så til alle dere som ennå ikke har skifte dyser – gjør det før dere havner i min situasjon. Om dere velger å selge (den ellers så meget gode bilen) er det bare nestemann som får problemet. Jeg har ikke været så aktiv på forumet tidligere, har vært med og lest innimellom (noen innlegg før kjøp). Er det noen her som kan formidle våre bekymringer og problemer mot Toyota Norge, eller er det for hver enkelt og se «hvor heldig du er med din sak og ditt verksted»

Fortsatt takk for støtte, og vi er alle tjent med gode innspill angående dette problemet!

Forslag til hva jeg bør gjer videre mottas med takk (synd dette med ellers meget god bil !!)

Mvh Basenji

Brukeravatar
SverreS
Sted: Trondheim

Legg inn av SverreS » tir okt 09, 2012 8:11 pm

Hmmm rart dette.Årsaken til at et stempel er brendt hull i er vel at injektoren ikke har forstøvet dieselen rett.Altså at du har fått en "sprut" og ikke en tåke utav den.
Skulle da tro at dette var dysen/injektorens feil og egentlig revnende likegyldig angående oljeskift tatt av deg eller forhandler.
Ville ha tatt kontakt med Teknisk sjef i Toyota Norge og spurt han om dette.
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no

SteinarT
Sted: Stavanger

Legg inn av SteinarT » lør nov 09, 2013 9:01 am

Var og skiftet til vinterdekk på torsdag, når jeg fikk nøklene tilbake så sier kundemottakeren til meg at de kjørte en kanpanje på disse bilene, på kontroll av dysepakninger, Bilen er importert fra tyskland i 2012, og det skal være skiftet motor i den for 30K siden forklarte jeg,
Betydde ingen ting, de ville ha bilen innn og skifte uansett på kampanjen bare for å være sikre, dette synes jeg er bra service ,
Toyota SørVest(Hegre), skal leveres 18/11 så får vi se hva de finner,

edit: da var kontroll og bytte av dysepakninger utført, og alt var i orden,
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll

oddev
Sted: Porsgrunn

Legg inn av oddev » søn mai 18, 2014 4:17 pm

Ja, nå ser jeg det er endel måneder siden siste inlegg, og flere år siden tråden ble startet, men våger med å ta opp dette igjen.

Jeg har en 2005 LC 120 GX som har vært mer eller mindre problemfri (ca 140000km og "bank i bordet").

I høst/vinter begynte jeg å legge merke til røff gange (spesielt ved iskald motor og pådrag), og litt vibrasjoner på tomgang. Ved service på toyota fikk jeg bekreftet at det ikke skulle være slik, og tips om at dysen(e) hadde trolig hadde en lekkasje. Teknisk leder på Toyota Funnemark i Porsgrunn tipset om at det var verdt å forsøke med et par bokser dieseltilsetning først, noe jeg gjorde og med stor suksess. Den grove gangen ble mer eller mindre helt borte etter ca en halv, til en tanks kjøring :o . Det eneste negative var at ulyden kom omtrent like fort tilbake, og boksene kostet ca 300kr stk :(
Jeg fikk samtidig beskjed om at dysene kanskje må byttes, og da alle 4 dysene til den "nye" typen (23670-39296). Pris på dyser ble oppgitt til ca 4000 per dyse + arbeid. Det ble på ingen måte opplyst at det finnes noen form for garanti som skal dekke dette. Jeg tolker fra tidligere poster, at toyota har en utvidet garanti som skal dekke dette? Gjelder dette fortsatt? Kan jeg bare ringe Funnemark å bestille time til gratis dyseskift?
Ser det er flere skrekkhistorier her, så må få fortgang på dette!

Info om bilen:

Karosserikode: KDJ20
Motorkode: 1KD-FTV
Motoreffekt: 122

mvh
Oddev
2005 Land Cruiser 120 GX TTD

Andreas30
Sted: Bærum

Legg inn av Andreas30 » søn mai 18, 2014 7:37 pm

Vist injektorene dine ikke har vært bytta før så er det gratis garantijobb ja .

vist du har problemer med og få dem til og dekke så ring og forhør deg
med dokken bil på vinstra han værksmerstern der er oppegående
og fulstendig klar over kampanjen hør med han i tilfele og få han til og ringe funnemark kanskje .

Tel Dokken bil 61292920

råder deg til og ikke kjøre noe med bilen i mellomtia .
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

revi
Sted: Buskerud

Legg inn av revi » søn mai 18, 2014 7:48 pm

Det er mulig jeg misforstår litt her, men at det kan være snakk om garanti dersom dysene ikke har vært byttet før, det synes jeg høres litt i overkant bra ut. I alle fall på en snart 10 år gammel bil. Det har jo vært kampanje på dyseforingene, men at det også innbefatter dysene (injektorene), det har jeg ikke hørt. Men hvis det faktisk er tilfelle, så låter det meget interessant. Da skal jeg ta meg en tur til Toyota å få sjekket, jeg også! Min kakler greit nok den også når den er kald...
05 120 VX

toyota lc120
Sted: akershus

Legg inn av toyota lc120 » søn mai 18, 2014 9:29 pm

Har samme problem på min 2006 mod.I vinter hadde den en fryktlig (syntes jeg hverfall) gange på kald motor.Fikk bilen undersøkt først på et toyota verksted som mente injectorer måtte byttes,men at det ikke var farlig å bruke bilen.Dette verkstedet målte ikke verdier på dysene.Ettter en stund bestemte jeg meg for å få udersøkt bilen ved et annet toyota verksted.Her målte de dysene og 3 av dem var utenfor verdiene samtidig rådet de meg til ikke å kjøre mer med bilen.Ser det var nevnt 4000,- pr dyse.Dette stemmer nok dessverre ikke.På begge verkstedene skulle de ha 41.000 for bytte av alle 4 dysene.Toyota dekker nå ikke en eneste krone da bilen var blitt for gammel.

Jeg endte opp med en tredje løsning.Siden jeg ikke har flust med penger valgte jeg og levere bilen inn til et dieselverksted.Her målte de bare en dyse utenfor verdiene og en i grenseland på kald motor.Ved varm motor var alle dysene godt innenfor verdiene.Jeg valgte derfor og la de bytte de 2 dårligste.
I tillegg til fæl gange brukte bilen også mye diesel.Jeg gledet meg derfor til at motor nå skulle gå penere og forhåpentligvis bruke litt mindre diesel.
Skuffelsen var derfor stor da motor kakkler nøyaktig like mye som før,ikke bruker den mindre diesel heller.Må si jeg er litt rådvill for hva jeg evnt.skal gjøre.Tror ikke disse motorene skal gå så stygt og jeg har jo tenkt tanken på om det ble byttet noe i det hele tatt da bilen var inne.
Dessverre har for min del dette dyse greiene ødelagt gleden av å eie en ellers bra bil :(
06 LC120 gx
07 Avensis 2,2 d4d

oddev

Legg inn av oddev » man mai 19, 2014 7:43 am

toyota lc120 skrev:Har samme problem på min 2006 mod.I vinter hadde den en fryktlig (syntes jeg hverfall) gange på kald motor.Fikk bilen undersøkt først på et toyota verksted som mente injectorer måtte byttes,men at det ikke var farlig å bruke bilen.Dette verkstedet målte ikke verdier på dysene.Ettter en stund bestemte jeg meg for å få udersøkt bilen ved et annet toyota verksted.Her målte de dysene og 3 av dem var utenfor verdiene samtidig rådet de meg til ikke å kjøre mer med bilen.Ser det var nevnt 4000,- pr dyse.Dette stemmer nok dessverre ikke.På begge verkstedene skulle de ha 41.000 for bytte av alle 4 dysene.Toyota dekker nå ikke en eneste krone da bilen var blitt for gammel.

Jeg endte opp med en tredje løsning.Siden jeg ikke har flust med penger valgte jeg og levere bilen inn til et dieselverksted.Her målte de bare en dyse utenfor verdiene og en i grenseland på kald motor.Ved varm motor var alle dysene godt innenfor verdiene.Jeg valgte derfor og la de bytte de 2 dårligste.
I tillegg til fæl gange brukte bilen også mye diesel.Jeg gledet meg derfor til at motor nå skulle gå penere og forhåpentligvis bruke litt mindre diesel.
Skuffelsen var derfor stor da motor kakkler nøyaktig like mye som før,ikke bruker den mindre diesel heller.Må si jeg er litt rådvill for hva jeg evnt.skal gjøre.Tror ikke disse motorene skal gå så stygt og jeg har jo tenkt tanken på om det ble byttet noe i det hele tatt da bilen var inne.
Dessverre har for min del dette dyse greiene ødelagt gleden av å eie en ellers bra bil :(

Mener ganske bestemt at dysene kostet noe på 4000-tallet. De selges på nettet fra ca 3200 oppover + frakt og mva for denso dyser. Mekaniker jeg snakket med har forklart at selve jobben med utskiftningen er rask og grei. Skal forhøre meg litt ila dagen.

oddev

Legg inn av oddev » man mai 19, 2014 8:16 am

Nettop snakket med både verkstedet på Toyota Funnemark i Porsgrunn, og Rune (verksmester) på Dokken bil.

Toyota funnemark sier bilen min har vært inne å byttet dysepakninger i 2011. Det er jo greit å vite, men hjelper lite i dag, når kaklingen er et faktum.
Dokken bil bekreftet at det har vært kampane på dyseskifte på disse bilene, men det gjaldt på bilder inntil 7 år / 180.000 km.

Nå venter jeg på tilbud på dyser+bytte på mail fra begge forhandlerne. Legger ut fortløpende.

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»