Litt slark i driverk

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Andreas30
Sted: Bærum

Litt slark i driverk

Legg inn av Andreas30 » fre okt 26, 2018 6:20 pm

har en lc 120 05 model med 382 000 km
og har opplevd Litt slakk i driverk
min ble også bedre etter og bytta olje og filter x 2 ganger på aut kassa
men ble ikke helt kvitt den lille vibrasjon liten dure lyd mellom 90 og 100 kmh
også hadde jeg litt lyd ved revers en gang i blandt lav ulyd som kom ved sving og revers .
Etter og undersøkt kryss så fant jeg bittelitt slark inn på framaksling ved pinonlager .
Fikk gode råd fra en kar fra bø om og stramme denne på en fornuftig måte
og ved stramming så jekka jeg opp framhjul og snurra diffen mellom hver stramming for og kjenne at den gikk lett rundt
jeg stramma på selve mutter inn på pinionlager og fikk bort nesten all slarken
monterte sammen mellomaksling igjen og har kjørt en 20 mil etterpå
bilen var ikke til og kjenne igjen de små vibrasjone var borte og var ingen lyder ved revers lengre
og ingen klonk ved girskift ,
Skal også tilføye at jeg tappa ut oljen på framdiffen for og sjekke etter misfarge eller spon på magneten
Oljen var gullende rein og ingenting på magneten og det er jo positivt var heller ingen lekk på simring ved pinionlager .
så etter denne stramme runden så skal jeg skjekke oljen og magneten igjen om en måned tid er det da like fint så
Har jo dette vært en billig og velykket rep .

Merket også stor forskjell på vri på mellom aksel med dødgang før
og etter stramming så var den tight nesten ikke dødgang

smører opp alle kryss på hver 10 000 km ved oljebytte motor så dem var i topp stand alle sammen
Vedlegg
framdiff olje og magnet.jpg
framdiff olje og magnet.jpg (25.99 kiB) Vist 1787 ganger
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Andreas30

Re: Litt slark i driverk

Legg inn av Andreas30 » fre okt 26, 2018 6:34 pm

En gir seg ikke før en finner roten til problemet

En som er ekstra fornøyd her i kveld
Kjørt en uke nå siden jeg dro til litt på pinionlager
bytta olje igjen i dag for og se om det var noe forandring
like rein og fin ikke noe på magneten .

Bilen har oppført seg fint bortsett fra bitte litt symtomer på lyd ved mellomaksel ved rygging som kom bittelitt tilbake
Men dagens runde på verksted på jobben så ga jeg meg ikke så lett
Tok ned begge platene under motor og fram aksel
Og fant infesting til framaksel gummi oppheng her satt det en ganske stor umbrako bolt
Denne var overaskende løs fikk dratt denne flere omdreininger strammet helt til dette var bakerste feste til fram aksel .
De to front festene satt som støpt så der var alt i orden .

Flytta meg litt bakover til fordelingskassa og automat kasse oppheng her var det litt og dra etter på alle 4 boltene overaskende nok
dro disse helt til .

Og nå Var det en litt annen bil ja :D
nå føltes alt stramt og ordentlig igjen
pluss at den lille lyden ved revers var nå 110 prosent borte :D Endelig etter flere uker med Beskymring

Det med litt løst opphelg på framaksel pluss litt ved fordelerkassa førte til at ved revers fikk mellomaksel framover litt rom til og bevege seg litt opp og ned eller bitte litt sideveis som førte til lyden ved revers .
Nå som dette er strammen til så har ikke mellomaksel mulighet til og få beveget kun rotere :D
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen » fre okt 26, 2018 9:07 pm

Veldig bra informasjon Andreas.Tror jeg skal under bilen og undersøke litt selv.Har noe små klunker innimellom,og kanskje dette kan være slakk i drivverketUansett er det jo supert og få kontroll på dette og vite at alt er i skjønneste orden.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » lør okt 27, 2018 9:50 am

Ja Tenkte det kunne være nyttig hjelp for dem som merker noe klonk eller slakk

og flush eller bytte av autmat olje hjelper ofte veldig for dem som opplever litt harde klonk
er det fortsatt noe klunk etter service på autmatkassa
så start med sjekk kryss i mellomaksel framover og den som går bakover .
vist det fortsatt er noe klonk eller små vibrasjoner ved 80 - 90 kmt når lock up er inne
så ta ned stålplatene under motor og dra etter umbrakobolten gummi opphenget til framaksel
og med det samme sjekk om en får dratt etter noe på de 4 boltene som er opphenget til fordelerkasse og autmatkasse
de 4 boltene har lokasjon i den underliggende stålbjelken som går mellom venstre og høyre side av ramme se under fordelerkasse så finner du den .

Dette hjelper ofte veldig og i de fleste tilfeler så vil nok de fleste ha en tight og stram bil nå
men opplever du enda noe smått av vibrasjoner eller lignende Kun biler med høy km 350 000 km pluss
så kjenn på pinonlager ingående framaksel
kjenn også etter pinionlager ingående bakaksel
Litt slakk her er ofte normalt ved høyere km
Her må en være obs på ulyd lager og hvordan oljen på diffen ser ut har en stor slakk og ulyd lager så må pinonlager byttes
ikke mange som har opplevd dette enda på dissa bilene kun fåtall .

Min har ingen lager ulyd og olja er fin så jeg valgte og demontere fremmere mellomaksel og dra etter litt på mutter inn på pinionlager framaksel
noe som ble velykket på min
Men dette gjør en på eget ansvar og er en usikker her så ta heller kontakt med et verksted
verste en kan gjøre er og stramme til for mye .
her er det en hårfin balanse om det blir velykket eller om det blir bytte av framaksel .
skal en gjøre dette selv så dra bitte litt også jekk opp framhjulene og roter aksling kjenn etter at den roterer lett og kjenn hvor mye slark som ble borte er det fremdeles litt slakk dra litt til etter og etterpå roter framaksel kjenn at den går lett husk også på den roterende slakken
kontra den opp og ned slakken så en ikke strammer for mye . husk og lås mutter igjen med en dor slik som du fant den så denne ikke lønsner .
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 12x»