Overhale calippere - god ide?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
bobakka
Innlegg: 72
Ble med: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Lokasjon: Oslo

Overhale calippere - god ide?

Innlegg av bobakka »

Tenkte jeg skulle få innspill på om det er en god ide å overhale calipperne?

Jeg har problemer både foran og bak med at bremsene bare tar på ene siden og at ene bremseklossen forsvinner.
Bilen min er en LC 2007 modell.

Jeg ser at det er flere som selger overhalingskit for calipperne.
Har noen synspunkter på om det er god ide mhp forlenget levetid mot kost, tid og plunder og heft med å gjøre jobben?

Reparasjonssett på bildeler.no koster ca. 800 kr for alle 4 hjulene uten slidesett og stempel.
Bør disse også byttes om jeg først skal overhale calipperne.

Er det noen som har en link til en beskrivelse av arbeidsoperasjonen med overhaling?
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av superhansen »

Har du uflaks sitter noen av stemplene såpass rustet at du vil slite med å få de løs fra kaliperen.Jeg skulle overhale mine foran,men ett eller to stempel i hver kaliper satt såpass jævlig at hverken smøring eller varme hjalp.
Kjøpte nye kalipere og ikke kostet de skjorta heller,var vel rundt 1300 pr stk.
Har også liggende sett til å overhale +4 nye stempel,kjekt og ha
Om du kikker litt på YouTube så finner du videoer som viser overhaling samt tips til å få løs stempel som sitter.Fettpresse er hett tips

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av JanP »

Når du er ferdig med bytte (ev overhaling), så bruk bremsene hardt og skikkelig av og til når du er på veien.
Jeg vasket både LC og nåværende biler gjennom hele vinteren, med høytrykk. Før parkering i garasje er det en liten tur på max 1 km der jeg bremser hardt slik at skivene blir varmet opp ved hard bremsing 5-6 ganger fra 60-70 km. Og etter bytte av calipre foran for mange år siden så husket jeg å bruke bremsene hardt noen ganger pr uke igjennom vinteren. Og det funker, ikke problem med fastrustne stempel. Og ei heller varmgang i lager pga overopphetede bremser.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av jørgen »

overhalte selv for et år siden. funker fint, men dårlig timebetalt muligens. Husk å ta vare på liten gummitetting mellom callipperdelene. de er ikke med når en kjøper sett for overhaling. samme med 80 og 45. av en eller annen grunn. Har liggende et stempel om du får problemer. Mitt tips er å presse ut stemplene mens de sitter på bilen. Ta ut klossene men legg inn klosser uten belegg eller annet tilsvarende. Da presser du nesten helt ut stemplene med bremsepedalen.
jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av KjellOlsen »

Sandblås pent rundt kanten der stemplene er etter at du har fått de ut. Som regel en del rust der som gjør at det ikke blir tett. Hvis stemplene har sittet godt, er det ofte litt rust inni sylinderne. Dette er også greit å sandblåse. En eller annen "hjemmesandblåser" gjør susen.
Og som Jørgen sier: Når du deler callipperen er det en liten O-ring der hvor bremsevæska går over i den andre delen. Denne er beregnet på å tåle bremsevæske. Usikker på om det er lurt å bytte den ut med en "standard" O-ring? Så ta vare på den.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av frode »

Med tanke på tidsforbruk og timepris lønner det seg antakelig ikke å overhale kalipere, men med et miljøregnskap kan det kanskje lønne seg (gjenbruk istedenfor bruk-og-kast). Og så er det jo et fint kosearbeid i garasjen.
Man må ta ut stemplene før man vet om man trenger nye. Det jeg ser er at det nedre stempelet blir oftere korrodert enn det øvre. Det er en god ide å presse stemplene nesten helt ut med pedalen før man tar kaliperne av bilen.
Arbeidsgangen er vel bare: demonter - gjør rent - sett sammen.
Jeg synes det ideelle er å ha to sett kalipere, så har du alltid et sett du kan smelle på bilen i en fart, og ett sett du overhaler på stille dager når du trenger litt kvalitetstid, og god tid til å bestille nye stempel el.l.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
smalltown
Innlegg: 11
Ble med: tor des 03, 2015 10:09 pm

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av smalltown »

mener å huske at det eksisterte rustrfrie stempel? noen som har erfaring med det, ev. hvor kan de skaffes?
120 gx, 06mod, 242000km
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av superhansen »

Mener å ha lest i en garasje her på forumet at en dreide dette selv i rustfritt.Så kjenner man noen med kompetanse så er det sikkert mulig å lage selv.Evt høre med ett maskinverksted.
Har ikke søkt etter det,men det må da være å få tak i på nettet fra ett eller annet land også skulle man tro

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av JanP »

Jeg tenker litt høyt: hvorfor legge så mye energi i et kanskje usikkert prosjekt med overhaling av calippere? Jeg vurderte dette, men prisen på deler samt at dette måtte gjøres av fagfolk, og ikke minst inkludert tiden det ville ta, til å være for lite hensiktsmessig. Jeg kjøpte calippere fra Hell Bil, og med en god rabatt ble ikke prisen så ille. Og det finnes billigere hos andre enn Toyota. Men på 120 kom det også en oppgradert versjon for noen år sien, som jeg også fikk ved kjøp.
Bremser er det viktigste av alt på bilen, og å spare 1-max 2 tusen er ikke verdt, det er min mening. Det finnes kanskje andre ting som man kan spare inn litt penger på, om man er litt i beita. Og på fastrustede calippere er det noen usikkerhetsting som gjør at du allikevel må/bør investere i nye/overhalte allikevel.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av KjellOlsen »

Noen av oss synes det er hyggelig å småpusle litt i garasjen, vet du Jan.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av superhansen »

Ja det er vel halve moroa,å pusle litt og stelle med bilen

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av JanP »

KjellOlsen skrev: tor apr 05, 2018 11:23 am Noen av oss synes det er hyggelig å småpusle litt i garasjen, vet du Jan.
He he, den skjønner jeg. Min garaje er tegnet og bygd 3 år før huset ble bygd, og ble nok 1 meter for kort, for -lav og for -smal. Minst. Men siden den er under huset så ville prisen blitt frisk.

Men til litt alvor: har man ikke riktig verktøy så er det etter min mening litt gambling med å overhale kalippere. Men har man tid, plass, kunnskap og verktøy så er det jo ok å holde på med. Og ikke minst penger spart. Skulle kjøpe skiver og klosser i front på nåværende bil, det ble ikke å betale 12000 lapper for skifte, inkl 81/2 lapp for deler. BilXtra tar 1/2 pris for minst like gode deler. Men de tar ikke ekstra for at de samme delene brukes til Porsche. 8)
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av jørgen »

Jeg kan ikke annet en å anbefalle folk å overhale selv. Dette er veldig enkle greier å gir seg selv. Klart at det er viktig å få det på plass, men det krever ikke noe spesialverktøy av noe slag. Alt er lettere med topp verktøy, men jeg har ikke sandblåser eller annet dyrt verktøy til denne jobben. Sett av litt tid, Fin fram verktøykassa, skrustikken og litt stålull. Tror jeg klarte meg med det. Repsett og bremseveske selvfølgelig.

Om det er på dette en vil spare tusenlapper må bli opp til hvermannsen, men jeg synes det er tilfredstillende å fikse på små projekt. Større ting setter jeg bort.
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
bobakka
Innlegg: 72
Ble med: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av bobakka »

superhansen skrev: tir apr 03, 2018 9:34 pm Har også liggende sett til å overhale +4 nye stempel,kjekt og haBilde
Superhansen: Si fra om du er interessert i å selge overhalingskit'et.

Jeg tenker å prøve å overhale selv.
Har god tid og det kan være artig å pusle med dette.
superhansen skrev: tir apr 03, 2018 9:34 pm Kjøpte nye kalipere og ikke kostet de skjorta heller,var vel rundt 1300 pr stk.
Hvis jeg ikke lykkes med overhalingen, hvor får jeg tak i kalipere til 1300 kr /stk.
Der jeg har sjekket koster de vesentlig mer
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Overhale calippere - god ide?

Innlegg av superhansen »

Du finner nye calipere til rett under 1500 kr på bildeler.no
Der har de også diverse sett til caliperoverhaling.jeg kjøpte mine fra Milner i UK

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
Svar

Tilbake til «Drivverk 12x»