Normalt med varme trommler bak?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

120gx
Sted: Bodø

Normalt med varme trommler bak?

Legg inn av 120gx » tir mai 02, 2017 1:12 pm

Akkurat bytta nye kalippere/skiver/klosser bak.
Handbrekkband er justert og alt virker bra,men etter 10 min kjøring i 80km/t uten bremsing er skivene bak litt varme når jeg legger nånden oppå "trommelen" til handbrekket, selve bremsekalipperen er helt kald så klosser henger ikke på,er dette normalt eller må jeg slakke enda mere på justeringa til brekket?
Sist redigert av 120gx den fre mai 05, 2017 12:28 pm, redigert 1 gang totalt.

TLC120GX

Re: Normalt med varme skiver bak?

Legg inn av TLC120GX » tir mai 02, 2017 9:54 pm

Det kan være at handbrekket er litt for stramt. Prøv å jekke opp bilen bak og så tar du i hjulet og drar det rundt. Det skal gå ganske lett rundt. Prøvde dette i helga da jeg la om til sommerdekk. Når jeg dro til handbrekket til tredje hakk klarte jeg ikke lenger å dra rundt hjulet. Dette prøvde jeg på begge sidene, med samme resultat. Har forresten nettopp hatt bilen inne på verkstedet og fått skiftet venstre caliper og klossene bak pga. stemplet i caliperen satt fast. Verkstedet sa at dette var et resultat av veisaltet, som burde vært forbudt :evil:
Land Cruiser 120GX TTE 2003mod. :D
Ford Sierra 2,0is, 1986mod.
Kawasaki Brute Force 4x4i, 2012mod.
MF 135

120gx

Legg inn av 120gx » tir mai 02, 2017 10:11 pm

Dreia på begge skivene med hendene når jeg dreiv å stramma brekket å begge går lett rundt å føler ikke at di "henger på"
Må dra opp handbrekket til 4 klikket før det låser hjulene,men kan jo prøve å slakke litt mere på justeringa å se om tempraturen forsvinner,noen som kan prøve å kjenne på sin bil etter en kjøretur å se om dette er normalt eller ikke ?

superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen » ons mai 03, 2017 10:13 am

Manualen sier vel at når du monterer på tromlene så skal du stramme til tromlene låser og du ikke kan dreie tromlene for hånd.Deretter skal du slakke av 6 eller 8 hakk (Husker ikke helt)Dette er nødvendig slik at det skal bli nok vandring på bånda slik at de ikke setter seg.Også viktig å smøre mekanismen når du bytter båndene.Etterpå strammer du mekanismen ved selve brekket,jeg liker at det går endel knepp før det låser slik at jeg vet det blir litt vandring på mekanismen.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

120gx

Legg inn av 120gx » ons mai 03, 2017 12:44 pm

Håndbremsband var masse igjen på så disse ble ikke byttet,bare skiver/tromler og kalipper/klosser.
Stramma først helt med skruvjern i hullet slik at jeg ikke klarte å dreie på trommel,så slakka jeg til det gikk lett rundt,men blir jo som sagt varmt ved kjøring etterpå,så vist dette ikke er normalt får jeg ta av hjulan å slakke litt til.

Noen som har bilde fra manualen ang justering?
Tenker på om skruvjern skulle dyttes inn eller draes ut i hullet for å slakke på tannhjuls mekanismen inni dær,så jeg ikke ender opp med å stramme det nån hakk nu..

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » tor mai 04, 2017 2:27 pm

Hvis du er medlem finner du manualene på forumet under "filområde".
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

120gx

Legg inn av 120gx » fre mai 05, 2017 12:27 pm

Da har jeg tatt av hjula å slakka litt mere på justeringa til handbrekket,låser ikke hjula før handtaktet inne i bilen er kommet til 7 klikk nå (5 før)
Men fortsatt blir tromler varme etter 10 min kjøring i 60km/t uten bremsing.

Noen tanker om dette er normalt eller ikke?
Fint om noen kunne kjent på bilen sin etter en kjøretur om det er varmt på tromler eller ikke :D

superhansen

Re: Normalt med varme trommler bak?

Legg inn av superhansen » fre mai 05, 2017 5:15 pm

Hvor mange klikk på justering på skoa har du slakket av,nede på hjulet?

120 GX 08 mod.

120gx

Legg inn av 120gx » fre mai 05, 2017 5:44 pm

Tja litt vanskelig å si,men føler egentlig at den er såppas slakk at bremsene ikke burde henge på,klarer å dreie lett på trommel når hjulet er av,å må nå dra handbrekket til hakk 7 før bilen står i ro i en bakke,men får fortsatt varme i trommel ved 10 min kjøring i 60 km/t uten bremsing...

120gx

Legg inn av 120gx » søn mai 07, 2017 11:31 pm

Noen som hadde gidda å kjent på sin egen bil (120) etter en liten kjøretur for å sjekke om det er normalt at trommler blir varme ?

Trenger ikke ta av hjulet,bare legg fingra oppå trommel til handbrekk å kjenn om det er varmt eller ikke :wink:

superhansen

Legg inn av superhansen » tir mai 09, 2017 6:42 pm

Skal ta en sjekk neste gang jeg kjører,nå går det mest i mc til og fra jobb så bilen bare står om dagen

120 GX 08 mod.

superhansen

Legg inn av superhansen » tir mai 09, 2017 8:02 pm

Tok en tur nå på ca 10 minutter uten bremsing.Tromlene er omtrent like kalde som ved start.Om du setter bilen på bukker og justerer brekket på begge sider,så drar du brekket skikkelig på og så av igjen og ser om tromlene går fritt igjen da.Subber det da ville jeg plukket det ut og smurt opp mekanismen,også sjekke at kabler går fritt i strømpa.

120 GX 08 mod.

Brukeravatar
cat_out_of_hell
Sted: Hell

Legg inn av cat_out_of_hell » tir mai 09, 2017 8:53 pm

Hei.
Ikke så lett å få konkrete svar ser jeg, og jeg har ikke noe godt svar heller sånn umiddelbart .... :oops:

Hvilken vei justeringsskruen skal skrus for å "løsne" avhenger vel av hvilken retning justeringsskruen er satt inn.
Husker jeg rett fra 90'n så kan den settes inn begge veier... og da "snus" vel retningen :( - må nesten teste for å være sikker...
(i tilfelle det kan være bytta bremsesko en gang, sikkert noen her inne som kan si hva som er "original-retningen")

Hvor varmt er "varmt"?
Vanskelig å anslå kanskje, har du mulighet til å måle temp - evt anslå?
(Biltema o.l. har rimelige IR-termomterer :wink: )
Kan du holde hånda på trommelen, eller bare berøre den en liten stund (kontorfingre eller smed)?
Gudd løkk, mvh Cato c",)
-01 100 AT35 (37") (KCR++, Dana 50/ARB, OME, 15" felg)
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt

Garasjen vår...

120gx

Legg inn av 120gx » tir mai 09, 2017 11:46 pm

superhansen skrev:Tok en tur nå på ca 10 minutter uten bremsing.Tromlene er omtrent like kalde som ved start.Om du setter bilen på bukker og justerer brekket på begge sider,så drar du brekket skikkelig på og så av igjen og ser om tromlene går fritt igjen da.Subber det da ville jeg plukket det ut og smurt opp mekanismen,også sjekke at kabler går fritt i strømpa.
Takk,da stemmer min misstanke om at noe ikke er som det skal på min,blir såppas varm at jeg ikke holder fingrene så lenge på før det blir ubehagelig,skal sjekke det du sier i morgen å komme med en oppdatering :)

120gx

Legg inn av 120gx » ons mai 10, 2017 6:17 pm

Dette var undelig,tok av hjul å skiver i dag,var en del bremsestøv så brekket har på en eller annen måte hengt litt på under kjøring,demonterte bremseband/fjærer,justerings mekanisme osv
Alt ser bra ut og går lett,smurte opp gjore reint alt,dro handbrekket inne i bilen på/av og wire'r går lett inn/ut som di skal i strømpe,monterte alt på plass og justerte band,slakka til det ikke subba lengere+litt til bare for å være sikker nå i første omgang (handbrekket er stramt på 6 klikket inni bilen)

Kjørte 10 min uten bremsing,å trommler blir VARME,hva skjer hær ??

superhansen

Legg inn av superhansen » ons mai 10, 2017 7:14 pm

Hmmm,det var merkelig.Hva er tempen på skivedelen bak da,er den varmere enn trommelen?Er ikke stempel som henger litt?

120 GX 08 mod.

120gx

Legg inn av 120gx » ons mai 10, 2017 8:31 pm

Er ca samme temp på begge deler,ubehagelig varmt å holde handa borti mere enn ca 3-5 sec, bytta skiver/klosser/kalippere (orginal deler) bak for ca 14 dager sia så skal være ok,kalipper og klosser er iskalde så tror ikke det er dær,men så ut som det er bremsebanda som henger uten at jeg sjønner hvorfor,hadde sammla seg en del bremsestøv inni trommel (på bare 2 uker) så tror det er dær det er noe rart,noen som har noe tips eller en teori på problemet ?

superhansen

Legg inn av superhansen » tor mai 11, 2017 11:44 am

Og alt er montert sammen riktig?Om du setter bilen på bukker og tar av tromlene og får en hjelper til å se om skoa ekspanderer/trekker seg tilbake når håndbrekket taes av og på kanskje du kan se noen feil da.Er ikke mye det skal henge før det blir varm over litt tid

120 GX 08 mod.

120gx

Legg inn av 120gx » tor mai 11, 2017 1:53 pm

Demonterte bare en side i gangen først ved bytte av skiver/klosser/kalippere og nå med bremseband for å kunne sammenligne med andre sia ved montering,tok bilder også,så det er rett,tok et tau å festa i handbrekket inne i bilen,dro det gjennom handtaket i taket bak,å så ut slik at jeg kunne dra i tauet å se på bremseband og wire sammtidig,å ja di utvider seg som di skal når jeg drar å går lett tilbake når jeg har slakket etterpå,så blei ikke nå klokere,har et nånn ir-måleapparat så skal måle tempratur men er bra sikker på at det ikke skal være sånn,som noen lengere opp hær bekrefta etter å ha kjent på sin bil, så ka i svarte kan det vær som gjør det ?

120gx

Legg inn av 120gx » tor mai 11, 2017 10:20 pm

liten oppdatering,kjørte en lengere tur i dag i ca 80km/t for å prøve å bli klok på dette,å denne gangen var alt normalt så lenge jeg ikke var borti bremsepedal,skiver/trommler bak blei ikke varm!

Kjørte så ned en lang nedoverbakke med lett press på bremsepedal,stoppa så for å sjekke om noe var varmt.
Forran var skiver litt temperert som forventa,men bak var di kjempevarm,mye varmere enn forran!
Kalipper bak var også temperert så tror ikke lengere at det er handbrems som henger på men at selve bakbremsen som lager varmen.

Kan det være at jeg har noe tull med lasteavhengi -ventilen slik at bilen tror jeg har en tung henger på kroken å derfor "bremser" unatulig mye bake ?

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 12x»