Tilhengerkontakt, kabelfarger og daue lys

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
bonde

Tilhengerkontakt, kabelfarger og daue lys

Legg inn av bonde » man okt 14, 2019 10:49 pm

Hei!
Hadde LC'en på EU kontroll i dag. Der kom den ut med 8 stk 2'er feil. :roll:
Av elektrisk er det;
Tilhengerkontakt, feil signal/utydelige signal
Tåkebaklys defekt
Høytmontert bremselys defekt

Googla meg frem til at tilhenger kontakten kunne være roten til de andre to feila også, MEN; Nå sitter jeg nede i verkstedet med ny kontakt og inni kabelnettet til kontakten finner jeg også 7 andre kabler. Gul, grønn/brun, sort/grå, sort, hvit, blå/rød, rød/blå. Noen som har Peil på hva disse er til? De har ikke vært kobla til noe.
Og evt. Gode/lure tips til hvorfor jeg ikke blir kvitt jordingsfeilen som ligger i nettet? (Har bytta kontakt og klipt av kablene 5cm)
'05 LC120GX med 380.000 (nesten) feilfrie kilometer på telleren. :D :D
Min Toyota historikk:
1982 Hilux S cab (solgt)
2010 Hilux Xcab (Solgt)
2013 Hilux Dcab SR+ (Solgt)

bonde

Re: Tilhengerkontakt, kabelfarger og daue lys

Legg inn av bonde » tir okt 15, 2019 12:22 am

La inn en av de andre kablane (som var jord) for å få "litt ekstra jording" i kontakten, men likevel får jeg blinklyssignal i alt unntatt kjørelys. Begge blinklys gir signal til blinklys begge sider (samtidig) og bremselys. Tåkelyset er daut som ei sild, samme er det høytmonterte bremselyset (på bakdøra). Noen gode tips? :?: :|
Min Toyota historikk:
1982 Hilux S cab (solgt)
2010 Hilux Xcab (Solgt)

bonde

Legg inn av bonde » tir okt 15, 2019 3:12 pm

JAU! Skal si at den "ekstrajordinga" var ei grisetabbe! :oops:

Klimaanlegget var stein dødt, blåste sikringen så fort den blei bytta og bilen rygga bare et lite stykke før den ramla ut av revers. Jeg var heeelt overbevist om at nå har det enten vært mus i bilen, eller så er LC'en ferdig! Ringte Toyota, fikk beskjed om at klimaanlegget hadde ingenting med tilhengerkontakten (som akkurat er bytta) å gjøre og at ac kompressor og girkasse mest sannsynlig var ferdig. Tilslutt, etter flere timer med grubling så kom jeg på å klippe av den "ekstra jordinga" og vips, der var bilen god som gull igjen.... :oops:

Forøvrig: av de ekstra kablane er HVIT tilførsel til tåkelys og den ene gråstripa er videre til tåkelyset. Kobla de sammen, og dermed hadde jeg tåkelys. :D

Sliter fortsatt med blinklys signal i alt av blink og bremselys. Bortsett fra når bremsene er på, da blinker bare begge blinklys. Uavhengig av hvilken vei det blinkes... :(

Det høytmonterte baklyset var jo også en billig affære.... 2.500,- noen som har prøvd med noe annet der? :?:
Min Toyota historikk:
1982 Hilux S cab (solgt)
2010 Hilux Xcab (Solgt)

superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen » tir okt 15, 2019 4:43 pm

Nå har jeg desverre ikke så mye vettugt å komme med angående problemene dine.Men du har jo fått fikset tåkelyset,så noe er da godt.
Har du forsøkt å sette strøm direkte på bremselyset på topp for å se om det i hele tatt virker?
Forøvrig så høres det ut som du sliter med irr,fukt eller noe som kødder til med resterende du har disko i.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.

Brukeravatar
espensen
Sted: Skien

Legg inn av espensen » tir okt 15, 2019 7:02 pm

Har du prøvd å legge ekstra jord til kontakten rett fra chassi?
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod

bonde

Legg inn av bonde » tir okt 15, 2019 8:15 pm

Høytmonterte bremselyset er det strøm i kontakten. Fiksa problemet nå med ei led list fra jula til 150,-. Gjemte det inni lampa. Bra nok for EU kontrollen, så får jeg se om jeg kan spore opp ei brukt ei etterhvert.

Tilhenger kontakten har jeg forsøkt å jorde rett i gods, ingen forskjell. Kan det være boksen til tilhengerstrømmen som kødder det til? Noen som har vært borti at den har kortslutta eller noe? Vurderer rett og slett å kjøpe nytt kit til hengerstrøm nå altså.... Det rare er at tilhengeren har lyst helt fint. Har ikke sjekka etter EU kontrollen, men skal gjøre det før jeg gir opp. :wink:

Fiks:
Tilhengerproblematikken var rett og slett relé boksen som er defekt. Boksen var av typen jaeger AFC, som visstnok ofte har tilsvarende feil. I tillegg var den kobla til med 4 strømtjuver og intet mindre enn 7 sukkerbiter. Nå blir det byttet med et bil spesifikt 13-pol sett fra Haagen. Satser på at det løser alle resterende problemer. :D

Fiks II:
Bilspesifikt ledningsnett til tilhenger løste alle tilhengerproblemene. Bonusen var jo også at jeg nå fikk 13-pola uttak, som vil si at jeg kunne montere led lamper under fanger til ekstra ryggelys, og kommer selvfølgelig til å bytte til 13-pol på hengerne og legge opp ryggelys der au!
Settet kom på 1800,- ferdig levert, levert på en dag fra Hågen, og krevde ett eneste stikk i tillegg til to stikk for å buypasse tåkelys. Det fulgte også med et relébuypass til å koble inn på et 9-pola stikk i dashbordet, ved siden av sikringsboksen, men dette stikket har tydeligvis ikke jeg på min bil. (Hvis noen andre har funnet det, send gjerne bilde).
Anbefaler dette settet til alle med ullen tilhenger kontakt, eller dersom man vil ta steget over til 13-pola. Tok 20min å montere (men nå hadde jeg kontantstrøm fra batteriet via det gamle settet) og funker som bare det! Hengerkontakten er med mikrobryter, slik at man, som originalt, kutter ut tåkelys når hengeren er påkobla. Ganske enkelt å kutte dette ut hvis man vil. Så var jaggu Cruiseren klar for to nye år! :D

To tips dersom man vil skifte ledningsnettet til kontakten; kjøp vulktape og vaselin. Ingen av de medfølger og du skal være ganske rå på kabelføring dersom du klarer å få kontakt og gjennomføringer helt tette ute bistand fra noen meter vulktape Utenom dette trenger du ikke engang kabelskotang for å montere det.
Sist redigert av bonde den søn okt 20, 2019 11:44 pm, redigert 1 gang totalt.
Min Toyota historikk:
1982 Hilux S cab (solgt)
2010 Hilux Xcab (Solgt)

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » tor okt 17, 2019 6:03 pm

Snyggt jobbat!

Han den där Samurajen som la allt av vital elektronik via den förbannade hängarkontakten skulle ha någon form av medalj...

Och att TøysRus kontant svarar att kontakten inte har med varken det ena eller det andra - de skulle haft ett par medaljer de oxå.

Väldigt bra att du postade lösningen här, det tackar vi för.

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»