Erstatning for eksisterende stereo/skjerm/navigasjon etc

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

torjusr

Re: Erstatning for eksisterende stereo/skjerm/navigasjon etc

Legg inn av torjusr » tor mar 22, 2018 2:24 pm

Graviton mener at det er rett kabel og den pluggen ikke skal brukes? Noen meninger?
Land Cruiser 120 GX 2006
Kristiansand

bergen77
Sted: Bergen

Legg inn av bergen77 » tor mar 22, 2018 3:12 pm

Høres ikke rett ut men må sjekke verkstedsmanualen for å se hva pluggen er til
LC120GX 2007

bergen77

Legg inn av bergen77 » fre mar 23, 2018 10:42 am

Prøver å forstå hvilke plugger du har avbildet der som til overs.
Hvilke av pluggene hører til bilen og hvilke hører til spilleren?
Kanskje du finner igjen pluggene på bildene du tok før installasjonen.
Fikk du forresten noe manual med? Jeg har ikke fått så mye som ett A4 ark...

Jeg har enda ikke mottatt kablene, jeg kommer til å holde igjen pengene til dette er ryddet opp i.

Jeg tror de to ledningene KEY 1 og KEY 2 må inn på rattet om man skal få brukt det, jord også. Nekter å tro at det er canbus på rattet som Gravitron skriver.
LC120GX 2007

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » fre mar 23, 2018 6:04 pm

Graviton ser ut til å mangle både kunnskap om produkt og kundebehandling.
Og Canbus?? Dette lukter det litt av. Ingen dokumentasjon, de mangler tydeligvis oversikt over tilgang og hva de har sendt til sine kunder. Eller bare løgn, kanskje?
Litt synd, det er som oftest enklere å kjøpe fra norske firma. Måtte de overleve slik at de kan bistå kunder i garantitiden. Kjedelig om dette produktet går i stykker og reservedeler ikke er å skaffe.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

bergen77

Legg inn av bergen77 » fre mar 23, 2018 6:19 pm

Vi må huske på at disse spillerene er budsjettspillere som er laget for alle biler, også er de tilpasset konsollet og bilmodellene med litt overganger etc. Det er ikke lett å holde kontroll på alle disse overgangene og vite at alt fungerer uten først erfare det. Men det Gravitron uansett kan gjøre er å spille med åpne kort både med tanke på leveringstider og usikkerheten rundt overganger frem til spesifikk bilmodel er forsøkt. Jeg har god kontroll på elektronikk og frykter ikke ledningsurr, men jeg forventer å kunne koble spilleren til uten å modifisere noe på ledningsnettet på bilen. Derfor må overganger stemme.
Jeg skal ikke være bombastig men tykknappene på venstre side av rattet mener jeg består av tre ledninger, en felles mend de andre to påvirkes av knappene. Jeg ettermonterte disse knappene på rattet og koblet det opp mot orginal bilstereo og mener å huske at det ikke var elektronikk i knappene. Man må vel heller prøve key1 og2 ledningene og koble swc. Men canbus er det nok på andre ting uten at jeg vet helt hva spilleren bruker dette til. Jeg har sett andre utgaver av disse android bilstereoene som eksempelvis viser om man bruker belter eller om en dør er åpen.
Jeg er også tvilsom til om Gravitron faktisk har sendt meg kablene. Heldigvis betaler vi ikke forskudd så en kan holde igjen pengene når leveransen er mangelfull.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

LC120GX 2007

torjusr

Legg inn av torjusr » fre mar 23, 2018 7:11 pm

Jeg har også fulgt en tråd på Facebook om samme tema https://m.facebook.com/groups/173728622 ... 0835145040

Der får jeg bekreftet at pluggen jeg ikke finner plass til, ikke trenger å kobles. Må nok prøve på nytt.
Pluggen jeg ikke får koblet er den som tommelen min på på bildet.

Synes egentlig at graviton har svart meg på alle spørsmål jeg har hatt. Men har heller ikke fått med noen bruksanvisning.

Skal legge ut så snart jeg er i gang igjen 8)
Land Cruiser 120 GX 2006
Kristiansand

bergen77

Legg inn av bergen77 » lør mar 24, 2018 12:38 am

Er fortsatt i tvil om hvilke kabler du ikke får koblet til noe, er den store fra bilen og de to andre fra spilleren?
Hvis den store kommer fra navi er jo det greit nok at den ikke benyttes, men hva er de andre til?
De to pluggene kommer vel fra den oransje boksen? Ikke enkelt å gjette når en ikke har tegning eller dette i hendene.
Men det kan godt tenkes at dette er canbus eller noe mot biler som har det i rattet.
LC120GX 2007

torjusr

Legg inn av torjusr » lør mar 24, 2018 9:34 am

Ja. Den store er fra bilen, de små er fra nytt ledningsnett
Land Cruiser 120 GX 2006
Kristiansand

neivelda
Sted: Nordland

Legg inn av neivelda » søn mar 25, 2018 10:57 pm

Da har jeg også bestilt. Spennende. Foreløpig har jeg ett spørsmål, er det mulig å modde denne til å bruke en ekstern mikrofon til handsfree? Hører mange klager på den.

bergen77

Legg inn av bergen77 » søn mar 25, 2018 11:12 pm

neivelda skrev:Da har jeg også bestilt. Spennende. Foreløpig har jeg ett spørsmål, er det mulig å modde denne til å bruke en ekstern mikrofon til handsfree? Hører mange klager på den.
Jeg vil nå tro alt er mulig med usb. Intern mic vil vel be om støy fra bilen. Gravitron sier at de har fyllt opp lageret nå så de som bestiller skal få med en gang. Kanskje til og med før jeg får kablene...

LC120GX 2007

torjusr

Legg inn av torjusr » tor mar 29, 2018 10:37 am

Hei igjen! Skal gjøre ett nytt forsøk i dag. Et spm til dere som har montert. Hva er den overgangen på bilde til? Usb i ene enden antenne tilkobling i andre.
Regner med GPS antenne skal rett på spilleren og samme med dab?
Bilde
Vedlegg
15223126334361157347281.jpg
15223126334361157347281.jpg (5.37 MiB) Vist 5034 ganger
Land Cruiser 120 GX 2006
Kristiansand

bergen77

Legg inn av bergen77 » tor mar 29, 2018 10:38 am

torjusr skrev:Hei igjen! Skal gjøre ett nytt forsøk i dag. Et spm til dere som har montert. Hva er den overgangen på bilde til? Usb i ene enden antenne tilkobling i andre.
Regner med GPS antenne skal rett på spilleren og samme med dab?
Bilde
Det er nok dab radioen. På spilleren kobles gps og wifi antenne.

LC120GX 2007

bergen77

Legg inn av bergen77 » tor mar 29, 2018 10:48 am

Jeg monterte spilleren i går etter å endelig ha mottatt kablene.
Førsteinntrykk:
+passer bilen bra
+god lyd, usikker på om sub er aktivert, husk å justere volum på forsterkeren via consolemenyen
+lys i a/c knappene, kunne vert noe dempet
+starter hurtig etter at tenning vris rundt
+rattbetjening fungerer uten tilpassinger
-litt dårlig passform gjør at det er litt krevende å få på de to sidedekslene
-volumkontroll kun på skjermens nedre høyre kant, kunne hatt dedikerte knapper tilsvarende a/c
-ingen dokumenasjon på noe som helst, de kunne som minimum lagt ved pinout på kablene

Skal testes:
-koble til uorginalt ryggekamera
-plassere dab radio antenne bedre, fikk dårlig mottak med midlertidig plassering

LC120GX 2007

torjusr

Legg inn av torjusr » tor mar 29, 2018 5:21 pm

Montert og strålende fornøyd. Ikke noe oppdatering måtte gjøres en gang.
Tøft!
Graviton leverer!
Land Cruiser 120 GX 2006
Kristiansand

bergen77

Legg inn av bergen77 » fre mar 30, 2018 11:56 am

Ja dette fungerer bra så langt. Det jeg nå lurer på er hvordan jeg kobler inn ryggekamera. Hadde det fulgt med beskrivelse på pinout hadde svaret vert gitt. Skal man koble «rear» til ryggelyset?
Er også en som heter «brake» eller noe sånt, er dette noe som skal til håndbrekket?
Lurer også på om man kan koble til ekstern skjerm i baksete og spille av film på den.
Hadde også vert morro å få inn bilinfo på skjermen ala dører åpen, er den tilkoblet bilens canbus på noe måte?

Sent fra min BTV-W09 via Tapatalk

LC120GX 2007

steigud

Legg inn av steigud » fre mar 30, 2018 7:39 pm

Hva slags ryggekamera og antenne har dere kjøpt?
Fungerer det greit?

torjusr

Legg inn av torjusr » lør mar 31, 2018 8:53 am

Har ikke ryggekamera jeg. Fikk med tiny dab antenne som funker fint!
Land Cruiser 120 GX 2006
Kristiansand

Tempus
Sted: Tromsø

Legg inn av Tempus » søn apr 08, 2018 8:48 pm

Har også bestilt og mottatt, men vil ikke starte på jobben før alle enhetene er i hus. Mangler dashcam som Graviton skal levere, de har litt problem med den leveransen de fikk sist. Leser at mange har varierende opplevelser med de, men som noen var inne på, det er et lite nytt firma,og bare med den pågangen de får av medlemmer her inne har vel denne LC120 skjermløsningen som er rimelig ny skutt fart, og det skal håndteres. Til info, så bestilte jeg 2 feb. og fikk levert 6 mars. Var bare å vente.

Har også bedt de om noen mer håndfast på koblingene som vi kan legge ut her, så vil de slippe en del mailer med de samme spørsmålene til seg.

I mellomtiden får vi hjelpe hverandre. Så mine spørsmål til dere som har fått og montert?

bergen77: du sier rattknapper virker uten modifisering. Hadde du originale knapper? Hvordan er den elektriske og fysiske tilkoblingen til det nye?

Til alle: Løse ledninger.. skal til?..

Kabel A:
Rosa, brake : bremselys?. Er det behov for denne i systemet? (hvor finnes signalet inne i dashbordet?)
Grøn/hvit, key 1 : rattknapper??
Orange/sort, key 2 : rattknapper??
Brun, back : Formoder ryggeindikator for evt. ryggekamera. (hvor finnes signalet inne i dashbordet?)
Blå, IR control : ??

Kabel B1:
Brun, Car back : samme som over, ryggeindikator?
Lilla, : ??

Kabel B5:
Grå, : ??
Kato Nilsen.
LC120 GX -06

bergen77

Legg inn av bergen77 » søn apr 08, 2018 9:00 pm

Tempus skrev:Har også bestilt og mottatt, men vil ikke starte på jobben før alle enhetene er i hus. Mangler dashcam som Graviton skal levere, de har litt problem med den leveransen de fikk sist. Leser at mange har varierende opplevelser med de, men som noen var inne på, det er et lite nytt firma,og bare med den pågangen de får av medlemmer her inne har vel denne LC120 skjermløsningen som er rimelig ny skutt fart, og det skal håndteres. Til info, så bestilte jeg 2 feb. og fikk levert 6 mars. Var bare å vente.

Har også bedt de om noen mer håndfast på koblingene som vi kan legge ut her, så vil de slippe en del mailer med de samme spørsmålene til seg.

I mellomtiden får vi hjelpe hverandre. Så mine spørsmål til dere som har fått og montert?

bergen77: du sier rattknapper virker uten modifisering. Hadde du originale knapper? Hvordan er den elektriske og fysiske tilkoblingen til det nye?

Til alle: Løse ledninger.. skal til?..

Kabel A:
Rosa, brake : bremselys?. Er det behov for denne i systemet? (hvor finnes signalet inne i dashbordet?)
Grøn/hvit, key 1 : rattknapper??
Orange/sort, key 2 : rattknapper??
Brun, back : Formoder ryggeindikator for evt. ryggekamera. (hvor finnes signalet inne i dashbordet?)
Blå, IR control : ??

Kabel B1:
Brun, Car back : samme som over, ryggeindikator?
Lilla, : ??

Kabel B5:
Grå, : ??
Jeg har ettermontert rattbetjeningen på venstre side av rattet, orginale knapper. Det er tre ledninger om jeg husker rett, en jord og to som jeg koblet inn på to av pinnene på ene pluggen på baksiden av orginal stereo. Dette virket på orginal stereo og jeg tar for gitt at det er koblet likt orginalt. Når jeg koblet til stereoen fra Graviton fungerte knappene uten å gjøre noe. Eneste som ikke fungerer er at man ikke kan velge hvilke kilder modeknappen skal bruke. Fm radio kan velges men ikke dab. Jeg skulle gjerne hatt dette modifisert.

Jeg har fått opplyst at brake ledningen kan brukes om man vil hindre videoavspilling under fart.

Reverse ledningen kobles til ryggelys om man vil bruke uorginalt ryggekamera, dette har jeg ikke koblet enda.

Jeg har usb dashcam fra før men usikker på om jeg koblet det til, jeg regner med programmet som brukes er det som ligger i hovedmenyen øverst.

Lurer også på om det er mulig å vise uorginalt kamera nummer to, virker å ha slike muligheter i menyene.
LC120GX 2007

Tempus
Sted: Tromsø

Legg inn av Tempus » søn apr 08, 2018 10:46 pm

Har ikke startet montering, men har lest litt på Graviton sine sider.
Knapper på ratt har nok 3 ledninger som kobles opp mot canbus i bilen, og vil derfor virke direkte da canbus er koblet inn mot ny skjerm.

Skal koble opp hele enheten på verkstedbenken å teste ut det som kan testes "uten bil".

Vet ikke hvordan kobling på originalt ryggekamera er, men på ny skjerm skal ledning "back" kobles på signal fra ryggekamera.
Av det jeg ser på tilsendt kamera, så er det en ledning som følger video kabel fremover. Den skal muligens til "back", og til "ryggelys" bak i andre enden.
For dere som har originalt ryggekamera, så kan det da virke som at dere må finne "ryggelys" signal i dashbord og koble dette til "back" for å få aktivert skjerm til kameramodus.
Kato Nilsen.
LC120 GX -06

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»