[LØST] El problem, 2005 LC 120 GX

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
a_nilsen
Innlegg: 24
Ble med: tor nov 01, 2012 10:19 pm
Lokasjon: Nes på Romerike

[LØST] El problem, 2005 LC 120 GX

Innlegg av a_nilsen »

Fikk en snål el feil idag. Hadde bilen på full shine hos en lokal shiner inkl. motorvask idag. Alt vel inntil jeg kom 4-5 km hjemover. Da stoppet plutselig vifta og a/c. Ingen reaksjon på knappene for vifte/tempratur. Lyser ikke i noen av knappene. Trykker på Climate under skjermen hvor vifte hastighet og luftstrøm vanligvis ligger. Men på skjermen står det kun Kontrollera anslutningen til a/c. Kun det på hele skjermen. Har også funnet andre ting som ikke fungerer som normalt. Lyset som markerer girposisjon ved girspaken lyser ikke. Blinklys er helt dødt/fungerer ikke. El vinduene går opp og ned men ikke som auto opp/ned som vanlig. Så tror jeg at lock-up på automatkasse ikke går. Litt usikker på den men synes den burde lagt opp den noen steder på hjemturen.
Har sjekket sikringene ved natteriet på v.s. uten å finne noen defekte.
Noen som har vært borti dette eller lignende? Eller har en ide på hvor man skal begynne å leite? Er det flere sikringsbokser? Hva har alle disse tingene til felles? Er.det en felles kontrollboks e.l. som styrer det som er nevnt?

Takker for alle innspill!
Senest rettet af a_nilsen søn aug 16, 2015 10:05 pm, rettet i alt 1 gang.
05 LC 120 GX
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: El problem, 2005 LC 120 GX

Innlegg av znyp »

Kanskje fukt har kommet et sted det strengt tatt ikke burde være. Åpne opp panser og alle deksler til sikringsbokser, rele og alt du finner. La stå i sola et par timer og tørke opp. Er du heldig forsvinner det av seg selv.
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Re: El problem, 2005 LC 120 GX

Innlegg av sunde »

Ang vindu,slå på tenning,trykk knappen ned pg holden nede til vindu er helt nede,ikkje slipp meld hold den nede 5 sek til.så trykk opp og hold knappen i posisjon opp til vinduet er oppe.se da om auto fungerer.. Jeg ville sjekket i motor rom på rele der
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
a_nilsen
Innlegg: 24
Ble med: tor nov 01, 2012 10:19 pm
Lokasjon: Nes på Romerike

Re: El problem, 2005 LC 120 GX

Innlegg av a_nilsen »

El.vindu saken var som sunde skriver. Glemte at jg begynte med å sjekke aktuelle sikringer og da ble de gjort spenningsløse en stund og må gjennom den vanlige prosedyren for å gå i auto.
Fant en sikring i sikringsboksen under rattet i kupeen, merket IG1 no2 som var brent av.
Prøvde å bytte sikring men kortsluttet momentant når tenning ble vridd på.
Sjekket alle releer og kontaktpunkter jeg kunne finne i motorrommet som kunne ha noe med dette å gjøre uten hell.
Etter x antall brente sikringer kom je på at den sikringen også tidligere har gått,i det jeg har plugget i tilhengerkontakt.
Det fikk meg til å sjekke tilhengerkontakten. Det var litt vann i den så tømte den og lot den tørke i ett par timer.
Klemte det sammen igjen og Voila, sikringen holder, og alt fungerer igjen.

Ergo, enda en merkelig feil som kan legges til lista med feil forårsaket av tilhengerkontakt.
05 LC 120 GX
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»