Han fant en granitt blokk på 340 tonn i ett steinbrudd, og bestemte seg for å flytte denne blokken 16 mil,
og plassere den på ett forberedt fundament ved Country Museum i byen Los Angeles i 2012.
Kostnaden for prosjektet er beregnet til 10 millioner dollar, og ble finansiert av private donasjoner.
Til transporten av denne enorme granitt blokken ble det konstruert en tilhenger i stål på nærmere 100 meter, og med 196 hjul.
Dette for å tåle den enorme vekten av 340 tonn, samt kunne klare å fordele vekten slik at denne kunne transporteres på vei.
Transporten på 16 mil tok 11 dager, og gikk mellom 22 byer.
Dette var ett meget omfattende prosjekt på grunn av den høye totalvekten som skulle forflyttes.
Legger ved noen bilder samt link til video av selve forflytningen. Her snakker vi vogntog, med 4 til 5 store trekkvogner !
https://en.wikipedia.org/wiki/Levitated_Mass
https://www.youtube.com/watch?v=4K0SHBE ... -R_EjOtANt
Dette var en bragd, ingen tvil om det !.
Noe som derimot er HELT VANVITTIG ( i mine øyne) er at det for mange 1000 år siden ble hugget ut steinblokker på
rundt 1000 til 1200 tonn, og at disse ble flyttet over lengre distanser, samt plassert opp og inn i byggverk !
Steinblokkene ligger der som sannhets vitner fra fortiden.
Ta for eksempel de 3 granittblokkene i fundamentet på Jupiter Templet i Baalkek i Libanon (ca 8-9000 år)
Steinblokkene blir kalt Trilithon, og er anslagsvis på 19m x 4,5m x 4m = 342 kubikk
Egenvekten for granitt er 2,8, og ganger vi dette med 342 kubikk får vi 957,6 tonn
Disse blokkene er dog ikke de største !
Steinblokkene i for eksempel kheopspyramiden må i denne sammenheng ansees som "lego" (2-3 tonn, opp til de største på 70 tonn)
Hvor mye er egentlig 957,6 tonn ?
For å danne meg ett bilde av det så tok jeg utgangspunkt i min Land Cruiser 150.
Egenvekten på denne er 2275 kg.
Tar man så å deler vekten på en av disse granittblokkene med vekten av en LC 150 så får man 421 stk !
Lengde på min LC 150 er 4,67 m. Ganger vi opp 4,67 med 421 så får vi en lengde på 1966 meter.
Det vil si 2 runder med Land Cruisere parkert etter hverandre på Bjerke Travbane.
Dette har man altså klart lenge før oppfinnelsene av både stål og hjulet