Middagstips, oppskrifter. Del dei her ;-)

Har du noe du vil si, men som ikke har noe med Land Cruiser å gjøre så er dette stedet for deg.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
HighwayPatrol
Innlegg: 2206
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Middagstips, oppskrifter. Del dei her ;-)

Innlegg av HighwayPatrol »

Her kan du legge inn dine middagstips, med oppskrift på d i tillegg. Ikkje skriv berre "Biffsnadder!" og melding slutt ;-)



Det må da være nokre kokkekyndige her inne på forumet, å vi kan jo ikkje berre sitte å diskutere land cruiserar ;-)
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Middagstips, oppskrifter. Del dei her ;-)

Innlegg av jonwib »

Jag kastar mig ut i det då. Som fd kock med förkärlek för fisk & skalldyr så är det lätt att det blir det till middag nu oxå.

Ovnsbakt torskeloin serverad med klassiska lutefisk tilbehör.

Rätten jag presenterar baserar sig på klassisk lutefisk men efter att ha kört igenom mellan 200-400kg lutefisk per dag under julbordsäsongen på Akerbrygge så kan man säga att mitt lutefiskbehov är botat för all framtid. Tillbehören kommer jag dock aldrig att tröttna på :).

Till 4 vuxna räknar jag ca 2-250g ren fiskfilét per person men det får man känna lite på själv. Det ska helst vara torskeloin, dvs " ryggfilén " på torsken. Torskeloinen är jämntjock och är därför lättare att få jämnt klar än en typisk filé som gärna är lite ojämn i sin form. Tillgången på torsk eller skrei är vansinnigt bra om dagen och de flesta butikskjedjor kör dessutom tilbud på fisken stora delar av säsongen.

Torsken ska gärna saltas och peppras en liten stund innan den ska i ugnen. Då blir den fastare i köttet och " flakar " sig läckert när man serverar den. Ca 20 minuter innan räcker gott. Låt den stå på bänken så den inte är kylskåpskall när den går i ugnen. Ingen mat eller råvara mår bra av att gå från kylskåp till att bli våldtagen på 200 grader. Kött eller fisk, spelar ingen roll.

Under tiden fisken står och trekker åt sig saltet så gör man klart tillbehören. Koka frysta gröna ärter i någon minut så de tinar och blir varma men inte mycket mer. En påse räcker mer än väl åt 4 vuxna. Häll av vattnet och kör dem i mixer eller med stavmixer tillsammans med lite grädde/ flöte. Helt på slutet monterar man i en liten klick smör och smakar av med salt och peppar. Ärtpurén kan fint stå nära spisen/ komfyren och hålla temperaturen tills den ska serveras.

Stek grovt tärnat bacon eller rökt saltat sidfläsk. Stek på lagom temp annars skvätter det över hela köket. Även detta kan stå och kose sig i väntan på servering.

Så kommer vi till mättnadsgarnityret, aka potatis i folkmunn. Vanlig kokt potatis funkar fint men för att få en riktig smakshöjdare så föreslår jag att man steker gårdagens kokta potatisar ihop med lök på lagom värme med mycket smör.

Torsken behöver ca 10-14 minuter i ovnen beroende på: hur tjocka fileérna/ loinsen är, hur bra ugn man har, hur mycket rå kärna man vill ha på sin fisk. Jag gillar när fisken " nästan " är klar ( ca 8 min ) och jag hatar, verkligen hatar, överstekt fisk. Det är lika sexigt som bordsskiva med ketchup. När jag lagar mat i ovnen kör jag alltid på varmluft och 200 grader. Jag låter hellre råvarorna vila mer eller mindre innan jag serverar. Det finns inget rätt eller fel här, alla har vi olika knep och inte minst olika uppfattning om hur vi vill ha det serverat.

När fisk, ärtpure, bacon och potatis är klart, servera på tallrik med en god kall pils eller ett glas lättare rött. Amerikanska och Australiensiska viner gjorda på Sinfandeldruvor ämnar sig ypperligt.

God Spis!

Bilde
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Middagstips, oppskrifter. Del dei her ;-)

Innlegg av jørgen »

Viltkaker med små bakte poteter i sitronsmørr og purreaske div grønt og annet.
Ja dette var dagens. En blanding av menyer jeg har prøvd, helt ukritisk satt sammen etter eget ønske. Ble litt bråbestemt, og plutselig skulle jeg kokkelere.
Man tager.
I fryseren har jeg div kjøttdeig, i dag 400g rådyr og 400g elg.
Tines helst langsomt i kjøleskap, tilsettes noen dl olje samt krydder og evt noen egg og kjøres med kenvood el. Jeg brukte to egg da kjøttet fikk litt varmebehandling for å tine. så litt einebær, pepper og salt og for dagens litt tabasko, litt provanseblanding på gefylen og grillkrydder pluss soyasaus lurte seg også nedi før jeg stekte i smørr i gryta. Stekte bare skorper på begge sider før jeg lot de hvile. Så litt digg i ovnen, jeg elsker bakte småløk/sjarlottenløk el. ca 10 12 stk i dag pluss noen fedd hvitløk, sammen med paprika og tomater av smakfulle sorter med litt olje. inn i ovnen sammen med små nypoteter som lå på saltseng ca 2 kg poteter( alt for mye) De skulle ligge ca 20 min men var ferdige etter ca 40 200grader. Så skulle potetene ha en lett dytt så de sprakk litt i skalet og sugde til seg en blanding av smeltet smørr 200g to finhakkede fedd hvitløk og saft av en sitron. dypp potetene i smørret og la de trekke litt. Hadde laget purreaske på forrhånd for det ser så fint ut i kokke boken ( tror ikke det smaker stort) ( purreblad vaskes og legges i ovnen så det blir brendt til sort ,mortes, drysses og gir en rustikk look. Dryss litt maldonsalt på. Så saus av stekekraft og litt kraft fra en annen dag, litt sopp soya( ganske mye og litt maisena) Så litt broccoli for det er det ungene spiser. Og noen kjøttkaker i sausen for unger og kona som tror det er fali med rødfarget kjøtt. Jeg digger tyttebær og det er supert her også. Så er jeg en fjortis på alkohol så det går i cola.
Fikk super tilbakemelding av kona, men gutta mine pirkerstort sett i alt utenom pizza, pølser og taco. Ikke første gang jeg lager viltkaker, men en ny vri denne gangen. Enkelt og mye smak. Anbefales
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3623
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Middagstips, oppskrifter. Del dei her ;-)

Innlegg av dracan »

Hva er galt med fjordland? :lol:
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Middagstips, oppskrifter. Del dei her ;-)

Innlegg av JanP »

dracan skrev:Hva er galt med fjordland? :lol:
Det meste. Utenom tilgjengeligheten... :shock:
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
HighwayPatrol
Innlegg: 2206
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Re: Middagstips, oppskrifter. Del dei her ;-)

Innlegg av HighwayPatrol »

dracan skrev:Hva er galt med fjordland? :lol:

E vel d samme man kan seie som koffor køyre hj60 når du kjem deg like godt fram med lj70 ;-)


Her kjem lasagne ala osed4d ;-) Garantert fri for hestekjøt :lol:


Kjøp lasagne kit fra Dolmio (må være den) på fks. Coop eller Spar. Så lager du ca. 7 dl med vanlig kvit saus der du har nedi salt pepper og muskatnøtt . Så tar du det kvite glasset med saus fra Dolmiokitet og slår det også nedi den ferdige hvitsausen du har laga.
Legg lasagneplatene som er i kitet nedi et kar med vatn. Skal ligge der under vatn i min. 20 min. Imens så steiker du 600 gram med god kjøttdeig. En stor hakka løk og 4-6 fed med finhakket hvitløk tar du også i steikepanna. Bland kjøttdeig,løk og hvitløk og glaset med tomatsaus i panna tilslutt. Ha også oppi litt god ketchup fks. Heinz eller Bergbys .Smak til med salt og pepper. Ha gjerne litt ost oppi slik at osten smelter sammen med tomatsausen.
Legg 1 lag tomatsaus i bunnen av en ildfast form. Så dekker du dette laget med 6 av platene du har hatt liggende i bløt.
Dekk så platene fullstendig med den hvite sausen. Ha resten av tomatsausen oppå den hvite sausen fordel forsiktig slik at de ikke blir så veldig blandet. Ha de siste 6 platene pasta oppå tomatsausen. Avslutt med et siste lag med hvitsaus som skal dekke de siste platene fullstendig.
Sett midt i ovnen på 200 grader i 27 min. Ta ut og dekk hele toppen av lasagnen med Norvegia og sett inn i ovnen i 3 min. Til. Ta ut lasagnen og la den stå på benken å hvile i 15 min. Smaker overraskende godt:-) Bon appetite:-)


Bilde
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
Svar

Tilbake til «Off Topic»