Hans BJ 75 PU garasje (ex: LJ 73)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Hans Holmboe
Innlegg: 347
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » søn apr 30, 2006 11:35 am

I går hadde jeg endelig tid til å stå med hode i motorommet igjen. :D Jeg har bestemt meg for å montere On Board Air... Jeg har skaffet meg en Sanden A/C kompressor som jeg skal bruke. Hadde i utgangspunkt tenkt å bruke en York kompressor for å slippe å bruke tåkesmører på innsuget. Men det var det ikke plass til uten å bygge om mye i motorrommet. På kompressoren sitter det en magnetclutch, så selve kompressoren ikke går rundt hele tiden. Den blir kun koblet til når man setter 12V + inn på magneten. Dette skal jeg også koble sammen med en trykkbryter for å sikre meg at den kobler ut når trykket kommer høyt nok. Disse pumpene kan nemlig gi opp mot 20 bar på en varm dag når de er nye 8)

Sanden kompressoren er sylindrisk og fikk dermed såvidt plass over dynamoen. Det nedre festet til kompressoren har jeg laget fra armen som man fester toppen av dynamoen til. Mens det øvre festet er skrudd i et gjenget hull som var i løftekroken til motoren.

Det var bare såvidt det var plass, både innover mot nedre del av turboen (som vist på bildet) og mot luftfilterboksen. Man kunne ungått en del knot med plasseringen av kompressoren ved å bytte til åpent luftfilter og kastet ut boksen. Da hadde man kun trengt å ta hensyn til plasseringen inn mot turboen.

Videre skal det nå monteres en tåkesmører på innsuget for å gi kompressoren smøring, og en oljeavskiller for å ikke få oljen ut i luftanlegget. Også skal jeg ha en trykktank om uttak for å fylle luft og bruke luftverktøy både forran og bak.
Vedlegg
Ferdig montert.jpg
Her er den ferdig montert. Har bare kappet av det røde staget en del, og slipt litt på hjørnet av kompressoren for å gå fri av luftfilterboksen.
Ferdig montert.jpg (45.99 kiB) Vist 6861 ganger
Tett på.jpg
Ble ikke mye plass mellom kompressoren og turboen.
Tett på.jpg (24.08 kiB) Vist 6861 ganger
Nedre feste.jpg
Dette er festet nederst til dynamoen. Gjennom øyet har jeg satt en 10 mm gjengestang som kompressoren er skrudd fast i.
Nedre feste.jpg (55.32 kiB) Vist 6861 ganger
Sanden kompressor.jpg
Dette er kompressoren, kjøpt av Amund. Kommer i utgangspunkt fra Jeep Cherokee
Sanden kompressor.jpg (44.28 kiB) Vist 6861 ganger
Hans
Nå: Toyota Land Cruiser BJ 75 PU (1986)
Før: LJ 73 2,4td 33" (1989)

TLC-fan
Innlegg: 1225
Registrert: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av TLC-fan » søn apr 30, 2006 2:57 pm

Dette er spennende Hans. Jeg kjøpte meg en 2LT-II motor som skal inn i en LJ73 jeg har. På den maskinen jeg kjøpte satt det allerede ei AC pumpe, og jeg har vurdert å gjøre det samme som deg. Jeg gidder nemlig ikke bygge om alt til å få AC i bilen. Har ikke engang sjekket hvor mye som skal til. Originalt sitter AC-pumpa akkurat der du har plassert den, men jeg har ikke sjekket hvorvidt den pumpa jeg har, har det samme magnetinnslaget som din. Det er en forutsetning for min del.

Jeg har også en oljesmurt kompressor med tankanlegg liggende som satt på en tidligere BJ75 jeg hadde. Den virker veldig fin, men ulempen er at kompressoren går hele tiden (den var egentlig til bremsene for 4-tonns henger). Og den bråker! Tanken har jeg fortsatt, og det er mulig den blir montert på den BJ75'en som jeg har nå. Sjekket opp en ny slik kompressor, men de skulle ha 17.000 for den...!!!

Nå trenger du det antagelig ikke lenger, men jeg kunne jo tatt bilde av den originale festebraketten, så du kunne sett...
Blir kult å se hvordan systemet ditt fungerer når det er på plass. :)
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

Hans Holmboe
Innlegg: 347
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » søn apr 30, 2006 5:13 pm

Så det finnes en orginal brakett :? :?

Det kunne spart meg for en del prøving og feiling. Men det er jo noe av det morsomme. Skal innrømme at jeg ikke tenkte på å sjekke om det fantes en holder til de nye 2LT motorene. Tenkte bare at det sikkert ikke fantes siden jeg ikke hadde hørt om gamle 2LT motorer med A/C.

Men hvis du hadde giddet så hadde det vært greit om du hadde tatt et bilde, oppdaget at jeg fortsatt sliter litt med vibrering når motoren går på tomgang. Så jeg må nok montere et stag til så den blir stående helt stille. Men ikke stress med det. Har jo montert den allerede.

Vet du hva slags kompressors Toyota har brukt?

17K var litt mye ja :shock: Jeg betalte 500 kr

Du kan bruke en hvilken som helst kompressor til On Board Air, men det er lettest med en som har eget oljebad (les York, det tror jeg er den eneste). Så det eneste du trenger for å gjøre det på den 2LT-II motoren er egentlig å montere en oljesmører forran og en oljeavskiller etter. Så trenger du trykkbryter, sikkerhetsventil, enveisventil, manometer, tank osv i tillegg.
Hans
Nå: Toyota Land Cruiser BJ 75 PU (1986)
Før: LJ 73 2,4td 33" (1989)

rogerbrekke

TLC Fan

Legg inn av rogerbrekke » søn apr 30, 2006 5:55 pm

Du har nokk helt sikkert dette inslaget på denne, skulle du mangle det så har jeg en sån liggende med det på, den går billig.
Ikke for å være slem med derre, men er ikke det en veske kompressor for olje og kjøleveske, den vil blåse olja ut, som skal smøre kompressoren, men inslaget er fint, dette kan du sette på en kompressor og derre oppnår alt derre trenger, pressostat ventilen er for å sikkre at kjølekompressoren har riktig tryk og ungår skader ved feil belastning, se på oppbygning av denne så ser derre problemet.
MVH Roger

TLC-fan
Innlegg: 1225
Registrert: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av TLC-fan » søn apr 30, 2006 5:58 pm

Tar bilde så snart jeg kommer ut i garasjen.
Den oljesmurte jeg har er ikke en AC kompressor, men en ren luftkompressor (stempel). Den har eget oljereservoar, og det var av denne typen som kostet 17k nytt, ikke AC versjonen.
Jeg vet ikke om 2LT maskinene noen gang ble levert med AC pumpe, men 2LT-II ble det.
Har AC pumpa i en annen garasje. Sjekker hvilket type det er så snart jeg kommer over dit.
Det med magnetkobling var snedige greier, altså...
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

Hans Holmboe
Innlegg: 347
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » søn apr 30, 2006 6:25 pm

Vet ikke helt hvilken kompressor du tenker på Roger, om det er A/C kompressoren eller bremse kompressoren til TLC-fan. Men A/C kompressorer er laget for å pumpe gass, ikke veske. I A/C anleggene er det freon gass. I disse systemene sirkulerer oljen rundt med kjølegassen. Det er derfor man må montere oljesmører før og avskiller etter kompressoren. Men det er helt riktig at den kommer til å blåse ut oljen, det er bare York såvidt jeg vet som holder på den.

Den pressostat ventilen du snakker om Roger, hva gjør den? Hva er da problemet med den?
Hans
Nå: Toyota Land Cruiser BJ 75 PU (1986)
Før: LJ 73 2,4td 33" (1989)

nero04
Innlegg: 97
Registrert: tor des 01, 2005 9:11 pm
Sted: Narvik

Legg inn av nero04 » man mai 01, 2006 12:54 am

fin jobb.... høres arti ut med kompressor, ser ut såm et bra prosjekt d dær... hvor mye trur du du vil ha igjen får d?

rogerbrekke

kompressor

Legg inn av rogerbrekke » man mai 01, 2006 1:46 am

Mente ikke bry meg så veldig her. jeg mente det var en ac pompe derre monterte.
Den ventilen fungerer vel slik at ente får du ikke startet kompresoren om ikke tryket er riktig i anlegget. Alt 2 den stopper inkoblingem av kompessoren ved feil tryk i anlegget. AC pumpen er vel beregnet for en vis mengde og trykk men denne ventilen bruke dere sikert ikke.
Ser ut til smøreproblemet er løst, så dette blir nok bra. :D
mvh RB

Hans Holmboe
Innlegg: 347
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » man mai 01, 2006 12:20 pm

Absolutt ikke til bry, bare fint med innspill og tilbakemeldinger. Så bare kom med innspill Roger jeg setter pris på det... Har lært utrolig mye av å få innspill som jeg ikke hadde tenkt på selv.

Den ventilen du snakker om har jeg ikke tenkt å bruke. Og det er heller ikke vanlig i On Board Air oppsett. For dette er relativt vanlig å gjøre hos Jeep folket.

Ved litt nærmere ettertanke så er vel kjølegassen i væskeform i deler av annlegget pga trykket, men etter å ha lest øyet stort og rødt så viser det seg at rundt pumpen er det i gassform fordi det er lavere trykk inn til pumpen. Det er nok dette som gjør at den fungerer til luft.
Hans
Nå: Toyota Land Cruiser BJ 75 PU (1986)
Før: LJ 73 2,4td 33" (1989)

TLC-fan
Innlegg: 1225
Registrert: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av TLC-fan » man mai 01, 2006 12:22 pm

Sjekket AC-pumpa mi. At det var en Denzo kom ikke som noen overraskelse, i og med at den satt i en Toyota. :)
Magnetinnslag hadde den også. :) :)

Bilder kommer.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

TLC-fan
Innlegg: 1225
Registrert: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av TLC-fan » tor sep 07, 2006 12:22 am

Fant plutselig ut at jeg ikke hadde lagt ut det lovte bildete av braketten, men jeg veit neimen ikke hvor jeg har den....
Hvordan gikk det med AC-pumpa og on-board lufta? Ble det bra?
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

Hans Holmboe
Innlegg: 347
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » fre jan 26, 2007 10:03 pm

Tja, hva skal man si. Rett i dass inntil videre. Prosjektet ligger litt på is. Brakketten jeg hadde laget knakk pga vibrasjoner, så kompressoren datt ned på dynamoen og kortsluttet hele bilen. Det skjedde inne på Ullevål sykehus :oops:

Håper å få tid til å ordne det til sommeren..
Hans
Nå: Toyota Land Cruiser BJ 75 PU (1986)
Før: LJ 73 2,4td 33" (1989)

Hans Holmboe
Innlegg: 347
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » man jan 29, 2007 9:10 pm

I dag har jeg vært og hentet nye baklamper til bilen. Fikk tak i to strøkne lamper fra en 85 modell LJ70.. Så nå kan jeg flytte opp lampene fra fangeren.. Jeg betalte 600,- for dem, så det synes jeg var en god pris.
Vedlegg
DSCN1980.JPG
DSCN1980.JPG (36.6 kiB) Vist 5456 ganger
Hans
Nå: Toyota Land Cruiser BJ 75 PU (1986)
Før: LJ 73 2,4td 33" (1989)

Hans Holmboe
Innlegg: 347
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » søn apr 15, 2007 12:13 pm

Nå har det endelig blitt vinsj på bilen min også :D

Det er en T-max 8500 fra Netthandelen. Plata er kjøpt hos Bg-Nor, den er egentlig til en eller annen Jeep. Den er litt for smal til å bruke de originale mutterene i ramma, men jeg fjernet dem og lagde nye hull litt lenger inn. Da fikk jeg også vinsjen mye lenger inn under grillen enn hviss jeg hadde brukt de orginale hullene.

Tusen takk til Amund og Hoel på Bg-Nor for fantastisk service...
Vedlegg
Ferdig.jpg
Ferdig.jpg (54.8 kiB) Vist 5149 ganger
Ferdig 2.jpg
Ferdig 2.jpg (47.4 kiB) Vist 5149 ganger
Plassering av releboks.jpg
Plassering av releboks.jpg (47.01 kiB) Vist 5149 ganger
Prøvemontering.jpg
Prøvemontering.jpg (60.45 kiB) Vist 5149 ganger
Hans
Nå: Toyota Land Cruiser BJ 75 PU (1986)
Før: LJ 73 2,4td 33" (1989)

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » søn apr 15, 2007 9:25 pm

kjører du med signal motakeren fast i releboksen hele tiden? eller må du ha av grille da du skal vinsje?
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Hans Holmboe
Innlegg: 347
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » søn apr 15, 2007 9:44 pm

Neida, tar den av. Det er plass til å sette den inn hvis man åpner panseret... Skal kanskje finne en mer optimal plassering seinere.
Hans
Nå: Toyota Land Cruiser BJ 75 PU (1986)
Før: LJ 73 2,4td 33" (1989)

Hans Holmboe
Innlegg: 347
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Legg inn av Hans Holmboe » ons des 05, 2007 9:45 pm

Etter en lengre tid med startproblemer måtte jeg nå gjøre noe med starteren. Jeg valgte å overhale den selv, og da kom utgiften på voldsomme 211,- :lol:

De klarte ikke å finne delenummerene til overhalingssettet hos Toyota, så tusen takk til Arne som hadde nummerene.

Jeg bor i en studentleilighet i Oslo, så det er veldig bra å ha en snill kjæreste når jeg oppretter verksted på stuegulvet :D
Vedlegg
Nye deler montert.jpg
Nye deler montert.jpg (36.23 kiB) Vist 4965 ganger
Nye deler.jpg
Nye deler.jpg (43.59 kiB) Vist 4965 ganger
Gamle kontakter.jpg
Gamle kontakter.jpg (28.82 kiB) Vist 4965 ganger
Gammelt innslag.jpg
Gammelt innslag.jpg (40.95 kiB) Vist 4965 ganger
Verksted på hybel.jpg
Verksted på hybel.jpg (30.72 kiB) Vist 4965 ganger
Hans
Nå: Toyota Land Cruiser BJ 75 PU (1986)
Før: LJ 73 2,4td 33" (1989)

Hans Holmboe
Innlegg: 347
Registrert: fre mai 21, 2004 3:18 pm
Sted: Pasvik

Re: Hans BJ 75 PU garasje (ex: LJ 73)

Legg inn av Hans Holmboe » tir apr 14, 2015 10:29 pm

Etter mange år uten LC ble det en ny Land Cruiser på meg i dag. Handla meg en 1986 BJ 75 PU 8) :D 8)

Gleder meg som en unge til å få den opp til Kirkenes...
Hans
Nå: Toyota Land Cruiser BJ 75 PU (1986)
Før: LJ 73 2,4td 33" (1989)

Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2404
Registrert: lør aug 21, 2004 3:13 am
Sted: Fetsund

Re: Hans BJ 75 PU garasje (ex: LJ 73)

Legg inn av JanK 55 » tir apr 14, 2015 10:37 pm

Gratulerer og velkommen tilbake :)
Bilde
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//

Brukeravatar
Geir Vangen
Innlegg: 743
Registrert: lør okt 02, 2004 4:58 pm
Sted: Sarpsborg

Re: Hans BJ 75 PU garasje (ex: LJ 73)

Legg inn av Geir Vangen » ons apr 15, 2015 8:27 am

Gratulerer med flott bil :D
Vedlegg
IMG_5506 (816 x 612).jpg
IMG_5506 (816 x 612).jpg (137.2 kiB) Vist 3886 ganger

Svar

Gå tilbake til «Garasje»