Even skrev:
Den fronten er skikkelig fet nå.
Jeg skjønner at det er digg med forsterka cv-ledd. Da slipper man å tenke mer på det. Men hvor ofte knuser egentlig noen et cv-ledd på en 60- eller 80-serie så lenge bruken ikke er mer enn middels offroad?
(Jeg har selvfølgelig kjøpt cromoly...

)
Ja, hvertfall på 60 og hilux, som har samme dim. har jeg hørt og sett flere som har tatt cv-ledda, men da i sammenhenger der belastningene har vært i overkant. Mye sving, sperre og litt for store horn i panna i terrenget/grustaket tar de. På 80, som er litt grøvre, har jeg ikke hørt om brudd her til lands, men i mitt tilfelle vil det uansett være skjebnesvangert da ingen av sperrene hindrer at krafta drar dit det ikke er motstand.
Hadde egentlig tenkt å nøye meg med svakere/billigere metall, da jeg fant et sett fra australia med smørenippel ytterst på akseltappen.

Men så er det jo så enkelt å gå for det som ligger på lager her til lands, til en overkommelig pris, -etter at feriepengene kom.. Med sperre i orden og 35" dekk samt litt idiotoffroaderfaring så er nok Longfields tryggest!
Nå knaser det så godt at noe må gjøres, selv om en orntlig rens og smøring sannsynligvis ville redusert mye av ubehaget, særlig ved lite luft og sving-rygging.
Jeg kjører såpass få km så da håper jeg de skal holde de 15 årene jeg skal ha bilen..
Rullegud skrev:
Fy flate, den der passa fryktelig fint i fronten på 80'n!
Gikk rett inn på ønskelista mi gitt...
Merker du stor forskjell fra "bærplukkern"?
Bamsen blir stadig grommere!
Stor forskjell?, tja, mer oppmerksomet hvertfall! Forøvrig så var "bærplukker`n" tyngre enn ShortBus`n, uten vinsj i. Angrepsvinkelen var jo elendig utenfor vei, og noen av løypetraseene som jeg prøvde på Landstreffet hadde nok vært omtrent håpløse uten KortBuss`n!
Ja, Bamse skal bli enda grommere, følg med..!