LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3618
Registrert: tir mai 25, 2004 10:07 am
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av dracan » man aug 13, 2007 10:02 am

Fett!
Ett slikt kamera er ikke allemanseie!
Ser jo ut som om ICen funker rimelig bra!
Merker stor forskjell eller?
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » man aug 13, 2007 10:13 am

Har kamera til låns på jobb for demo for tiden, fint til mye!
Og cooleren virker, iskalde rør ut av den selv etter stigninger. En bakke som bilen slakket av litt i, gjøres nå med en liten aksellerasjon i samme fart og gir, så noe har det å si. Blir enda bedre med ny eksos og mer diesel/trykk.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
Pirkka
Innlegg: 682
Registrert: søn jul 10, 2005 8:47 pm
Sted: Holmestrand

Legg inn av Pirkka » man aug 13, 2007 5:19 pm

Dette er höyteknologi :lol: rein gatebil dette Vidar :D

Brukeravatar
lj73jon
Innlegg: 1557
Registrert: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Sted: Os / Bergen

Legg inn av lj73jon » man aug 13, 2007 6:25 pm

Ja, den intercooleren så nice ut!!! Hvor høy temperatur tåler slangene da? Dette så veldig fristende ut!!!!

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » tir aug 14, 2007 1:17 am

Data fra butikk: (maxam-tuning.no)

Slangen tåler 9bar trykk.
Arbeidstemeratur -40 til +220grader.
4 lags forsterket 5mm tykk.

Og apropos gatebil, vurderer å slenge inn CT20'n i merca, og få tak i en mer lettdrevet sak i LJen, skulle gjerne hatt noe mer moderne som spinner bare man tenker på det. :) Garret 02 f.eks? Må helst passe også.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » tir aug 14, 2007 2:57 pm

Problems problems, har lagt 4 M8-skiver på hver wastegatebolt, og trykket har kun økt fra 0,5 til 0,6 bar. Mistenker turboen for å slippe litt olje også.
Skulle være nyoverhalt da jeg kjøpte bilen i fjor, men er den på tur å si takk for seg tro? Har ikke justert på dieselmengden ennå, ville først se at trykket kom dit jeg ville. Må dieselmengde økes for å få den til å spinne mer trykk også?

Hvilke kulelagrede lettdrevne turboer er bare å klaske på? Ønsker en som tar i mye tidligere, og sterkere hele veien. Ivertfall enn min trege CT20.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » tir aug 14, 2007 3:18 pm

Juster opp dieselmengde du...så får du trykk nok tror jeg. Uten å tilføre mer diesel i forholdt til økt luftmenge får du ikke høyere turbotrykk.

Når det gjelder turboer og oppbygging / beskaffenhet så må en nok anse CT20 og 26 som relativt antikke. Det har skjedd mye på turbofronten siden midt på 80 tallet. Nyere turboer er halve størrelsen og vel så effektive. Skal du ha riktig snurr på vifta er en racingturbo ikke å forakte. Den er som regel vannkjølt, samt at det er en kulelagerturbo med hurtig spool-up....dvs turboen lader tidligere....

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Innlegg: 2219
Registrert: tor jan 05, 2006 9:59 am
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av knixen » tir aug 14, 2007 3:47 pm

Med original eksos vil du nok også ha problem med å få opp trykket. Større eksos gjorde stort utslag hos meg. Hoppet fra 0.9 til drøyt 1,1
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1758
Registrert: ons mai 12, 2004 8:51 am
Sted: Alta

Legg inn av Steinar » tir aug 14, 2007 8:37 pm

Jeg justerte t-trykket som deg og trykket økte fra 0,45 til 0,7 uten å justere diesel mengden, men jeg hadde bygd om eksosen til 2,5. Syns bilen gikk greit nok selv med 35" MTR så jeg rørte ikke diesel mengden. Trykker vil, som Eivind sier, sansynligvis øke noe hvis du gir litt mer diesel.

Kanskje du har en liten lekkasje ett sted ??
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » tir aug 14, 2007 10:43 pm

Ok, lar den være som den er til jeg har fått bytta eksos, ble ble bedre enn før, og bakker merkes helt klart mindre nå. CT20B mener bruttern skal være bra, men passer denne rett inn tro?
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » tir aug 14, 2007 10:57 pm

Riktig det Knixen sier her.....større eksos gir bedre flow. Mest mulig rette rør harjeg blitt fortalt...

jehenden
Innlegg: 110
Registrert: tor des 08, 2005 6:34 pm
Sted: Vestfold

Legg inn av jehenden » tor aug 16, 2007 1:37 am

Du skulle fått deg en Garrett GT blåse. Dobble kulelagre og bare kos.

Koster jo litt, men sammenlignet med norske priser er det jo som vanlig turbo.

Denne lille tassen hadde nok gjort susen.
http://www.optionimports.com/garrettgt25r.html
"Ride the big one"

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » tor aug 16, 2007 8:32 am

Ja...den så ikke dum ut! Den er nok noe helt annet enn Toy sin CT20. Løp og kjøp! :D

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3618
Registrert: tir mai 25, 2004 10:07 am
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av dracan » tor aug 16, 2007 10:05 am

Her har dem noen brukte til ok pris:

http://www.klracing.se/index.php?subpag ... tegori=133
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » tor aug 23, 2007 7:14 pm

Da lukter det gatekjøkken! Hydro Texaco på Leangen er begynt å selge 30% og 100% Biodiesel, og jeg tanka 29 l 100%, som gir ei blanding på ca 35%.
Fungerer prikkfritt, eneste jeg merker er ei litt interessant lukt.

Og etter IC-montering: Langkjøring med flyttelass, skistativ og 31": 0,88 pr mil.(Regnet etter reell avstand, ikke km-teller) Og ca literen på div by/blandakjør. Lader 0,6 bar maks.

Men over til det negative: Har sett antydning til en sprekk ved bakerste eksosinnfestinga i ramma, begynte å stikke med et skrujern, og et 3cm høyt og 10-15cm langt hull åpenbarer seg. :( Her må det totalrengjøring og sveising og behandling til.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » tir sep 04, 2007 6:20 pm

Har nå endelig fått opp turbotrykket litt!
Selv med M10-mutter som mellomlegg for wastegate ble det ikke mer enn 0,6 bar ladetrykk. Trodde først at det manglet diesel, så skrudde opp pumpa 1/4 omdreining. Sort røyk på høyt turtall, så nok diesel.
Bestemte meg for å gå for bleed valve og stakk innom ES Tuning. 3 uker levering, og Rena til helga! Så da måtte det bli hjemmemekka, så ble det Torshov, Biltema, og Amcar. Ingenting. Men erfaren som sistnevnte var tipsa meg om TESS, så 8 min før stengetid ble det leting!
Noen cm 5mm silikonslange, T-stykke, noen slangeklemmer, og en kuleventil m/ tilbehør. Se bilder.

Ga 0,73 bar med åpen ventil (men med filter i enden), og jeg ville ha mer, så strupa slangen inn til T-en med en strips, og rett opp på 0,8 bar med litt turtall. Og ble billig også, 2-300 spenn, istedet for 1000 og mer til.
Vedlegg
DSC00627-n.JPG
DSC00627-n.JPG (35.59 kiB) Vist 4571 ganger
DSC00626.JPG
DSC00626.JPG (38.54 kiB) Vist 4571 ganger
DSC00625.JPG
DSC00625.JPG (28.75 kiB) Vist 4571 ganger
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Innlegg: 2219
Registrert: tor jan 05, 2006 9:59 am
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av knixen » ons sep 05, 2007 1:12 am

Du får ikke ladet skikkelig før du bygger ny eksos. Min spratt opp 0,3 bar når jeg gikk fra 2 til 3 tommer...
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: Vidar B's LJ70-garasje - kommentarer er velkommen!

Legg inn av lcvidar » man sep 10, 2007 11:52 am

[quote="lcvidar"]Kjøpte min LJ70 86-modell i september 2006 med 377.500 på telleren.

Ting gjort med bilen, hurtigliste:

370000: Motor byttet med en som var gått 170.000, nyoverhalt topp og turbo. Registerreim ny. Bremser nye, foran nye kalipere.
379000: Olje/filter + Ladac 1204 spenningsregulator + fett mellomaksler + montert utetemp/voltmeter samt turbotrykksmåler (0,5bar maks sier den) + koblet om til manuell gløding med trykkbryter.
380000: Strammet forhjulslager venstre + stoppet lekkasje i takrenne og drenert skjermer bak samt kanaler.
381500: Oljebytte på gir/transfer/differ/servo, def. simmerring mot knokkelhus -> majones...
381700: Byttet til Hella 7" hovedlys, samt Bosch Rallye 225 ekstralys.
383000: Byttet kontakter i starterinnslag
385000: Ny stereo - Sony 610 ettellerannet m/ USB/fjernkontroll/joystick/aux in
385500: Byttet til 2" OME hevesett, radioantenne byttet til kort pisk, glødekabel erstattet
386000(10-5-07): Byttet olje/filter: Pennz 15W-40 og org.filter, kon-luftfilter, 2 stk Exide Maxxima DC, LS-olje bakdiff, håndbrekkwire.
388000(10-7-07): Byttet til Pipercrossfilter i originalboks, samt byttet termostat, rengjort kjøleanlegg og byttet kjøleveske.
389500(24-7-07): Catch tank montert, hengsler bakdør fikset.
390000(12-8-07): Intercooler montert, samt 4 skiver på wastegate.
391000(2-9-07): Bleed valve montert, justert til 0,75 bar, samt 1/4 tørn på pumpa. Ble stas! Og forstatt ingen sort røyk. Rustbehandling av karrosseriet er påbegynt.

Ting som står for tur:

-Bytte simmerringer++ foraksel, finne ut av ulyd som kommer ved pådrag og 4wd innkoblet, bytte gearkasser
-Vinduspakninger og rust/lakkfiks, sandblåsing/oljebehandling,
-Renovere interiør, mer interiørlys, sentrallås, montere arbeids/ryggelys,
-Motor: 1 3/4" -> 2.5" eksos, sjekke dysene
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » man sep 10, 2007 11:59 am

Auda, var på Wolfroad i helga. Den ble passe lillebror den bilen min, tok en del bilder, bl.a. ved siden av en viss 73 med godkjente 38". Meget pen bil!

Så det blir nok breddere, og 33x12,5 på 10" etter hvert! Må bare først få litt tall i vognkortet, samt på kontoen. :(
Så vel knapt en eneste cruiser med mindre enn 35" i helga.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

nero04
Innlegg: 97
Registrert: tor des 01, 2005 9:11 pm
Sted: Narvik

arti

Legg inn av nero04 » man sep 10, 2007 4:35 pm

kordan motor og kordan turbo har du i biln? orginalt?

Svar

Gå tilbake til «Garasje»