LC-Valdres sin garasje 120GX 2005

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Brukeravatar
LC_Valdres
Sted: Atna, Hedmark, Østerdalen

LC-Valdres sin garasje 120GX 2005

Legg inn av LC_Valdres » tor okt 29, 2015 11:19 pm

Er nylig endelig blitt eier av en LC120 GX 3.0 D4-D 2005 mod med km 215.000

Har planer om å bytte følgende;
-frontlykter til prosjektorlykter med angel eyes...PÅ PLASS, IKKE MONTERT
-nye baklykter med led...MONTERT
-bytte til led i alt av innvendig belysning...MONTERT
-ryggekamera...PÅ PLASS, IKKE MONTERT
-kufanger...MONTERT
-Catch tank...PÅ PLASS, IKKE MONTERT
-vindavvisere...FERDIG MONTERT
-nye dørmatter...PÅ PLASS, TYPE BEIGE FRA GYTEK. VELDIG BRA PASSFORM, ANBEFALES...

Lurer også på hva som anbefales vedrørende oljer, bytte av disse...
-bør jeg bytte alt av oljer? GJNNOMFØRT
-hovedservice?...HOVEDSERVICE TATT, ALT BRA...MÅLT TRYKK OG INJEKTORER LIGGER PÅ 0...
-bør eg bytte SCV ventil? PÅ PLASS, IKKE MONTERT
-hvor kan eg få flushet automatkassen?...GJENNOMFØRT

Sliter med å få finne siste versjon av NAVI DVD MAP UPDATE...OK, siste versjon 2015/2016 på plass
Vedlegg
2015-11-03 23.32.13.jpg
Da var nybilen på plass
2015-11-03 23.32.13.jpg (359.89 kiB) Vist 5601 ganger
2015-11-03 23.32.51.jpg
Baklyktene skal byttes
2015-11-03 23.32.51.jpg (540.23 kiB) Vist 5601 ganger
2015-11-03 23.32.17.jpg
2015-11-03 23.32.17.jpg (393.18 kiB) Vist 5601 ganger
Sist redigert av LC_Valdres den man des 21, 2015 9:49 am, redigert 20 ganger totalt.
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 313000 km
- Motorolje Castrol Magnatec
- TTE boks
- Catchtank IKKE montert, kanskje
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

Min garasje; http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 12#p187512

superhansen
Sted: Drøbak

Re: RogerM's LC120 GX 2005 garasje

Legg inn av superhansen » fre okt 30, 2015 9:12 pm

Er det servicehefte på bilen så du vet når oljer og filtre er skiftet sist?Hvis ikke hadde jeg skiftet alt av oljer og filtre.Hva man liker av olje er vel individuelt,jeg bruker Castrol og synes det er topp!
120 GX 08 mod.

Brukeravatar
LC_Valdres

Re: RogerM's LC120 GX 2005 garasje

Legg inn av LC_Valdres » man nov 02, 2015 10:15 pm

superhansen skrev:Er det servicehefte på bilen så du vet når oljer og filtre er skiftet sist?Hvis ikke hadde jeg skiftet alt av oljer og filtre.Hva man liker av olje er vel individuelt,jeg bruker Castrol og synes det er topp!
Ble tur innom Toyota her i Valdres, jøss det er dyrt med hovedservice...8000,- skulle de ha...
Men fikk ut bekreftelse at dysepakningene vedrørende dyseproblemer er skiftet.
Er ute etter noen som driver med flush av girkassen, det gjorde de ikke her oppe i fjellheimen.
Tips til noen dyktige andre plasser i nærheten?
Jakter også nyeste oppdaterte DVD til navi...anyone?
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 313000 km
- TTE boks
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

lc120gx05
Sted: Fetsund

Re: LC-Valdres sin 120GX 2005 garasje

Legg inn av lc120gx05 » ons nov 04, 2015 8:31 pm

Hei!

Gratulerer med flott bil!

Angående at du har fått konstatert at dysepakningene er byttet på bilen, er det langt fra sikkert at dysene er friskmeldte. Jeg også fikk bekreftet at pakningene var byttet på min, da jeg hadde den på storservice tok de diagnose på bilen og det viste seg da at 3 av 4 dyser var utenfor akseptabel verdi. Så da ble det dysebytte...

Hadde jeg vært deg, hadde jeg fått tatt en diagnose på bilen ved neste anledning.

Men ellers en knall god bil!

Brukeravatar
LC_Valdres

Re: LC-Valdres sin 120GX 2005 garasje

Legg inn av LC_Valdres » ons nov 04, 2015 11:13 pm

lc120gx05 skrev:Hei!

Gratulerer med flott bil!

Angående at du har fått konstatert at dysepakningene er byttet på bilen, er det langt fra sikkert at dysene er friskmeldte. Jeg også fikk bekreftet at pakningene var byttet på min, da jeg hadde den på storservice tok de diagnose på bilen og det viste seg da at 3 av 4 dyser var utenfor akseptabel verdi. Så da ble det dysebytte...

Hadde jeg vært deg, hadde jeg fått tatt en diagnose på bilen ved neste anledning.

Men ellers en knall god bil!
Takk for tipset, jepp da skal eg få de til å ta en diagnose på dysene...
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 313000 km
- TTE boks
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

JanP
Sted: Trondheimregionen

Re: LC-Valdres sin garasje 120GX 2005

Legg inn av JanP » ons nov 25, 2015 8:11 pm

Om den går som ei klokke i dag så trenger det nok ikke vare evig. :(
Sjekk litt hva jeg og andre har skrevet om dette, og spesiellt innsug/EGR. Om Injectorer så må du selv vurdere, men pass på bilen ihvertfall. Hører du denne kaklingen ved kald bil nå når når det er kjøligere ute så bør du passe ekstra på. Det kan være et tegn på begynnende dårlig sprøytebilde, og da er det Injectorbytte som kanskje er løsningen. Vil du ha mere detaljer så send meg gjerne en PM.

Ifølge loklal verksmester gir ikke en test av dysene noe helt riktig bilde av verdiene. Blant annet fordi 2 og 2 sylindrer og Injectorer jobber sammen, og da kan den ene gi et feilbilde av partneren sin. Sannsynligvis bortkastede penger, men det får du snakke litt med fagfolk om hvis du har noen som er dyktig i faget. Jeg stoler 100% på lokal verksmester, men det kostet jo litt det som jeg gjorde. Men nå er det betalt og gjort, og bilen er ganske annerledes når det gjelder respons på gasspådrag. :D

PS: om du ikke finner andre for Flushing så gjør som meg og mange andre; ring Dokken Bil på Vinstra.
//JanP

I denne tråden http://www.nlck.no/forum/posting.php?mo ... 4979f80397
skrev "Motorgarasjen":

Motorgarasjen skrev:Vet ikke om det er det samme verdiene på disse dysene,
men har hatt problem med dyser på de første Hiace D4D, fra 2002 til 2006.
Disse er vel mest lik dysene til Landcruiser 163 HK.
De er ikke glad i vann i dieselen, og kondensfjerner er helt forbudt.
Pga vann i dieselen, med påfølgenede bruk av kondensfjerner, har flere dyser feilet,
slik at motorene har gått i nødmodus.
Bare bytte av dyser har medført nye dysehavari,
så oppskriften er drenering og renblåsing av tank og system ved bytte.
For feilsøking ble jeg på mitt lokale Toyota-verksted anbefalt å skaffe meg en: Toyota Intelligent tester 2 ,
samme som de brukte selv.
Den fik jeg kjøpt for noen lapper ved å søke på Aliexpress.com.
Ved å henge den på diagnosesystemet, kan man lese av verdiene som motorstyringen bruker for å korrigere på dysene.
Fikk beskjed om at hvis en dyse skilte seg ut på verdiene her var det den som var problemet.
I enkelte tilfeller, kunne man finne den defekte dysen ved denne måten, men verdiene ble vi aldri kloke på.
Noen ganger fikk vi for like verdier til at man kunne si eksakt hvilken dyse det var,
så da var det å forsøke å bytte de to dysene som hadde lavest og høyest verdi.
Noen ganger fungerte det, og noen ganger ikke.
Etter en tid var alle tilgjengelige bruktdyser oppbrukt, og vi satt med mange utskiftede dyser vi ikke viste om var defekte eller ikke.
Tok så kontakt med med Autoex i Trondheim, og fikk snakket med noen som hadde erfaring der.
De funksjonstester dysene der, og kjører de i testbenk.
Fikk beskjed om at avlesning av korrigeringsverdier ikke er noen sikker metode for avsløring av dysefeil,
og at Toyota Hell avd Trondheim derfor hadde gjort rutine av å skifte alle 4, for å være sikker på at riktig dyser ble skiftet ut.
Dette har jeg ikke dobbeltsjekket med Hell bil men det høres logisk ut, da det er mye jobb med skifting,
og har du først skrudd deg inn til en dyse så er det samme jobb å skifte alle 4.
I allefall de testet dysene i to runder, først enkel test, med trykktesting og visuell inspeksjon av forstøvning og lekkasje.
Dette var som en tradisjonell trykktester, men med en styringsboks som gav dysene elektrisk signal for åpning i en gitt frekvens.
Her ble mange dyser forkastet, da man allerede kunne se for stor lekkasje, eller feil åpningstrykk.
Hvis de passerte denne testen, ble de koblet opp i en mere avansert maskin, som funksjonstestet alle steg og rytmer, styrt og registrert av data.
Her dukket nye feil opp på noen av de som passerte forrige test, de sa dysene kollapset på enkelte trykk og frekvenser.
Ut av dette satt vi igjen med utskiftede dyser som var testet og godkjente, som vi har benyttet i biler med god funksjon.
Av avleste verdier kan en dyse med mindre en +- 1 feile, og en dyse med mere enn +- 2 fungere fint.
Konklusjonen er at dysene kan ha funksjonsfeil uavhengig av korrigeringsverdi
For mitt vedkommende var det ikke stygg gange som var problemet, men at bilene gikk i nødmodus,
helst på tomgang, men enkelte ganger ved 2000-3000 omdreininger, kombinert med gassbevegelser.
Felles feilmelding på testeren var malfunction fuel-line.
Ved tvil finnes det i alle fall muligheter for testing av dysene i stedet for utskifting.
Og AutoEx kom med følgende trøst: det er slett ikke bare Toyota som har slitt med dyseproblematikk på commonraildyser,
det gjaldt nesten samtlige merker.

Noe annet vi også har lært, er at det er vanskelig å få brukte dyserør til D4D tette, og at de er anbefalt byttet ved skruing.
Har i midlertidig også lært at det oftest går bra med brukte, men da må man skru til litt mer en man føler seg komfortabel med.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

Andreas30
Sted: Bærum

Legg inn av Andreas30 » ons nov 25, 2015 9:11 pm

Bytt scv ventil iallefall før du drar for og måle injektor verdier
scv ventil er den som styrer at diselpumpa gir nok trykk og at injektorene får den disel dem skal ha
er scv ventil forurensa eller sliten så kan du risikere at en eller 2 av injektorene får feil dysebilde .

Bytter du scv ventil så er det store sjanser for at injektor verdiene er innenfor så lenge ikke
bilen har gått over 200 000 etter sist bytte av injektorer :D

levetid på injektorer er et sted mellom 150 000 til 250 000 km
lengst mulig levetid får du ved bruk av kvalitets disel og bruk av org Diselfilter bytt helst 2 ganger i året 60 000 intervalen som toyota verkstedet bruker er ikke brukbart med det klima vi har her på berget med så streng kulde
jeg bytter mitt diselfilter på hver 15 000 mye på grunn av jeg er mye på fjellet i torpa nordre land ikke langt ifra deg :D
05 mod lc 120 vx
407 000 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
LC_Valdres

Legg inn av LC_Valdres » tor nov 26, 2015 1:21 am

Andreas30 skrev:Bytt scv ventil iallefall før du drar for og måle injektor verdier
scv ventil er den som styrer at diselpumpa gir nok trykk og at injektorene får den disel dem skal ha
er scv ventil forurensa eller sliten så kan du risikere at en eller 2 av injektorene får feil dysebilde .

Bytter du scv ventil så er det store sjanser for at injektor verdiene er innenfor så lenge ikke

lengst mulig levetid får du ved bruk av kvalitets disel og bruk av org Diselfilter bytt helst 2 ganger i året 60 000 intervalen som toyota verkstedet bruker er ikke brukbart med det klima vi har her på berget med så streng kulde
jeg bytter mitt diselfilter på hver 15 000 mye på grunn av jeg er mye på fjellet i torpa nordre land ikke langt ifra deg :D
Takk for svar Andreas...
Eg har fått scv ventil i hus, men eg sliter litt der...har funnet hvor den sitter på motor men er ikke veldrevet mekaniker...har fundert på å spørre deg Andreas om hjelp til å skifte den, men vil ikke hefte folk...kan eg spørre deg, ville du hjulpet meg?
Dyseverdier etter hovedservice 210.000km var på rundt 0,1-0,5 ifølge mekaniker etter målinger på kald motor...ok det eller?
Catch tank er på vei i posten fra USA...er om hjørnet...
Lurer på å bestille noen Tunap produkter, hva tenker du Andreas...Er jo postet positivt om dem...?!
Har fått bestilt time til neste torsdag på verksted her som kan flushe kassa, 2500,- pluss olja skulle de ha...ikke gærne det eller?
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 313000 km
- TTE boks
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » tor nov 26, 2015 6:57 pm

LC_Valdres skrev:
Andreas30 skrev:Bytt scv ventil iallefall før du drar for og måle injektor verdier

Takk for svar Andreas...
Eg har fått scv ventil i hus, men eg sliter litt der...har funnet hvor den sitter på motor men er ikke veldrevet mekaniker...har fundert på å spørre deg Andreas om hjelp til å skifte den, men vil ikke hefte folk...kan eg spørre deg, ville du hjulpet meg?
Dyseverdier etter hovedservice 210.000km var på rundt 0,1-0,5 ifølge mekaniker etter målinger på kald motor...ok det eller?
Catch tank er på vei i posten fra USA...er om hjørnet...
Lurer på å bestille noen Tunap produkter, hva tenker du Andreas...Er jo postet positivt om dem...?!
Har fått bestilt time til neste torsdag på verksted her som kan flushe kassa, 2500,- pluss olja skulle de ha...ikke gærne det eller?
Hei er for påseila med jobb i lang tid framover så får ikke mulighet og hjelpe desverre
Men vist du skal på dokken bil og flushe kassa så bytter dem scv ventil for deg på et blunk bare spør dem på forhånd
meget service instilte folk på dokken bil og dyktige flusha kassa mi der selv .
dyse verdiene dine hørtes jo meget bra ut på den hoverservicen
Tunap er bra greier kan anbefale og ha på en 984 på hver 30 000 km dette er gull for diselpumpe og injektorer
og etter og prata med asker bosh diesel elektro så er denne helt trygt og ha rett på tanken

prisen jeg ga på flush på kassa på dokken bil var 4500 kr så høres ut som du har fått en meget god pris :D

link til tunap 984
http://www.flissundet.no/webshop.aspx?p ... 5#products
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

JanP

Legg inn av JanP » tor nov 26, 2015 7:33 pm

De reklamerer med fastpris på 4990;- Samme som jeg betalte i fjor sommer. Og enig med Andreas; det er en trygg plass å gjøre dette på. Anbefales!!

http://vinstra.toyota.no/om-oss/om-dokken-bil/

Brukeravatar
LC_Valdres

Legg inn av LC_Valdres » søn nov 29, 2015 11:34 pm

Da er helgen brukt til mye skruving og en del timer brukt, er tross alt bare hobbymekaniker...
- har bytta 6-7 bryterlys som var gåen...
- har montert kufanger 73mm fra Bullbars...
- har bytta ut all innvendig belysning til LED...
- venter fortsatt på catchtanken som kommer fra USA...
- da er også nyeste versjon av DVD MAP update 2015/2016 versjon 2 på plass...

Nå føler eg at eg begynner å nærme meg med å få en god oversikt over bilen;
- hovedservice tatt på 210.000km
- da har eg fått flushet og har kontroll på automatkassen, kan love den olja var svart i starten.
det ble brukt 18 liter for å få den nærmest helt ren, kosta 5500,- men verdt hver krone...
- alt av instrumenter/belysning virker og er lys i nå

Prosjekter på gang;
- gått i tenkeboksen vedrørende AT 35" bygging, koster jo en del (er det alternativer til å få
hevet bilen 2" og fortsatt beholde TEMS?)
- få bedre lys, blir vel Rally3003 tusenmetre
- få renset dyser, Tunap er anbefalt av mange her inne inklusive lokalt verksted her i Valdres

Ellers er det ikke mye å utsette på bilen, er meget fornøyd med guten så langt...er en sann glede å kjøre

Bilder kommer...
Vedlegg
2015-11-30 12.44.02.jpg
Flushing av automatkassa, ved begynnelsen
2015-11-30 12.44.02.jpg (1.49 MiB) Vist 5600 ganger
2015-11-30 12.52.10.jpg
Etterpå...det ble brukt 18 liter og resultatet ser man jo selv...anbefales å gjøre dette. Jeg merket forskjell med EN GANG !!!
Mye mykere giring og overgang...
2015-11-30 12.52.10.jpg (1.65 MiB) Vist 5600 ganger
2015-12-01 15.24.55-1.jpg
Kufanger montert, neste prosjekt blir Rally 3003 m/LED parklys og xenonpære.
2015-12-01 15.24.55-1.jpg (1.51 MiB) Vist 5600 ganger
2015-12-01 15.24.09.jpg
Ble fornøyd med kufanger, 73mm og ser bedre ut
2015-12-01 15.24.09.jpg (1.62 MiB) Vist 5600 ganger
2015-12-01 15.25.38.jpg
Nye baklys med LED montert, disse skal legges på film for å få bort glasseffekten.
2015-12-01 15.25.38.jpg (1.52 MiB) Vist 5600 ganger
Sist redigert av LC_Valdres den tir des 08, 2015 7:31 pm, redigert 7 ganger totalt.
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 313000 km
- TTE boks
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » man nov 30, 2015 9:38 pm

Gratulerer med så flott land crusier :D
Fått gjort mye i helgen du da du får nok en trofast turkamrat i den bilen smilet blir større jo mere en kjører med dissa bila .

Blir tøft med kufanger :D

Ta gjerne en titt i garasjen min så kan du vurdere om du vil gå for den rimlige løsningen med heving og 33 tommere
eller om du vil bruke mye penger i drammen på 35

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=6463
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
LC_Valdres

Legg inn av LC_Valdres » fre des 11, 2015 3:50 pm

Tips for de som trenger originale deler fra nettet.
http://toyota-europe.epc-data.com/land_cruiser_prado/

Det er penger å spare på å bestille fra Amayama, det er Toyota originaldeler.
Har selv kjøpt komplett alle pærer til diverse brytere med lys i og jeg sparte MYE...!!!

Helga for min del ble ikke bra, ble dårlig så da får eg nok ferdigstille prosjekter etterhvert;
- TTE boks kom i posten idag... :D :lol: :lol:
- Montere Rally 3003 med LED-lys parklys og xenonsett... :D
- Montere catchtanken, takk for tipsene Andreas... :D
- Ja og selvfølgelig nye NLCK skiltholdere... :lol:

Takk for praten idag Andreas, var hyggelig å treffe deg på Dokka og ta en kaffe sammen... :D

God helg godtfolk :D :lol: :lol:
Sist redigert av LC_Valdres den søn des 13, 2015 4:33 pm, redigert 1 gang totalt.
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 313000 km
- TTE boks
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » fre des 11, 2015 6:56 pm

LC_Valdres skrev:Tips for de som trenger originale deler fra nettet.
http://toyota-europe.epc-data.com/land_cruiser_prado/

Det er penger å spare på å bestille fra Amayama, det er Toyota originaldeler.
Har selv kjøpt komplett alle pærer til diverse brytere med lys i og jeg sparte MYE...!!!

Helga for min del går nok med til å skru bil og ferdigstille prosjekter;
- TTE boks kom i posten idag, monteres imorgen... :D :lol: :lol:
- Montere Rally 3003 med LED-lys parklys og xenonsett kjøpt av Andreas her inne... :D
- Montere catchtanken, takk for tipsene Andreas... :D
- Ja og selvfølgelig nye NLCK skiltholdere... :lol:
- Da tenker eg at helga er gått når eg er ferdig med dette...

Takk for praten idag Andreas, var hyggelig å treffe deg på Dokka og ta en kaffe sammen... :D

God helg godtfolk :D :lol: :lol:
Hei og takk for praten i dag var trivlig det og nyttig fikk jo delt litt erfaring og nyttige tips
Lykke til med montering i morgen :D
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

baardlie
Sted: buskerud

Legg inn av baardlie » lør des 12, 2015 8:44 am

Hei .
Flott bil du har , kler den lyktebøyla veldig bra :D
Bård-HZJ79- Tlf.97618988

Brukeravatar
LC_Valdres

Legg inn av LC_Valdres » søn des 13, 2015 9:09 am

baardlie skrev:Hei .
Flott bil du har , kler den lyktebøyla veldig bra :D
Takk for det, ja jeg ble fornøyd selv. Kommer et par Rally 3003 istedet for de Rigidlysene.
Det er en ting eg går og funderer på og det er om eg skulle hatt svart grill og bøyle, er i tenkeboksen...
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 313000 km
- TTE boks
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

Brukeravatar
LC_Valdres

Legg inn av LC_Valdres » søn des 13, 2015 4:35 pm

Da sliter eg litt nå, prøvde meg på å finne ut av dette med å koble opp TTE boksen, men måtte bare innse at dette klarte eg ikke...fan også..!!
Hvem sitter på monteringsanvisning?
Eller er det noen som kan hjelpe meg/tipse om hvilke bokser den kobles inn på?

På forhånd takk...
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 313000 km
- TTE boks
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

JanP

Legg inn av JanP » søn des 13, 2015 5:22 pm

Hei.

Det er jo bare å ta av de kablene som går til ECU'en, de er jo helt like de som sitter på TTE-boksen. Det er det du må starte med.

Og så skal kablene som du da har plukket løs pugges inn i de tilsvarende på TTE-boksen (hann mot hunn), og deretter kobler du de kablene du sitter igjen med på ECU'en. Eller om du kobler kablene på TTE-boksen til ECU'en, og de som du har igjen og er løse kobles da sammen med de som du startet med å løsne.

NB: Passer ikke dosene sammen så har du ikke rett boks.

Kjærringa mi klarer det. (Tror jeg..)

kaarekols
Sted: Telemark

Legg inn av kaarekols » søn des 13, 2015 7:59 pm

Værsågod.
Vedlegg
Monteringsanvisning TTE.pdf
(255.78 kiB) Lastet ned 74 ganger
LC 120 GX TEMS 2005 315.000 km