Aurstads garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Aurstads garasje

Innlegg av znyp »

Heisann, tenkte at det var på tide jeg laget min egen garasje siden jeg er innom så ofte :)

Er en kar på 34 som er utdannet Produksjonsteknikker og IT-mann. Bor i Inderøy i Nord-trøndelag med min samboer.


Bilde

Her er herligheten i all sin glans :)

En 2001 mod med 163hk, 5 seter med skinn og ac.

Avbildet på tur hjem etter å ha hentet den hos Haugen :)

Bilde

Rett hjem, og rett opp i sandtaket :)

Den begynte å fuske litt rett etter at jeg kom hjem, med hjelp av forumet ble det konstatert at det var SVC ventilene i dieselpumpa og de ble byttet. Haugen var hele tiden hjelpsom og ordnet raskt opp! Anbefales!

Iløpet av det siste året har den fått en DAB-spiller, nye bremser og støtdempere bak, et sett med indre&ytre styreledd og nå idag fått en ny radiator etter at den berømte flensen røk når jeg skulle sjekket hvordan tilstanden var med den. Et lite touch med pekefingeren var alt som skulle til..

Bilde

Vinterhjulene var slitne, og det var felgene også - så først en vask og så litt lakk før de fikk nye dekk :)

Bilde


I vinter ble det mange og lange turer på mørke nordtrønderske veier, så da er det greit med litt selskap og holde utkikk etter elger - Elgen Einar var kledd for anledningen med nisselue sydd av samboer så da holdt artsfrendene seg unna

Bilde


Planen videre er hylle system i bagasjerommet slik at det blir litt ryddere samt muligheten for å slenge en madrass der bak for lengre turer.

OME hevesett vurderes også samt soting av ruter.


Jeg har hatt stor nytte av forumet sålangt og håper at jeg blir bedre kjent med dere andre som er faste brukere :)
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Aurstads garasje

Innlegg av jørgen »

hei
og velkommen. det er mye info her på sidene og fra medlemmene. Alle kan bidra på sitt vis. Kul bil. fine oppgraderinger.
jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am
Lokasjon: Tromsø

Re: Aurstads garasje

Innlegg av RogerFo »

Hei og pen bil!

Jeg har et alufelglakkprosjekt på gang og er nysgjerring på hvilken lakktype du brukte?

Men kanskje like viktig, hvor var samboeren da du vasket felgene??? :shock:
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Aurstads garasje

Innlegg av jonwib »

Hej och välkommen.

Felg-i-oppvaskmaskin-trixet har jag inte testat på fruen än, stiligt :).
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Aurstads garasje

Innlegg av znyp »

RogerFo skrev:Hei og pen bil!

Jeg har et alufelglakkprosjekt på gang og er nysgjerring på hvilken lakktype du brukte?

Men kanskje like viktig, hvor var samboeren da du vasket felgene??? :shock:

Brukte Biltema sin alu-grunning og felg lakk. Resultatet ble sånn passe, et lag med klarlakk hadde nok gjort seg for de ble litt matte. Men det er ikke så nøye siden det er vinterfelger så de kan tåle å være litt rufsete.

Bilde

Felgen til høyre er ferdig grunnet og lakket (hvis det ikke kommer klart nok fram :D)


Felgene ble grundig vasket for hånd før de fikk innom en eldre vaskemaskin som skulle kastes - forøvrig fungerte det helt topp fordi vannet holdt rundt 70 grader og jeg fikk fjernet alt av fett og såperester. Felgene var tørre når de kom rykende varme ut ifra maskinen så da var det bare å lakke.. :)
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Aurstads garasje

Innlegg av znyp »

Bilde

Det spekuleres, måles og spekuleres.. :?


Prosjekt bilinnredning er igang.. Må få plass noen skuffer til verktøyet og mulighet til en madrass der bak.
Doodla litt i Sketchup og kom opp med dette første designet.

Bilde

Etter å ha lest 100vis av diverse forumtråder ang bilinnredning så skjønte jeg at dette ble for enkelt. Så jeg skrota den ideen.

Derimot så har jeg tenkt å kopiere denne løsningen:

http://forum.ih8mud.com/threads/warfiel ... on.280212/

Denne består av 4 stålrammer av flatstål som holder kryssfiner delerene og skuffene.

Bilde

Bilde

En kompis skal hjelpe meg å få bøyd til rammen som jeg så fester i de orginale festene i gulvet.

Bestilte skuffe-skinner ifra GSF Promounts, nærmere bestemt 900mm versjonen av disse:

http://www.gsf-promounts.com/ulf-hd-d-52-103-kg-pair/

95 cm uttrekk og 105 kg belastning til 600 kr stykket. Beste jeg har kunnet finne på pris ihvertfall. Frakten var også bare 240 kroner.

Bestilte samtidig 2 stk av disse skuffe-håndtakene:
Bilde
http://www.gsf-promounts.com/flush-vect ... ion-latch/

Når alt er i hus er det bare å finne fram kappsaga og tømmerblyanten å sette igang :D
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Aurstads garasje

Innlegg av znyp »

Da var helga gått med i å lage noen skuffer, fikk litt hjelp av en kompis som har tilgang til et godt snekker-verksted å det hjalp betraktelig. Eneste som gjenstår er å trekke toppen med noe stoff.


Bilde

Begynte med å finpusse litt på rammene og montere de i festepunktene til lastsikringen.

Bilde

Rammene montert og noe testing pågår for å se lengden på skuffene.

Bilde

Rammene har fått lengeplater innsatt. Pga kuven i bunnen av bagasjerommet så måtte det litt tilpassing til her.

Bilde

Alle lengdeplatene innsatt og rammene er skruvd sammen. Endeplate også satt på for å stabilisere.

Bilde

Skinnene satt inn og skuffene ble laget. Bunnplata ble frest inn i side-karmene og limt/skruvd sammen. Disse skal holde ei god stund!

Bilde

Test av fult uttrekk.

Bilde

Her har vi fått på frontplata og topplata. Topp-plata delte vi i to og lagde hull slik at man kommer til rundt innerskjermene.

Bilde

Bakplata og hullene er skjært ut.



Bilde


Ganske så ferdig, bare opptrekking igjen.

Bilde

Skinnene glir mykt selv med en god del rallemikk oppi skuffene. Låsene er kompresjons-låser så de holder skuffene trykt på plass når de er lukket. Skikkelig fornøyd med disse! Låsbare, både med nøkkel og hengelås.


Bilde

Og ferdig! :D

Jeg trenger forøvrig tips til hva jeg skal trekke kassa med, kjøpte noe slik høytaler trekk på biltema - men det blir for puslete. Må ha noe som varer et par år. Hvis det i tillegg kan matche interiøret hadde det jo vært fint. Tips til hvor jeg kan få tak i slikt i trønderlagsområdet?
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Aurstads garasje

Innlegg av jonwib »

Snyggt!

Ser väldigt bra ut.
turbokai
Innlegg: 267
Ble med: man aug 20, 2012 5:20 pm
Lokasjon: Asker

Re: Aurstads garasje

Innlegg av turbokai »

De skuffene ble skikkelig fine. Du kan jo ta deg en tur til nærmeste teppeforhandler og finne ett vegg til vegg teppe i riktig farge. Har du med en mal skjærer de det til for deg og kant syr det for noen kroner ekstra. Da ser det skikkelig proft ut også :-)
haakonbs
Innlegg: 327
Ble med: man sep 15, 2008 8:07 am
Lokasjon: Jessheim

Re: Aurstads garasje

Innlegg av haakonbs »

Pent :)
LC 90 1997 mod
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Aurstads garasje

Innlegg av znyp »

Da har jeg fått trekt opp kassa, måtte til en lokal møbelopptrekker før jeg fant noen som hadde godt utvalg. Carfilt eller noe heter stofftypen, skal være godt egnet til slike formål.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Kjøpte noen aluminiums lister på biltema som passet fint. Greit å få avslutta stoff'et på et skikkelig måte slik at det ikke rives opp.

Regner med at skuffe-fronten får seg et strøk maling før jeg sier meg ferdig i første omgang :)
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Aurstads garasje

Innlegg av jonwib »

Väldigt proffsigt utseende!

När jag bygger version 3 av mitt lådsysten så ska jag nog gå ett par extra varv innan jag går loss med kapsågen.
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Aurstads garasje

Innlegg av znyp »

jonwib skrev:Väldigt proffsigt utseende!

När jag bygger version 3 av mitt lådsysten så ska jag nog gå ett par extra varv innan jag går loss med kapsågen.

Takker! Du får poste noen bilder når du begynner :)


Var ute og tok siste finish nå samt monterte noen skuffestoppere slik at skuffene kan låses i utstrekt posisjon.

Her er resultatet:

Bilde

Bilde

Bilde

:lol:
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Aurstads garasje

Innlegg av Dag Einar »

Imponerende resultat og dette med oppvaskmaskinen og felgene ble jeg tent på.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
Makarov
Innlegg: 50
Ble med: søn feb 01, 2015 12:48 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Aurstads garasje

Innlegg av Makarov »

De skuffene ser jo svært bra ut. Jeg er fortsatt på planlegginsstadiet, og akkurat nå er vekt en faktor som spiller inn.
Thomas

Der skal Kugle til en Thrønder

LC 150 - 2013-modell

Garasjetråd
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Aurstads garasje

Innlegg av znyp »

Ikke så mye jeg har gjort med bilen siden siste oppdatering, men jeg har fått brukt den litt da!

Bilde

Er jo alt man kommer oppi også da - her er det en 900hk detroit diesel motor som måtte få litt starthjelp på et biltreff jeg hjelper til å arrangerer.


Etter at skuffene var montert så måtte man jo prøve ut muligheten til campere litt. Med baksetene slått ned og en nyinnkjøpt oppblåsbar madrass ifra Jula så ble Cruisern omvandlet til en campingbil. Noen hjemmesnekra gardiner samt en overmadrass så ble resultatet såpass at sambo'n sa seg villig til å prøve en helg på nye trakter i bilen.

Her tester vi "forteltet", et pop-up telt som også ble kjøpt på Jula..

Bilde


Turen gikk til Hedemark, første kveld ble tilbringet ved et lite tjern i Tydalen
Bilde

Bilde


Turen gikk videre til Røros neste dag, så videre til Tynset og ved Savalen så fant vi denne plassen:

Bilde

Fantastisk utsikt, 28 grader og noe godt i glasset. Kan det bli bedre? :D

Bilde

Bilde
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Aurstads garasje

Innlegg av jonwib »

Vackert! :)
Brukeravatar
alx
Innlegg: 52
Ble med: tir jul 14, 2015 2:25 pm
Lokasjon: Særp

Re: Aurstads garasje

Innlegg av alx »

Fin garasje skal til med innredning etterhvert så dette var spennende lesing! :D
Garasje: viewtopic.php?f=37&t=23584
2001 LC 100 4,2TD
1999 LC 90VX 3.0TD solgt
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Aurstads garasje

Innlegg av znyp »

alx skrev:Fin garasje skal til med innredning etterhvert så dette var spennende lesing! :D
Takker! Kan være behjelpelig med mål og tips om det trengs!
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
Brukeravatar
alx
Innlegg: 52
Ble med: tir jul 14, 2015 2:25 pm
Lokasjon: Særp

Re: Aurstads garasje

Innlegg av alx »

Mål og innkjøpsliste mottas med takk. Tok du høyden lik som nedfelte seter?
:D
Garasje: viewtopic.php?f=37&t=23584
2001 LC 100 4,2TD
1999 LC 90VX 3.0TD solgt
Svar

Tilbake til «Garasje»