Litt bakgrunnsinfo først; jeg har ønsket meg en Land Cruiser i mange år, men det har nå vært så mye annet å bruke pengene på. Kjøpte en jukse 4x4 (CR-V) i 2011, men den klarte ikke å stille kløa. Gammel var den også, sånn at i fjor (sånn ca da jeg passerte 40

Etter jul snakket jeg med banken, og begynte å kikke sånn på ordentlig. Fant mye lesning både her og på Pradopoint. Så ble det litt sånn frem og tilbake, og en kompis av meg klarte å så spiren om en 150. Det ble mer lesning, som førte til kikking på videoer med tittelen "Crawl Control".
Så fant jeg en 150 som virket interessant for 1 1/2 måned siden, og selv om den var over budsjettet mitt så var den veldig godt priset i forhold til det utstyret (bla crawl control) som jeg ønsket meg. Desverre så forsvant den fra Finn mens jeg var i tenkeboksen. Men spiren hadde fått mye næring, og en ekstra telefon til banken ble gjennomført. Prosjekt "Ny bil og større leilighet" ble forandret til prosjekt "Nyere bil og liten leilighet en stund til"...
Så var det bare å lete mer, som nevnt i denne tråden så var det vanskelig å finne god informasjon om bilene på Finn, og jeg så at mange ville ha like mye penger for sine forholdsvis enkelt utrustete utgaver som de som hadde mer.
Så spoler vi frem til Påsken. Ble syk som f. rett før Palmehelga, og påsken ble for det meste tilbragt på sofa'n mens jeg syntes synd på meg selv og leste om LC'er på nett. Jeg besøkte Finn flere ganger om dagen. 1.april dukker joggu ta meg annonsen med "drømmebilen" opp igjen, med følgende tekst "NB! BILEN ER FORTSATT TIL SALGS PGA ATT KJØPER SOM HOLDT AV BILEN I EN MND IKKE FIKK FINANSIERING!"
Jeg holdt på dette av sofaen, og kontakt med selger ble etablert umiddelbart. I løpet av kort til hadde vi avtalt visning, og andre påskedag brukte jeg dagen på å kjøre Trondheim - Lillehammer t/r.
Bilen ble inspisert og LC-spiren slo ut i full blomst. Henting ble avtalt, og så gikk det en uke med mye styr for å få omregistret og betalt bil.
Seint mandag kveld kom bilen oppover (kompis som plukket den opp når han skulle opp fra Oslo), og tirsdag var bilen endelig min på "ordentlig"

Obligatorisk bilde fra tirsdag:

2013 VX, ny i november, så ca 3 1/2 år nybilgaranti igjen. Ikke gått spesielt mye på saltet vei, har så vidt passert 45k km. Senter- og baksperre + Crawl Control, 4 kameraer. Ikke noe NAVI og enkel stereo. Ser at sommerdekkene har merket de kilometerene best, men de trillebårhjulene skal nå uansett skiftes ut etter hvert, så det er ikke noe krise

Jeg klarer jo selvsagt ikke å la bilen være i fred som den er, målet er å få en kurant feltvogn/turbil som også skal gå som dagligbil.
I første omgang er planen å bruke penger på å klargjøre bilen for Trøndervinteren:
- Understellsbehandling (tenker Tectyl)
- Full DEFA-pakke (har strømplass i borettslaget)
- Ordentlige lys (LED-bar eller "1000-metere", har ikke landet helt ennå)
Av egeninnsats så planlegger jeg å løfte gulvet litt og bygge skuffer bak i løpet av sommeren.
Så får jeg bruke litt tid på å tenke på felg/dekk (og evt løft), samt bilstereo med Apple AirPlay og DAB+/NAVI-løsning, med mål om få gjort det i 2016.
Har jo gjort en liten mod allerede da:
Dette er min første diesel-bil, og siden undertegnede ikke stoler 100% på undertegnede

Kom i posten i dag, og ble montert ASAP:

Nå har jeg altså sånn Formel 1 hurtig-fyllingslokk på bilen min (i følge leverandøren)