Christians garasje - (tidligere 90) Hilux mk3 96 mod

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Christians garasje - (tidligere 90) Hilux mk3 96 mod

Innlegg av christianmindrebo »

Velkommen til min garasje.

Jeg har hatt en Land Cruiser KDJ95 i ca 2 år, og koser meg med å lære mer om både skruing og kjøring i terrenget

Jeg hadde ikke ambisjoner om å gjøre noe særlig med bilen, men etter å ha blitt kjent med diverse medlemmer av denne klubben ble jeg inspirert både til å kjøpe OME sett og litt større hjul

Liker kjempegodt å ha en bil som både funker helt fint å levere i barnehagen med, og kjøre til kundemøter, men som allikevel kommer frem der kompiser som er med utenfor veien for første gang får bakoversveis.

Jeg starta ut som skikkelig nybegynner når det kommer til skruing, men nyter den bratte læringskurven, og gleden ved å gå fra frustrasjon til pur glede når jeg klarer å løse et stort (i mine øyne) problem.

Før og etterbilde:
Kona bak rattet på skogstur for å få prøvd 4hjulstrekken. Jeg fikk lov til å gå foran og bøye unna greiner, så hun likte tydeligvis bilen.
Kona bak rattet på skogstur for å få prøvd 4hjulstrekken. Jeg fikk lov til å gå foran og bøye unna greiner, så hun likte tydeligvis bilen.
cruiser_edited.jpg (148.38 KiB) Vist 15461 ganger
Bilde
Senest rettet af christianmindrebo man jan 11, 2016 11:15 pm, rettet i alt 10 gange.
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: 90 Garasje, Christians

Innlegg av ole_kristian »

christianmindrebo skrev: Boortsett fra en ørliten dødgang i styringen. Noen her inne som vet om det kan være en smal sak å fikse?
Hei, og gratulerer med Landcruiser!!

Jeg har hatt 1997 Landcruiser 90 i 3½ år, og den har nå gått snart 330 tusen km.
Kjempegod bil som jeg er veldig glad i.

Min hadde også dødgang i styring - som jeg merket umiddelbart etter jeg kjøpte den, og det ble på bruktbilgarantien justert forstilling, byttet både endeledd og bærekuler i håp om å bli kvitt problemet.
Men det var der fortsatt.
Saken er den at innfestingen til tannstangen sitter i noen kunststofforinger som det blir slark i, og da beveger hele tannstanga seg. Disse foringene får du ikke kjøpt løse hos Toyota, så hele tannstanga må byttes. Det ble gjort på min, og den kostet ny 23 tusen :x
Heldigvis fikk jeg også det innenfor bruktbilgarantien.

Men fortvil ikke. Det finnes uorginale løse foringer å få kjøpt på diverse nettbutikker, og ikke er det dyrt heller. Tror det koster under 50$ for komplett sett fra USA?
Jeg hadde en link til dette en gang - men jeg finner ikke igjen den, så kanskje det er noen andre på forumet som kan hjelpe til.

Ellers så bør du passe på rust. Skrape rein og male opp ramme på evt flekker du ser dukke opp der, og så sause det inn med olje, eller overlate det til et antirustverksted med godt rykte.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: 90 Garasje, Christians

Innlegg av pilten »

Gratulerer, flott med flere 90 er. Slærk i styringa kan være slittebærekuler. Iallfall så ble min stram og fin etter bytte.
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: 90 Garasje, Christians

Innlegg av christianmindrebo »

Den går rett og fint og sporer ingenting, så med null erfaring, skulle jeg tro det er slark heller enn noe i forstillingen. Men det vites ikke, skal sjekke med Toyota oslo som har hatt de siste servicen på den hva som har blitt byttet/gjort.

Den er litt brun under, så vil gjerne få sandblåst e.l. Og oljebehandlet. Noen som vet ca. Hvor mye man må ut med for å få gjort noe slikt og om noen evt har steder å anbefale?
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: 90 Garasje, Christians

Innlegg av Dag Einar »

At den er brun under skal du ikke bekymfre deg for. Nye biler blir brune under etter en vinter på saltede veier.
Men du kan følge med på en brakett på bakakslingen. Den kan ruste i stykker og det er ikke bra. Sjekk ogå at luftingen på bakakslinen er åpen. Sitter en fingerbøll liknende sak oppe på toppen av klokka til venstre sett bakfra.
Sjekk også foringene i stagg som går fra akslingen bak til karosseriet.
Foringene er å fp kjøpt løse hos Toyota, men det kan hende at du får beskjed om at de ikke selges løse, men det er feil.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
hr_nilsen
Innlegg: 142
Ble med: ons mai 11, 2011 8:22 pm
Lokasjon: Vannøya

Re: 90 Garasje, Christians

Innlegg av hr_nilsen »

Slakken kan være som nevnt over, i foringen t tannstag, enkel å skifte og billig å kjøpe fra f.eks milner offroad :)

Gratulere me nitti!
Stein-Wiggo

V8
BJ70 3B-T
KZJ95L AT38 1KZ-TE

Garasjen
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: 90 Garasje, Christians

Innlegg av christianmindrebo »

Dag Einar skrev:At den er brun under skal du ikke bekymfre deg for. Nye biler blir brune under etter en vinter på saltede veier.
Men du kan følge med på en brakett på bakakslingen. Den kan ruste i stykker og det er ikke bra. Sjekk ogå at luftingen på bakakslinen er åpen. Sitter en fingerbøll liknende sak oppe på toppen av klokka til venstre sett bakfra.
Sjekk også foringene i stagg som går fra akslingen bak til karosseriet.
Foringene er å fp kjøpt løse hos Toyota, men det kan hende at du får beskjed om at de ikke selges løse, men det er feil.
Takk for beroligende ord, men jeg vil allikevel gjøre et eller annet da den ikke ser ut til å ha vært understellsbehandlet tidligere, og i det minste for å forebygge alvorlige rustangrep. Noen som har erfaring med Vestfold Antirust, hvor nlck har rabattavtale? Evt denne som er samme opplegget, bare litt nærmere meg: http://www.antirust.no/. Noen som har synspunkter/ erfaringer fra disse stedene? For meg som ikke har noen fysisk garasje eller verktøy for å oljebehandle selv, synes jeg ikke 2000,- var så gal pris, men jeg har heller ikke noe å sammenlikne med.
hr_nilsen skrev:Slakken kan være som nevnt over, i foringen t tannstag, enkel å skifte og billig å kjøpe fra f.eks milner offroad :)
Supert, takk for tips, det skal jeg prøve meg på. Med fare for å avsløre meg som den nybegynneren jeg er, er det denne du sikter til?
http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/ ... bush-kit-1
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
hr_nilsen
Innlegg: 142
Ble med: ons mai 11, 2011 8:22 pm
Lokasjon: Vannøya

Re: 90 Garasje, Christians

Innlegg av hr_nilsen »

Jepp! D e dem :) Eg skifta dem i sommar, samt ny tannstag(rimelig fra milner), endeledd, linkarma, foringe i nedre A-arma ++
Stein-Wiggo

V8
BJ70 3B-T
KZJ95L AT38 1KZ-TE

Garasjen
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: 90 Garasje, Christians

Innlegg av christianmindrebo »

Sweet, takker
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Kompasset funker!

Innlegg av christianmindrebo »

Takket være en bra forklaring her på forumet funker nå kompasset!

Da gjenstår bare høydemåleren og fartsmåleren... Skulle duge å ta minuspolene på batteriene skjønte jeg, det får bli morgendagens prosjekt.
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: 90 Garasje, Christians

Innlegg av christianmindrebo »

Endelig er det på vei til å skje litt mer enn skifte av vindusviskere i denne garasjen

Etter at jeg var på garasjetreff hos Geir Vangen tidligere denne måneden, og var med på åpning av Offroadområdet på Rudskogen med 245/70/16, skjønte jeg at jeg var solgt. Fikk prøve Geirs 255/85/16 og tror at jeg kommer til å ende opp med et par BFG M/T i den dimmen snart.

Så til å starte med så gikk jeg da ut av BGnor mellom to møter på jobben i dag med noen esker fulle av OME. Det skal bli sånn passe stas å få montert på! Og når de er på skal jeg få kutta plass til nye dekk. Skulle gjerne likt å visst om det GÅR AN å kjøre hjem fra dekksjappa med 255/85/16 før det kuttes, da jeg nå fortsatt kjører på piggdekka. Og logikken min tilsier at det er greit å ha nye dekk på felg klare når det skal kuttes for å vite hvor mye som må tas. Høna eller egget?

Ellers har jeg bestilt foringer til tannstanga fra Milner endelig. sjekket slarken mens bilen var på bukken til Geir, og det var liten tvil om at foringene i tannstanga var synderen i slarken i styringen.

Ellers må jeg si at jeg jo har blitt glad i bilen, selv om det stadig dukker opp "små"ting som ikke er helt 100%. Actuatoren på diffsperra bak låste/skjerte seg i påsken, så måtte halte meg til Toyota i Elverum for å få hjelp til å få sperra til å slippe. Håper at den går an å overhale, selv om Toyota selvfølgelig mente den måtte byttes (12.000,-). Og når det nå har blitt varmt plutselig i Oslo, så ser det ut til å jeg må gjøre noe for at AC'en skal funke. Så da krysser jeg også fingrene for at det skal holde med en service, og at jeg ikke må bytte kompressor eller noe.

Selv om jeg helt klart var blant "de minste" på Rudskogen, så koste jeg meg kanskje bare enda mer: [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Mx7J9oVmTcs[/youtube]
Senest rettet af christianmindrebo ons mai 21, 2014 10:03 pm, rettet i alt 1 gang.
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: 90 Garasje, Christians

Innlegg av christianmindrebo »

Kan noen gi meg et kræsjkurs i hvordan jeg skal embedde youtubefilm? Jeg får det simpelthen ikke til samme hvor HELE URLen jeg tar med ... :evil:
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Innlegg av JanK 55 »

Her kan folket se videoen bare kopierte linken: https://www.youtube.com/watch?v=Mx7J9oVmTcs
Ikke overasket over at det blir heving og større hjul Christian :)
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Innlegg av christianmindrebo »

Her går det i venting og planlegging om dagen.

Har gått og kikket på disse godsakene som har ligget i boden min og godgjort seg, og kommende uke begynner til å skje!
dekk.png
dekk.png (550.94 KiB) Vist 14589 ganger
OME.png
OME.png (555.85 KiB) Vist 14589 ganger
fjærer.gif
fjærer.gif (202.96 KiB) Vist 14589 ganger
Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg ganske så mye.

Gleder meg også til å få det på bilen, så jeg får litt plass i boden igjen...

Så blir det spennende å se hvor mye kamp det blir å få plass til forhjulene.

Etter en del internett- og youtubeforskning virker det rimelig fristende å gå for denne fremgangsmåten for å bytte fjærer foran:

http://www.youtube.com/watch?v=5E6u7dC7 ... 1401050588
http://www.youtube.com/watch?v=jo0FJSi- ... 1401050588

Og igjen så er det noe jeg ikke klarer med dette youyube greiene, selv om jeg har fulgt anbefalingene til punkt og prikke + Pluss at jeg har forsøkt både IE og Chrome - Sukk...
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Innlegg av KjellOlsen »

Nå prækar vi, christian! Dette har vi ventet på! Skimter jeg 285/75-16 på merkelappen på dekket?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Innlegg av christianmindrebo »

Det er helt korrekt Kjell! Etter yoghurt turen til sverige begynte kverna å gå, og til slutt så måtte jeg bare bytte.

Må skryte av Vollen Truck & Parts for meget bra service og pris. Eneste de ikke kunne gjøre var seiping så det får jeg fikse et annet sted senere
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Detta blir saker christian. Du har vel nesten tilbragt natta i bua . He he. Gleder meg på dine vegne.
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Innlegg av christianmindrebo »

Ja jeg har måttet pille litt. Men deilig å ha noe å glede seg til også.

Nå har bilen fått AC anlegg igjen, det var også ganske digg. Kan anbefale Auto-utrustning på Alnabru/ Ulven.
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Innlegg av jonwib »

Chefsmekanikern är klar m garage och verktyg :).

Vi får väl fota så vi kan dokumentera operationen ordentligt. Och så hoppas vi jourhavande läkare Dr Olsen är beredd med LC ambulansen om allt går åt helv.te :).
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: Christianmindrebo's garasje - 90 VX

Innlegg av christianmindrebo »

Edit: Eh, ser i svima at jeg svarte på feil tråd, så hvis noen trodde at det spøkte her nå så gjorde det ikke det

Det måtte det en inneklemt fridag, barnevakt og en elskverdig svenske med plass og verktøy til for å få det i gang. Men denne uka skjer det!
Senest rettet af christianmindrebo man mai 26, 2014 11:08 pm, rettet i alt 1 gang.
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Svar

Tilbake til «Garasje»