Propellues vognskjul - HDJ80 AT37

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

propellue
Innlegg: 153
Registrert: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Sted: Langhus

Re: "Klara" - Propellues 1986 HJ60

Legg inn av propellue » tor okt 30, 2014 9:52 pm

Det blir ingen oppussing. :(

Har innsett at slaget egentlig er tapt, og bilen selges nå som delebil. Dersom det er interessant så finner du en egen annonse HER!

Brukeravatar
kavaleristen
Innlegg: 269
Registrert: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Sted: Sogndal

Re: "Klara" - Propellues 1986 HJ60

Legg inn av kavaleristen » fre okt 31, 2014 12:34 pm

Ikkje braa :/
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt

propellue
Innlegg: 153
Registrert: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Sted: Langhus

Re: "Klara" - Propellues 1986 HJ60

Legg inn av propellue » fre okt 31, 2014 2:42 pm

Nei, det syns ikke jeg heller.

Men bilen fikk jo overlevde jo det vi kjøpte den for, så sånn sett er jo egentlig fornøyd med hva den har utretta. Pluss at når den er borte så kan jeg finne et nytt artig prosjekt å fikle med. Kjenner at det har rykka kraftig i 80-foten i det siste. ;)

Brukeravatar
kavaleristen
Innlegg: 269
Registrert: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Sted: Sogndal

Re: "Klara" - Propellues 1986 HJ60

Legg inn av kavaleristen » man nov 03, 2014 1:54 pm

Som tidligere eier av hjemmemekka 60 og nå et par år med en 80 så vil jeg påstå at 60en har mye mer sjel enn 80en. 80 som vanlig bil er nok endel mer brukbar (spesielt på tricky vinterføre), men den vil aldri bli en 60 følelsesmessig. Og utseendemessig er 80en jo aaaltfor nymotens i konkurranse med "skuldra" på panseret, de runde lysene og hulbuestripen som strekker seg bakover en 60 har å skilte med.. sukk! :)
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt

propellue
Innlegg: 153
Registrert: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Sted: Langhus

Re: "Klara" - Propellues 1986 HJ60

Legg inn av propellue » ons feb 25, 2015 8:53 pm

Da var bilen solgt som rullende delelager til en kar i de store hedmarkske skoger. Cruiser-eventyret er altså over for denne gang. :( Planen er å komme sterkt tilbake, men flytting til Oslo og veldig usikker jobbsituasjon i olja for tida gjør at sparepengene neppe blir blåst på ny cruiser det første halvåret hvertfall. Men vi får se, dere blir ikke kvitt meg med det aller første.

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1897
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: "Klara" - Propellues 1986 HJ60

Legg inn av jonwib » tor feb 26, 2015 7:51 am

Välkommen öster över :).

Finns alltid plats för hyggligt folk om/ när vi drar på tur här.

propellue
Innlegg: 153
Registrert: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Sted: Langhus

Re: "Klara" - Propellues 1986 HJ60

Legg inn av propellue » tor feb 26, 2015 2:56 pm

Takk for det! Jeg har jo fortsatt jeepen, så jeg kan jo bli med på tur sånn at dere har noen å hjelpe når jeg setter meg fast eller noe ryker. ;)

propellue
Innlegg: 153
Registrert: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Sted: Langhus

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av propellue » ons jan 04, 2017 2:58 pm

Den som venter på noe godt og alt der der... Her har det nemlig skjedd ting!
Som overskrifta nevner så har det visst plutselig dukket opp en ny cruiser på tunet. Og tunet er forsåvidt også blitt omlokalisert til Langhus.

Bilen er en 1994 GX med 37" arctic-ombygging og noen VX-detaljer i hist og her. Jeg må vel innrømme at det egentlig ikke var planen å gå så voldsomt til verks, men så var det nå det som dukket opp.

Bilde

Bilen er vel kjent som et aldri så lite turbomonster her inne på forumet tidligere og det blir spennende å se hva jeg ender opp med å gjøre med den. Motoren er tilbake i "original" stand igjen, men den lader litt vel høyt nå så en av de første tingene jeg må få gjort er å skru den litt ned. Ellers så er det jo mer enn nok av både planer og drømmer, men den største begrensningen nå i første omgang er vel heller sånn såkalt tid til overs.

Ellers på forandringslista så kan jeg jo også nevne at gateparkeringen i Bergen er byttet med en garasje jeg ikke får bilen inn i, men til gjengjeld så disponerer jeg nå fritt dette lille krypinnet gjennom jobben.

Bilde

Bilde

Bilde

Den eneste ulempen er at jeg ikke han ha bilen stående der i flere dager i slengen så det blir vel mest småjobber nå i første omgang.


Det kommer en ny post med litt mer konkrete planer og en bedre beskrivelse av bilen nå etterhvert. Jeg må bare komme litt mer på plass i ny kåk og få kommet inn i pendlerrutinen først. ;)
Sist redigert av propellue den ons jul 12, 2017 10:58 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1897
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av jonwib » ons jan 04, 2017 3:16 pm

Grattis till bil å gård och garage x 2 :) .

Vi snackas väl plötsligt :) .

Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2404
Registrert: lør aug 21, 2004 3:13 am
Sted: Fetsund

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av JanK 55 » ons jan 04, 2017 4:06 pm

Gratulerer med Bilen ,Gården og det Meste :)
Nå fikk jeg lyst på å komme på et månedlig garasje møte hos deg, for å sjekke den 80'n, å få hilst på deg :D :D :D
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//

per_viggo
Innlegg: 293
Registrert: tor apr 06, 2006 12:43 am
Sted: Askøy

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av per_viggo » ons jan 04, 2017 10:51 pm

Hei

Gratulerer men en flott ny bil, og super mekke plass.

Skal bli artig å følge med på dette prosjektet :D

mvh
Per Viggo
in wind and weather
Uten Cruiser for tiden :?

propellue
Innlegg: 153
Registrert: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Sted: Langhus

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av propellue » tor jan 05, 2017 12:01 pm

Takk og takk!

Bilen er ikke perfekt, men jeg tror nok den er et godt utgangspunkt for en skikkelig turbil. Det første som står på planen er hvertfall å få hivd på den gamle takgrinda fra rallybilen. Så gjelder det å finne et reservehjul som kan ligge oppå der. Osv, osv, osv.

Det kan virke som en liten oppklaring er på plass da. Gården bildet blei tatt på er ikke min (dessverre), jeg bare knipset et bilde når jeg var innom for å plukke opp noe. Selv sitter jeg og sturer i et rekkehus i Langhus.

Dersom det er interesse for det så kan jeg selvfølgelig sjekke om ikke vi kan ta garasjemøtet i februar i mekkebua. Da skal vi se om ikke jeg kan få gitt deg de lyktekåpene og baklysa, Jan. ;)

Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2404
Registrert: lør aug 21, 2004 3:13 am
Sted: Fetsund

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av JanK 55 » tor jan 05, 2017 1:18 pm

propellue skrev:Takk og takk!

Bilen er ikke perfekt, men jeg tror nok den er et godt utgangspunkt for en skikkelig turbil. Det første som står på planen er hvertfall å få hivd på den gamle takgrinda fra rallybilen. Så gjelder det å finne et reservehjul som kan ligge oppå der. Osv, osv, osv.

Det kan virke som en liten oppklaring er på plass da. Gården bildet blei tatt på er ikke min (dessverre), jeg bare knipset et bilde når jeg var innom for å plukke opp noe. Selv sitter jeg og sturer i et rekkehus i Langhus.

Dersom det er interesse for det så kan jeg selvfølgelig sjekke om ikke vi kan ta garasjemøtet i februar i mekkebua. Da skal vi se om ikke jeg kan få gitt deg de lyktekåpene og baklysa, Jan. ;)

Flott bilde fra gården da :) Lykte kåpene og baklysa, kom jeg ikke på før du skreiv det nå.

Tror det blir interesse for møte i mekkebua i februar. du kan jo legge ut en forespørsel i "Garasjemøter Rundtomkring Østlandet"
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//

propellue
Innlegg: 153
Registrert: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Sted: Langhus

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av propellue » tir jan 24, 2017 12:58 pm

Ja, da er det vel på tide med en litt mer utfyllende post om bilen og alle de vidløftige planene som jeg ikke har noen særlige planer om å bli fort ferdig med.
Dette er et langtidsprosjekt og er kjøpt for kosen sin skyld. Med litt flaks blir jeg en bedre mekaniker og bilen en bedre turvenn sammen.

Litt har jeg startet med allerede. Jeg slet litt av og på med at ikke starteren ville slå inn. Fant fort ut at det nok var 12/24-reléet som kranglet og klarte derfra igjen å spore opp en elendig jordingskobling på batteriet på passasjersiden. Etter en litt nærmere inspeksjon så fant jeg også ut at batteriene ikke var helt like så da tenkte jeg det var like greit å bytte først som sist.
Så nå står det i nye Sønnakk SA954/955, med en ny polsko på der det hadde rufset seg tidligere. Jeg ser i dashen at den fortsatt lader litt høyt, men har ikke fått sjekket det enda da jeg har lånt bort multimeteret.

Ellers så har jeg jo hatt bilen en stund nå og det jeg har inntrykk av at er mest hast sånn arbeidsmessig er:

Rust:
Bilen har noen små rustflekker fra steinsprut i fronten, samt noe på dørene og et hull bakerst på hjulbuen på førersiden. Planen er å bruke prutemonnet til å få et karosseriverksted til å ordne opp i dette. Bak må det sveises, men resten håper jeg at jeg får tatt med smart-repair. Tips til gode verksteder i Oslo mottas med takk. Har allerede hørt litt med Karosserispesialisten, SOS og Niemi.

Ullen styring:
Endeleddene ser ok ut så jeg mistenker at det nok kan være foringer i hist og her som trenger litt oppmerksomhet. Den jager ikke spesielt mye, men vandrer heller litt dovent og er litt ettertenksom når det kommer rattutslag.

Turbotrykk:
Den lader nå ganske tidlig til 1.5 bar så jeg må få skrudd det ned. Det kan også se ut som at den spytter olje fra turboen til intercoolern. Usikker på hvor ille dette er før jeg får tatt en skikkelig motorvask, men det var nå endel gammal morro ved inntaksrøret til coolern så den trenger nok en skikkelig rens den også. Må få inspisert turboen skikkelig en gang om ikke så lenge.

Dieselpumpe:
Iom. at den lader så høyt som den gjør så er nok pumpa også skrudd opp ganske dugelig, for den trekker bra. Dette merkes også ved at den oser diesel i stort monn når den står på tomgang. Sånn generelt så ryker den ikke noe særlig annet enn litt svart på fullt pådrag.
Det ser også ut til at det er en lekkasje som stammer fra et sted rundt dieselpumpa. All den tid jeg ikke har fått tatt en skikkelig motorvask enda så har jeg ikke klart å se helt hvor den kommer fra.

En annen ting som har kommet frem som er knyttet litt til dieselforsyningen er at jeg må pumpe frem diesel dersom bilen har stått litt. Har skjønt at det som oftest kommer av tett lufting på tanken så der må jeg også få tatt en titt.

Lys:
Nærlysa er dårligere enn en trillebår med dynamo. Når langlysa er veldig bra (men sansynligvis litt feilstilt) så blir forskjellen enda større, og det er ganske ubehagelig å dimme ned når det er mørkt.

Inni bilen er det ikke stort bedre. Det er gjort et mindre vellykket forsøk på å få inn noe led-greier i originalhusene i taket, men de lyser ikke stort. Kombinert med mange gåene pærer i dashen samt veldig sotede ruter fra b-stolpen så blir det mørkere enn i helvetes forgård når solen går ned.

Sperrer:
Selger nevnte at baksperra lekker luft så der må jeg nok få byttet en o-ring. Ellers virker det som at det er dårlig med liv i både pumpa og solenoidene så en skikkelig runde med multimeteret er nok på sin plass.

Elsystem:
Det er litt mye dill og koblinger jeg ikke helt har klart å finne endepunktet på så her også venter en liten ryddejobb med multimeter og pågangsmot. Det er bl.a. hvertfall 2 koblinger som går ut fra batteriet på førersiden, og siden dette leverer 24v ved kjøring av starter så er nok det som er i enden der godt grillet.
En stor sub som er koblet uten sikring skal også få en liten gjennomgang. ;)


Ellers er det det vanlige som man gjerne gjør når man overtar en bil. Skifte oljer, skifte viskere, en skikkelig rens utenpå og inni, takgrind kommer på plass i februar og forhåpentligvis så finner jeg et reservehjul jeg kan hive oppå der etterhvert.
Jeg er jo fortsatt forholdsvis fersk med 80 så dersom noen har gode tips til oppgraderinger eller ting jeg bør sjekke ut for å ha kontroll så er det bare å hyle ut. Flere bilder kommer nok på sikt når jeg får tid til å gjøre noe.

Apropos treff så er det ikke umulig at jeg kan få til et lokal-treff i bula på sikt, men det blir vanskelig før tidligst uti mars en gang. Før det har jeg lite tid til noe som helst og bilen vil heller ikke bli brukt stort.

superhansen
Innlegg: 609
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av superhansen » tir jan 24, 2017 2:29 pm

På min 120 la jeg opp eget ledningsnett til hovedlysene rett fra battereiet,dvs ett ferdig ett med sikringer,relé og kontakt som passer rett på H4 pærene,Biltema greier.Dette kombinert med Philips Rallyvision pærer ga virkelig bra resultat..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av StianHdj80 » tir jan 24, 2017 6:36 pm

Lekker 80! Gratulerer!!

Litt for store felger men :mrgreen:
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

propellue
Innlegg: 153
Registrert: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Sted: Langhus

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av propellue » tir jan 24, 2017 7:19 pm

Jo, takk!
Er enig angående felgene, men den er godkjent for 15" også så planen er å gå den veien etterhvert. ;)

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av StianHdj80 » tir jan 24, 2017 9:09 pm

Godt å høre.. På mæ AT405 så er du i mål
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

propellue
Innlegg: 153
Registrert: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Sted: Langhus

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av propellue » ons jan 25, 2017 10:59 am

Vi får se. Det er ikke verdens beste utvalg i 37/38" dekk med 15" felg må jeg si. Det er uansett ikke prioritert med det aller første, og til den prisen så spørs det om ikke det blir kjøpt noe stort og tungt fra statene først. ;)

Noe av det aller første som skal skje er at jeg hiver på takgrinda jeg hadde på 60'en. Jeg prøvde å montere den for en stund tilbake, men fant da bare ut at taket på 80'er er litt smalere enn på 60'er. Hadde ikke tid til å tilpasse den akkurat da, men det kommer ved neste korsvei.

Brukeravatar
andersw
Innlegg: 697
Registrert: fre feb 20, 2009 10:06 pm
Sted: Haugesund

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av andersw » ons feb 01, 2017 9:17 pm

ligger 15x12 felger som skal passe den bilen på finn hvis jeg ikke husker feil.
2004 Land cruiser 120

Svar

Gå tilbake til «Garasje»