KSI HDJ100 garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » søn apr 26, 2015 10:29 pm

Rapport så langt er at eksoslyd er litt grommere enn før, men ikke høyere. Og nå er renselsesprosessen godt i gang. Var visst endel jobb å demontere alt dette:
001.jpg
001.jpg (170.83 kiB) Vist 6707 ganger
004.jpg
004.jpg (96.37 kiB) Vist 6707 ganger
005.jpg
005.jpg (98.25 kiB) Vist 6707 ganger
010.jpg
010.jpg (107.87 kiB) Vist 6707 ganger
015.jpg
015.jpg (129.16 kiB) Vist 6707 ganger
Skal ikke begi meg ut på kommentere for mye i frykt for å si noe feil, bare konstatere at en vask nok er fordelaktig:)
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » tor apr 30, 2015 9:40 pm

Mange nye tettinger anskaffet... (eksosmanifoilpakning skyldes inkompetanse hos Hell Bil)
20150430_095759_resized.jpg
20150430_095759_resized.jpg (558.3 kiB) Vist 6662 ganger
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » søn mai 03, 2015 10:38 pm

Rensing av innsugskanaler:
001.jpg
001.jpg (99.66 kiB) Vist 6632 ganger
Ferdig renset innsugsmanifoil:
007.jpg
007.jpg (147.12 kiB) Vist 6632 ganger
Vedlegg
006.jpg
006.jpg (62.61 kiB) Vist 6632 ganger
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

ofrovold
Innlegg: 1992
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ofrovold » søn mai 03, 2015 10:52 pm

Ser bra ut dette! Hvor langt har den gått?
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » søn mai 03, 2015 11:25 pm

ofrovold skrev:Ser bra ut dette! Hvor langt har den gått?
244000 km. De siste drøyt 20000 er kjørt med EGR utkoplet.

Avventer status på dyser nå, er hos Autoex for kontroll/justering.

Oppdatering: Har fått svar fra AutoEx angående dysene, og fikk den beskjeden jeg regnet med (og nesten håpet på), dvs. at de ikke var helt gode. Dårlig forstøvning og delvis tette spisser++ Da blir det overhaling med nye spisser (da fikk jeg forklaringen på kaldstart/røyk-observasjonene i vinter samt økt drivstofforbruk).

Ellers har ventiler blitt justert. Etter litt frem og tilbake hvor Hell Bil (v/ verksmester og 3 mekanikere) sa dette ikke skulle gjøres, sto det i manualen at det skal gjøres på 1HD-FTE (mekanisk design fra 90-tallet...). Så nå kan jeg tikke av for at det er gjort også (noen ventiler var visst litt for stramme).
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » tir mai 05, 2015 11:19 pm

Overhalte dyser med nye spisser. De gamle gav usymmetrisk sprut ut gjennom 3-4 av de 6 hullene i hver spiss. Sammensatt årsak tilsa at spisser burde skiftes.
20150505_121909_resized_1.jpg
20150505_121909_resized_1.jpg (463.72 kiB) Vist 6575 ganger
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » søn mai 10, 2015 10:47 pm

Endelig er bilen hjemme igjen, etter en større jobb:
-Storservice
-EU-rettinger (fjernet xenonlys og skiftet lenkearmforinger bak begge sider)
-Utbedret rust rundt håndtak bakluke
-Renset og smurt opp overføring pusser bak
-Montert sprutbeskyttelse for høyre tåkelys
-Vasket komplett innsug
-Nye dysespisser
-Justert ventiler
-Montert 3" eksos

Grommere lyd og drar renere på lave turtall nå. Høres ut som gangen er finere også. Og den ikke fullt så vitenskapelige akselerasjonstesten min ble 40->90 på samme strekning som jeg før klarte 40->85 ish (3dje gir). Forbruk skal testes på flere nært forestående osloturer.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » man mai 11, 2015 11:06 pm

Noen bilder fra siste gjøremål:
lenkearm.png
lenkearm.png (890.34 kiB) Vist 6474 ganger
tåkelysbeskytter høyre.jpg
Luftbelg fra lastebil...
tåkelysbeskytter høyre.jpg (535.38 kiB) Vist 6474 ganger
håndtak bakluke.jpg
håndtak bakluke.jpg (463.5 kiB) Vist 6474 ganger
eksos.jpg
eksos.jpg (417.05 kiB) Vist 6474 ganger
EGR.jpg
EGR-rør fjernet
EGR.jpg (529.5 kiB) Vist 6474 ganger
eksosfeste.jpg
Gammelt eksosfeste lettere opprustet
eksosfeste.jpg (398.44 kiB) Vist 6474 ganger
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » tir mai 12, 2015 3:47 pm

frode skrev:Bare sånn til opplysning: 100'en har rustfritt eksosanlegg originalt, både på hdj100 og på uzj100.
Men aluminisert 3" høres jo bra ut. Lurer på hva prisen er på et originalanlegg?
"Rustfritt" er et diffust begrep. Kanskje det er rustfritt av en simpel type (18/8, 18/10), men det var ihvertfall langt unna syrefastkvalitet (AISI304/316) på det, for magneten sugde seg godt fast. Uansett, det har holdt ut godt. På Hell-Bil sa det at orginale anlegg skal holde minst 10 år, mens ettermarkedsanlegg har en forventet levetid på 5 år...
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1638
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av frode » tir mai 12, 2015 4:25 pm

Ser veldig bra ut. Lite (synlig?) rust har du og. Den beskyttelsen på tåkelyset er litt sjennial da.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » tir mai 12, 2015 10:20 pm

frode skrev:Ser veldig bra ut. Lite (synlig?) rust har du og. Den beskyttelsen på tåkelyset er litt sjennial da.
Har kommet i kontakt med en mekaniker av den gamle skolen som er grundig og liker slike oppgraderinger og forebyggende tiltak. Det var endel rust under da jeg kjøpte den for 2 år siden, men Jørgen på Trondheim Antirust følger den opp årlig. Ikke behov for etterbehandling etter siste vinter, men blir sikkert en ny runde neste år for å holde ting i sjakk (Landcruisere ruster over snittet mye og bør følges opp ofte).
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » fre aug 14, 2015 11:20 am

Liten oppdatering etter sommeren:
-500 problemfrie mil hvorav drøyt 300 mil med vogn og totalvekt over 5 tonn.
-Ny rekord på økonomikjøring 0.75 l/mil (Trondheim-Elverum nattestid i fin flyt).
-Utført pinne-7 modifikasjon på transmission relay, så nå bestemmer jeg selv om jeg vil ha sperret senterdifferensial i lavgir (irriterende og unødvendig med sperret senterdiff når man rygger på plass campingvogn på relativt fast underlag). http://forum.ih8mud.com/threads/lx470-c ... ost-457327

Framover:
-AHC/TEMS står for tur til å bli diagnostisert (og antagelig oppgradert da jeg mistenker litt slitte komponenter).
-Kople ut automatisk justering av ratt (når man setter inn og tar ut nøkkel) mens begge motorene enda virker som de skal.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
peskareta
Innlegg: 93
Registrert: tir mai 15, 2012 9:56 pm
Sted: Oppdal

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av peskareta » fre aug 14, 2015 11:35 am

Gleder meg til å se resultatene! Ser ut som mye grundig jobb her! Vi satser på søndag!
Land Cruiser HDJ100 4.2l 2002 AHC, 7 seter, ca160000km.

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » søn aug 16, 2015 11:33 pm

Da er AHC nivåstreker og nøytraltrykk avlest (takk til peskareta for hjelp). Dette ble utført på plant garasjegulv med tom bil og full tank. Antall streker forskjell i tanken på Lo/Hi var 6, men denne testen som skal si noe om gassfjærene er vel ikke riktig/gyldig når nøytraltrykk er feil, hvilket det definitvt var.

Trykk foran 8.9 (skal være 6.9 +/- 0.5)
Trykk bak 7.7 (skal være 5.6-6.7)

Så, det er vel bare å bestille nye spiralfjærer bak å begynne og stramme opp torsjonsstag foran. Bør vel skifte AHC-olje også, og deretter ta en ny test for å se om det går an å diagnostisere gassfjærene nærmere?

En annen ting som ble observert var steering angle, som var -178 når ratt og hjul sto rett fram. Det er sikkert ikke bra for control valve assembly som har en gate valve for åpning/lukking mellom høyre og venstre (ved utslag over 30 grader?). Under testen svingte vi hjul til sensorverdi viste 0 grader (ca halv omdreining mot klokka). Trenger tips til hva jeg kan gjøre for å få rettet opp dette (går det an legge inn offset på sensorverdi, eller må man fysisk til verks på en føler?).
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1638
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av frode » man aug 17, 2015 10:28 pm

Hvordan er høyden da? Den har mye å si for trykket. Hvis du senker høyden bak med bare en cm, har det mye å si for trykket. Så hvis du justerer fjærer, og evt høyde, foran, også får trykket bak sånn nogen lunde, burde du kunne få en brukbar kule-tilstands-måling også.

Det der med steering angle er litt diffust. Det jeg vet er at bilene med vgrs har en justerbar eller nullstillingsfunksjon, via techstream. Noe slikt har jeg ikke funnet på min. Min er bare litt skjev, slik at det fremdeles er under 30 rett fram. Jeg kan antakelig justere endeleddene litt, og flytte rattet etter, for å få det rett. Hvis det ikke går an å snu på sensoren da, eller noe slikt. Har ikke skrudd opp for å se.
Men 178 grader - det er jo helt opp ned. Kanskje du kan snu rattstammen 180 g, og så rattet også?
"Noen" burde absolutt skru opp og finne ut av dette. Hvor er sensoren festet? Forstår at det er en hullete ring og en optosensor.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » tir aug 18, 2015 7:33 am

frode skrev:Hvordan er høyden da? Den har mye å si for trykket. Hvis du senker høyden bak med bare en cm, har det mye å si for trykket. Så hvis du justerer fjærer, og evt høyde, foran, også får trykket bak sånn nogen lunde, burde du kunne få en brukbar kule-tilstands-måling også.
Har ikke målt høyden fysisk, men bør nok gjøre det i neste steg. Først må jeg finne informasjonen, og det står sikkert i 6000-siders manualen... Oppdatering, er det slik det skal måles (side 3928):
vehicle_height.png
vehicle_height.png (42 kiB) Vist 6085 ganger
Høyden bestemmes vel kun av de 3 sensorene, forutsatt at hele systemet er i stand til å løfte bilen til sensoren har nådd sin stilling. Tror uansett jeg bestiller fjærer bak, da jeg skal til Japan om ikke så lenge å tenkte og bestille fra Amayama levert i Japan og ta med deler selv i kofferten igjen. Da er ved nede i ca 700/fjær.
Det der med steering angle er litt diffust. Det jeg vet er at bilene med vgrs har en justerbar eller nullstillingsfunksjon, via techstream. Noe slikt har jeg ikke funnet på min. Min er bare litt skjev, slik at det fremdeles er under 30 rett fram. Jeg kan antakelig justere endeleddene litt, og flytte rattet etter, for å få det rett. Hvis det ikke går an å snu på sensoren da, eller noe slikt. Har ikke skrudd opp for å se.
Men 178 grader - det er jo helt opp ned. Kanskje du kan snu rattstammen 180 g, og så rattet også?
"Noen" burde absolutt skru opp og finne ut av dette. Hvor er sensoren festet? Forstår at det er en hullete ring og en optosensor.
"Noen" blir nok ikke meg, da slikt tør jeg ikke skru på. Mener jeg måtte vri rattet bare en kvart omdreining mot klokka for å få verdien til 0 (en halv høres dog ut som det man burde forvente og var det jeg skrev forrige gang...). Ifølge "PADDO" på http://forum.ih8mud.com/threads/mini-vc ... am.630431/ er det mulig å kalibrere denne ja under vgrs-menyen i Techstream, men jeg har ikke fått lånt versjon av Techstream til å funke på min 64 bit XP maskin. Satt til langt på natt men ga opp tilslutt. Hadde fått versjon 7.10.030 til å starte opp og bli "registrert", men fikk aldri dreisen på MVCI-driveren tror jeg, da jeg aldri kom forbi "connection error S302-05" (uanble to connect to VIM). Klarte tilsynelatende å endre driveren slik at den skulle ha fungert på 64 bit som beskrevet her http://www.toyota-4runner.org/general-d ... 4-bit.html. Andre har fått det til på 64 bit, så det er nok bare jeg som knoter for mye når det kommer til SW... :oops: Må vel ringe en venn om jeg ikke klarer å få til mjukvaren...
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1638
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av frode » tir aug 18, 2015 4:07 pm

Ja, det er høydejusteringen ja.
Ta med et par fjører til meg også da, så skal du få en laptop med win2000 eller XP på, som er ypperlig til sliktno. Når reiser du?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » lør aug 22, 2015 10:16 pm

Da har jeg klart å få Techstream til å fungere på en laptop. Fant en avdanket laptop som fikk 32 bits XP, og da var det null problem å få programmet til å virke (med 64 bits XP fikk jeg aldri dreisen på driveren til kabelen, selv etter forsøk på å følge instrukser funnet på nett). Greit å ha en dedikert laptop til bilen:)

Har nå fått slått av den plagsomme ekstrasveipingen av frontruta 3 sekunder etter at spylevæska er tatt bort.

Men, kom aldri inn på VGRS-menyen hvor det skal være mulig å rekalibrere steering angle.
VGRS.png
VGRS.png (40.97 kiB) Vist 6031 ganger
Da blir neste å finne ut om det skyldes versjonen jeg har av Techstream, om det er noe galt med ECU eller om funksjonen ikke er tilgjengelig. Hører gjerne tips og erfaringer fra andre som har prøvd.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1638
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av frode » lør aug 22, 2015 11:41 pm

Du har ikke vgrs. Så da har du ikke vgrs-type rattvinkelmåler, eller vgrs ecu, og uten vgrs ecu kan du ikke komme inn på det systemet.
Jeg har letet ganske mye etter fremgangsmåte for non-vgrs rattvinkel-innstilling, men ikke klart å finne noe. Derfor tenker jeg at det er best å skru opp mekanismen og finne ut.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 350
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: KSI HDJ100 garasje

Legg inn av ksi100 » lør aug 22, 2015 11:55 pm

frode skrev:Du har ikke vgrs. Så da har du ikke vgrs-type rattvinkelmåler, eller vgrs ecu, og uten vgrs ecu kan du ikke komme inn på det systemet.
Jeg har letet ganske mye etter fremgangsmåte for non-vgrs rattvinkel-innstilling, men ikke klart å finne noe. Derfor tenker jeg at det er best å skru opp mekanismen og finne ut.
Takk for info! Vet du når VGRS kom? Du har vel utgaven med 5-trinns automat, og den har VGRS?
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Svar

Gå tilbake til «Garasje»