....HJ60...BJ42.....Melk, Bård, Oslo

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

ti-orise
Sted: oslo

Legg inn av ti-orise » ons okt 19, 2005 10:54 am

Det setet som var råttent kan sikkert en salmaker fikse for en billig penge. Prøv feks taxsy på Grynerløkka eller kalsnes i Caspar storms vei. Si at du ikke trenger kvittering på sistnevte sted, så slipper du momsen! Stoppet akkurat opp et mb sete. 600kr. Blir sikkert litt dyrere for ditt,men sikkert ikke noe formue. Får du Webasto billig, få det inn så fort som mulig. Får du med fjenstyring?

Brukeravatar
Melk
Sted: Oslo

Legg inn av Melk » ons okt 19, 2005 11:04 am

Den jeg får veldig veldig billig har ikke fjernstyring, den er brukt.

Kan få nye til OK pris,.... man blir jo dyrere, dessuten lurer jeg på om jeg skal montere en nye, dyr webasto selv?? :?

Takk for tips om salmaker. Jeg skal sjekke.. Lurer faktisk på om jeg kan reparere det gamle?? :D :D

ti-orise
Sted: oslo

Legg inn av ti-orise » ons okt 19, 2005 5:25 pm

Synes personlig det er kult å beholde så mye av det orginale som mulig. kanskje med unntak av snorkel. Synes også split rims felgene til håvard er fete.

Brukeravatar
Melk

Legg inn av Melk » ons okt 19, 2005 8:34 pm

Ingen lyd på høytalerene??? Radioen funker tilsynelatende helt fint, men ingen lyd. :shock: :shock: :shock:

Hvis anlegget skulle blitt skadet av noe feil med ladingen, så skulle jo det gått ut over radioen, ikke høytalerene?? Og skulle 12 volts omformeren være gått, så skulle ihvertfall ikke selve radioen funket??? Det er overhodet ingen lyd i noen av høytalerene, ikke svak summing en gang, selv ved full styrke???? Jeg har ikke tuklet med noe som skulle dratt ut ledningene heller??? Rart. Skal sjekke dette til helgen, men om det er noen som vet noe????? Si ifra. :D :D :D :D

Citrobert

Legg inn av Citrobert » ons okt 19, 2005 10:10 pm

Melk skrev:Ingen lyd på høytalerene??? Radioen funker tilsynelatende helt fint, men ingen lyd. :shock: :shock: :shock:

Hvis anlegget skulle blitt skadet av noe feil med ladingen, så skulle jo det gått ut over radioen, ikke høytalerene?? Og skulle 12 volts omformeren være gått, så skulle ihvertfall ikke selve radioen funket??? Det er overhodet ingen lyd i noen av høytalerene, ikke svak summing en gang, selv ved full styrke???? Jeg har ikke tuklet med noe som skulle dratt ut ledningene heller??? Rart. Skal sjekke dette til helgen, men om det er noen som vet noe????? Si ifra. :D :D :D :D
Sjekk om du har dårlig kontakt på sikringen som radioen er tilsluttet... Jeg hadde eksakt samme problem med min bil i sommer... Konkluderte med at det var spiller'n som var gåen - fikk ny på garanti, monterte, og vips.... akkurat like dørgende stille fra høyttalerne :oops: . Antakelig har du nok strøm til å få liv i belysningen i spiller'n, men for lite til å drive høyttalerne.
Min bil:
La Prestige

Brukeravatar
Melk

Legg inn av Melk » ons okt 19, 2005 10:27 pm

Takk for den Robert. Tror vel egentlig at dette skal gå greit. Burde være en bagatell. :D :D

Får kameraet tilbake fra lån imorgen. Skal få tatt noen bilder av det nye stæsjet.... :D

Brukeravatar
Melk

Da er det elektrikse fixet.

Legg inn av Melk » søn okt 23, 2005 9:35 pm

Da er batteriproblemet løst. :D :D :D

Var selvføgelig en bagatell. Det var en bryter til et rele til vinsjen som jeg hadde på "on".... Dette hadde jeg glemt. :?

Var hos en kompis med 70 m2 privat sinnsyk garasje idag. Spesialist på el-biler. Så kunne alt om el..... :shock: :shock: :shock:

Kommer tilbake med bilder :D :D :D :D :D imorgen, og full rapport om hva vi fant ut..... Feks at converteren på 12v bare dro 0.03 amp når den ikke var ibruk. Dette var visst veldig bra....

Citrobert

Re: Da er det elektrikse fixet.

Legg inn av Citrobert » man okt 24, 2005 9:40 am

Melk skrev: Var hos en kompis med 70 m2 privat sinnsyk garasje idag. Spesialist på el-biler. Så kunne alt om el..... :shock: :shock: :shock:
Så nå blir det BJ42 Hybrid?!! :lol:

Fint at det løste seg - regner med at du fikk lyd i høyttalerne igjen også da.
Min bil:
La Prestige

Brukeravatar
Melk

Helgens prosjekt:

Legg inn av Melk » man okt 24, 2005 9:25 pm

Da er det på tide å legge ut noen bilder fra Lørdangens batterifix.... :D :D

Status: Batteriene lader seg ut.... Hva skjer :roll: :roll:

Jeg besøkte Petter, en kompis med svært god greie på bil. Petter har jobbet med bil i mange år, og er spesialist på EL-biler :shock: :shock: :shock: :shock: Men han har også vært eiere av alt fra tunge italienske villmannsbiler til britiske 4x4 :? (ikke bare positivt...) Kjører dessuten japansk sportsbil for tiden. :D :D

Skulle tro Petter har greie på EL problemer. :D :D

Jeg kan allerede avsløre at Petter fikk seg en LC tur etter litt arbeid, og det var ikke fritt for litt misunnelse. Petter har vurdert BJ42 før, og resultatet ble en ny potensiell LC entusiast.. Noen som har noe å selge :D :D
Vedlegg
DSC_0171.jpg
Vi begynte med å måle diverse greier for å finne ut hvorfor batteriene ladet seg ut. Omformeren til 12v, som vi frykter brukte strøm i standby, brukte bare 0,03 AmpH. Men vinsjen var koblet til er rele som dro 0.4 AmpH. Og jeg hadde knappen på ON........
DSC_0171.jpg (58.37 kiB) Vist 5389 ganger
DSC_0176.jpg
Men det aller beste med Petter er at han har en av de beste private garasjene jeg har sett. 70 m2 varm betong.
DSC_0176.jpg (49.62 kiB) Vist 5389 ganger
DSC_0175b.jpg
Det ble lyd til slutt. Ingen vet hvorfor. Dårlig anlegg, ingen ting med bilen å gjøre ihvertfall... Men vi lærte dessuten at omformeren til 12v, også var koblet til noen 12v rele, som gjør at jeg kan bruke 12v tilhenger:)
DSC_0175b.jpg (26.39 kiB) Vist 5388 ganger
DSC_0173.jpg
Så var det problemer med anlegget. Ingen lyd, selv om alt annet så ut til å virker????? Petter dro fram noe greier med at vanskelig navn jeg ikke husker, som hadde en pris jeg ikke tør si........ Men vi fant bare ut at det ikke kom ut signaler av radioen!
DSC_0173.jpg (44.06 kiB) Vist 5388 ganger
DSC_0174.jpg
Vi målte dessuten batteriene. De virket ok. Men skulle jeg kjøpe nye, fikk jeg beskjed om at jeg må kjøpe 2 samtidig. Det mest interessante var kanskje at Petter veddet en flaske whisky på at jeg ville greie meg med 2 stk 60 Amp.
DSC_0174.jpg (49.59 kiB) Vist 5367 ganger
Sist redigert av Melk den man okt 24, 2005 10:05 pm, redigert 1 gang totalt.

Alf
Sted: Harstad

Legg inn av Alf » man okt 24, 2005 10:04 pm

hadde omformer på 60'n min til radio, var liv i radio men fikk ikke lyd. viste seg at omformeren var for liten.. klarte ikke å levere nok strøm...

Brukeravatar
Melk

Legg inn av Melk » tir okt 25, 2005 10:12 pm

TLC-fan skrev:Unnskyld min uvitenhet, men 4 x MUD på vinterføre :?: :?:
Jeg trodde at AT var et minimum, og at de i såfall måtte være seipa og pigga. Kjørte en ArcticTrucks Hi-Lux et halvt år. Den hadde Bf Mud på i to dager på vinterføre, så kasta jeg de av. Var som å kjøre akebrett.
Hadde min første dag idag på umulig føre. :shock: :shock: :shock: Ikke bare snødde det noe helt sinnsykt nede i byen, og det dannet seg snø og slaps over alt. Jeg hadde fortsatt MUD på bilen :roll: , og begynte å bli litt nervøs.. :shock: :shock: (se ovenfor)

Dessuten ba en kompis meg om å bli kjørt helt opp til markagrensa..... enda mer snø. Jeg har ikke diff sperre, men satte selvfølgelig på 4x4 på en dag som denne. :D :D Og det endte med at jeg kjørte opp de bratteste bakker fulle av våt snø og slaps, fullstendig uten problemer. Jeg prøvde så godt jeg kunne å få sleng på bilen, eller spinne, men bilen dro noe helt sykt oppover..... :D :D :D :D

Jeg har fortsatt tenkt å bytte til vinterdekk imorgen. (tar imort rådet TLC-fan) Men mitt første møte med glatt underlag og BJ42 var helt rått. :D :D :D :D :D

TLC-fan
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av TLC-fan » tir okt 25, 2005 11:19 pm

Smart. Opp kommer man alltids, men det er når man skal skrubbe man gjerne kunne trenge bedre friksjon. Satte et nytt Cooper vinterdekk på 120'en idag. Har ikke fått prøvd de skikkelig ennå, men etter å ha rådført meg med flere fikk jeg beskjed om at det var det beste man kunne kjøpe til en slik bil. Det virket veldig bra, det lille jeg har prøvd til nå. Gikk for 265/70 R17. De skal bare sitte på til bilen er ombygd. Det skjer først når Arctic Trucks har fått laget modifiserte skjermbreddere.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

Brukeravatar
Melk

Lakkprobleer.

Legg inn av Melk » tor okt 27, 2005 3:53 pm

(Vinterhjulene er montert... Men har ikke testet riktig enda....)

Men jeg har lakkproblmer. Lakken er fin, men som på alle LC, må man prøve å holde rusten på en armlengdes avstand, og da trenger jeg bla.lakk... Tipset er 2 comp lakk etc... :D :D

Jeg har ingen fargekode på lakken. Det eneste jeg vet er at det er en Alfa Romeo farge. :oops: :oops: (Sorry, ikke min feil at fargen ikke er original). Lakkeren som lakkerte er konk, og ingen info finnes.. :roll: Billakkspesialisten i Oslo målte lakken til å være en Ford :shock: :shock:

Jeg har også vært hos lakkereren til Alfa Romeo på Billingstad, og han fant ingen som passet. :evil: Konklusjon: Hvis det er Alfa, så er den eldre enn 1995... Alfa har maaaange farger som ligner.

Er det noen som vet om noen i nærheten av Oslo som er kan hjelpe meg??

Brukeravatar
Melk

sjekk webside...

Legg inn av Melk » ons nov 02, 2005 9:57 pm

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Min favoritt LandCruiser webside:

http://www.brian894x4.com/MyDadsoldLandcruiser.html

Dette er en helt sykt fet side hvor en kar har lagt ut gamle foto av LC turer fra 60 tallet i USA. Bildene er tatt av hans far som var ivrig LC kjører... :shock: :shock: :shock:
Vedlegg
DSC_0190.jpg
Bilde fra gårsdagen utflukt hos TLC-fan. Les mer om den på hans garasje.
DSC_0190.jpg (38.16 kiB) Vist 5420 ganger

Brukeravatar
Melk

På tide med en oppdatering

Legg inn av Melk » søn jan 08, 2006 3:11 pm

Det har vært en fin høst/vinter å ha Landcruiser. :D :D

Min far lånte bilen i høst, og kjørte nesten opp til Finse (se bilder nedenfor). Selv med moderat størrelse på dekkene, så var det ikke noe problem med snø til midt på akslingen (sef ikke). :lol: :lol:

Hadde dessuten en annen bra 4x4 opplevelse når vi skulle på skitur i marka. Rundt en sving kommer en Peugeot rett imot. :shock: :shock: Blank is og null kontroll (for peugeoten altså). :roll: :roll: 2 valg: A krasj i siden eller B en tur i grøfta. Valget var enkelt. Jeg sparte føreren av den franske bilen for betydelige penger. Dessuten var det jo vare å rygge opp igjen på veien... :D :D
Vedlegg
BJ42_finse_01_small.jpg
Her har vi hytte. Nesten på Finse. Bra Landcruiser-land
BJ42_finse_01_small.jpg (49.16 kiB) Vist 5269 ganger
BJ42_finse_02_small.jpg
Litt snø er greit. (Tante er med)
BJ42_finse_02_small.jpg (39.47 kiB) Vist 5269 ganger

Brukeravatar
Melk

Litt tekniske spørsmål::::::::

Legg inn av Melk » søn jan 08, 2006 3:19 pm

:? :? :? :?

Landcruiseren funger fint, men jeg har litt problemer med høy fart og 4x4 innkoblet??? Da bli det noen ulyder når man nærmer seg 80 km/t. Kanskje man ikke skal kjøre så fort med 4x4 :? :? :?

Hadde dessuten oljeskift på Skøyen. Og da sjekket de samtidig girolje og olje på akslinger. Girolja var OK, men akslingene hadde olje med vann i :cry: :cry: , så dette ble byttet. Dessuten skal jeg bytte denne igjen om kort tid, for å fjerne vannet enda mer... Ellers skulle alt være OK.

Tips på ulyder m\ved 4x4 kjøring??

:D :D

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » søn jan 08, 2006 3:38 pm

4x4 bråk i høy hastighet er helt normalt at det bråker på en 42, den er jo noen år gammel også. MEN hvis du kommer utom garasjen en dag så kan jeg sjekke om du kanskje kan tighte til pninion lagra litt, det hjelper (hvis det er nødvendig).

PS! det vil som regel bråke enda mer hvis nava er innkoblet mens du kjører 2wd
Sist redigert av håvard den søn jan 08, 2006 4:00 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kristian
Sted: Bærum

Legg inn av kristian » søn jan 08, 2006 3:55 pm

håvard skrev: PS! det vil som regel bråke enda mer hvis nava er innkoblet mens du kjører 4wd
? blir vel ikke mye til 4wd med nava i fri....så...ja...altså...hva meneer du nå herr stranden?
kristian
BJ42, strødd utover....

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » søn jan 08, 2006 4:01 pm

Kristian- tosk. Du må hjelpe meg i morra forresten, maskina skal i.

Brukeravatar
Melk

Takk for svar

Legg inn av Melk » søn jan 08, 2006 4:21 pm

Takk for svar. Kjører med navene kobla, og det bråker ingen ting når jeg kobler ut 4x4 kassa.

Prøvde å ringe deg. Hvordan går det med bilen??? BJ..

Dessuten: Nå synes jeg det begynner å bli vel mange med BJ40/42 i byen som er røde og hvite. Ikke nok med at Christian (som jeg kjenner fra før) kjøper helt lik bil som meg. Forrige uke så jeg en rusten rød/hvit her nede på skøyen. Helt lik. (Kjenner faktisk han fyren fra før også...) Vurderer å omlakkere hvis det dukker opp et par til... :x :x

Svar

Gå tilbake til «Garasje»