Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Innlegg av jonwib »

Så, då har man fått tummen ur och grejat sitt eget garage :).

Jag har haft bilen sen december 2011 ca och valet stod mellan en BMW 525/530 XD eller en LandCruiser. Jag ångrar inte valet. Jag behöver en bil som kan lasta en del inne samt orkar dra båtkärra/ hängare och som dessutom tål lite kreativ körning med jämna mellanrum. Min kamrat sa då till mig att " Du mr, kommer att ha ihjäl din Bayeriche Motor Werken på nolltid, gå för något mer robust ". Han hade ju väldigt rätt i det.

Bilen är en gammal leasingbil från 08 som har rullat i Tromsö, dvs väldigt lite rost på den och full service historik. Den har varit i NetComs bil-flåtta så jag har mer 12 volts uttag i den än jag någonsinn har sett i en bil. De försvinner nog med installation av baksäten.

Så här såg den ut orginalt ( minus BFG AT däcken ):

Bilde

Planen med bilen är att bygga något som tål skogskörning utan att det blir för extremt, jag använder bilen dagligen, och jag har ingen lust att vraka en så pass ny bil heller så det blir en fin balansgång mellan förnuft och närkontakt med moder natur. Jag har dessutom otrolig lust att köra mindre expeditioner med familjen typ Island, Kola, norra Sverige och Norge och även offroadträffar över helgen. SOA Trail till exempel. Men jag är skeptisk till hur mycket bil man kommer hem med då...

Detta forumet har varit till fantastisk inspiration vad gäller modifikationer samt var man kan få tag på grejor till bilen. Utan forumet så hade nog bilen fortfarande varit rätt basic-utrustad.

Nuvarande extra utrustning:

- Eberspächer motor/ kupé värmare m fjärrstyring
- Xenon/ HID konverterade Hella extraljus.
- Någon typ av menlös chromebåge i front
- 265/70/17 BFG AT på AEZ fälgar som sommarhjul/ allroundhjul
- Safari snorkel
- Hi Lux scoop ( tusen tack Bård & Folbjo för hjälp/ inspiration )
- Hi Lux spylerdyser
- Hi Lux bromsok/ kalipper & skivor fram ( tackar HP & PK för förklaring )
- DTK effektbox
- Tectylbehandlad
- OME 2" lyft

Ett par bilder efter snorkel/ scoop montering:

Bilde

Bilde

Bilde

Det som ska hända inom snaraste framtid beroende på tid, spänn och guds vilja blir:

- Dotz Rafting Dark 8/16 tums fälgar med BFG M/T 255/85/16 ( fälgarna ligger i bilen men däcken dröjer... ).
- Nya huvudljus med Bi-Xenon med manuell/ automatisk ljusreglering.
- Någon typ av fungerande bullbar som inte sticker politiet/ BT i ögonen för mycket. Asfir har fantastiskt läckra grejor...
- Hasplåtar under bilen.
- Winch.
- Montera säten.
- Rocksliders ( så jag slipper öppna dörren m kofot om jag missar en sten ).

Sen vet man ju att det kommer till mer och mer men vi får ta det litt om gången.
Senest rettet af jonwib fre okt 18, 2013 8:16 pm, rettet i alt 3 gange.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av jonwib »

Hmmm, är det bara jag som inte ser bilderna? De syns på förhandsvisning men inte när jag går in och kollar igen.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av jonwib »

Så kom då äntligen mina däck! BFG M/T 255/85/16.

Det var en spänd herreman som drog ut på provtur ska jag säga. Ljudnivån var inte värre än att jag höjde radion 2 hack så var det borta. Ska på Oslo-GBG-Oslo tur på söndag så då får jag se vad de gör med förbruket oxå. Har en obalans i dem som jag får fixa nästa vecka.

Stack bort till min lokala lekplats och tog lite bilder. Jag tycker bilen blev lite barskare men jag tycker samtidigt att något saknas.

Bilderna då:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
handyman
Innlegg: 374
Ble med: tor mai 17, 2012 7:51 pm
Lokasjon: Arnatveit, Bergen
Kontakt:

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av handyman »

Bpe rått med svarte felger og grove dekk! Bilen ser virkelig ut som en 4x4 nå! Mangler ikke nødvendigvis så mye,en hekkspoiler, vindavvisere, på panser og vinduer, og stigtrinn eller rockslidere 8)
Det er god hjelp i rett verktøy!;)

2006 Lc 120 VX AT 35
Ex: 2007 Hilux D-Cab 31x 10.5
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=18528
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av jonwib »

Stigtrinn/ Rocksliders är givet men vindavvisare är inte min grej.

Funderar på vad jag ska ha på taket...

Fett takstativ á la AT, smidigt taktält eller en vanlig skidbox?

Sen funderar jag på om det går att gömma en winch i orginal-kofångaren/ spoilern fram. Har någon en link till det i så fall?
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av jonwib »

Var ute en sväng och mys/kosekörde på ett spår i närheten. Inget avancerat alls men det är något speciellt m LC + feta däck + natur ( contradictions in terms? ). Att min dotter på 2,5 år, AKA Skrållan, tycker det är väldigt häftigt oxå gör det inte mindre kul. Och innan någon irriterar sig grön: Ja, samtliga trasiga lampor är bytta :oops: .

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Lägger med en riktigt dålig mobilbild när jag testade flexen en regnig... vänta nu.. en helt vanlig sommardag tidigare i år.

Bilde
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av jonwib »

I anledning denna tråden :arrow: Länk

Inget klär en LC bättre än två Specialized spör du mig. Tja, det skulle vara tre då :).

Bilde

Hel ok dag i Oslos nya heisanlegg. Lite korta spår med sketchiga landningar på ett par av hoppen men i stort sett riktigt kul. Hoppas de bygger ut ytterligare.
Brukeravatar
promcop
Innlegg: 219
Ble med: tir aug 16, 2011 6:01 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av promcop »

Fine bilder.
Hvor kjører du? Med bilen
Land Cruiser 150 2010
Land Cruiser 120 GX 2003
Brukeravatar
peskareta
Innlegg: 97
Ble med: tir mai 15, 2012 9:56 pm
Lokasjon: Oppdal

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av peskareta »

Nydelige sykler dette! Nesten kvinnelige former på Specialized!

Skikkelig feste på kula der ser jeg... har selv en modifisert Thulegaffel bak - har ikke engang tenkt på å få på sykkelstativene på taket - det blir vel høyt!

Fornøyd med All-Terrain eller?
Land Cruiser HDJ100 4.2l 2002 AHC, 7 seter, 250.000km.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av jonwib »

Tackar för komplimanger på cyklarna :).

Det Thule stativet är det bästa jag har varit borta i av alla jag ha prövat. Det sitter 100% på kulan samt att cyklarna inte rör sig en mm. Och inte minst låsbart! Så man får ha sina grejor i fred. Klart, med en vinkelkap så är det ju kört.

Jag har takstativ oxå men det sitter på en annan bil nu. Nästan 20kg DH-cykel kommer jag aldrig att våga försöka hänga upp på taket efter en lång dag i backen. Det kan bara sluta i katastrof. Dessutom har jag en skummelt låg bro i närheten samt att jag gärna eliminerar chansen för taklastad LC i kombination med P-hus. Det blir dyrt det :).

@ Promcop: Jag har ett grustag/ pukkverk i närheten som jag brukar lufta bilen lite i. Det ligger en och annan småväg/ hjulspår i närheten av det som jag smyger in på ibland. Har fått lovnad om ett " riktigt " område inte allt för långt från Oslo men ska åka och reka det först och kolla att det funkar och verkligen är ok att jag kommer och kör på. Om det funkar kan vi höras vi PM. Men jag ser att du håller till i Oslo du med så vi kan ju ta en tur till pukkverket en dag och brumma runt lite och " sparka däck " ?

Är väldigt nöjd med både mina BFG A/T & M/T. A/T däcken spinner lite lättare än M/T, hårdare gummi och mindre grovt mönster, samt att hela bilen smäller när man drar på efter att ha varit i skogen ( mönstret samlar mycket skit ) medans M/T däcken rensar sig i låga hastigheter. A/T däcken är närmast orginalstorlek och drar lite mindre bränsle samt genererar inte lika mycket vägljud. Bägge däcken spårar lite på vägar som E6 med tydliga slitagespår i sig men ska man undvika det får man ha trilleborhjul eller 455 i bredd.

Vet inte helt vad jag ska ha i vinter, blir nog orginal piggfritt ett tag men vurderar pigg efter ett par " nästan " incidenter i vintras.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av jonwib »

Fråga:

Efter att ha varit och lekt i grusgropen idag igen så var det naturlig att kolla under bilen bara för att vara säker på att allt är som det ska. Då ser jag hur det sipprar vatten från den ena ram bjälken eller vad vi ska kalla den. Det är givetvis kondens från A/C´n men inte f.n är väl Toyota så korkade att de lägger dräneringen rätt över en bjälke? Det är svårt att komma till och titta ordentligt där men det måste väl gå att skarva dit lite mer slang så det droppar rätt på backen under bilen? Ramen är Tectylerad men jag vill inte ha ständigt vattenflöde på min ram oavsett.

Någon som varit bort i liknande och har en lösning?
Brukeravatar
SverreS
Innlegg: 1469
Ble med: lør okt 31, 2009 9:50 am
Lokasjon: Trondheim

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av SverreS »

jonwib skrev:Fråga:

Efter att ha varit och lekt i grusgropen idag igen så var det naturlig att kolla under bilen bara för att vara säker på att allt är som det ska. Då ser jag hur det sipprar vatten från den ena ram bjälken eller vad vi ska kalla den. Det är givetvis kondens från A/C´n men inte f.n är väl Toyota så korkade att de lägger dräneringen rätt över en bjälke? Det är svårt att komma till och titta ordentligt där men det måste väl gå att skarva dit lite mer slang så det droppar rätt på backen under bilen? Ramen är Tectylerad men jag vill inte ha ständigt vattenflöde på min ram oavsett.

Någon som varit bort i liknande och har en lösning?
Hei du.
Hvis dette er på høyre siden fremme rett bak forhjulet ditt så er det nok kondensvann fra klimaen.det du kan gjøre er å åpne pansret se ned ved turboen din,på torpedoveggen finner du kondens slangen fra klimaen.Den er nok så høy grunnet vade dybden på bilen.. 8)
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
tezak
Innlegg: 160
Ble med: fre apr 04, 2008 3:12 pm
Lokasjon: Follo

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av tezak »

Fin bil du har, spesielt dekk og felger(Bfg M/T). Traff forøvrig din bror på Islandsturen og skjønner hvor du henter inspirasjon fra. Han hadde en veldig fin "ekspedisjonsrigget" 100. Men 120en fungerer utmerket på Island den og, spesielt med de modifiseringene du har gjort.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av jonwib »

Tackar för den Tezak. Kul att världen är så liten att du möter bror på Island :).

Hans bil är betydligt mer kittad som sagt men han använder den bara till sina expeditioner. Bilen står avskyltad merparten av årets 365 dagar. Det gör inte min :).

Vi delar mycket erfarenheter oss emellan så bilarna blir förhållandevis lika oxå men med en del undantag grunnat modell och var i världen man bor. Allt av utrustning han har på sin är ju inte helt enligt boken här på berget ;). Men jag apar efter det jag vågar och tror jag ska komma undan med.

Han nämnde att du körde en förhållandevis orginal 120. Hur upplevde du att det funkade på Island? Har du andra erfrenheter vad gäller camping etc så fyr lös. Av naturliga orsaker så är jag i planeringsfasen för en tur jag med :).
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av jonwib »

SverreS skrev:
jonwib skrev:

Hei du.
Hvis dette er på høyre siden fremme rett bak forhjulet ditt så er det nok kondensvann fra klimaen.det du kan gjøre er å åpne pansret se ned ved turboen din,på torpedoveggen finner du kondens slangen fra klimaen.Den er nok så høy grunnet vade dybden på bilen.. 8)
Tackar för svar Sverre. Jag ska kolla på detta i em.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av jonwib »

Där hittade jag slangen gitt. Och den pekade rätt ner på ramen... Tack för guidning Sverre.

Får skaffa något att skarva den med och fixera den så den droppar där det inte stör mig så förba...t.

Speaking of skarva, luftningarna till diffarna bör väl förlängas om man ska ut och vada med bilen? Har någon ett recept/ oppskrift på det? Brorsan har dragit dem helt upp i motorrummet, är det nödvändigt?

Klippte ihop en kort film från helgens lilla DH-utflykt i Oslo Sommerpark. Knappast det bästa av varken film eller åkning men lite morro var det allt :roll: .
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av JanP »

Tøft, Jon. Har kjørt litt Downhill, men jeg begynner nå å bli litt gammel. :lol:
Har bare en frontdempet CrossCountry (Giant med Carbon/Kevlar-ramme og komplett XTR), men jeg har hatt mange flotte turer i skog og mark gjennom mange år. Har også syklet Birkebeineren, men har aldri blitt så skuffet over en konkurranse i ei løype som stort sett bestod av en laaang bakke opp mot toppen, og deretter noe svingete og flotte nedkjøringer mot Lillehammer. Men det er nå min mening om Birken da..

Prøvde meg litt for 15-16 år siden i Åre, men det var mange år før det ble noe vanlig med Downhill der.
Har også syklet en del i Sylarna på vinterstid, og jeg og min bror var kanskje de første som syklet i området Blåhammastugan-Sylarnas Fjellstasjon-Storulvån rundt 1991-1992. På hard skare etter nattefrost ble det noen fin påsketurer langt inne i den svenske fjellheimen. Har forresten aldri blitt fotografert så mye i mitt liv som de gangene vi var der inne. Slikt hadde ingen opplevd i fjellet noen gang. Men dette var lenge før den digitale fotoalderen, men papirbilder; det har jeg nok et sted fremdeles.

I dag er det ingen som bryr seg om slikt lengre, det er ikke akkurat uvanlig å se syklister til alle årstider og nesten hvor som helst.
Men moro var det å være blant de aller første til å utforske fjellet på sykkel, og på skaresnø i påska. Etter ideer fra amerikanske blader naturligvis..

Var også på toppen av Snøhetta året etter (også der hadde det visst ikke vært noen på sykkel tidligere), det var vel ikke noen sykkeltur på deler av veien, da det er bratt og mange store steiner der snøen var borte på veien opp og ned.
Mye moro man kan ha i skog og mark, uten en turbo og støyende motor som drahjelp. Men begge deler er jo moro da, men på hver sin måte. :mrgreen:
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
tezak
Innlegg: 160
Ble med: fre apr 04, 2008 3:12 pm
Lokasjon: Follo

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av tezak »

Han nämnde att du körde en förhållandevis orginal 120. Hur upplevde du att det funkade på Island? Har du andra erfrenheter vad gäller camping etc så fyr lös. Av naturliga orsaker så är jag i planeringsfasen för en tur jag med :).
Alt jeg har gjort er å sette på OME demper og fjærer. Bruker Bfg AT i standard dim (265/70 -17) som jeg slapp litt luft ut av. Dette gjorde turen på milevis av grov grus og vaskebrett mye mer behagelig, og sammen med OME-settet muliggjorde dette at man kunne holde rimelig høy hastighet selv om veiene var dårlige. Hadde med meg kompressor slik at luft kunne fylles før lengre asfaltstrekninger.

Har forøvrig tatt av railsen og satt på Rhino Rack lastestativ. Oppå disse har festet en rampe som jeg har laget selv, bestående av en alu-plate som jeg har har skrudd på en L-profil av alumimium hele veien rundt som en kant. På rampa/plattingen festet jeg Zarges-/Wurthkasser, lavvo osv.

Vi hadde med oss telt (lavvo), men det ble også et par hotellovernattinger etter krav fra damene som var med (8, 11 og 44 år). Lavvoen tiltrakk seg endel oppmerksomhet, ikke mange som hadde sett en slik før. Forøvrig så var været fantastisk bra, og det var jo med på å gjøre turen ekstra flott, samt at teltlivet ble veldig behagelig.

Ellers så tror jeg det er mange her som har atskillig mer å komme med når det gjelder Island. Dette var vår første tur, men helt sikkert ikke den siste.


Ola
Brukeravatar
promcop
Innlegg: 219
Ble med: tir aug 16, 2011 6:01 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av promcop »

Det er bare å si fra når du skal kjøre offroad, hvis det passer så er jeg med jeg.
Land Cruiser 150 2010
Land Cruiser 120 GX 2003
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Wibergs 120 i bild & text samt allmäna funderingar

Innlegg av jonwib »

JanP skrev:Tøft, Jon. Har kjørt litt Downhill, men jeg begynner nå å bli litt gammel. :lol:
Har bare en frontdempet CrossCountry (Giant med Carbon/Kevlar-ramme og komplett XTR), men jeg har hatt mange flotte turer i skog og mark gjennom mange år. Har også syklet Birkebeineren, men har aldri blitt så skuffet over en konkurranse i ei løype som stort sett bestod av en laaang bakke opp mot toppen, og deretter noe svingete og flotte nedkjøringer mot Lillehammer. Men det er nå min mening om Birken da..

Prøvde meg litt for 15-16 år siden i Åre, men det var mange år før det ble noe vanlig med Downhill der.
Har også syklet en del i Sylarna på vinterstid, og jeg og min bror var kanskje de første som syklet i området Blåhammastugan-Sylarnas Fjellstasjon-Storulvån rundt 1991-1992. På hard skare etter nattefrost ble det noen fin påsketurer langt inne i den svenske fjellheimen. Har forresten aldri blitt fotografert så mye i mitt liv som de gangene vi var der inne. Slikt hadde ingen opplevd i fjellet noen gang. Men dette var lenge før den digitale fotoalderen, men papirbilder; det har jeg nok et sted fremdeles.

I dag er det ingen som bryr seg om slikt lengre, det er ikke akkurat uvanlig å se syklister til alle årstider og nesten hvor som helst.
Men moro var det å være blant de aller første til å utforske fjellet på sykkel, og på skaresnø i påska. Etter ideer fra amerikanske blader naturligvis..

Var også på toppen av Snøhetta året etter (også der hadde det visst ikke vært noen på sykkel tidligere), det var vel ikke noen sykkeltur på deler av veien, da det er bratt og mange store steiner der snøen var borte på veien opp og ned.
Mye moro man kan ha i skog og mark, uten en turbo og støyende motor som drahjelp. Men begge deler er jo moro da, men på hver sin måte. :mrgreen:
Ja du Jan, man är väl inte äldre än man känner sig ;)?

När du var och röjde på Sylarna så började jag min cykelkarriär i Ängårdsbergen och i Sisjöskogarna i Göteborg. Vi kan väl vara eniga om att tekniken har tagit gigantiska steg framåt och gjort cyklingen betydligt enklare och inte minst mer morsom?! Lättare material, bättre komponenter, mer tillgängligt och framför allt humanare priser ( jodå, det går fortfarande att blåsa en månadslön eller tre på cykel för den speciellt intresserade ).

När jag kom til Oslo så var det väldigt få jag mötte i Normarka när jag var ute på tur, nu hejar man på andra cyklister lika ofta som man hejar på turgåare.

DH-cyklingen började jag med för bara 2-3 år sedan och den kommer inte att utvecklas speciellt mycket heller, jag är på fel sida 40års strecket för det, men det är kul att grisköra det jag vågar med jämna mellanrum så man känner att man lever. Det är fortfarande mest turer på sti-cykeln som kommer att gälla framöver, för turens och formens skull, inte för någon rittambition. Jag körde Birken 09 som sägs varit det bästa året ever, vädermässigt. Körde allt jag hade och missade märket med 35-40 minuter. Gjorde ett nytt försök på märket 2010 och alla mina förberedelser gick åt helv..e redan i backen ner från Skramstad där " alla " hade samlat sig i leran, bromsen bak gick i stycken och jag körde resterande 8 mil med en dålig frambroms... Balettbacken tog jag på framhjulet så vitt jag kommer ihåg och missade märket med 20 minuter. Där och då bestämde jag mig för att ritt - det kan de andra hålla på med.

Det är mycket fint att upptäcka på cykel, gärna i kombination med en liten offroadtur fram till utgångspunkten :).
Svar

Tilbake til «Garasje»