Jag har haft bilen sen december 2011 ca och valet stod mellan en BMW 525/530 XD eller en LandCruiser. Jag ångrar inte valet. Jag behöver en bil som kan lasta en del inne samt orkar dra båtkärra/ hängare och som dessutom tål lite kreativ körning med jämna mellanrum. Min kamrat sa då till mig att " Du mr, kommer att ha ihjäl din Bayeriche Motor Werken på nolltid, gå för något mer robust ". Han hade ju väldigt rätt i det.
Bilen är en gammal leasingbil från 08 som har rullat i Tromsö, dvs väldigt lite rost på den och full service historik. Den har varit i NetComs bil-flåtta så jag har mer 12 volts uttag i den än jag någonsinn har sett i en bil. De försvinner nog med installation av baksäten.
Så här såg den ut orginalt ( minus BFG AT däcken ):

Planen med bilen är att bygga något som tål skogskörning utan att det blir för extremt, jag använder bilen dagligen, och jag har ingen lust att vraka en så pass ny bil heller så det blir en fin balansgång mellan förnuft och närkontakt med moder natur. Jag har dessutom otrolig lust att köra mindre expeditioner med familjen typ Island, Kola, norra Sverige och Norge och även offroadträffar över helgen. SOA Trail till exempel. Men jag är skeptisk till hur mycket bil man kommer hem med då...
Detta forumet har varit till fantastisk inspiration vad gäller modifikationer samt var man kan få tag på grejor till bilen. Utan forumet så hade nog bilen fortfarande varit rätt basic-utrustad.
Nuvarande extra utrustning:
- Eberspächer motor/ kupé värmare m fjärrstyring
- Xenon/ HID konverterade Hella extraljus.
- Någon typ av menlös chromebåge i front
- 265/70/17 BFG AT på AEZ fälgar som sommarhjul/ allroundhjul
- Safari snorkel
- Hi Lux scoop ( tusen tack Bård & Folbjo för hjälp/ inspiration )
- Hi Lux spylerdyser
- Hi Lux bromsok/ kalipper & skivor fram ( tackar HP & PK för förklaring )
- DTK effektbox
- Tectylbehandlad
- OME 2" lyft
Ett par bilder efter snorkel/ scoop montering:

Det som ska hända inom snaraste framtid beroende på tid, spänn och guds vilja blir:
- Dotz Rafting Dark 8/16 tums fälgar med BFG M/T 255/85/16 ( fälgarna ligger i bilen men däcken dröjer... ).
- Nya huvudljus med Bi-Xenon med manuell/ automatisk ljusreglering.
- Någon typ av fungerande bullbar som inte sticker politiet/ BT i ögonen för mycket. Asfir har fantastiskt läckra grejor...
- Hasplåtar under bilen.
- Winch.
- Montera säten.
- Rocksliders ( så jag slipper öppna dörren m kofot om jag missar en sten ).
Sen vet man ju att det kommer till mer och mer men vi får ta det litt om gången.