Per Martins LJ70, LJ73, BJ75 (x:HJ45 Troopie, KZJ95 AT 38)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
per_martin
Sted: Harstad

Legg inn av per_martin » fre mai 12, 2006 11:00 pm

Slår et slag for de små og hverdagslige bil-prosjektene! (Har dessuten vært litt for stille i garasjen en stund nå). Kanskje noen også kan ha nytte av et par tanker jeg har i forbindelse med håndbrekkwiren på 73-en min.

Håndbrekket frøs i vinter. Dermed brukte jeg det minst mulig. Som hevn for ikke å bli brukt benyttet wiren anledningen til å ruste fast. Mansjetten på den gamle hadde fått et lite hull, og her hadde nok vann trengt inn. Fikk løsnet wiren, men den var treg og olje hjalp ikke særlig. Ble lei og kjøpte ny. Smurte opp alle ledd og stag, retta ei skakk returfjær og strammet. Perfekt.

Fikk litt mindre vandring på bremsepedalen også. Slakken på skoene bak (og dermed også stemplenes vandring) ble vel kortere med godt oppstrammet wire som "tar" på 3. hakket).

Viste frem det nye vidunderet til Christian M (...RR-mann, - og har derfor utviklet et godt øye for potensielle problemer...humre humre) og i samråd med hverandre kom vi frem til at wiren egentlig sitter litt utsatt til.. -en gjenstridig, brukket og kvass einekvist kilet opp på et uheldig sted, og mansjetten kan ryke.

Har derfor tredd en grov og sollid mansjett utenpå mansjetten (egentlig universal radiatorslange) og lagt litt grease inni. Fett, ikke sant?
Vedlegg
bremsewire-mansjett-beskyttelses-mansjett!.jpg
Brekk er kjekt i skauen. Et godt brekk og firehjulsdriften innkoblet gir parkbrems på 4 hjul, bra når det skal winsjes!
bremsewire-mansjett-beskyttelses-mansjett!.jpg (35.71 kiB) Vist 4657 ganger
ny bremsewire 1.jpg
Nytt og velsmurt.
ny bremsewire 1.jpg (30.27 kiB) Vist 4657 ganger
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)

andpe
Sted: Tromsø

Legg inn av andpe » lør mai 13, 2006 6:45 pm

Ikke dumt... ikke dumt...

Du sier ifra når dere skal ut på tur, ikke sant?
-Andreas
Tromsø

Brukeravatar
per_martin

Legg inn av per_martin » søn mai 14, 2006 10:15 am

Halloen! Skal huske å si ifra! Er veldig opptatt sjøl frem til 7/6 (eksamen) og får ikke med meg så mye før denne er overstått. Men en tur eller to i grustaket blir det vel forhåpentligvis! + Mauken selvfølgelig! Hvordan går det med bilen?
mvh Per Martin

andpe

Legg inn av andpe » ons mai 17, 2006 4:44 am

Joda, fikk luftet den litt i skauen her på søndag...
Helt sinnsykt hvor godt den tar seg fram.. Være seg myr, vann stein, sand eller en blanding av alt! :D
ARB fremme *drømme*

Ser ut som at jeg ikke får være med til Mauken, da det er "fullt"...

Bilen får seg straks nytt plan og litt småsnacks...
Kufangerene kommer den 25.mai, så da blir de montert :D
Veltbøylen kommer på omtrent samtidig...

Du vet ikke av winsj og fremaksel med ARB til meg? Må ha!

Jeg er forøvrig med i sandtaket på minutters varsel!

Snakkes!

-Andreas
Tromsø

Brukeravatar
per_martin

Legg inn av per_martin » søn sep 16, 2007 12:20 pm

Leeenge siden sist jeg var i garagen nå, men det skjer da litt! F.eks er det både støtt og stadig lys i garagen hos Foslands, -som f.eks i går kveld..

Nye radiusarm-foringer bak. De nye er i polyurethan og har en litt annen form enn originalene, noe som gjør at de delvis klemmes fast mellom armen og festebraketten i tillegg til å sitte fast inni armen. Ble tight og fint. Ny bil!!! Virker som om produsenten vet hva han holder på med!

Drøye 3.000.- hos BGnor, alle radiusarmforingene foran og bak + stagene som hindrer sideveis bevegelse av akslingen.
Vedlegg
Montering.jpg
De nye foringene fra Dobinson var veldig bra tilpasset. Syntes først de virka litt lite tighte, men når alt kom på plas satt alt som støpt.
Montering.jpg (32.87 kiB) Vist 4008 ganger
Rengjøring, tørking og Owatrol skader ikke...jpg
Jobben gikk så lett at jeg høynet ambisjonsnivået et par hakk, -vask og stell av metall..
Rengjøring, tørking og Owatrol skader ikke...jpg (53.14 kiB) Vist 4008 ganger
4 stk gamle foringer.jpg
Kan kastes...
4 stk gamle foringer.jpg (39.31 kiB) Vist 4008 ganger
Helt ute.jpg
Hepp!
Helt ute.jpg (61.57 kiB) Vist 4008 ganger
Sag av og bend løs.jpg
Vi hadde ikke 20t presse, sa den ytterste stålforinga ble sagd av og bøyd ut. Gikk lett og fort!
Sag av og bend løs.jpg (55.41 kiB) Vist 4008 ganger
Gamle foringer.jpg
Foringene i radiusarmene bak var dårlige, de falt nesten ut av seg selv. På tde å bytte!
Gamle foringer.jpg (29.82 kiB) Vist 4008 ganger
mvh Per Martin

Brukeravatar
per_martin

Legg inn av per_martin » søn sep 16, 2007 3:39 pm

Drar til når jeg først er i gang:

Bremser er bra å ha..., skifta sko bak i sommer, og etter litt fintenking fant jeg ut hvordan man justerer opp stag og wire slik at de virker etter intensjonene. :D

Den lastavhengige ventilen kan justeres bak ved giver-armens opphengspunkt i akslingen, men har man mye løft på fjærene kan det kanskje lønne seg å justere litt foran på huset hvor selve ventilen sitter i tillegg (kan justeres opp og ned slik at armens bevegelser gir større / mindre utslag på ventilen). Har aldri hatt så bra bremser noen gang!
Vedlegg
ikke no rust.jpg
Driver ofte å letter på matter og lister for å holde alt rent og tørt og ny-oljet og RUSTFRITT...
ikke no rust.jpg (36.01 kiB) Vist 3987 ganger
bling.jpg
Ombestemte meg... de ble LITT store!
bling.jpg (37.51 kiB) Vist 3987 ganger
takluke.jpg
Lagde hull i taket i vår. Har forresten glemt å ta ned julepynten gett.
takluke.jpg (24.33 kiB) Vist 3987 ganger
Nye brytere.jpg
Nye heavy duty brytere til arb'ene. De gamle var raklete...
Nye brytere.jpg (26.62 kiB) Vist 3987 ganger
nye bremser bak.jpg
Nye og blanke..
nye bremser bak.jpg (34.93 kiB) Vist 3987 ganger
mvh Per Martin

Brukeravatar
Vegard
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » man sep 17, 2007 8:44 am

Fint med noen bilder i garasjen igjen Per Martin! De dekka der, var det seriøst ment? Er vel ikke helt gode i Mauken...

Ellers da, blei bilen fastere og mer retningsstabil med nye foringer? Flexen dårligere? (ingen krise for deg som er fullsperra da....)

Høres!

Brukeravatar
per_martin

Legg inn av per_martin » man sep 17, 2007 11:39 am

Goddagen! HeHe, Dekkene var ikke seriøst ment! De lå på gulvet hos den lokale dekkpushern, og jeg klarte ikke motstå fristelsen til å ta bilde! Men det hadde vært artig å stilla opp i klargjøringshallen i til Dag med de hjulene og et uskyldig uttrykk i ansiktet..

Bilen har alltid kjentes fast og fin ut egenlig, retningsstabil og stødig på landevegen, men det erlikevel stor forskjell nå. Nå sitter den som limt til vegen.

Beholdt faktisk de gamle foringene i opphenget mellom ramme og arm bak mens alt annet er nytt både bak og foran. (Med tanke på fleks bak og stabil styring foran).

Har ikke sjekka fleksen enda, men foringene i ramma (arm-opphenget i ramma) var helt fine, så nesten nye ut?, så jeg tror ikke det blir noen merkbar forskjell. Foringene som holder akslingen virker jo ikke inn på fleksen (...ørlite kanskje når de er riktig dårlige...) Og som du sier, jeg har jo sperrer 8)

Kommer med rapport etter en tids bruk! :D
mvh Per Martin

trygve
Sted: Bødalen

foringer

Legg inn av trygve » man sep 17, 2007 9:20 pm

DET VAR VEL EN VANSKELIG JOBB OG FÅ AV DE GAMLE FORINGENE :)
ønskes Kjøpt HZJ 73 4,2

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Kontakt:

Legg inn av knixen » man sep 17, 2007 10:30 pm

Per Martin skrev:Goddagen! HeHe, Dekkene var ikke seriøst ment! De lå på gulvet hos den lokale dekkpushern, og jeg klarte ikke motstå fristelsen til å ta bilde! Men det hadde vært artig å stilla opp i klargjøringshallen i til Dag med de hjulene og et uskyldig uttrykk i ansiktet..

Bilen har alltid kjentes fast og fin ut egenlig, retningsstabil og stødig på landevegen, men det erlikevel stor forskjell nå. Nå sitter den som limt til vegen.

Beholdt faktisk de gamle foringene i opphenget mellom ramme og arm bak mens alt annet er nytt både bak og foran. (Med tanke på fleks bak og stabil styring foran).

Har ikke sjekka fleksen enda, men foringene i ramma (arm-opphenget i ramma) var helt fine, så nesten nye ut?, så jeg tror ikke det blir noen merkbar forskjell. Foringene som holder akslingen virker jo ikke inn på fleksen (...ørlite kanskje når de er riktig dårlige...) Og som du sier, jeg har jo sperrer 8)

Kommer med rapport etter en tids bruk! :D
Det blir spennende å se! Tøff bil du har! Godt å se at noen flere som jobber med bilen her i byen faktisk gidder å ta bilder... :D
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
per_martin

Legg inn av per_martin » man sep 17, 2007 10:48 pm

Hei Trygve! Det gikk faktisk ganske lett. Hadde venta å bli litt plaga, men ble positivt overaska. Gummien var dårlig på to av dem, og resten av gummien borra vi ut. Deretter kappa vi den ytterste stålforinga og bøyde den slik at spennet gikk ut av den. Da løsna den lett. Se bilder.

Monterte ferdig foran i dag, takk til Stian og Roger for velvillig utlån av garage og div verktøy og til Kjersti for pannekaker!!!

Overdriver kanskje litt med bilder nå Knut (takk for oppfordringen), men pytt pytt, jeg er strålende fornøyd med helgens resultater og synes det er artig å vise frem nye deler.... Er dessuten enig med deg i at det er artig å se bilder av hva folk holder på med..

En takk til Toyota også: Bilen min, som hele tiden har føltes helt grei på veien er nå blitt enda bedre. Solide saker!
:D
Vedlegg
montert 2.jpg
Merker at rattet retter seg opp raskere når jeg slipper. Vinklene (caster?) er nok riktigere nå.
montert 2.jpg (37.31 kiB) Vist 3847 ganger
montert 1.jpg
Når festemuttern botner slår foringa litt kul på seg. Tight! De gamle foringene her var forresten helt greie..
montert 1.jpg (43.44 kiB) Vist 3847 ganger
Nypusset og sjarmerende.jpg
Reingjort, pusset, smurt med Owatrol og motert nye foringer.
Nypusset og sjarmerende.jpg (48.57 kiB) Vist 3847 ganger
Sagd av og løsnet.jpg
Stålforing ytterst, løsnet ved hjelp av motorisert stikksag og et skrujern i passe størrelse.
Sagd av og løsnet.jpg (46.04 kiB) Vist 3847 ganger
Drille ut de gamle.jpg
En drill og et bor i passe størrelse fikk ut gummien kjapt og greit.
Drille ut de gamle.jpg (42.77 kiB) Vist 3847 ganger
slitt foran også.jpg
Ikke like ille foran, men bakre foring på begge sider var begynt å dele seg opp.
slitt foran også.jpg (40.92 kiB) Vist 3847 ganger
mvh Per Martin

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Kontakt:

Legg inn av knixen » man sep 17, 2007 11:47 pm

Veldig bra det der! Vet om ei sjappe i finland som lager bolt-on kit til volvo portaler til bilen din! :shock:

Det hadde vært noe det... :P

Får montert min første arb en av de nærmeste dagene, og gleder meg til å prøve det! Har vært misunnelig på dine en stund nå... :wink:
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Brukeravatar
per_martin

Legg inn av per_martin » tir sep 18, 2007 11:09 am

He he, portaler hadde vært stillig. Kombinert med 40 tommere f.eks.. joda joda..

Grattis med arb! De holder mål! Det fineste er at du kan kjøre med åpene differ helt til det virkelig kniper. Ingenting som slår en helt åpen diff så lenge hjulene har bakkekontakt! Gjelder både på landeveg og i terrenget etter min erfaring. Samtidig er det ingenting som slår en ordenlig sperre i de verste kneikene. Man må bare lese terrenget og være litt i forkant.. A win-win situation som det heter.. 8)
mvh Per Martin

Brukeravatar
Steinar
Sted: Alta

Legg inn av Steinar » tir sep 18, 2007 9:26 pm

Per Martin skrev: A win-win situation som det heter.. 8)
Da tenker du vel ikke på lommeboka :wink:
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » tir sep 18, 2007 9:39 pm

Flotte bilder og bra dokumentasjon.....dette trenger vi mere av her på forumet!!!

Hvem f*** tenker vel på lommeboka Steinar...den er bare et middel for å oppnå målet...hva nå det enn er :D

Brukeravatar
Steinar
Sted: Alta

Legg inn av Steinar » tir sep 18, 2007 10:50 pm

Nei du har vel rett der Eivind, for min del er det vel mer korrekt er vel å stille spørsmål om det er en "win - win situasjon" når kona finner ut at man har brukt 16K på pshht lyder i bilen :oops:
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Kontakt:

Legg inn av knixen » tir sep 18, 2007 11:45 pm

Steinar skrev:Nei du har vel rett der Eivind, for min del er det vel mer korrekt er vel å stille spørsmål om det er en "win - win situasjon" når kona finner ut at man har brukt 16K på pshht lyder i bilen :oops:
Ja, forsåvidt sant! Er litt spent når jeg kjører hjem med en total ombygd 4-runner med BARE nye deler senest over helgen... Og når mye er blankt svart og reint så er det fult mulig at jeg får noe jeg er nødt til å forklare... Har bare brukt **k på bgnor i år... For ikke å snakke om det jeg har kjøpt brukt, og byttet til meg... :shock:

Men gleder meg til pshht... :D

Brukeravatar
per_martin

Legg inn av per_martin » ons sep 19, 2007 11:59 am

He He, Damer og penger og biler, -ikke alltid like lett å få den kabalen til å gå opp (-win-win-win-) .... det finnes vel ikke noe mirakelsvar her. En stor porsjon tålmodighet (gjelder både konene og bilene) hjelper seff... :D

Takk for hyggelige kommentarer. Hiver meg på oppfordringen om å legge ut dokumentasjon. Synes sjøl det er fint å se bilder, og å lese om andres erfaringer og ideer. De fleste av oss har jo dette som fritids-syssel / hobby, og som hobby-mekkere og har vi vel neppe vont av å få et par råd og vink om ting og tang. :D
mvh Per Martin

Brukeravatar
per_martin

Legg inn av per_martin » man nov 05, 2007 10:24 pm

Overgår meg selv nå-er jo bare em måned siden sist...

Ble ikke tid til å løfte av karosseriet og sandblåse ramma i år heller...ehhh.. :wink: MEN litt rengjøring med enklere midler er ikke helt bortkasta likevel. Blir vel 4-5 møkkete kvelder før jeg er ferdig + oppdatering på div drilltilbehør...
Vedlegg
Skraping og pussing med stålbørste på drillen..jpg
Skrapet (til venstre) og pusset (høyre). En vennlig tanke går til både forrige og nåværende eier som har rengjort og oljet jevnlig..
Skraping og pussing med stålbørste på drillen..jpg (31.41 kiB) Vist 3622 ganger
Litt reingjøring før vinteren skader ikke...jpg
Mye fin sand og gammel tectyl som vann og salt kan krype inn i!
Litt reingjøring før vinteren skader ikke...jpg (31.61 kiB) Vist 3622 ganger
mvh Per Martin

Brukeravatar
per_martin

Legg inn av per_martin » man nov 05, 2007 10:29 pm

Oljer først med tynn olje, Owatrol kommer på etter et par dager.
Vedlegg
Innersida av ramma ved bakre høyre fjærfeste.jpg
Typisk "troubble spot" på gamle Toyotaer. Må nok sandblåse for å få det helt topp, men rengjøring og oljebehandling gjør det nå ikke værre mens vi venter...
Innersida av ramma ved bakre høyre fjærfeste.jpg (34.59 kiB) Vist 3620 ganger
Penetrerende olje.jpg
Godt å kunne konstatere at den 20 år gamle ramma fremdeles er høvelig frisk og rask..
Penetrerende olje.jpg (27.19 kiB) Vist 3620 ganger
mvh Per Martin

Svar

Gå tilbake til «Garasje»