Per Martins LJ70, LJ73, BJ75 (x:HJ45 Troopie, KZJ95 AT 38)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
per_martin
Innlegg: 857
Registrert: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Sted: Harstad

Re: Per Martins LJ70, LJ73, BJ75 (x:HJ45 Troopie, KZJ95 AT 38)

Legg inn av per_martin » ons aug 16, 2017 1:28 am

PKK på BJ75'en i dag, -kun én stk 2er-feil! (...en stk bremseslange....sånt som kan hende selv den beste sier nå jeg).
Ikke verst på en 30 år gammel sliter. :D
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)

Brukeravatar
per_martin
Innlegg: 857
Registrert: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Sted: Harstad

Re: Per Martins LJ70, LJ73, BJ75 (x:HJ45 Troopie, KZJ95 AT 38)

Legg inn av per_martin » fre sep 15, 2017 7:54 pm

LJ73
En liten oppdatering_ Ny dynamo på hverdagshelten:
IMAG2371.jpg
IMAG2371.jpg (1.04 MiB) Vist 3128 ganger
Oppdaget plutselig en dag at glødereleet ikke slo inn som det skulle. Etter litt feilsøking frem og tilbake fikk jeg mistanke til dynamo/spenningregulator da jeg hørte at det selv med tenning av "klikket" i regulatoren når jeg tok ledninga mellom dynamo og regulator inn og ut (sort kontakt midt oppå dynamoen på bildet over). Målte på denne (det er ledninga fra børstebrua til regulator) og sammenlignet med en annen 70 og fant ut at jeg hadde spenning et sted det ikke skulle være spenning. EDIT: Til info: På LJ7x er gløderele og dynamo/spenningsregulator direkte forbundet med hverandre. Vet flere som har fått problemer med glødina etter at de har skiftet til annen type regulator...

Ny børstebru (i tilfelle det var en diode på denne som var gåen/tror det står dioder på den..) ble vurdert (børstene ligger under den blanke firkanta plata som den svarte kontakten står fast på og er lett å få ut), men forskjell i pris på ny børstebro og ny byttedynamo fra NBF var bare drøye 1.000.- Så da ble det ny dynamo med ny vakumpumpe på kjøpet.

Litt herk å komme til, trangt og møkkete var det, -alle tilkoblinger ligger BAK dynamo, under turboen, umulig å se godt og vanskelig å nå. Men det hjalp å ha den nye dynamoen liggende. Lettere å se hvor ulike banjokoblinger og slangekoblinger og ledninger var da.

Hele operasjonen gikk nesten i stå da noen hadde dratt til gjennomgangsbolten som holder dynamoen i nedkant noe allerh... en gang i tiden, + at mutteren var dårlig. Enden på bolten er så lang at man må helst ha en langkopp for å få skikkelig tak på mutteren. Min hadde nok vært prøvd løsnet ved hjelp av en for kort kopp!

Ble berget av dette verktøyet, har kommet godt med med flere anledninger. Anbefales!
IMAG2375.jpg
IMAG2375.jpg (1009.05 kiB) Vist 3128 ganger
Edit: La ved et bilde av mutteren.
mutter.jpg
mutter.jpg (801.93 kiB) Vist 3102 ganger
Når mutteren endelig var av ville bolten heller ikke ut av hullet pga noe som virket som gammelt lim på selve bolten.
IMAG2374.jpg
IMAG2374.jpg (832.89 kiB) Vist 3128 ganger

Kjøpte likegodt ny bolt, kr 150.- fra Toyota. På den nye bolten sto det en merkelappe på samme stedet og både den og limrester ble grundig fjernet med Label Off før montering!
IMAG2376.jpg
IMAG2376.jpg (814.34 kiB) Vist 3128 ganger
Bytta olje og filter etter motorrens med Omega.
IMAG2377.jpg
IMAG2377.jpg (874.72 kiB) Vist 3128 ganger
Måtte reparere ledninga til oljetrykksgiveren da denne var noe miserabel etter 30 års hardt liv over dynamo, -under manifoil og bak oljefilter, men nå virker ALT SOM DET SKAL! :-)

Litt plundrete jobb, men med litt tolmodighet og unngåelse av "stress-skruing" så går det deg til. Ville vurdert å ta ned radiatoren om jeg skulle gjøre det en gan til. Kanskje luftfilterboksen også!
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)

Brukeravatar
per_martin
Innlegg: 857
Registrert: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Sted: Harstad

Re: Per Martins LJ70, LJ73, BJ75 (x:HJ45 Troopie, KZJ95 AT 38)

Legg inn av per_martin » fre nov 17, 2017 6:29 pm

LJ73:

Da var PKK gjennomført og bilen godkjent til Januar 2020! :-) Liker denne bilen gitt! :-)
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)

Brukeravatar
per_martin
Innlegg: 857
Registrert: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Sted: Harstad

Re: Per Martins LJ70, LJ73, BJ75 (x:HJ45 Troopie, KZJ95 AT 38)

Legg inn av per_martin » tir des 25, 2018 9:59 pm

God jul til alle Land Cruiser-venner. Julegaven til meg selv i år var å få 73en kjørbar igjen etter varmeapparatregisterbytte. Testkjøring på selve julaften faktisk. Virker tett og fint!

Passa fint å få 4hjulstrekkeren i drift nå når snøen kom også. På bildet kan den store varmeapp.-pakken som akkurat har kommet på plass skimtes bak alle ledningene ned mot gearkassetunnellen.

Stor takk til Arne og Pål S.P. og Annette som litt tidligere i høst stilte med henholdsvis gratis reservedeler fra delebil, godt selskap og Pizza!

PS; Har en del tips om noen har samme jobben på blokka. Fjernet bla.a. noe skumgummi som ligger rundt og under registret og boret dreneringshull i bunnen av registerbrønnen i varmeapp-pakken. På min bil var ikke selve lekkasjen stor, men opp gjennom uker og måneder samler det seg en anseelig mengde fuktig glykolgørr i skumgummien. Spesielt nederst i brønnen registret står i. Det var nok dette gørret mer enn lekkasjen i seg selv som gjorde at det stinka så ille.
Vedlegg
dash.jpg
dash.jpg (43.53 kiB) Vist 1605 ganger
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)

Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3217
Registrert: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Sted: Troms
Kontakt:

Re: Per Martins LJ70, LJ73, BJ75 (x:HJ45 Troopie, KZJ95 AT 38)

Legg inn av 4Springar » man apr 29, 2019 1:06 pm

Bra det gikk seg til! Ikkje dumt å lage drenering der for evt lekkasje, da vil en kanskje oppdage det tidligere også ;)

Fått brukt 73n etter bytte? vil tro det ble bra. Har veldig lyst å camp-cruise litt rundt no når det e vår, har du noen turer planlagt?

Brukeravatar
per_martin
Innlegg: 857
Registrert: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Sted: Harstad

Re: Per Martins LJ70, LJ73, BJ75 (x:HJ45 Troopie, KZJ95 AT 38)

Legg inn av per_martin » ons mai 01, 2019 2:01 pm

Ble bra etter bytte! Litt mindre effekt kanskje (mulig endel luft som tidligere ble pressa gjennom registeret nå kan ta snarveien under hvor jeg har fjerna noe skumgummi, men det kan være andre ting også..) Har oppdaget at justering av wire til spjeld er viktig, -viktig at disse er synkroniserte med hverandre..

Bruker bilen, men er ikke hverdagsbil lenger. Men klar til tur når som helst! :-) Det hadde vært trivelig. Kanskje det gikk å samle en liten gjeng ett eller annet sted i fylket i løpet av Mai?
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)

Brukeravatar
per_martin
Innlegg: 857
Registrert: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Sted: Harstad

Re: Per Martins LJ70, LJ73, BJ75 (x:HJ45 Troopie, KZJ95 AT 38)

Legg inn av per_martin » man sep 02, 2019 11:38 pm

Litt lakking i klar høstluft (fremdeles varmt i sola). Litt hastig grunnarbeid, men selve lakken (sprayboks med herder) ble fin. Så nå har bakenden litt penere og ensartet farge!
Vedlegg
lakk 6.jpg
lakk 6.jpg (65.75 kiB) Vist 471 ganger
lakk7.jpg
lakk7.jpg (72.11 kiB) Vist 471 ganger
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)

Svar

Gå tilbake til «Garasje»