Bårds LC120 VX

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

JanP
Sted: Trondheimregionen

Re: Bårds LC120 VX

Legg inn av JanP » tir mai 05, 2015 9:55 pm

Skitten bil går å fikse, Bård.

Min ser heller ikke ut, etter en lengre tur i skoger og traktorveier litt sør og øst for Folldal (mot Grimsbu, på sørsiden av elva Folla for de som er litt kjent).

Etter en lengre tur som ble litt for spennende, med snø og bratte heng og litt for bratt nedover ble det stopp litt etter dette bilde. Men gjennom et fantastisk område som det er få biler, stedvis en traktor i ny og ne. Perfekt for en tur som vil bli hisket.

Turen skal gjentaes når snøen er borte, det ble nesten rett ut på venstre side og 20-30 meter ned en skråning på venstre side litt lengre frem enn bildet under viser.
Skulle gjerne hatt med noen entusiaster, men kanskje litt langt fra Trondheim. Men vi får ta det ved en anledning, og kanskje få til en tur i fellesskap i klubben. Koordinatene viser eksakt hvor det er, om noen vil sjekke på kart
Folldal-Grimsbu.jpg
Folldal-Grimsbu.jpg (194.77 kiB) Vist 5392 ganger
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

Brukeravatar
baa
Sted: Trondheim

Legg inn av baa » søn sep 27, 2015 9:13 pm

Tur med JanP i dag! I en 2015 model 150 med full pakke. TEMS, CRAWL osv osv.

bilder her: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=30 ... &start=580

Brukeravatar
baa

Legg inn av baa » lør nov 07, 2015 7:45 pm

Ikke så mye nytt i det siste.

Ble Oljeskift, fylling av Tunap dyserens, to-taktsolje på tanken, vask og polering, samt omlegging til vintersko i dag.
Vedlegg
DSC_0140.JPG
DSC_0140.JPG (260.99 kiB) Vist 5144 ganger
DSC_0141.JPG
DSC_0141.JPG (255.64 kiB) Vist 5144 ganger
DSC_0142.JPG
DSC_0142.JPG (200.85 kiB) Vist 5144 ganger

Brukeravatar
baa

Legg inn av baa » søn jun 05, 2016 9:17 pm

Snart klart for Landstreff, selv om det ikke blir med 120'n denne gang. Lite nytt på 120'n men noe er det jo.
Har investert i to stk. nye batterier på 95 Ah, fra batteribilen.no. Originalbatteriene har ikke klart seg tilfredsstillende igjennom vinteren, etter et par utladninger er det på tide å bytte.

Har også hatt bilen på Hell bil (nå billia) for litt TLC. Bytte av venstre bremsekalipter foran, bytte av bremseklosser og bremseskiverbegge sider bak, samt sandblåsing av gamle kaliptere og justering av håndbrekk. godt med NLCK-rabatt da årskontigenten lett ble spart inn på denne turen.

Ellers så har det vært en del planlegging og forberedelse til Landstreffet, og da spesielt rebusløpet. Tror det vil bli meget gøy i år, selv om postene ikke blir mange blir de utfordrende! 8) 8)

Brukeravatar
baa

Legg inn av baa » ons jun 08, 2016 8:56 pm

Blankpolert og klar til treff 2016! 8) 8)

Håper JanP holder fortet til resten av Trønderbataljonen ankommer utpå kvelden/natten imorgen.
Er vel også muligheter for en og annen tjuvsvenske som lusker i området rundt Folldal. Jonwib, jeg har med slepetau! :mrgreen:
Vedlegg
DSC_0481.JPG
DSC_0481.JPG (312.39 kiB) Vist 4843 ganger

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » ons jun 08, 2016 11:42 pm

Sitter mest sannsynelig och smuttar på JanP`s cognac när du kommer gutt! Har eget slepetau i fronten av bilen så jag kan dra din box upp av grøfta när du kör fel ;) . Nyvaskad.... :shock:

Brukeravatar
baa

Legg inn av baa » tor jun 16, 2016 9:19 pm

Da har man kommet seg etter et meget vellykket Landstreff, og mange måneders planlegging ble gjennomført med stil.
Det var også positivt å få tilbakemelding på Rebusløpet, og postene der!

Ellers så var jeg og Jan Petter innom våre gode venner hos Hell Bil (Bilia) i dag for et par kaffekopper og prat. Ikke mange merkekjeder hvor verkstmesteren blir med ut å står under panseret på bilen i 20 minutter og kommer med gode tips ang. EGR og rensing av duppeditter. Det ble rett hjem for å blokkere EGR og rense luftmengdemåler! Jeg og Jan Petter fikk med oss en flaske med forgasserrens som Hell Bil bruker, til klubbens medlemmer sponset av verksmesteren! :D Man skrur ut luftmengdemåleren som er montert oppå luftfilterboksen, og inne i denne er det to små metallwirere. Disse kan støve igjen av finstøv å dritt som luftfilteret ikke stopper, og da gir feil avlesning av mengde luft som passerer. Det kan føre til høyere dieselforbruk, så kan være greit å rense denne av og til. Man sprayer fullt trøkk med forgasserrens nedi måleren, og så blåser man den ren med litt lufttrykk.

Om ei drøy uke har jeg time hos Billia, for rensing av EGR, Manifoild, samt mellomservice og fetting av akslinger. Får se om jeg også får montert EGR-blanking plate samtidig, om dette har noe for seg.

Kan forøvrig opplyse om at Billia jobber med en DAB-løsning til Land Cruisers som har navigasjonsskjerm. Denne blir montert, og vil fungere med navigasjonsskjermen. Det jobbes med å kombinere DAB og Bluetooth-løsning for handsfree, og dette vil mest sannsynlig være oppe å gå i løpet av august. Uten bluetooth fungerer løsningen i dag. Trøndergarasjen vil komme med oppdateringer når løsningen er klar for montering hos kunder.
Vedlegg
DSC_0496.JPG
forgasserrens til luftmengdemåleren.
DSC_0496.JPG (337.74 kiB) Vist 4762 ganger
DSC_0497.JPG
vakuumslange som skal blokkeres for EGR-spjelet. Spiker med litt større hode enn hullet holder lenge
DSC_0497.JPG (330.82 kiB) Vist 4762 ganger
DSC_0498.JPG
plassering av luftmengdemåleren
DSC_0498.JPG (284.11 kiB) Vist 4762 ganger
DSC_0499.JPG
følere som må renses
DSC_0499.JPG (197.74 kiB) Vist 4762 ganger
DSC_0501.JPG
pilen viser hvor de to varmetrådene er plassert.
DSC_0501.JPG (186.61 kiB) Vist 4762 ganger

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » tor jun 16, 2016 10:00 pm

Takk for sist Bård :)

Gode tips du/dere får hos Hell Bil. Heldig er dere som har så oppegående service-folk å forholde dere til !!!
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

Brukeravatar
baa

Legg inn av baa » tor jun 16, 2016 10:42 pm

Takk for sist ja!! :D :D

Ja, vi har et kjempegodt forhold til Hell Bil samt at de er dyktige og engasjerte. Må påpeke at det er kun 163, og 166 hestersmotoren man kan blokkere EGR-ventilen uten å få feilkode, da disse er EURO4 og ikke EURO5.
Har vasket KN-filteret nå, så det ligger på badegulvet til tørk.

Skal på langtur til Lofoten i sommer med LC, så er greit å få en skikkelig service på den før da. Akkurat nå ligger snittforbruket på 11,6 på computeren i bilen, så får vi se om den går nedover etter alt som blir gjort nå.

Forøvrig så var jeg ikke klar over at det er adaptiv girkasse på traktorene våre, så det blir å nappe av strømmen i 15 minutter for å resette girkasseminnet også.

JanP

Legg inn av JanP » tor jun 16, 2016 10:46 pm

Smetter inn litt her jeg, Ivar. Takk for sist forresten.

Vi har lært en del av verksmesteren. Blant annet måling av dyser og at de jobber i par. Å måle en av 2 gir ikke eksakt resultat. Og det har jeg kommunisert tidligere på forumet. Allikevel ser det ut til at noen ikke vet det, eller får annen informasjon fra sitt lokale verksted.
Og å skifte en Suction-ventil (SCV) er heller ikke bent fram. Å bare bytte den alene uten å gjøre annet er bare halve jobben, og et verkstedbesøk er nødvendig i etterkant. Og det ser ut til at en del bytter denne uten å vite hva annet som må til. Men vår lokale verksmester tar seg tid til å forklare. Og nå vet jeg og Bård hva annet som må til. Og noen av de som var på Landstreffet fikk også snakke litt med Egil, og kanskje fikk noen et eller annet verdifullt tips.

Brukeravatar
ksi100

Legg inn av ksi100 » fre jun 17, 2016 8:28 am

baa skrev: Om ei drøy uke har jeg time hos Billia, for rensing av EGR, Manifoild, samt mellomservice og fetting av akslinger. Får se om jeg også får montert EGR-blanking plate samtidig, om dette har noe for seg.
Dette har absolutt noe for seg, med mindre du har blokkert vakuumslangen til ventilen da. Selv om du har "stengt" ventilen kan det ha litt for seg, da det er ikke sikkert ventilen er helt tett. Få de til å ta bilder av innsuget før rensing, så ser man hva EGR gjør med motorene. Når de først demonterer hele innsuget bør de skrape ut av innsugskanalene i blokka også.

Hadde jeg hatt en nyere Euro5 ville jeg uansett fjernet EGR. Varsellampa styres av SW, som er mulig å endre om man har riktig verktøy.

Hilsen innbitt EGR-motstander (som har hjulpet flere kjente med å få "ny" bil etter blokkering).
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
baa

Legg inn av baa » fre jun 17, 2016 11:12 am

ksi100 skrev:
Dette har absolutt noe for seg, med mindre du har blokkert vakuumslangen til ventilen da. Selv om du har "stengt" ventilen kan det ha litt for seg, da det er ikke sikkert ventilen er helt tett. Få de til å ta bilder av innsuget før rensing, så ser man hva EGR gjør med motorene. Når de først demonterer hele innsuget bør de skrape ut av innsugskanalene i blokka også.

Hadde jeg hatt en nyere Euro5 ville jeg uansett fjernet EGR. Varsellampa styres av SW, som er mulig å endre om man har riktig verktøy.

Hilsen innbitt EGR-motstander (som har hjulpet flere kjente med å få "ny" bil etter blokkering).
Jeg har fysisk blokkert vakuumslangen nå ja, så får håpe det holder en liten stund. Skal prøve å få gutta på verkstedet til å montere blanking plate, mens de likevel har skrudd opp alt for rensing. Skal be de om å få skrapt ut av blokka også, og det er skrevet på ordren at "kunden ønsker å se innsuget før rensing" så skal troppe opp med kamera!

For å endre den varsellampa/varslingen så må man vel inn å programmere om? Er ikke Toyota sine datastyringer ganske låst ?? eller kjenner du til noen programmer som fungerer? Har uansett ikke Euro5 jeg , men kan være interessant å vite

Brukeravatar
ksi100

Legg inn av ksi100 » fre jun 17, 2016 12:10 pm

baa skrev: For å endre den varsellampa/varslingen så må man vel inn å programmere om? Er ikke Toyota sine datastyringer ganske låst ?? eller kjenner du til noen programmer som fungerer? Har uansett ikke Euro5 jeg , men kan være interessant å vite
Jeg kjenner ikke detaljene selv, men FMS fortalte meg at dette var mulig å fikse på det meste av biler (tror de har riktig verktøy for å gjøre det selv). For detaljer kan du høre med FMS direkte.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
baa

Legg inn av baa » fre jun 17, 2016 10:16 pm

ksi100 skrev:
baa skrev: For å endre den varsellampa/varslingen så må man vel inn å programmere om? Er ikke Toyota sine datastyringer ganske låst ?? eller kjenner du til noen programmer som fungerer? Har uansett ikke Euro5 jeg , men kan være interessant å vite
Jeg kjenner ikke detaljene selv, men FMS fortalte meg at dette var mulig å fikse på det meste av biler (tror de har riktig verktøy for å gjøre det selv). For detaljer kan du høre med FMS direkte.
Man får vel holde seg langt unna et Toyotaverksted etter dette, om man ønsker å ha service for de kjører programvareoppdateringer om det har kommet noe til motorene. Da oppdages dette vel? Uansett ikke en problemstilling for min del, da jeg har Euro4 :-)

Satte inn nyolja KN-filter i dag, samt helte på 2 dl med 2-taktsolje på tanken. Ellers så er det noen leketøy på vei i posten, som jeg har tenkt på ganske lenge. Kom plutselig over et greit tilbud på en nettbutikk og slo til. Så får vi se hvordan det funker

JanP

Legg inn av JanP » søn jun 19, 2016 2:04 pm

Fikk renset mengdemåler hos Bård i dag, og puttet en skrue inn i EGR-slangen. EGR er herved blokkert! Og det var vel på tide.
Vi fikk kikket på Blanking-plata også, men det er trangt å komme til etter det vi kan se. Men Bård skal jo rense innsug og EGR om ei uke, og da skal han se om det lar seg gjøre å sette inn plata samtidig. Jeg visste ikke noe om dette i november, men man får vel sette av et par timer og prøve.

Brukeravatar
baa

Legg inn av baa » tir jun 21, 2016 10:12 pm

Nærmer seg rensing av innsug. Har fått EGR blokkeplate av JanP som jeg borret opp til 8mm i kveld, så nå skal alt være klart.
Vedlegg
DSC_0511.JPG
7mm hull
DSC_0511.JPG (233.9 kiB) Vist 4611 ganger
DSC_0512.JPG
8mm hull
DSC_0512.JPG (175.64 kiB) Vist 4611 ganger

Andreas30
Sted: Bærum

Legg inn av Andreas30 » ons jun 22, 2016 8:57 pm

Nå kan du glede deg er som og få en ny bil etter og sette inn den plata der
du som har oppdatert exos system og får full utnyttelse av den
merker godt til det ekstra trøkket ifra bunndraget etterpå :D
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
baa

Legg inn av baa » ons jun 22, 2016 9:37 pm

Skal ut å teste 0-100 mot JanP når den er ferdig!! Haha. Nei, gleder meg til de blir ferdige med den. Skal på langtur til lofoten i Juli, så da skal jeg få testa den skikkelig! Har ordna så jeg skal få komme å ta bilder når de har demontert, så tar de service i samme slengen. Da får jeg ett år med Toyota Eurocare :P

JanP

Legg inn av JanP » ons jun 22, 2016 10:38 pm

baa skrev:Nærmer seg rensing av innsug. Har fått EGR blokkeplate av JanP som jeg borret opp til 8mm i kveld, så nå skal alt være klart.
"Selger påberoper seg pant i produktet inntil betaling er mottatt. Er ikke beløp betalt inn innen fristen vil selger selv hente objektet om ikke kvittering kan fremvises".

Brukeravatar
baa

Re: RE: Re: Bårds LC120 VX

Legg inn av baa » ons jun 22, 2016 10:42 pm

JanP skrev:
baa skrev:Nærmer seg rensing av innsug. Har fått EGR blokkeplate av JanP som jeg borret opp til 8mm i kveld, så nå skal alt være klart.
"Selger påberoper seg pant i produktet inntil betaling er mottatt. Er ikke beløp betalt inn innen fristen vil selger selv hente objektet om ikke kvittering kan fremvises".
for et pussig sammentreff. Prisen går akkurat opp i godtgjørelse for en stk spiker, blokkering av av vakuumslange og rensing av luftmengdemåler! :-D

Svar

Gå tilbake til «Garasje»