Da jeg kjøpte bilen var det bare for å ha en billig bil til jakt- og fiske-turer.
Slik så bilen ut da jeg overtok den i September '08. Ikke no glansbilde akkurat.

Rypejakt på Finnmarksvidda. To timers kjøring i terreng, så to timer å gå inni nasjonalparken før vi kom til hytta.

I slutten av Oktober hadde jeg handlet inn 10" felger, men fortsatt bare 31" dekk. Har også kjørt av bakfangerene et par ganger.

Legg også merke til den tøffe komboen med et svart og et sølv speil. Stilig!

I Desember skulle jeg og en kompis dra en liten tur å teste ut de nye 33" mine på snø. Jeg kjørte først og skulle krysse en islagt elv. Turen over gikk bra, men på returen gikk jeg gjennom isen.
Måtte tilkalle traktor for å få heiset meg ut av hullet. Men fikk testet flexen da.

Styrestaget hadde fått seg en smell og tatt seg en tur oppå kardangen. Den måtte jekkes ut for at det skulle være mulig å svinge til høyre.

Etterpå var bilen mild sagt våt inni, så tok den inn på jobben og begynte å ta ut alt innvendig så det skulle kunne tørke.
Etter at alt var demontert inni begynte jeg å se litt nærmere på rusten som jeg viste at var i karosseriet. Det viste
seg at bilen har hadd en skade tidligere på venstre side og rettearbeidet som var gjort var utrolig lite profesjonelt. Det
var ikke brukt rustbeskyttelse i det hele tatt etter skaden.
Bilder fra demontering.

Merker fjernet og glassblåsing påbegynt.

Venstre kanal var det også mye "kjeks" i.

Innvendig venstre side. Ny kanal fra Toyota ligger klar.

Valgte å kappe bort hele venste bakskjerm på grunn av all rusten. Like greit å gjøre alt 100% med en gang?

Alt av rust i skjerm og nede i venstre hjørnet ble også kappet bort og sveist inn nytt stål, men har glemt å dokumentere det.

Motivasjon og hjelp i fra gode venner er et must på slike prosjekter. Her retter Lasse skjerm.

Grovt rettet og grovt pusset. Fikk også en kufanger. Tusen takk til Tor Gunnar!

En del rust i vindusrammen foran også. Men det er vel standard?

Toyota sendte denne til meg.

Her bynner ting å ta form og alt ser så mye lysere ut.

Rustsveising i vindusramme foran.

Til slutt ender man opp med en helt rustfri Landcruiser 70.

Da er det bare å spraye på epoxy-grunning.

Og så pusse klart til lakking.

Så kommer man til valg av farge. Ville ikke ha den i den kjedelige orginalfargen. Ville heller ha noe spesielt.
Sommeren 2008 var jeg på besøk hos Arctic Truck og så denne V8'ern som de hadde laget
til en militærutstilling. Fargen er den samme som alle millitære kjøretøy lakkes i som skal
tjenestegjøre i ørkenområder. Etter litt tid med googleing fant jeg ut at fargen er Federal Standard 33446.
Navnet er "Desert Tan".

Kom en boks med lakk til meg.

Da er det bare å sette lakkereren i arbeid igjen.

Måtte flytte bilen bort fra jobb da jeg skulle bort i ferien. Men her bynner bilen å ta form.

Måtte lakke interiøret også i samme fargen.

Litt smådeler.

Så var det bare å montere sammen bilen igjen.

Interiøret er en ting som jeg ble spesielt fornøyd med. Syns kombinasjonen lys beige og svart
passet utrolig godt sammen.

Stigtrinnene var FUBAR og ble bare lakket svart matt slik at man ikke legger så mye merke dem. Gidder
ikke å rette de bare for å knuse de i terreng etterpå. Støtfangeren foran er fra Klokkerholm. Ikke noe vits
i å kjøpe orginal dyrt da jeg regner med at den også blir forbruksvare.

Bilen er nå EU-godkjent og jeg venter på at skiltene skal annkomme trafikkstasjon. Har også tatt
å skiftet styrestaget som ble bøyd og tatt en hjulstillingskontroll.
Var på første jaktturen nå i helga.

Til slutt må jeg bare få takke alle som har vært med på å hjelpe og fikse bilen. Vet ikke hva jeg sku ha gjort uten
så gode venner, bekjente, kollegaer og en snill kjæreste.