Boomer's LJ70 Garasje "LandCrusher"

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Brukeravatar
Boomer
Sted: Vadsø, Finnmark

Boomer's LJ70 Garasje "LandCrusher"

Legg inn av Boomer » man okt 26, 2009 11:20 pm

Bilen er en '85 LX. Kjøpte bilen av stefaren til en kompis av meg. Bilen var for det meste blitt brukt til fjellkjøring, men var i bra teknisk stand.

Da jeg kjøpte bilen var det bare for å ha en billig bil til jakt- og fiske-turer.

Slik så bilen ut da jeg overtok den i September '08. Ikke no glansbilde akkurat. :)

Bilde

Rypejakt på Finnmarksvidda. To timers kjøring i terreng, så to timer å gå inni nasjonalparken før vi kom til hytta.

Bilde

Bilde

I slutten av Oktober hadde jeg handlet inn 10" felger, men fortsatt bare 31" dekk. Har også kjørt av bakfangerene et par ganger. :)
Legg også merke til den tøffe komboen med et svart og et sølv speil. Stilig!

Bilde

Bilde

Bilde

I Desember skulle jeg og en kompis dra en liten tur å teste ut de nye 33" mine på snø. Jeg kjørte først og skulle krysse en islagt elv. Turen over gikk bra, men på returen gikk jeg gjennom isen.
Måtte tilkalle traktor for å få heiset meg ut av hullet. Men fikk testet flexen da. :)

Bilde

Bilde

Bilde

Styrestaget hadde fått seg en smell og tatt seg en tur oppå kardangen. Den måtte jekkes ut for at det skulle være mulig å svinge til høyre.

Bilde

Etterpå var bilen mild sagt våt inni, så tok den inn på jobben og begynte å ta ut alt innvendig så det skulle kunne tørke.
Etter at alt var demontert inni begynte jeg å se litt nærmere på rusten som jeg viste at var i karosseriet. Det viste
seg at bilen har hadd en skade tidligere på venstre side og rettearbeidet som var gjort var utrolig lite profesjonelt. Det
var ikke brukt rustbeskyttelse i det hele tatt etter skaden.

Bilder fra demontering.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Merker fjernet og glassblåsing påbegynt. :)

Bilde

Venstre kanal var det også mye "kjeks" i. :? Så den måtte bort.

Bilde

Innvendig venstre side. Ny kanal fra Toyota ligger klar. :)

Bilde

Valgte å kappe bort hele venste bakskjerm på grunn av all rusten. Like greit å gjøre alt 100% med en gang?

Bilde

Bilde

Alt av rust i skjerm og nede i venstre hjørnet ble også kappet bort og sveist inn nytt stål, men har glemt å dokumentere det.

Bilde

Motivasjon og hjelp i fra gode venner er et must på slike prosjekter. Her retter Lasse skjerm. :)

Bilde

Grovt rettet og grovt pusset. Fikk også en kufanger. Tusen takk til Tor Gunnar! :D

Bilde

En del rust i vindusrammen foran også. Men det er vel standard?

Bilde

Toyota sendte denne til meg. :P Koster nesten like mye som det jeg betalte for bilen. :?

Bilde

Her bynner ting å ta form og alt ser så mye lysere ut. :D

Bilde

Bilde

Rustsveising i vindusramme foran.

Bilde

Bilde

Til slutt ender man opp med en helt rustfri Landcruiser 70. :D

Bilde

Bilde

Bilde

Da er det bare å spraye på epoxy-grunning.

Bilde

Bilde

Og så pusse klart til lakking.

Bilde

Bilde

Så kommer man til valg av farge. Ville ikke ha den i den kjedelige orginalfargen. Ville heller ha noe spesielt.
Sommeren 2008 var jeg på besøk hos Arctic Truck og så denne V8'ern som de hadde laget
til en militærutstilling. Fargen er den samme som alle millitære kjøretøy lakkes i som skal
tjenestegjøre i ørkenområder. Etter litt tid med googleing fant jeg ut at fargen er Federal Standard 33446.
Navnet er "Desert Tan".

Bilde

Bilde

Bilde

Kom en boks med lakk til meg. :D

Bilde

Da er det bare å sette lakkereren i arbeid igjen. :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Måtte flytte bilen bort fra jobb da jeg skulle bort i ferien. Men her bynner bilen å ta form. :)

Bilde

Bilde

Bilde

Måtte lakke interiøret også i samme fargen. :D

Bilde

Bilde

Litt smådeler.

Bilde

Så var det bare å montere sammen bilen igjen. 8)
Interiøret er en ting som jeg ble spesielt fornøyd med. Syns kombinasjonen lys beige og svart
passet utrolig godt sammen.

Bilde

Bilde

Stigtrinnene var FUBAR og ble bare lakket svart matt slik at man ikke legger så mye merke dem. Gidder
ikke å rette de bare for å knuse de i terreng etterpå. Støtfangeren foran er fra Klokkerholm. Ikke noe vits
i å kjøpe orginal dyrt da jeg regner med at den også blir forbruksvare. :D

Bilde

Bilde

Bilde

Bilen er nå EU-godkjent og jeg venter på at skiltene skal annkomme trafikkstasjon. Har også tatt
å skiftet styrestaget som ble bøyd og tatt en hjulstillingskontroll.
Var på første jaktturen nå i helga. :)

Bilde

Bilde

Til slutt må jeg bare få takke alle som har vært med på å hjelpe og fikse bilen. Vet ikke hva jeg sku ha gjort uten
så gode venner, bekjente, kollegaer og en snill kjæreste. :)
Sist redigert av Boomer den tir feb 02, 2010 11:28 pm, redigert 1 gang totalt.
1985 Toyota LandCruiser LJ70

Garasjen min: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11012

Brukeravatar
Toy_Roller
Sted: Ålesund

Re: Boomer's LJ70 Garasje "LandCrusher"

Legg inn av Toy_Roller » man okt 26, 2009 11:26 pm

Kjempe kult farge valg!

men kunne du ikke latt grillen og noen få detaljer vert sort?
ser at det er slik på den fra AT. men legg ut flere bilder så blir det enklere å se...

Ser ivertfall ut til at du har lagt mye arbeid i bilen og at den no e i veldig bra stand!
:)

Brukeravatar
HighwayPatrol
Sted: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Legg inn av HighwayPatrol » man okt 26, 2009 11:37 pm

Utrulig fin bil. Safari takgrind, kansje nokre bredderar og ein snorkel, so e du der :mrgreen: Passar veldig bra me ein farge, hvertfall på d bilde der du ha fått på kufanger. Denne bilen fekk eitt godt liv i dine hender :wink:
Sist redigert av HighwayPatrol den man okt 26, 2009 11:42 pm, redigert 1 gang totalt.
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » man okt 26, 2009 11:39 pm

Velkommen hit!
Flott 70, den så mer voksen ut med det fargevalget!
Virkelig bra prosess den bilen har gått gjennom, varer nok mange år fremover!
Likte også dashen i to farger!

Brukeravatar
Boomer

Legg inn av Boomer » tir okt 27, 2009 12:27 am

Takk for gode tilbakemeldinger. Er godt å få høre at andre også liker bilen. :) Har lagt noen timer og kroner i denne.

Digger fargen. Er masse matt-paste i den, så den reflekterer nesten ikke noe lys. Bilen er derfor vanskelig å oppdage
i terreng, pluss at man ikke får noe reflektert lys i panseret når man kjører imot sola. Dette ble prøvd ut i helga. :)

Vurderte å ha noen sorte detaljer, men grillen måtte lakkes pga. at den ikke så ut. Så da ble det sånn som på V8'ern.
Bilen blir å se mye større ut når alt er lakket i samme fargen. Kommer noen flere og bedre bilder etterhvert som det kommer
flere ting på bilen. Skal blandt annet ha noen ekstralys i kufangeren som er montert på det siste bildet.

Bilde

Bilde

Er det noen som har noen erfaringer med skrudde ventiler og offroad-kjøring? Fordeler? Ulemper?

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Boomer den ons feb 03, 2010 12:05 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
specialops
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av specialops » tir okt 27, 2009 12:39 am

Ja digger fargen, den har jeg selv kjørt rundt i, kunne tenkt meg å lakere hele bilen min i den fargen en dag.. men det for bli når bilen utgår i lakkkvalitet slik den er nå.. Hvor mange lag lakerte du ? det sies at denne orginal desert tan lakken skal nesten være ripefri med blandet herder.. ?

fått på noen kromme breie mud dekk, og breddere ja, og snorkel så har du en miniatyr av den v8`eren.. :mrgreen:
(ps. bare det å få vindua tona litt på alle vinduar hadde gjort seg utrolig) Nice bil!

Dyr farge eller ?

Brukeravatar
Boomer

Legg inn av Boomer » tir okt 27, 2009 1:07 am

Det er lakket to strøk med farge. Hvor ripefri den er gjenstår å se. :)

Toning av alle rutene på bilen er allerede på min "to-do list".

Lakken er ikke det dyreste som er påkostet på bilen... Vil ikke snakke om kroner. :)

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » tir okt 27, 2009 8:42 am

Velkommen i klubben!
Kul story! Her er virkelig gjordt en innsats...Bra jobb! Synes det er spesielt bra at du har jobbet etter et tema på bilen og tenkt hellhetlig inntrykk. Bilen og resultatet har blitt veldig bra. Du har fått deg en LandCruiser som er custom made etter dine preferanser og din smak. Det er nettopp det det handler om når man skal bygge bil!
Likte spesiellt det helhetlige uttrykket...bla at du har lakket bilen innvendig i samme tema! Pynt den opp med snorkel og litt detaljer i sort silkematt. Det tror jeg vil gjøre seg...
Penger og hva bilen har kostet er kjedelig å snakke om...enig med deg der! Det er resultatet og bruksverdien for deg som teller. Det er det det handler om her.....
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
Geir Vangen
Sted: Sarpsborg

Legg inn av Geir Vangen » tir okt 27, 2009 10:16 am

Velkommen hit, utrolig fin bil :D

ballemann
Sted: Jonsvatne

Legg inn av ballemann » tir okt 27, 2009 12:31 pm

Flott jobb, og grattis med lækker bil :D Har tenkt å lakkere/male :O bilen min i nogenlunde samme farge også, men med sorte detaljer :)

Brukeravatar
per_martin
Sted: Harstad

Legg inn av per_martin » tir okt 27, 2009 12:59 pm

Imponerende jobb! Stillig bil! :D
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)

Brukeravatar
specialops
Kontakt:

Legg inn av specialops » tir okt 27, 2009 11:12 pm

Boomer skrev:Det er lakket to strøk med farge. Hvor ripefri den er gjenstår å se. :)

Toning av alle rutene på bilen er allerede på min "to-do list".

Lakken er ikke det dyreste som er påkostet på bilen... Vil ikke snakke om kroner. :)
Bra du har tenkt alt på sotinga, det drar liksom bedre fram kontrasten på bilen, spesielt med den militære looken du har gått for.
Kunne tenkt meg å lakert noen alu kasser i den fargen pluss annet smått, hvor får en kjøpt fargen ?

Legger ved ett ilustrasjons bilde av bilen din sota.. ser bedre ut det ser du 8)
Vedlegg
23102009009.jpg
23102009009.jpg (28.38 kiB) Vist 5206 ganger

Brukeravatar
Boomer

Legg inn av Boomer » tir okt 27, 2009 11:57 pm

Nok en gang, takk til alle dere som gir tilbakemeldinger. Er godt å få høre andre folk sine synspunkter.

Er fornøyd med hvordan bilen ble. Vurderte detaljer i sort, men fant ut at bilen skulle være helt ørken, så alt
av ting som kommer på bilen blir lakket i samme fargen. Grunn til dette er at jeg vil at det skal være en helhet, et tema som
går igjen på hele bilen.

Eneste som jeg går å gleder meg til om dagen er at jeg skal få en telefon fra trafikkstasjonen om at skiltene mine er kommet. Er jo
bare et år siden jeg kjøpte bilen... :)

Hevesett er på ønskelisten til jul. Bilen trenger det mer enn snorkel. :)

specialops: enhver bedrift som blander lakk kan lage denne fargen. Fargekoden er 33446. Jeg har også lyst på en stor zarges-kasse K470
til å ha ting og tang i. Selvølgelig sprøytet i samme farge. Er bare så synd at kvalitet må koste så mye... :)

ballemann
Sted: Jonsvatne

Legg inn av ballemann » ons okt 28, 2009 2:25 am

har 2" hevefjærer til deg, 2000,- :) send pm om du er intr

Brukeravatar
specialops
Kontakt:

Legg inn av specialops » ons okt 28, 2009 11:22 am

Boomer skrev:Nok en gang, takk til alle dere som gir tilbakemeldinger. Er godt å få høre andre folk sine synspunkter.

Er fornøyd med hvordan bilen ble. Vurderte detaljer i sort, men fant ut at bilen skulle være helt ørken, så alt
av ting som kommer på bilen blir lakket i samme fargen. Grunn til dette er at jeg vil at det skal være en helhet, et tema som
går igjen på hele bilen.

Eneste som jeg går å gleder meg til om dagen er at jeg skal få en telefon fra trafikkstasjonen om at skiltene mine er kommet. Er jo
bare et år siden jeg kjøpte bilen... :)

Hevesett er på ønskelisten til jul. Bilen trenger det mer enn snorkel. :)

specialops: enhver bedrift som blander lakk kan lage denne fargen. Fargekoden er 33446. Jeg har også lyst på en stor zarges-kasse K470
til å ha ting og tang i. Selvølgelig sprøytet i samme farge. Er bare så synd at kvalitet må koste så mye... :)
oki, Min førtse zargas kasse fikk jeg fra forsvaret, int ops kassa, tror det er K470 eller litt større, den var med på mye løye, en gang i fallskjerm også, så jeg vet de tåler utrolig mye, per idag har jeg 6 stk zargas kasser, bedre å kjøpe 1 gang orntlig den å måtte handle nye kasser gang på gang..
:wink:

Brukeravatar
Frode S
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » ons okt 28, 2009 12:49 pm

Se der ja, den ble meget pen. Du tar kanskje sekstien min også når jeg kommer hjem på ferie til Vadsø i sommer?

Ps: Er det hos Harila i Vestre Jakobselv du skrur?
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Brukeravatar
Boomer

Legg inn av Boomer » ons nov 25, 2009 8:59 pm

Fikk montert på en liten hvit detalj i plast. :D

Bilde
Sist redigert av Boomer den ons feb 03, 2010 12:07 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
HighwayPatrol
Sted: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Legg inn av HighwayPatrol » ons nov 25, 2009 9:17 pm

Hehe, du skulle hatt ein gammal bulkete blekkplate der :mrgreen:
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde

Brukeravatar
offroadguru Solli
Sted: Hauge i Dalane

Legg inn av offroadguru Solli » ons nov 25, 2009 11:34 pm

Sjeldent pen 70, ikke monter breddere og snorkel. Knalltøft med felger lakket i samme farge som bilen. Og takk og lov så er dekkene montert riktig vei.

Brukeravatar
geronimo82
Sted: Halden

Legg inn av geronimo82 » tor nov 26, 2009 3:33 pm

Skikkelig tøff bil du har mekka :D
Don`t eat the yellow snow

Svar

Gå tilbake til «Garasje»