Side 1 av 8

Frodes garasje. Nå med 200

Lagt inn: lør okt 10, 2009 1:41 am
av Frode Hultgren
Etter å ha hatt Cruiser i 10 år er det vel på tide å lage en garage her. Startet for 10 år siden med en 60.
Den ble etter hvert byttet ut med en 1993 80-VX. Skinn, sperrer og alt snacks.
Har i ettertid kjøpt til en 87 modell 60 også. Kjærringa måtte ha en.
Har etter hvert gjort noe småtterier med 80én, eller bussen som jeg kaller den.
Måtte bytte motor etter halvannen måned. Haugen bil i Telemark ordnet opp dette med en gang.
Så han kan anbefales hvis noen skal kjøpe Cruiser. Se motortråden:http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=18&t=4368
Følte bussen måtte få en Webasto varmer. Så jeg satte inn en Termo Top-C
Overhaling av bakaksling er gjort. Framhjulslager, bremseskiver, knokkel lager og tettinger på framaksling er byttet. Vannpumpe blebyttet. Regreim. Alle viftereimer. Bak sperremotor er ny.
Hella Luminator ekstralys. Xenon hovedlys. Ryggelys med 2x 55watt
Etter en fastkjøring på vei til hytta fikk jeg medhold hos kjærringa til å montere winch også.
Startet da med en orginal mekanisk. Men innså etter hvert at jeg må ha en i begge ender.
Da er det bare ett alternativ. Hydraulisk. Så etter å ha prosjektert i snart ett år er hvertfall en på plass nå.
Det ble en Brevini Raptor 5,6. 12mm wire. Sunfab stempelpumpe drevet av PTO. Den leverer 34 liter pr. min på 1000 RPM.
Den yter rundt 40hk. 12v magnetventiler fra Aron. Oppsettet yter opptil 22m pr min. med motorturtall på 2200 RPM.
Med motor på tomgang surrer den pent og pyntelig. Omtrent like sakte som en el-winch med litt motstand :-)
Etter å ha fått på dette ble den rett og slett litt sigen i fjærene. Så OME kit måtte til. Heavy Duty bak.
Mickey Tompson Baja Claw 315/75-16 på standardfelger. Seipet så de er litt brukbare på vinteren også.
Kanskje ikke det stilleste valget. Men de ser bra ut :D
Den neste runden kommer det på en liten luftkompressor. Legger ut et bilde av den også.
Bilde

Bilde
Må ha noen bilder av winch også
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Denne skal inn litt fort. For fjernutløsing av brems på winch og dekk påfylling og lignende.
Det er en Extreme Magnum. Med 90amp motor. Hadde egentlig tenkt å sette inn en York mekanisk
med magnetinnslag, men jeg fant ikke plass til den i motor rommet. Air Con står i veien.
Bildeh

Re: Frode´s

Lagt inn: lør okt 10, 2009 8:01 am
av offroadguru Solli
Denne var virkelig flott.

Re: Frode´s

Lagt inn: lør okt 10, 2009 9:13 am
av dracan
Jøss.
Rått..... :D

Re: Frode´s

Lagt inn: lør okt 10, 2009 9:36 am
av offroadguru Solli
Med fare for å bli skutt :shock: , bli landsforvist :mrgreen: og kastet ut av klubben :lol: :lol: :lol: vil jeg si følgene:
De var flott å se en ombygd 80 som IKKE har islandske balongdekk og skjermbreddere som ser ut som forskalingslemmer.
Dette er jo virkelig en offroader som kan brukes til noe :D

Re: Frode´s

Lagt inn: lør okt 10, 2009 10:47 am
av Lonnheimen
Den cruiseren var sinnsykt feit. Eg e enig med Offroad Guru Solli den e bygget for å kunne brukes. 8)

Re: Frode´s

Lagt inn: lør okt 10, 2009 11:17 am
av Frode Hultgren
Takker for det :D
Det er forsåvidt tanken at den skal brukes ja.
Tenker litt speideraktig når jeg setter på biter"Vær beredt"

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: lør okt 10, 2009 6:09 pm
av Toyole
Grattis med flott garasje, og bil.
Helt rå vinsjpakke å spore, arti om det funker til fulle i praksis og! 80 er jo en konge bil!!

:P

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: lør okt 10, 2009 8:12 pm
av Frode Hultgren
Kan vel egentlig ikke se noen grunn til at det ikke skal funke i praksis? Den drar relativt fort og hardt.
Wire tåler mye juling. Tror jeg har laget ei krybbe som er solid nok.
Ser bare en ting som er minus med dette oppsettet, og det er vekten. Men jeg synes det er bedre med litt
ekstra vekt, enn at jeg skal stå der med ledninger og rele som smelter. Og en winch som ikke orker å dra.
Det er klart at den ikke virker så lenge motoren ikke går. Det er jo et problem, spesielt med tanke på hvor ofte
en Cruiser motor ikke går :lol:

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: søn okt 11, 2009 12:10 am
av offroadguru Solli
Frode Hultgren skrev:Kan vel egentlig ikke se noen grunn til at det ikke skal funke i praksis? Den drar relativt fort og hardt.
Wire tåler mye juling. Tror jeg har laget ei krybbe som er solid nok.
Ser bare en ting som er minus med dette oppsettet, og det er vekten. Men jeg synes det er bedre med litt
ekstra vekt, enn at jeg skal stå der med ledninger og rele som smelter. Og en winch som ikke orker å dra.
Det er klart at den ikke virker så lenge motoren ikke går. Det er jo et problem, spesielt med tanke på hvor ofte
en Cruiser motor ikke går
:lol:
Det er nok en grunn for at flere danske Challenge Nissaner går med HJ80 motor.....

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: søn okt 11, 2009 11:55 am
av knut eivind
der havna 80n til ikunt på delt 1.plass
for denne her var utrolig tøff.

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: søn okt 11, 2009 12:43 pm
av Toy_Roller
denne var sykt rå!

Fikk litt engelsk dyrelege feeling av den!

Luxus offroder som kan brukes med andre ord :mrgreen:

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: søn okt 11, 2009 9:42 pm
av Frode Hultgren
Litt mere detalj bilder av winch deler:

Her er mellomakslingen til olje pumpen
Bilde

Winchen, Flasken som står ved siden er en 1 1/2 liter
Bilde

Hydraulikk pumpen. Slangene vises også litt på bildet. Den tykke slangen er fra tanken. 45mm innvendig.
Regnet ut at det går med 10 liter olje bare i slangene
Blir bra kjøling det :D
Bilde

Brakett til pumpe. Den måtte skråstilles for at akslingen skulle gå fritt nok.
Bilde
Bilde

Ventilblokk og inntak til pumpen
Bilde

Styringsventilen. 12v magnetventiler. Takler opp til 100L i minuttet.
Bilde

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: søn okt 11, 2009 9:55 pm
av EvenB
Oi oi. Dette er heavy duty.

Passer bra med bilen (som for øvrig er nydelig!), men det må bli mye vekt. Hva tror du alt veier?

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: søn okt 11, 2009 10:19 pm
av Frode Hultgren
Det blir fort 250 kg. Merker ikke noe til vekten. Satte inn OME settet samtidlig med winchen.
Så det eneste jeg merket var at den ble bedre over fartshumper etter monteringen. Så er det sikkert
mulig at det koster 20 øre mere pr. mil å kjøre. Men nå er den jo ikke akkurat noen økonomibil fra før heller

Re: Frode´s

Lagt inn: tir okt 13, 2009 12:11 pm
av Ole Kristian
offroadguru Solli skrev:Med fare for å bli skutt :shock: , bli landsforvist :mrgreen: og kastet ut av klubben :lol: :lol: :lol: vil jeg si følgene:
De var flott å se en ombygd 80 som IKKE har islandske balongdekk og skjermbreddere som ser ut som forskalingslemmer.
Dette er jo virkelig en offroader som kan brukes til noe :D
Amen!!

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: tir okt 13, 2009 7:28 pm
av iknut
Hei, Frode.
Flott at du har fått deg en garasje så vi andre kan ta del i ditt prosjekt.
Liker forøvrig stilen din, nemlig å gjøre hva DU har lyst til og prøve ut dine ideer. Morsomt.
Er "winch-traversjen" bak bare boltet opp i ramma eller er den festet på annet vis?

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: tir okt 13, 2009 8:43 pm
av Frode Hultgren
Den er bare boltet i ramma ja. 3x 12mm bolt på hver side. Skal lage en forsterkning bak til traversen også.
Innfesting og ramme blir det svakeste punktet på oppsettet. Men det er ikke mye alternativer.

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: tir okt 13, 2009 10:03 pm
av 4Springar
Hei og VELKOMMEN! Dette var et gromt heavy duty innslag til LC verdenen!
Litt ekstra vekt gjør jammen ingenting om man VET at man kommer seg opp og fram! og vekten er plassert så lavt, at det kan vel bare ansees som "ballast" :D

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: tir okt 13, 2009 10:04 pm
av olem60
kjæm du te sætnan på lørdan? så vi kan få testa kor mang bila du kan trekk opp samtidig..

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Lagt inn: tir okt 13, 2009 11:11 pm
av Frode Hultgren
Får se om jeg klarer å komme meg unna hyttetur.
Må nok få testet den skikkelig. Tenkte å finne meg en passende bakke og vinsje meg ned og opp noen ganger
i forskjellige hastigheter. Tenkte å prøve å filme noen drag og legge ut.
Nå er det bare å bestemme seg for om jeg skal sette en likedan winch i fronten, eller om jeg skal sette en hydraulikk motor
på den mekaniske som står der allerede. Har ikke klart å ta noen beslutning på det enda.
Har tenkt mest på kompressor de siste dagene. Det er jo luft frikobling på winchen også.
Så nå må jeg finne ett passende luft rele for dette