Frodes garasje. Nå med 200

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Frodes garasje. Nå med 200

Legg inn av Frode Hultgren » lør okt 10, 2009 1:41 am

Etter å ha hatt Cruiser i 10 år er det vel på tide å lage en garage her. Startet for 10 år siden med en 60.
Den ble etter hvert byttet ut med en 1993 80-VX. Skinn, sperrer og alt snacks.
Har i ettertid kjøpt til en 87 modell 60 også. Kjærringa måtte ha en.
Har etter hvert gjort noe småtterier med 80én, eller bussen som jeg kaller den.
Måtte bytte motor etter halvannen måned. Haugen bil i Telemark ordnet opp dette med en gang.
Så han kan anbefales hvis noen skal kjøpe Cruiser. Se motortråden:http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=18&t=4368
Følte bussen måtte få en Webasto varmer. Så jeg satte inn en Termo Top-C
Overhaling av bakaksling er gjort. Framhjulslager, bremseskiver, knokkel lager og tettinger på framaksling er byttet. Vannpumpe blebyttet. Regreim. Alle viftereimer. Bak sperremotor er ny.
Hella Luminator ekstralys. Xenon hovedlys. Ryggelys med 2x 55watt
Etter en fastkjøring på vei til hytta fikk jeg medhold hos kjærringa til å montere winch også.
Startet da med en orginal mekanisk. Men innså etter hvert at jeg må ha en i begge ender.
Da er det bare ett alternativ. Hydraulisk. Så etter å ha prosjektert i snart ett år er hvertfall en på plass nå.
Det ble en Brevini Raptor 5,6. 12mm wire. Sunfab stempelpumpe drevet av PTO. Den leverer 34 liter pr. min på 1000 RPM.
Den yter rundt 40hk. 12v magnetventiler fra Aron. Oppsettet yter opptil 22m pr min. med motorturtall på 2200 RPM.
Med motor på tomgang surrer den pent og pyntelig. Omtrent like sakte som en el-winch med litt motstand :-)
Etter å ha fått på dette ble den rett og slett litt sigen i fjærene. Så OME kit måtte til. Heavy Duty bak.
Mickey Tompson Baja Claw 315/75-16 på standardfelger. Seipet så de er litt brukbare på vinteren også.
Kanskje ikke det stilleste valget. Men de ser bra ut :D
Den neste runden kommer det på en liten luftkompressor. Legger ut et bilde av den også.
Bilde

Bilde
Må ha noen bilder av winch også
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Denne skal inn litt fort. For fjernutløsing av brems på winch og dekk påfylling og lignende.
Det er en Extreme Magnum. Med 90amp motor. Hadde egentlig tenkt å sette inn en York mekanisk
med magnetinnslag, men jeg fant ikke plass til den i motor rommet. Air Con står i veien.
Bildeh
Sist redigert av Frode Hultgren den lør jun 23, 2018 10:12 pm, redigert 11 ganger totalt.
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2356
Registrert: fre feb 03, 2006 10:52 am
Sted: Hauge i Dalane

Re: Frode´s

Legg inn av offroadguru Solli » lør okt 10, 2009 8:01 am

Denne var virkelig flott.

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3618
Registrert: tir mai 25, 2004 10:07 am
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Frode´s

Legg inn av dracan » lør okt 10, 2009 9:13 am

Jøss.
Rått..... :D
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2356
Registrert: fre feb 03, 2006 10:52 am
Sted: Hauge i Dalane

Re: Frode´s

Legg inn av offroadguru Solli » lør okt 10, 2009 9:36 am

Med fare for å bli skutt :shock: , bli landsforvist :mrgreen: og kastet ut av klubben :lol: :lol: :lol: vil jeg si følgene:
De var flott å se en ombygd 80 som IKKE har islandske balongdekk og skjermbreddere som ser ut som forskalingslemmer.
Dette er jo virkelig en offroader som kan brukes til noe :D

Lonnheimen
Innlegg: 239
Registrert: søn okt 07, 2007 9:27 pm
Sted: Bergen

Re: Frode´s

Legg inn av Lonnheimen » lør okt 10, 2009 10:47 am

Den cruiseren var sinnsykt feit. Eg e enig med Offroad Guru Solli den e bygget for å kunne brukes. 8)
Bj 75 Pickup

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Frode´s

Legg inn av Frode Hultgren » lør okt 10, 2009 11:17 am

Takker for det :D
Det er forsåvidt tanken at den skal brukes ja.
Tenker litt speideraktig når jeg setter på biter"Vær beredt"
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1054
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av Toyole » lør okt 10, 2009 6:09 pm

Grattis med flott garasje, og bil.
Helt rå vinsjpakke å spore, arti om det funker til fulle i praksis og! 80 er jo en konge bil!!

:P
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av Frode Hultgren » lør okt 10, 2009 8:12 pm

Kan vel egentlig ikke se noen grunn til at det ikke skal funke i praksis? Den drar relativt fort og hardt.
Wire tåler mye juling. Tror jeg har laget ei krybbe som er solid nok.
Ser bare en ting som er minus med dette oppsettet, og det er vekten. Men jeg synes det er bedre med litt
ekstra vekt, enn at jeg skal stå der med ledninger og rele som smelter. Og en winch som ikke orker å dra.
Det er klart at den ikke virker så lenge motoren ikke går. Det er jo et problem, spesielt med tanke på hvor ofte
en Cruiser motor ikke går :lol:
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2356
Registrert: fre feb 03, 2006 10:52 am
Sted: Hauge i Dalane

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av offroadguru Solli » søn okt 11, 2009 12:10 am

Frode Hultgren skrev:Kan vel egentlig ikke se noen grunn til at det ikke skal funke i praksis? Den drar relativt fort og hardt.
Wire tåler mye juling. Tror jeg har laget ei krybbe som er solid nok.
Ser bare en ting som er minus med dette oppsettet, og det er vekten. Men jeg synes det er bedre med litt
ekstra vekt, enn at jeg skal stå der med ledninger og rele som smelter. Og en winch som ikke orker å dra.
Det er klart at den ikke virker så lenge motoren ikke går. Det er jo et problem, spesielt med tanke på hvor ofte
en Cruiser motor ikke går
:lol:
Det er nok en grunn for at flere danske Challenge Nissaner går med HJ80 motor.....

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av knut eivind » søn okt 11, 2009 11:55 am

der havna 80n til ikunt på delt 1.plass
for denne her var utrolig tøff.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
Toy_Roller
Innlegg: 714
Registrert: fre jun 26, 2009 8:30 pm
Sted: Ålesund

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av Toy_Roller » søn okt 11, 2009 12:43 pm

denne var sykt rå!

Fikk litt engelsk dyrelege feeling av den!

Luxus offroder som kan brukes med andre ord :mrgreen:
:)

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av Frode Hultgren » søn okt 11, 2009 9:42 pm

Litt mere detalj bilder av winch deler:

Her er mellomakslingen til olje pumpen
Bilde

Winchen, Flasken som står ved siden er en 1 1/2 liter
Bilde

Hydraulikk pumpen. Slangene vises også litt på bildet. Den tykke slangen er fra tanken. 45mm innvendig.
Regnet ut at det går med 10 liter olje bare i slangene
Blir bra kjøling det :D
Bilde

Brakett til pumpe. Den måtte skråstilles for at akslingen skulle gå fritt nok.
Bilde
Bilde

Ventilblokk og inntak til pumpen
Bilde

Styringsventilen. 12v magnetventiler. Takler opp til 100L i minuttet.
Bilde
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
EvenB
Innlegg: 91
Registrert: tir apr 28, 2009 3:20 pm

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av EvenB » søn okt 11, 2009 9:55 pm

Oi oi. Dette er heavy duty.

Passer bra med bilen (som for øvrig er nydelig!), men det må bli mye vekt. Hva tror du alt veier?

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av Frode Hultgren » søn okt 11, 2009 10:19 pm

Det blir fort 250 kg. Merker ikke noe til vekten. Satte inn OME settet samtidlig med winchen.
Så det eneste jeg merket var at den ble bedre over fartshumper etter monteringen. Så er det sikkert
mulig at det koster 20 øre mere pr. mil å kjøre. Men nå er den jo ikke akkurat noen økonomibil fra før heller
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
Ole Kristian
Innlegg: 222
Registrert: tir nov 01, 2005 8:21 pm
Sted: Nord Odal
Kontakt:

Re: Frode´s

Legg inn av Ole Kristian » tir okt 13, 2009 12:11 pm

offroadguru Solli skrev:Med fare for å bli skutt :shock: , bli landsforvist :mrgreen: og kastet ut av klubben :lol: :lol: :lol: vil jeg si følgene:
De var flott å se en ombygd 80 som IKKE har islandske balongdekk og skjermbreddere som ser ut som forskalingslemmer.
Dette er jo virkelig en offroader som kan brukes til noe :D
Amen!!

Ole Kr. hadde i gamle dager: Mazda B2600
Ole Kr. hadde for lenge siden: Jeep Cherokee
Ole Kr. hadde nylig: '98 Hilux
Ole Kr. har nå: '82 Hilux og '80 HJ45 pickup.

Menn uten pickup - er direkte stygt!

Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Registrert: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Sted: Eidsvoll

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av iknut » tir okt 13, 2009 7:28 pm

Hei, Frode.
Flott at du har fått deg en garasje så vi andre kan ta del i ditt prosjekt.
Liker forøvrig stilen din, nemlig å gjøre hva DU har lyst til og prøve ut dine ideer. Morsomt.
Er "winch-traversjen" bak bare boltet opp i ramma eller er den festet på annet vis?
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av Frode Hultgren » tir okt 13, 2009 8:43 pm

Den er bare boltet i ramma ja. 3x 12mm bolt på hver side. Skal lage en forsterkning bak til traversen også.
Innfesting og ramme blir det svakeste punktet på oppsettet. Men det er ikke mye alternativer.
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3217
Registrert: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Sted: Troms
Kontakt:

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av 4Springar » tir okt 13, 2009 10:03 pm

Hei og VELKOMMEN! Dette var et gromt heavy duty innslag til LC verdenen!
Litt ekstra vekt gjør jammen ingenting om man VET at man kommer seg opp og fram! og vekten er plassert så lavt, at det kan vel bare ansees som "ballast" :D

Brukeravatar
olem60
Innlegg: 275
Registrert: tor mai 13, 2004 8:43 am
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av olem60 » tir okt 13, 2009 10:04 pm

kjæm du te sætnan på lørdan? så vi kan få testa kor mang bila du kan trekk opp samtidig..

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Frode´s 80 og 60 negerbuss og grisbil

Legg inn av Frode Hultgren » tir okt 13, 2009 11:11 pm

Får se om jeg klarer å komme meg unna hyttetur.
Må nok få testet den skikkelig. Tenkte å finne meg en passende bakke og vinsje meg ned og opp noen ganger
i forskjellige hastigheter. Tenkte å prøve å filme noen drag og legge ut.
Nå er det bare å bestemme seg for om jeg skal sette en likedan winch i fronten, eller om jeg skal sette en hydraulikk motor
på den mekaniske som står der allerede. Har ikke klart å ta noen beslutning på det enda.
Har tenkt mest på kompressor de siste dagene. Det er jo luft frikobling på winchen også.
Så nå må jeg finne ett passende luft rele for dette
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Svar

Gå tilbake til «Garasje»