Beskytte nye deler fra mr. salt

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
rikard
Sted: Melhus, Trøndelag

Beskytte nye deler fra mr. salt

Legg inn av rikard » tir jun 27, 2006 11:40 am

Er litt leit å montere mange nye deler under bilen og vite at om ett til to år har saltet fått satt sitt preg på de. Mange komponenter er jo ikke laget for å leve i saltsuppe halve året. Og uansett hvor mye en vasker vil den krype inn i spalter og hulrom.

Driver å monterer nytt OME sett på 60'en. På 73'en er det alerede tegn etter rust på dempere og fjærer etter 2 års bruk. Har også nytt eksosanlegg, sjakler, stabstagfester osv. Mye av dette har ikke all verden av overflatebehandlig og er jo egentlig forbruksdeler, men hvis levetiden forkortes betraktelig pga. korrosjon er det greit å gi dem litt bedre sjanse.

Hva er den beste måte å beskytte de på? Tenker å vaske delene med aceton/lynol og gi de et strøk med ovatrol og så arkanol. noen som har andre forslag og anbefalinger?

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » tir jun 27, 2006 11:56 am

Ting man skal "se" altså støtdempere og fjører pleier jeg å grise inn med Owatrol, ellers bruker jeg Voks (sånn som aldri tørker) på ramme, gjerne med Owatrol i bunn.

rogerbrekke

maling

Legg inn av rogerbrekke » ons jun 28, 2006 12:06 am

Problemet med dette tror jeg starter fra grunningen, det er nok et litt fremendt ord der disse kommer fra.
Det er vel ikke mange produsenter som kan fårestille seg at vi har
værre saltprosent og mer agresiv en sjøvan på bilvegene.
Et par tusen i sandblåsig praimer og lakering med norsjø maling og olje til sist. husk det er viktig å smøre disse fjærene med fett i di gule glidene. jek bilen på ramma så fjærene henger når du smørrer.
demonter gjærne pakka før du monterrer, smør fett mellom. dette gjelder OME .det er fler typer fjærer som ikke skal ha fett mellom laga.
Ta vare på de, så har du gode fjærer i mange år.
Mvh Roger

Dr.P

Linolje mot rust

Legg inn av Dr.P » lør okt 07, 2006 11:37 am

Hei!
For mange år siden fortalte en gammel mann i Sverige at han brukte kaldpresset linolje for å stoppe og hindre rust. Jeg brukte det med hell på min første HJ 60 i mange år, og gjør det også på den jeg nettopp har kjøpt. Driver å prøver ut en kombinasjon av linolje og Tectyl. Tectyl er noe jeg vanligvis skyr som pesten, men jeg tror dette kan bli en interessant kombinasjon. Først skraper jeg bort all overflaterust og møkk og gjør rent med luft (høytrykk). Smører deretter kaldpresset linolje på metallet, når denne oljen begynner å tørke legger jeg på en blanding av 60% tectyl og 40% linolje. Det må være den tectylen som er beregnet til karosseriet. Når dette er nesten tørt blåser jeg ren tectyl over. Denne prosessen gjør at linoljen holder seg "fersk" nær metallet den skal beskytte. Har kjørt med dette i noen uker nå, og det ser ut til å fungere bra. Overflaten blir tørr og motstandsdyktig mot salt/støv. Skraper jeg meg igjennom overflaten er laget under , mot metallet, fett og friskt.Foreløbig har det ikke "sluppet". Gjør det ,det, vil linoljen fortsatt beskytte metallet. Det blir spennende å se hvordan det ser ut til våren! Det går også bra og blande kaldpresset linolje (60%) med terpentin(40%) og svart kunstmalerfarge. (Fås kjøpt i foretninger for hobby o.l.) Dette kan blandes til en tykk pasta som smøres på metallet(også nye deler man sveiser inn). Trenger litt tørketid i god varme. Denne blandingen av linolje og terpentin bruker jeg også til å sprøyte i dører, kanaler, ramme m.m. Jeg tror linolje er svært bra mot rust. I gamle dager ble det brukt på alle smidde produkter. Har selv her på gården gamle beslag, hengsler o.l. som har vært behandlet med linolje. De blir brune, men ruster ikke i stykker. Som sagt, har god erfaring, og det skader ikke å prøve!

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » lør okt 07, 2006 2:49 pm

Har gjord forsøket med kaldpresset linolje på 60. Oljen er veldig tynn og støver sinnsykt i oljesprøyta. Fungerte ganske greit....men er litt tynn synes jeg. Det verste med linolja er lukta :shock:
Det lukter høy og hamp av bilen i et år etterpå :D
Håvard her på forumet har den bilen nå...og han kjenner lukta ennå...så...har man store polypper eller har tett nese konstant er nok dette midt i blinken!
Har gått over til penetrerende Owatrol....og er veldig fornøyd med resultatet!

borvik
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » lør okt 07, 2006 8:30 pm

Jeg bruker varm sagkjedeolje. om vinteren blander jeg ca 15% diesel for å få den igjenom sprøyta. Det ser ut til å holde rusta på avstand. Det må gjøres ca hver 3 mnd. Har også brukt endel linolje basert hulromsskydd fra biltema i dører o.l. tror ikke denne er så penetrerende som andre litt dyrere produkter. Kjøpte hagmans hulromsbeskyttelse nå sist og tror vel den er ganske bra.
Linolje og tectyl høres interessant ut. Vi får vel rapporter utover vinteren?

Dr.P

Linolje mot rust

Legg inn av Dr.P » lør okt 07, 2006 8:45 pm

Linoljen må være kaldpresset av beste kvalitet. Kokt linolje er langt fra like bra. Kjøper linoljen i Sverige, mye billigere og meget bra kvalitet. Brukte Owatrol til dekket på seilbåten, visste ikke at den fantes til beskyttelse av bil. Er det samme oljen? Hvor får jeg tak i den? Jeg tror at linoljens fortrinn er at den "klistrer" seg tett til metallet, og dermed beskytter mot fukt. Det virker også som om den "binder" rusten. Har prøvd på rustflekker utvendig på karosseriet. Det blir iallefall ikke verre!Skal se an linoljen og tectylen utover vinteren. Lukten kan jeg leve med, selv om jeg er enig med at den er fremtredende. Hvordan lukter Owatrol oljen? Kunne vært interessant å prøvd den i kombinasjon med kunstmalerpigmentet og tectylen.

Brukeravatar
rikard
Sted: Melhus, Trøndelag

Re: Linolje mot rust

Legg inn av rikard » søn okt 08, 2006 9:52 pm

Dr.P skrev:Brukte Owatrol til dekket på seilbåten, visste ikke at den fantes til beskyttelse av bil. Er det samme oljen? Hvor får jeg tak i den?
Owatrol finnes for metall og heter type 3 om jeg husker riktig. Har snakket med en 4x4 entusiast i området. Han har jobbet og jobber mye med rammebytter og restaurering. Han hadde brukt owatrol nr 1 som er beregnet på båt (1. strøk). Dette er mye mer tynntflytende og trenger inn i de minste sprekker. I tillegg blir det aldri så hardt som owatrol mot rust. Dette i kombinasjon med Arcanol utblandet i owatrol 1 for neste strøk var veldig bra og varte i mange år. Har ikke prøvd dette ennå, men kan være værdt et forsøk, spesiellt inne i skjermer, dører og kanaler der det er mange mikrosprekker mellom platene. Vanlig hulrommsmasse er jo alt for tykt

Dr.P

Legg inn av Dr.P » man okt 09, 2006 2:58 pm

Takk for svar. Skal prøve meg frem på noe metall med og uten rust. Owatrol og pigment(sort farge) på noe, og linolje og tectyl på noe annet. Det blir spennende å se hva som skjer etter noen uker under åpen himmel. Rusten på HJ 60 må holdes i sjakk! :wink:

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » man okt 09, 2006 4:01 pm

Owatrolen du skal bruk heter penetrerende Owatrol.....og den "kryper" veldig fint og lager en hinne. Et gammelt og anerkjent produkt. I "gamle dager" brukte man Owatrol på eksosanlegg....og da varte eksosanlegget mange ganger lenger. Det som er viktig i den forbindelse er å la owatrolen få gjennomherde i 3 dager før du starter bilen...ellers brenner det av.
Lykke til! Hold 60 rusten i sjakk! :D

Brukeravatar
toaake
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg inn av toaake » tir nov 14, 2006 12:00 pm

hvor får man kjøpt owatrol hen da?

TLC-fan
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av TLC-fan » tir nov 14, 2006 1:49 pm

toaake skrev:hvor får man kjøpt owatrol hen da?
Alle malerforretninger, Maxbo, o.l...., men vær nøye med å få den riktige. De har en som er for treverk også. Det virker dårlig. :)
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

Brukeravatar
toaake
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg inn av toaake » tir nov 14, 2006 2:05 pm

hehe ja d vil jg tru :p

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»