Den endelige rustbeskyttelsen

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen

Svar
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Den endelige rustbeskyttelsen

Legg inn av erwin »

For de av dere, som i likhet med meg inntil nylig, lurer på hva den endelige rustbeskyttelsen for ramma er.
Her er en link:

http://www.nvfnorden.org/lisalib/getfil ... temid=5202

Konklusjon:

Duplex system
• Sandblåse til sa 2,5
• 100 μm TSZ (Sprøyte Metallisering med sink)
• Mist polyamid epoksy
• 110 μm polyamid epoksy
• 50 μm oksiran ester

Det viktige er metallisering med sink + en tett sealer, gjerne Epoxy.

sa 2,5:
Meget grundig sandblåsing. Valsehud, rust og fremmede partikler skal fjernes så fullstendig at restene kun fremstår
som svake sjatteringer eller render.
Overflaten rengjøres deretter med støvsuger,ren og tørr trykkluft eller ren børste.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1710
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Den endelige rustbeskyttelsen

Legg inn av frode »

Fantastisk.

Men fasen ta: Vi kunne jo alle hatt rustfrie biler hvis produsentene hadde brydd seg, til og med i denne saltsørpa.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 997
Registrert: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Sted: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Den endelige rustbeskyttelsen

Legg inn av ole_kristian »

Her snakker vi.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46 og '97 Land Cruiser KZJ95 stv
Har nå: '99 Landcruiser HDJ100 '07 Lexus RXh400 og '80 Land Cruiser HJ45 pu.

Menn uten pickup - er direkte stygt!
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3620
Registrert: tir mai 25, 2004 10:07 am
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den endelige rustbeskyttelsen

Legg inn av dracan »

Da er det bare å sette i gang!
Noen som tar bilen min?
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3473
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Re: Den endelige rustbeskyttelsen

Legg inn av marting »

Sandblåsing er det mange som driver med. Men tenker meg at resten av prosessen koster veldig mange penger. Dessuten får man jo ikke sandblåst innsida av ramma. De ruster jo værst fra innsiden :cry:

Sikkert gull hvis man har helt strøken ramme, og vil bevare den lenge.

Jeg ringte forresten til noen på Fornebu som driver med kjemisk stripping av hele biler..jeg fikk mildt sagt bakoversveis av prisene,, et vanlig lite karroseri koster minst 18tusen+mva å få renska..og ei ramme var vel borti ti lapper :| :roll:
Martin Glømmi Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
folbjo
Innlegg: 669
Registrert: man apr 05, 2010 11:15 am
Sted: Tønsberg

SLETTET

Legg inn av folbjo »

:?
Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»