Rust i tak renner på HJ60

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
morty
Sted: Halden

Rust i tak renner på HJ60

Legg inn av morty » tir des 20, 2011 3:25 pm

Hei, får vel ta rusten før den utvikler seg til noe grusomt!

Den verste rusta er i takrennene, var hos blikkenslageren i dag å hørte om de kunne knekke noe plåt til meg. Han ene hadde sveiset litt rust før og anbefalte meg å pusse helt rent og legge glassfiber der, for så å lakkere over. Noen som har prøvd dette? eller har noe annet å anbefale meg?

Tips og triks tas med et smil
Morty
Bilær det vil si Land Cruiser!

Brukeravatar
geronimo82
Sted: Halden

Re: Rust i tak renner på HJ60

Legg inn av geronimo82 » tir des 20, 2011 4:41 pm

Har fine takrenner i plast på Stangeskovene :lol:
Don`t eat the yellow snow

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » ons des 21, 2011 8:23 am

Hvis han mente glassfiber som i å lappe hull i taket med fiber og epoxy, full kanobygging lissom, da hadde jeg funnet noen andre å få tips av ! Å bake glassfiberkake uttapå stål er dumt, det burde nesten vært straffbart å foreslå slikt.. :x
Har du bare overflaterust som kan slipes ned så blir det vel noe annet. Glassfibersparkel er ok.

Jeg hadde masse høl langs takrennene sjøl. Tok av taktrekket og stappa stålbiter inn fra baksida, de bøyer seg da fint langs hjørnet på taket. Sveiset så fra utsiden (pass på så bilen ikke tar fyr)
Brukte litt sparkel, blymønje, hagmanns gul og arcanol. Det har holdt veldig bra og er like fint i dag..det er nok 3-4 år siden jeg gjorde dette.
Det er noen bilder i garasjen min et sted.
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » man jan 09, 2012 1:56 pm

På sekstien har du tre plater som ligger inntil hverandre bak takrenna. Det begynner som regel å ruste mellom de to nederste og presser seg gjennom den midtre og deretter ut så det blir synlig. Hjelper derfor lite å pusse litt på den øverste plata og tro det blir bra. Eneste mulighet er å fjerne deler av den øveste plata for å komme ned til rusta under, klippe ut og sveise sammen her, før du lager den "synlige" øverste plata. Deretter neste bit, og neste. Som Martin sier, ikke bruk glassfiber, da har du ingen kontroll på rusta før det er altfor sent.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»