Tectyl eller olje?

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av folbjo »

Tectyl eller olje ?.

Jeg er kjent med at det er betydelig "støy" i miljøet som driver med understellsbehandling om dagen.
Det bedrives en (i mine øyne) ganske skitten svertekampanje rettet mot aktører som tilbyr oljebehandling med lanolin.
Hva skyldes så dette kan mann jo spørre seg ?.

Min overbevisning er i alle fall at miljøet er alvorlig bekymret for dette nye produktet Lanolin ?.
Egentlig er dette ett meget gammelt produkt. Folk har verdsatt Lanolins egenskaper i århundrer; i middelalderen f.eks., ble ridderrustninger og verktøy belagt med en tynn voksaktig film av lanolin.
Det ble under andre verdenskrig satt i gang ett prosjekt for å løse det amerikanske militærets utfordringer i forhold til utbedring av rust problemer i bl.a. ballasttanker på skip. Det å fjerne eksisterende rust, samt male på nytt, var svært tidskrevende og dyrt. Noe måtte gjøres.
Det var da at Lanolin ble tatt i bruk kommersielt. I 2013 startet mann opp med Lanolin behandling på kjøretøy her i Norge.

Tradisjonell understellsbehandling, først og fremst kjent under merkenavn som Mercasol og Dintrol, kjennetegnes av at hovedproduktene er løsemiddelbaserte med White Spirit som løsemiddel(40-60%). På understellsrust vil løsemiddelet i de løsemiddelbaserte midlene (bitumen) fordampe. Oksygen og fuktighet fører til at rustprosessen fortsetter, etter kortere eller lengre tid, og produktet vil flasse av pga rusting under. Dette er i korte trekk gangen.

"Det mann ikke ser har mann heller ikke vondt av", er det ett ordtak som sier. Det gjelder i aller høyeste grad ikke kampen mot rust, for det er nettopp det dette handler om. Heldig vis for bileiere tilbys det nå ett produkt som i alle fall får meg til å slappe av.
Jeg er overbevist i forhold til Lanolins egenskaper, og skal ikke benytte annet på mine biler.
Om det totalt sett over tid muligens blir dyrere, ja vell ?. "Løpemeter sveisepinne" er heller ikke billig, for å si det sånn !

Lanolin trekker inn i alt av porer i metallet og stopper rust, eller tilgangen til oksygen. Uten oksygen, ingen rust.
Tørker ikke (litt gel konsistens), fantastisk smøremiddel. Ekstrem krypeevne (ca. 15 cm i året), og trekker inn i alt av skjøter osv.
Som med all understellsbehandling bør det være rent, men det må nødvendigvis ikke være tørt.
Hvordan behandler mann f.eks. ballasttanker på skip ?. jo mann fyller tankene med saltvann, og så heller mann i riktig/rikelig mengde Lanolin.
Så tappes tanken for vann og olje, og så er tanken ferdig behandlet.

Tektyl, Dinitrol, Mercasol osv på ny bil er faktisk helt ok. Har gjort det selv.
Etter dette er det (i mine øyne) kun Lanolin som gjelder, 1 gang i året.
Lanolin fukter opp igjen bitumen baserte behandlingsformer som er utført tidligere.

Noe som er viktig å tenke på for alle med rammebil er rengjøring av ramme innvendig på forhånd. Må ikke være tørr, men ren !
Det fikser dere med en høytrykspyler med krypeslange.

Så til dere med litt synlig overflaterust, slapp av. Løpet er ikke kjørt, men velg Lanolin.
Til dere som har brukt tradisjonell understellsbehandling, benytt Lanolin neste gang.

Til dere som vurderer tradisjonell understellsbehandling, hvordan fjerner disse aktørene overflaterust der den ikke kan sees ?
Tenker da på plateskjøter, falser, innvendig i ramme osv. For å kunne gi ett godt resultat med slike produkter må rust fjernes !
Jeg er faktisk veldig nysgjerrig på hvordan dette gjøres ?. Det bør du være også, for det er din bil det handler om :?
lozn
Innlegg: 74
Ble med: fre jan 28, 2011 9:14 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av lozn »

Har hatt for mange biler med rustskader som har ligget å koset seg under et lag med rustbehandling. For ikke å snakke om bremserør som er skadet av rust etter mange år med beskyttelse under tykke lag med gugge. For meg er det kun en ting som gjelder, og det er Lanolin eller olje. Stål slutter å ruste når det påføres olje, det er det ingen tvil om i det hele tatt. Og skal da understellet sandblåses for å fjerne rusten, hvordan i alle dager kan man vite at man har fått bort alt? Og for ikke å snakke om prisen på å sandblåse i flere dager? Nei takk, jeg bruker mitt eget hode :-)
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av frode »

Jeg bruker lanolinolje på mine biler, og det ser ut som det har en god virkning. Men, en ting jeg ikke liker er at firmaene sier at de rengjør først. Det står f.eks "Rengjør med trykkluft" Hvor mye får man rengjort med trykkluft? Ikke mye ser det ut til. Ett av problemene er at cruisern er dekket med en slags svart lakk på understellet, og under den ruster det godt. Denne lakken får man ikke fjernet ved å sveipe over med en blåsepistol. Så, man må til med en ganske stor egeninnsats - der man kan komme til. Ved vanlig vedlikehold har jeg kommet over områder helt uten lanolinolje, både rett etter behandling, og etter måneder. Nå har jeg hatt behandling hvert år, i fjor og i forfjor, og skal inn igjen til uka.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
lozn
Innlegg: 74
Ble med: fre jan 28, 2011 9:14 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av lozn »

Trenger ikke gjøre rent for sand under bilen, man blåser kun bort det verste. Er det skittent under bilen er det mer som binder oljen fast og den stopper det som måtte være av rust. Er der områder som ikke er dekket av oljen må man jo ta dette med de som har gjort jobben, da er det jo en som slurver :)
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av frode »

Ja nei det er dette plast-lakk-laget. Der kommer ikke oljen gjennom, og en blåsepistol får den ikke bort. Men joda, det er åpne, tilgjengelige flater der de ikke har truffet med oljen også. Hver gang har jeg gått tilbake og fått et par bokser med olje til å påføre selv, der det manglet.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av folbjo »

Låner disse bildene fra "Trøndergarasjen", av en 3 år gammel Land Cruiser.

Mann er villig til å bruke mellom 600-900 tusen kroner på en ny Land Cruiser. Så lar man være å understells behandle den !
Hvordan klarer man å resonere seg frem til at dette er en god ide ?.

For en tofelts vei med bredde ca. 10 meter går det med 20 kg salt pr. løpemeter vei i løpet av en vinter.
Når du er ute og går tur, kan du altså tenke deg at du legger igjen 20 kg salt for hvert skritt du tar :shock: .
Kanskje ikke så rart at bilene ruster, Toyota inkludert ?
Vedlagte filer
i0000010.jpg
i0000010.jpg (91.02 KiB) Vist 23688 ganger
i0000010_2.jpg
i0000010_2.jpg (94.36 KiB) Vist 23688 ganger
i0000010_3.jpg
i0000010_3.jpg (83.64 KiB) Vist 23688 ganger
lozn
Innlegg: 74
Ble med: fre jan 28, 2011 9:14 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av lozn »

Min er 15 år gammel og ser noenlunde lik ut under. Jeg har sprøytet den med olje under og er overhodet ikke redd for utviklingen. Har gjort dette i mange år og ser at der det er påført olje stopper det å ruste. Enkelt... Og hver gang jeg er under blir jeg like forbløffet over hvor langt den Lanolin oljen kryper, helt sprøtt :)
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av håvard »

Jeg skal ikke si at Tectyl bare er søppel, men jeg kjøper faktisk ikke en bil som er Tectylbehandlet, da må det i såfall være vanvittig godt dokumentert med bilder, og jeg bør helst få lov til å fjerne Tectylen med meisel noen steder før jeg kjøper. Tectyl er skumle greier, men mest fordi det er "vanlig måte" for luringer å "fjerne rust".

Jeg har ligget under voldsomt mange biler. Husker godt en Ford 250 (70 talls). Den skrudde jeg på før og etter behandling. Jeg frarådet ham Tectyl, men han ble overtalt av selger. Skrudde på den etterpå, skulle skifte noen braketter osv under. Hærrejesuskristus, de hadde bare lagt det rett på ei brun ramme, det var som å dra av et dårlig festet klistremerke. MEN eieren var jævla fornøyd da, fordi det så kliss strøkent ut! (helt til jeg måtte dra av noen steder)

OG JA! det er selvsagt feil bruk, og feil utført, men det er det som er faren- derfor holder jeg meg laaaangt unna biler med Tectyl. Jeg har faktisk aldri sett en bil som er riktig behandlet med Tectyl, men det finnes sikkert.

Til de bildene over her, det stopper man lett med "lanolinolje", det forsvinner ikke, men det stopper.
haavardm
Innlegg: 77
Ble med: lør feb 21, 2015 9:08 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av haavardm »

Aldri mer Tectyl. Her er det Fluid Film/Lanolin om gjelder. Sjekk bildene mine i Lanolin-tråden, så forstår dere hvorfor.
----------------------
Håvard

LC150 -2010 http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23512
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av JanP »

Til dere som er så veldig skeptisk på Tectyl: kan det skyldes at de som har gjort dette ikke har god nok kunnskap, eller ikke bruker riktige produkter?
Tectyl har over 150 forskjellige produkter, og hvis alt dette er bare møkk eller ingen ting verdt, hvordan har de da klart å overleve i så mange år?
Tror at man skal undersøke litt mere før man sprer noe som kanskje er helt feil på et forum før man vet mere om bakgrunnen for at det ikke er bra på den bilen du bruker.

På et forum skal vi vel prøve å hjelpe hverandre, og har man dårlig erfaring med et verksted eller et produkt, så er det alltid en forklaring. Det er ikke verkstedet som sådan som gjør feil, det er den enkelte medarbeider som gjør feilen. Ikke hele verkstedet. Og slik er det også med understellsbehandling. Gjøres ikke grunnarbeidet rett så blir heller ikke resultatet bra, det samme gjelder også hvilke produkter som brukes. Og starter man med understellsbehandling når bilen er brukt en vinter eller to så er løpet kjørt. Og det uansett hva mnan velger av understellsbehandling som man får som vanlig forbruker.

Og for å presisere: jeg vet ikke hva som er det beste, men jeg vet at vi har en meget dyktig man her i Trondheim som har Tectylprodukter. Og han har også prøvd andre ting, og også sammenlignet deler på samme bil som er behandlet med Tectyl og produkter fra andre, tror det var Lanolin Fluidfilm om jeg husker rett. Han får nå endelig tid i januar til å komme på medlemskveld hos oss i Trøndergarasjen, så da får vi høre mere om hans erfaring med dette.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
haavardm
Innlegg: 77
Ble med: lør feb 21, 2015 9:08 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av haavardm »

Jeg sprer bare en personlig erfaring, om det er meg du sikter til. Og det må da være lov.

Tectyl-behandlingen er utført på et verksted med meget godt rykte og høy kompetanse.

Jeg verken kan eller vil vurdere de enkelte produktene opp mot hverandre. Jeg deler en erfaring med å ha brukt et produkt, som er "installert" av autorisert verksted (med garanti, så jeg har reklamert).

Det er noe helt annet enn å være skeptisk til et produkt, det er å dele forbrukerfaringer, som jeg tross alt trodde var en viktig del av dette forumet.

Å få en representant fra en leverandør til å evaluere andre produkter opp mot det han selv har agentur på høres derimot ut som noe helt annet.
----------------------
Håvard

LC150 -2010 http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23512
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av jørgen »

jeg har erfaringer fra begge deler og er helt klart for olje og muligens aller helst lanolin. Om mange har dårlige erfaringer med tectyl kan det jo være dårlig arbeid, men jeg tror ikke du kan gjøre stort galt med lanolin. Muligens bare å bruke for lite, men spruter du det på, så er det bare bra der det treffer uansett forbehandling fukt ol. er ikke det riktig?
jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av folbjo »

JanP, du sier at; "starter man med understellsbehandling når bilen er brukt en vinter eller to så er løpet kjørt"
Dette er jo fullstendig feil !.
Men det som derimot er helt korrekt er at jeg aldri kunne finne på å understells behandle en bil med Tectyl som er blitt 2-3 år :wink:

Bildene som Håvard har lagt ut er dessverre ikke unike, å illustrerer problemstillingen på en fortreffelig måte.
Jeg vil utfordre deg JanP på ett spørsmål; når det blir hevdet at eksisterende rust må fjernes (sand blåses) før det påføres Tectyl,
hvordan gjør man dette innvendig i ramme, og andre steder hvor man ikke kommer til ?.

Som du sier,Tectyl er jo ett "gammelt" produkt ( 2 verdenskrig)
Nå er jo f.eks Lanolin ett enda eldre produkt, som har vært benyttet mot rust siden middelalderen, men på bil er det nytt (ca.3 år).
Når det kommer inn ett produkt på markedet som utfordrer på både pris og kvalitet, ja da blir det "bråk".
Miljøet av "etablerte" tilbydere av såkalt rust behandlinger er meget ukomfortable med introduksjonen av Lanolin på markedet !
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av superhansen »

Bilen min ble fullbehandlet med Mercasol hos anerkjent forhandler for 3 år siden.Syntes at guffa begynte å henge litt med geipen på bakakselen så jeg gikk på med sparkelspade,og jeg er ganske sikker på at det ikke skal se sånn ut under Mercasolen.Hadde jeg visst det jeg vet nå og har mistenkt lenge så hadde jeg aldri brukt Mercasol på en bil som ikke er ny.Jeg har kjøpt sprøytesett og bruker nå kun fluidfilm.Se på bildene og døm selv.Bakakselen fikk en runde med FF Nas i alle krinker og kroker med sprøyte,samt FF Gel der jeg kom til med pensel.Heldigvis er ramma fin både utvendig og innvendig,den skal også sprøytes når bilen er skikkelig tørr etter jeg spylte ut av ramma tidligere. BildeBildeBilde

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Brukeravatar
toddi
Innlegg: 1055
Ble med: tor feb 18, 2010 7:36 am
Lokasjon: Rogaland, Sandnes
Kontakt:

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av toddi »

Min erfaring er at biler som er tectyl behandlet, ofte blir glemt å vedlikeholde. Dette gir større problemer enn beskyttelse. Og om det ikke er gjort skikkelig så er det samme som å ødelegge bilen. Fluid film kan man ikke gjøre noe feil. Bedre penetrering evne enn tectyl, Rettedal bil får man 5l fluid film, en boks, spray og sprøyte til under 3000kr. Bedre og billigere blir det ikke.
Jeg har sveiset en del biler som er tecktylert. Og jeg kjøper ikke biler som er tecktylert lenger. Skjuler ofte mer enn mann ønsker.
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av folbjo »

Som jeg også har nevnt på tidligere er det pr. i dag fremdeles "støy" i fagmiljøene rettet mot produktet Lanolin.
Det spres rykter og usanheter om produktet, på tross av att de er blitt "korrigert" på dette tidligere også.
Legger ved en reportasje fra Tønsberg Blad om temaet

https://www.tb.no/meninger/bil/dyr/jeg- ... -76-891627
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av jonwib »

Där tror jag någon blev rejält nersablad :D .
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av superhansen »

Veldig bra tilsvar den artikkelen

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av Andreas30 »

Veldig fornøyd med owatroil

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/mali ... Code=64257

Har brukt denne på ramma og gulvet i bilen både utvendig og innvendig og sprøyter inn i alle hullrom i ramma og vanger og karroserifester
gjentar behandling hvert år
Billig forsikring mot et langt LC liv på salt veier det er helt sikkert
siden min bil blir brukt i salt hovedstadens mekka der dem salter gjerne lenge før det kommer snøfnugg .

og når bilen ser slik ut som dette under nå så veit iallefall jeg at Owatroil virker :D
Skal også tilføye at Bilen aldri blir parkert før den har vært innom en varmtvann høytrykk spyler på
jobb etter hver eneste kjøretur i salt laka noen fordeler er det og bo nærme jobb
Vedlagte filer
owatroil.jpg
owatroil.jpg (50.13 KiB) Vist 16721 ganger
owatroil 1.jpg
owatroil 1.jpg (64.21 KiB) Vist 16721 ganger
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av frode »

Det ser bra ut.
Påfører du Owatrolen selv?
Med luftsprøyte?
Varmes den opp først?
Jeg går ut fra at Owatrol herder såpass at steaming ikke vasker den bort, slik som med Lanolinolje.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Svar

Tilbake til «Rust og lakk»