Fjerning av lakk, tectyl og rust

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Paja
Sted: Ålesund

Fjerning av lakk, tectyl og rust

Legg inn av Paja » man jul 04, 2005 12:32 am

Produkter som er brukbar til dette ? Hadde vært knall å fått syrebadet heile karosseriet, men dette er vel svindyrt...

Fins det noe brukbare smør/spray på og spyl av syrer som fungerer til fjerning av rust, lakk, fugemasse, kitt, lydisoleringsmasse, tectyl og lignende??

Eller kalkblåsning? noen som har erfaring me d? Fordeler iforhold til sand?

Eller en plass som syrebader billig på sunmøre eller omegn??

Er bare et nedstripet zuki karosseri,kun selve baljen, som skal behandles(uten panser,framskjermen, dører, vindusramme, interiør, stoler etc). Så det er ikke så mye.. (håper det går bra et det ikke er en cruiser) :wink:

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » man jul 04, 2005 7:42 am

Av "hjemme i garasjen" måter å fjerne Tectyl så er ihvertfall Diesel det betste. Har prøvd det aller meste av kjemikalier for akkurat det.

Det andre du spør om vet jeg ikke, men det er ikke no tvil om at sandvlåsing har en ganske vass effekt på rust :)

Paja
Sted: Ålesund

Legg inn av Paja » man jul 04, 2005 12:37 pm

Tectyl'en er ikke det verste.. Det er vel dinna harde støydempingsmassen som er smørt i gulvet.. Noen tips for å bli kvitt denne?? Går omtrent ikke ann å slipe d av heller..

Brukeravatar
haakonberg
Sted: porsgrunn

Legg inn av haakonberg » man jul 04, 2005 1:07 pm

prøv varmluft pistol og stål skrape,det synes jeg
fungerte bra, men skikkelig grise jobb. :idea:

Gjest

Hva med rustproblemene?

Legg inn av Gjest » lør feb 04, 2006 1:01 pm

Innlegget er fjernet pga at bruker legger inn reklame for sine produkter uten å informere om sin identitet.
Vi har intet problem med at noen reklamerer her for sine produkter, men da må det komme tydelig frem at dette er reklame og oppgi hvem man er!

I tillegg har bruker brukt en e-mail adresse som ikke eksisterer.

Moderator NLCK

Brukeravatar
Vegard
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » man feb 06, 2006 9:56 am

Vær klar over at de bildene er MEGET missvisende! Det er mer enn behandling med nevnte produkt som gir det resultatet. Sandblåsing sliping og kapping er også gjort.

Du som posta innlegget med bildene bruker ikke eget navn, og forteller heller ikke om du evt er selger av produktet. Dersom du er det (noe initialene dine tyder på) så synese jeg du skal sørge for å presentere deg og hvorfor du har innlegg her. Om jeg tar feil om hvem du er, så se bare bort fra dette.

Brukeravatar
Dan Bjordal
Sted: Bergen

Legg inn av Dan Bjordal » man sep 17, 2007 12:47 pm

Skal også være effektvt med en luftdrevet "nåle-meisel." Altså en slik som har mange nåler eller strenger som stikker ut forran og går ut & inn i en helv....fart. Denne er effektiv for den beskyttelsesmassen som er på fra fabrikken. Altså det gummibelegget som er der. Brukes også for å hakke rent sveise sømmer nå man sveiser med pinner.

Men, noen nåler er runde forran og andre har en skarp profil som en kuttet streng. Finner snart ut hvilke som er best.............. :?

Dan

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » man sep 17, 2007 12:56 pm

Riktig Dan...har aldri prøvd en slik nålemeisel, men den ser utrolig spennede ut. Ingersoll Rand vet jeg har en slik. Skal handle meg litt proffverktøy fra USA nå...så kanskje en slik havner i kurven....

Noen som har erfaring med en slik nålemeisel?

TLC-fan
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av TLC-fan » man sep 17, 2007 1:20 pm

Paja skrev:Tectyl'en er ikke det verste.. Det er vel dinna harde støydempingsmassen som er smørt i gulvet.. Noen tips for å bli kvitt denne?? Går omtrent ikke ann å slipe d av heller..
Vent til vinteren. Sett bilen ute i kulda. Da sitter dritten dårligst, og om du får et stemjern eller en skrutrekker under. så er det bare å knekke det av.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » man sep 17, 2007 1:42 pm

TLC-fan skrev:
Paja skrev:Tectyl'en er ikke det verste.. Det er vel dinna harde støydempingsmassen som er smørt i gulvet.. Noen tips for å bli kvitt denne?? Går omtrent ikke ann å slipe d av heller..
Vent til vinteren. Sett bilen ute i kulda. Da sitter dritten dårligst, og om du får et stemjern eller en skrutrekker under. så er det bare å knekke det av.
jau .. jamnfør kjerringråd om fjærning av tyggis frå klær.. :wink:

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » man sep 17, 2007 1:50 pm

Brukte luftmeisel på dritten jeg....slo meiselen innunder og lot meiselen gjøre jobben :D ...men kaldt må det være.....da sjokker du det av

Brukeravatar
Dan Bjordal
Sted: Bergen

Legg inn av Dan Bjordal » man sep 17, 2007 2:25 pm

Jeg er vestlending og ikke frostsikker. I sånne temperaturer er jeg innendørs og undres over gnålet om global oppvarming :lol:

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»