Sagkjedeolje / rustsveising

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
Roall
Sted: Vikhammer

Sagkjedeolje / rustsveising

Legg inn av Roall » man mai 10, 2004 7:24 pm

oyn
1 Posts
Posted - 11 Oct 2002 : 08:45:47
Heisann, dere som bruker sagkjedeolje som understellsbehandling. Kan dere gi oss nybegynnere en innføring?
--------------------------------------------------------------------------------------
Dag
Norway
57 Posts
Posted - 11 Oct 2002 : 17:42:18
Rust er no dævelskap, så derfor brukes olje med god viskositet og som er seig. Sagkjedeolje, noen blander dette med div. forskjellige væsker de har tro på skal hjelpe mot rust.
Oljen må varmes ganske mye for å bli tynt-flytende nok til å gå i olje trykk sprøyta. ver ganske varsom med mengden inne i karrosseriet. Olja kryper seg videre inn over alt dag for dag og om en måned eller tre så er det kommet stygge flekker på side plater, tepper etc. av tøy. Ramma tåler jo en del mere olje, men det er ingen grunn til å overdrive her heller.
Noen dager før behandlingen bør du rengjøre bilen under på alle tenkelige steder slik at det er metallet som blir behandlet og ikke møkka som blir impregnert. La bilen få tørke godt før behandling.
Etter behandling gjør det ikke noe om du får en del møkk under bilen.
Gamlekara kjørte etter støvete veier for å stabbilisere oljen. Det blir da et skikkelig beskyttende lag som ikke har særlig plass til vann. Er noen veldig uenig i dette jeg skriver hadde det vært fint om vi også kunne få høre det. PS. detter er ikke et fulgodt alternativ til tectyl understells behandling men er ment som et supl. man tectylerer da heller ikke inne i alle hulrom inne i karosseriet.
Dag
--------------------------------------------------------------------------------------
junkern
Norway
144 Posts
Posted - 09 Nov 2002 : 14:16:59
Jeg hadde en Patrol som var tectylbehandlet, og jeg tør våge å påstå at tectylen fort kan gjøre mer skade enn nytte for seg hvis den ikke blir etterbehandlet slik den MÅ. På bilen min hadde den ikke fått noe etterbehandling, med det resultat at vann ble liggende mellom tectyl og ramme og tilhørede alvorlig rust. Fikk faktisk en halv meter lang sprekk i rammeskjøten i bakdelen av ramma + et høl på 10x4 cm midt på, som iværste fall kunne medført at bakpartiet av ramma (med akslingen) hadde knukket sammen.

Etter at jeg fikk sveisa dette, satt jeg inn ramma med 3 strøk owatrololje som i hvertfall for mitt vedkommende har fått min og biltilsynet til velsignelse. Fjerna all løs tectyl og løs rust og dusja på med en vanlig spruteflaske (går faktisk veldig bra). Etter det leverte jeg inn bilen til et anti-rustfirma i østfold som sprøyta bilen med sagkjedeolje (1400 kr for bilen min som var en lang patrol, omtrent like stor som 60'n). Da gikk de inn med sprøyte i innsiden av ramma også, inn i alle dører, kanaler, dørkarmen bak, hjulbuer, skjermer osv. Bilen så ikke ut etter at jeg henta den, men etter en solid runde med høytrykken ble bilen veldig bra, og jeg har ikke sett så mye som antydning til rust etter denne behandligen. Tror jeg skal prøve å få tak i en HJ60 nå ettersom Patrolen er solgt, og isåfall skal jeg gjøre akkurat det samme med den, og ALDRI utsette bilen for tectyl!

NB! Må selvfølgelig også tilføre at sagkjedeoljen i likhet med tectylen er svært lett antennelig, og det gjør at man derfor kan få vanskeligheter med å sveise etterpå, så sveis ALL rust først, også olje! Tviler faktisk på om et karroseriverksted ville tatt imot en bil som er behandlet med olje, men som nevnt, tectylen er ikke noe bedre.
Kjell Olsen
Norway
1 Posts
Posted - 06 Feb 2003 : 17:45:27
quote:
Originally posted by oyn

Heisann, dere som bruker sagkjedeolje som understellsbehandling. Kan dere gi oss nybegynnere en innføring?

stig
37 Posts
Posted - 18 Mar 2003 : 11:36:53
Du nevner sveising på ramma. hva er reglene for den type jobb?

junkern
Norway
144 Posts
Posted - 27 Mar 2003 : 15:02:57
Reglene for sveising er at det skal gjøres av fag-folk eller av deg selv ( ikke kamerat) og at jobben er gjort ordentlig. Sveisejobben på Patrolen var gjort av et karroseriverksted på vestlandet. Der virket det rett og slett som om de hadde punkta på en halvmeter utenpå den gamle driten. Det var bare satt punkter med ca. 5 cm mellomrom, og man så tydelig at plata "bula" ut på enkelte steder.

Da jeg kom på EU-kontrollen som jeg tok på biltilsynet lurte de på om det var jeg som hadde sveisa det, men da sa jeg at det var gjort på karroseriverksted, og da mente han at det sikkert var bra, selv om det så veldig tvilsomt ut.

Neste gang det blir snakk om å sveise ramme kommer jeg til å gjøre det selv, for den sveisejobben de hadde gjort så ikke ut, og det ble godkjent.
Dag
Norway
57 Posts
Posted - 27 Mar 2003 : 21:41:52
Betalte du for denne "dritt"jobben ?? Et fagarbeide skal både være estetisk bra, sterkt og verifisert. Det holder ikke med "stykt men sterkt" prinsippet. Og etter det du beskriver så er det ikke engang sterkt. Holdningen skal være: Hvis du ikke greier å gjøre jobben bra (forskrift messig og solid) så skal du la være å gjøre jobben. Dette gjelder alle håndtverk. Så gå tilbake til verkstedet du å få verksmesteren til å si at han er fornøyd med den utførte jobben. Da vet du noe mere om nivået på verkstedet. Hvis du ikke sier i fra så forbedrer verkstedet seg ialle fall ikke. Surmaga oppstøt, men dette mener jeg virkelig. Dag R.
stig
37 Posts
Posted - 28 Mar 2003 : 14:06:35
Så det viktigste her er ikke hvordan jobben er gjort bare den som har gjort den har papirer . bør man ikke felle inn plater istende for å klistre dem over det gamle og mest sansynlig rustene delene av bilen ??? uansett om biltilsynet hadde godtatt en sånn jobb hadde ikke jeg det i hvertfall ...

Stig

Asbjørn
Sted: Fetsund

Rustbehandling

Legg inn av Asbjørn » man nov 08, 2004 11:18 pm

Jeg tror mest på oljebehandling av bilen da oljen trekker seg inn til de innerste kriker og kroker. Jeg har oljebehandlet bilen med linolje i tectylsprøyte kjøpt på Biltema, dette gikk fint. Oljelaget ble ikke helt etter forventningen så jeg blandet 50/50 med sagkjedeolje og linolje som ble godt ristet. Resultatet ble en tykkere oljeblanding som gikk fint i sprøyten uten å måtte varmes opp. ( sagkjedeolje må nok varmes opp som Dag sier) Oljeblandingen heftet bedre til rammen/karosseriet. Skal forsøke samme blandingsforhold til slangedysen som jeg skal bruke til kanaler og hulrom.
Det går ca. 4 liter olje til en HJ60, det er da sprøytet i panser, dører, skjermer, kanaler og hele understellet. Man kan fint ligge under bilen og sprøyte uten at man selv må bade i oljen, det kan vær litt lurt å planlegge rekkefølgen på behandlingen.
Forsøkte først med linolje i lakksprøyte, ikkeno lurt, fikk tre deler på bilen og en del i lungene. Det støvet veldig mye og smakte ikke godt. :)

Har tenkt å forske litt på forskjellige oljeblandinger ved å montere noen små stålplater kun oljebehandlet under bilen for å se hvordan det utvikler seg mht. rust. Kanskje det er flere som kan tenke seg å være med på et slik forsøk, vi kan i såfall snakkes om de forskjellige blandinger vi vil prøve. Jeg har ingen tidligere erfaring med dette, men vil tro at til flere man spør, til mer forvirret vil man bli.

1 liter linolje koster 39.- på Biltema og en tectylsprøyte med slange koster ca. 130.- og et helt sett med forskjellige sprøyter koster ca. 300.-. Fordelen med å understellsbehandle bilen sin selv, er jo at man på et tidlig tidspunkt oppdager tilløp til rustskader.
Asbjørn

TOY
Sted: østlandet

Legg inn av TOY » ons nov 10, 2004 10:59 am

Hei Asbjørn

Hvorfor finne opp hjulet på nytt, Funderud Antirust har drevet med oljebehandling i en årrekke.
Oljen som de bruker er basert på deres lange erfaring og den får du kjøpt for 25,- pr ltr inkl mva hvis du stikker innom dem. Ta med tom kanne..

David

Brukeravatar
Steinar
Sted: Alta

Legg inn av Steinar » ons nov 10, 2004 3:27 pm

Du kjører ned dit på en drøy halvtime, det koster ikke all verden heller

Asbjørn
Sted: Fetsund

Legg inn av Asbjørn » ons nov 10, 2004 8:05 pm

Det var vel ikke et forsøk på å finne opp hjulet på nytt eller et spørsmål om kostnad, for vi gjør alle våre erfaringer på forskjellige områder.
Dette er også et forsøk på å få i gang en diskusjon på sidene våre så vi, og nye medlemmer, kan dra nytte av hverandres erfaringer med hensyn til rustangrep og hvor eller hvordan de blir behandlet. Det er helt klart at Funnerud ikke er noe dårlig alternativ, jeg har selv hatt bilen min hos Funnerud, men kommer i ettertiden å foreta oljebehandlinger av bilen selv.
Asbjørn

kleppen
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av kleppen » fre mar 25, 2005 9:46 pm

Asbjørn skrev:Det var vel ikke et forsøk på å finne opp hjulet på nytt eller et spørsmål om kostnad, for vi gjør alle våre erfaringer på forskjellige områder.
Dette er også et forsøk på å få i gang en diskusjon på sidene våre så vi, og nye medlemmer, kan dra nytte av hverandres erfaringer med hensyn til rustangrep og hvor eller hvordan de blir behandlet. Det er helt klart at Funnerud ikke er noe dårlig alternativ, jeg har selv hatt bilen min hos Funnerud, men kommer i ettertiden å foreta oljebehandlinger av bilen selv.
E.H.

kleppen
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av kleppen » fre mar 25, 2005 9:47 pm

Hei
Har vel ikke all verdens erfaring men jeg bruker hydrolikkolje og den penetrerer veldig godt. Noen sier den fra Citroøn eller hva den nå heter skal være best. Den fåes på Biltema. Har brukt hydrolikkolje på min GD og den er hvertfall blitt 23 år. Uansett det viktigste er GJØR NOE.. Ikke sprøyt tektyl utenpå rusten det hjelper kun på rusten..
E.H.

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»