TIG sveising, videoer og tips

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

TIG sveising, videoer og tips

Legg inn av håvard » lør des 25, 2010 5:04 pm

Nå skal jeg være forsiktig med å komme med tips (enda) da jeg er nybegynner, men her er noen knallbra videoer.

Generellt om smeltebad og mating :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VEEpikDY058[/youtube]

Puls sveising / instillinger :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y5di20Mtlpk[/youtube]

Mate tilsats :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_rVqWeS4rbA[/youtube]

Teknikker for å holde pistolen
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=P4YKShsV-Iw[/youtube]

Mate tilsats 2
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MOSopEgTh0A[/youtube]

Brukeravatar
willys overland
Sted: Jessheim

Re: TIG sveising, videoer og tips

Legg inn av willys overland » lør des 25, 2010 5:55 pm

Mange bra tips der ja, lettfattelig og bra.
Sist redigert av willys overland den lør des 25, 2010 7:58 pm, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no

Eivind U
Sted: Nord-Trøndelag

Legg inn av Eivind U » lør des 25, 2010 7:56 pm

Fine filmer det der ja !

Når man vet hvordan det funker er kun mengde trening som gir fine og gode sveiser :wink:
2000 LC90 D4D

"If it jams, force it. If it breaks, it needed replacement anyway".

Brukeravatar
håvard

Legg inn av håvard » ons jan 19, 2011 8:05 pm

Da har jeg testet aluminium for første gang. Det første bilde er den aller aller første sveisen jeg gjorde med tilsats på aluminium. Det andre bildet er sammensveising av to plater.

Det er vel ikke perfekt, men dette er jeg helt nybegynner på. Jeg synes det ble ok, men må trene mer.

Jeg vil nok også påstå at alusveising er vel det mest opphausa materialet, etter hva man hører så er det nermest umulig, det er det IKKE.

Myter og "sannheter"

• Alu sier plutselig bare boff, så er det hull. Ikke sant, men etterhvert som man sveiser så blir emnet du sveiser på varmere, da må du jobbe kjappere etterhvert, kjøle ned og fortsette om litt, eller regulere ampere med pedal (jeg har ikke pedal enda)

• Du ser ikke smeltebadet. Tull, det gjør man, det bare ser litt anderledes ut.

• Det må være jævla rent. Jepp det må det :)

• Det er helt umulig! Neida, ikke i det heletatt :)

• Man må være kjapp. Oh yes, man må jobbe mye kjappere enn med stål, 2-3 ganger kjappere må man være, men det ække helt krise synes jeg. Tilsatsen smelter så innih... fort at det lar seg gjøre å jobbe kjapt.

Til slutt så må jeg si at i begynnelsen skjønte jeg ikke en pøkk av hva som skjedde. AC sveising bråker no så inniH, det høres ut som om det er no alvorlig galt, men slik skal det være. Jeg trodde også at man skulle bruke lite amp på alu, men det stemmer ihvertfall ikke. Jeg måtte ringe Jon Henning for å få en foståelse for at det skulle bråke no jævlig og at jeg måtte bare mate på med amp. ca 30 amp pr mm- det er mye! Så takk til Jon Henning som snakka meg gjennom de første usikre minuttene da det bare spraka og ikke skjedde en dritt :)

Bilde
My first to aluminum welds ever by dieseldragon, on Flickr

Bilde
My first to aluminum welds ever by dieseldragon, on Flickr

jegerfillibombom
Sted: Toten

Legg inn av jegerfillibombom » tir des 20, 2011 12:25 am

Jeg seiser mye rustfritt med tig på jobb og har lært opp mange lærlinger.
Det er to ting som bruker å gi en "aha opplevelse"

1. Gi 90%oppmerksomhet på varmen/pistolen og 10% på tråden, mange fokuserer alt for mye på tråden, det er varmen som gjør jobben.
OBS, dette gjelder ikke på alu, der må ma jobbe mye mer med tråden
2. Bruk nok strøm, da er det lettere å få en jevn flyt på sveisingen, jeg har sett lærlinnger som ikke har fått til noe, og jeg har skrudd opp strømmen og nektet dem å skru ned igjen, etter 5 minutter, er ikke ting til å kjenne igjen

Noen andre greie tips:
Gjør skikkelig rent, MYE renere enn når du sveiser med trådmater

Sørg for at volframelektroden alltid er ren og spiss

Lek med apparatet, bli kjent med funksjonene og finn ut hvilke teknikker som er best for deg, hva som er de beste innstillingene er det like mange meninger om som det er sveisere

Sørg for god støtte for armene, jobber jeg høyt uten støtte, henger jeg ofte armene i stropper

Riktig gass er viktig, dessverre er som oftest den beste gassen den som er den dårligeste for deg.

Bruker du høy strøm og sveiser fort, vil det slå seg mye mindre, event sveis litt om gangen

Start treningen med perfekt skjærte plater og øv på æ smelte sammen platene uten tilsattstråd, dette gir en pen sveis men det blir sterkere med tråd. Etterhvert som du får det til, tilsetter du tråd.

Hvis du skal kjøpe apparat, vurder om du virkelig trenger å seise alu, da må du ha et ac/dc apparat som er mye dyrere.

OBS disse rådene er for stål/rustfritt jeg sveiser lite alu, dette er en helt annen teknikk

jørgen
Sted: Kråkstad

Legg inn av jørgen » tir des 20, 2011 7:51 am

supert. Men hva med gassmengde/strømminnstilling/slope up/down. Litt generelle innstillinger?
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
håvard

Legg inn av håvard » tir des 20, 2011 8:49 am

Slope down er sketviktig for at du ikke skal få hull/porer når du avslutter sveisen. Slopedown styrer jeg manuellt med pistolen. dvs. den står vel på 2 eller 3 sec, og med et sekund ettergass. Du ser på sveisen om du trenger mer slopedown eller ikke. Poengen (tror jeg da som er selvlært) er at du bør ha så lang slopedown at sveisen slutter å smelte.

Du merker stor forskjell hvis du avslutter med eller uten slopedown. Avslutter du uten så blir det som regel et krater i den siste pærla.

Gass. Er det kritisk så bruker jeg 8-10 L/min, dvs. når jeg skal sveise alu eller ting som MÅ være tett, f.eks. bunnpanna. Men siden gass er dyrt, så bruker jeg ned i 5-6 Lmin når det er mindre viktige deler. Dette gjelder vel hobby garasjer, gass pøser man vel bare på med når det er i jobb sammenheng.

Takk for tips jegerfillibombom. Det hadde vært utrolig gøy å sveise sammen med en proff en gang. Bare å sitte å se på lærer man mye av.

Mitt generelle tips er. Gi litt faen, slapp av så mye som mulig, pust og bruk mye strøm! Sveiser du 4 takt så kan det også i begynnelsen være greit å ha nivå 2 så lav at du kan holde sveisen i gang, mens du "funderer litt" på hvor du er :)

jegerfillibombom
Sted: Toten

Legg inn av jegerfillibombom » fre des 23, 2011 12:46 am

Allt håvard sier, kan jeg stille meg bak. vil bare tilføye når det gjelder gassinstilling at hvis det er blåser der du sveiser, må du bruke mer gass. Tig er ikke så vanskelig som man skulle tro, det ser jo helt rått ut når de som ikke kan det ser resultatet i får, men det er ikke så ille, det som er SATAN, er å få rør pene på innsiden, det hender jeg klarer å få det til å se ut som det er sveist fra innsiden.
En viktig ting er perfekte kutt og tilpassig.

Når det gjelder type apparat, hva slags slangepakke man skal ha 2-takt eller 4-takt er det mange meninger om.
Spør du meg, sier jeg at det eneste sum funker er kempi, esab er DRITT fotpedal er noe tull argon 4.0 er det eneste som gjelder.......
Ikke tro meg, det meste fungerer, jeg er vandt med dette oppsettet det er derfor jeg liker det.

Jeg bruker noe av det råeste av kempi du får kjøpt, og jeg bruker bare en brøkdel av funksjonene.

Noen ting som skal nevnes til de som vurderer å kjøpe et sveiseapparat.

Har du ikke trådmater, kjøper du det før tig!!!!
Tig er ubrukelig på karosseri/rust
En tig sveis er sprø i forhold til feks en skikkelig pinnesveis
Gassflaskeleie er dyrt, vurder å kjøpe en 5liter dyrere per liter men billigere for en som sveiser lite

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»