16" felger på LC 120

Erfaringer og spørsmål om hjul til Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1894
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: 16" felger på LC 120

Legg inn av jonwib » lør feb 14, 2015 8:16 pm

Det skall nog vara antispinn Sunde. Gick lite fort där.

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal

Re: 16" felger på LC 120

Legg inn av sunde » lør feb 14, 2015 8:33 pm

anti spinn finnes ikke på dem Hiluxene nei,men det finnes på min 3,0 Hilux sammen med anti skrens og dette virker.det er koblet vi abs sensoren
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: 16" felger på LC 120

Legg inn av lassebb » lør feb 14, 2015 8:57 pm

Fult klar over jeg ikke kan sammenligne bremsene på en 120 og 60 serie. Er forsåvidt ikke det jeg gjør heller.

Ingen racer som skal stoppes fra 250+ km/t heller, men en mye tyngre bil enn en liten sportsbil så kan godt hende det krever like mye av bremsene å stoppe en stor Land Cruiser fra 120km/t til 0km/t som det kreves av bremsene å stoppe en liten lett banebil fra 250km/t til 0km/t.

Å si det funker fint på motorvegen og offroad synes jeg blir et dårlig og dødt argument. Tenker dere, dere litt etter er det ved full stopp i nød situasjoner man faktisk trenger bremsene. Da det er forskjell på død og liv om man stopper på 50 meter eller 100 meter for å ta et eksempel.

Har selv kjørt fra Trysil til Oslo på kun motorbrems og håndbrekk. Kjørte E6 nedover og gikk greit det, men ville ikke si det er akseptabelt eller noe jeg ville ha gjort med mindre jeg måtte.
Det var at på til et 60 serie håndbrekk så der funka nesten motorbrems bedre. Ja vet jeg hadde mista lappen en god stund hadde jeg blitt stoppa, men tok sjansen :roll:

Å si bremse kraften ligger i bremsekraft forsterkeren ville jeg også vært varsom på å si. Skal man finne ut av hvor stor innvirking det har på total bremsekraft må man regne på mye. Alt fra bilens masse, fart, retning. Bremseskivas masse, temperatur og materiale. Klossenes materiale, størrelse og trykk som igjen kommer ann på størrelse og forhold mellom kilpererenes sylinder volum, klossens areal, hovedsylinder diameter og lengde (volum) samt bremseforsterkerens egenskaper.
Et bremsesystem er innviklet og alle komponenter er designet til å jobbe sammen for å fungere optimalt. Det er også dimensjonert for den massen/bilen det skal stoppe.
Selv mitt dårlige originale bremsesystem på min HJ60 er mye større og kraftigere enn et bremsesystem til en Corolla fra 90 tallet, enda Corollaen ville stoppa lenge før meg under samme forhold.

Jeg ville ikke nedgradert bremsene på bilen min, vel vitende at jeg kanskje ikke vil klare å bremse i tide når jeg trenger det. Klart bremser det nye oppsettet like godt som det gamle så kjør på, men husk! Mindre masse på bremseskivene vil føre til at dem vil varme seg opp fortere som gir dårligere brems under lengre bremse økter og som lettere slår seg pga. varme.

Sånn, da skal dere få fortsette å diskutere bremsebytte i fred og ro på en lørdags kveld :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal

Re: 16" felger på LC 120

Legg inn av sunde » lør feb 14, 2015 9:20 pm

som jeg sa,min bil er testest og godkjent med dei bremsen.så dine argumenter ligger lit tynt her,når bilen er testet av fagfolk,som kan mye mer om dette en oss her.skivene har ekstra ventilering.skivene og klossene husker eg ikke navn på,men selges av Arctic Trucks.personlig følte eg bilen fikk bedre bremser etter bytte,det vet eg og flere som byttet etter meg har ment og.

Dette er ingen dårlige bremser,AT bruker dei her bremsene på lc og Hilux når det bygger 38" og 44" biler. 38" biler i Norge får dei her bremsene i vognkortet etter AT testet dem på 38" bil.så da holder dem mål på en 37"-35" bil eller stander bil og ;-) vet ikke om AT bruker dekra i tyskland eller tuv eller drar til Nederland til sine tester... men uansett er dette ikke noe og være bekymret for.hadde dette vert dårligere en noe annet,ville det ikke blid godkjent og vertfall ikke på en bil med store 38" dekk og stoppe..
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: 16" felger på LC 120

Legg inn av lassebb » lør feb 14, 2015 9:50 pm

Sånn jeg skjønte det var det her snakk om standard bremseopplegg til en Hilux.
Ikke hørt om Toyota skiver med drilla ventilering om du tenkte på det, men som sagt. Mindre kalipere og skiver behøver ikke være dårligere, kommer ann på dynamikken i hele oppsettet. Sånn jeg leste det forsto jeg det som en nedgradering.

Et lite spørsmål kanskje du har svar på Sunde.
AT har bygd om et par 60ier med norske skilt. En på 44" vet jeg også er det vel en på 40 og et eller annet til. Vet du om det ble brukt original bremser på disse bilene?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal

Re: 16" felger på LC 120

Legg inn av sunde » lør feb 14, 2015 10:03 pm

Her ser du bremse skiven som ble brukt på min bil,for og få varmgang:-)
Vedlegg
185612_188017744570929_2974602_n.jpg
185612_188017744570929_2974602_n.jpg (78.26 kiB) Vist 4194 ganger
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal

Re: 16" felger på LC 120

Legg inn av sunde » lør feb 14, 2015 10:10 pm

lassebb skrev:Sånn jeg skjønte det var det her snakk om standard bremseopplegg til en Hilux.
Ikke hørt om Toyota skiver med drilla ventilering om du tenkte på det, men som sagt. Mindre kalipere og skiver behøver ikke være dårligere, kommer ann på dynamikken i hele oppsettet. Sånn jeg leste det forsto jeg det som en nedgradering.

Et lite spørsmål kanskje du har svar på Sunde.
AT har bygd om et par 60ier med norske skilt. En på 44" vet jeg også er det vel en på 40 og et eller annet til. Vet du om det ble brukt original bremser på disse bilene?
ANG lc 60 AT 44 vet eg kun om en.den er ikke bygget i Norge,men ble tatt med inn av Ørn(daglig leder hos AT Norge) ved flytting hit ca 1998-99. bremser vet eg ikke noe om der.

http://pirate4x4.no/cars/monster_toyota.php
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

Svar

Gå tilbake til «Hjul og felger»